Kontrollrummet

Problem med högljudd fläkt till macpro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Hej,

På vår förhållandevis nyinköpta MacPro Intel 2x2,8GHz Quad dator, låter fläkten på tok för mkt....
Jämför vi med vår gamla G5 2,2GHz, som vi haft i nästan 3 år, utan någon som helst rengöring eller dammbortagning, så låter den nya flera ggr mera. G5'an är förhållandevis knäpptyst....

Som det är nu står datorn på golvet, under bortet, ganska långt in under bordet, men trots det är ljudet så störande att man verkligen irriterar sig på det efter ett tag. Ibland hör man hur fläkten går ner i varv, till stillastående (eller i alla fall ljudlöst), för att ett par sekunder senare gasa igång igen, till full fart..... sen kan den hålla på och gasa/bromsa ett tag, innan den bestämt sig för att det är bättre att gasa på fullfart hela tiden....! Det är nästa ännu mer irriterande när den wobblar mellan tyst och högljudd....!

Har någon annan haft detta problem? någon lösning på det hela? är det lätt att byta fläkten på en MacPro? har bytt många fläktar på pc i mina dagar, så vad gäller allmän vana att mecka inne i en dator så har jag ganska bra koll, men har liksom aldrig behövt öppna upp en mac förut, utom när vi satt i extra hårddiskar, men det är ju liksom bara att skjuta in dom....
Som det är nu har vi 4 hårddiskar i, och jag inser ju att fläkten måste jobba hårdare med 4 diskar, men den lät precis lika illa när den var alldeles nyöppnad, med bara två hårddiskar i.


Eller tar man datorn med sig till typ, macoteket, så får dom fixa det?? har den i företaget, så jag har ju ingen lust att riskera garantier eller såna saker....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

Låter som en försäljningstermostat. Du vet den där som är tyst i affären och verkar perfekt, men genast då man startar ett program drar den igån och flyger till Thailands stränder. Har den alltid varit sån? Förutom att fläkten skall putsas skall du se till att du har luftflöde till maskinen (jag byggde en gång in min dator, bara för att märka att fläkten gick dubbelt hårdare i inbyggnationen, och hade mer ljud än den hade utanför..). Är termostaten OK? Vet du var termostaten ligger? Går din CPU het, har du nåt trevligt program som snurrar 100% hela tiden?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
njae, assåå.....öööh?? haha.....hur vet jag om termostaten är ok?

Ja, den har låtit mkt sen start....den är bara ett par månader gammal, så det borde inte hunnit bli så jävla mkt damm i den, och det borde inte vara problemet, om den inte var fylld med damm när vi fick den förståss!? :)
Ang. program, jo, logic snurrar för fulla muggar hela tiden, men en väldans massa pluggar som mumsar i sig CPU, men det känns som att något är lite knasigt. När jag läser på nätet skall MacPro vara knäpptysta (fast jag har hittat några som har exakt samma symptom som jag) ......min g5'a är knäpptyst, min Imac är knäpptyst, men MacPro'n är faktiskt den mest högljudda datorn jag varit med om de senaste åren eller så....och det är just frontfläkten som slår full gas och väsnas....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
fläkten är väl mjukvarustyrd på mac, så det kan ju va nått mjukvaru fel i os.
har varit med om detta att fläkten står på fullt på min imac vid 2 tillfällen och då dirkt från start, altså inte att den blivit för varm. då ljälpte det att stänga av och vänta en stund.
i värta fall kanske det kan hjälpa att installera om os(?)