Kontrollrummet

Lynx Aurora (en något exalterad "recension"?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK jag är med Marcus, det är på ett sätt en hysteri/hype kring det mesta som rör high-end gear samtidigt som det faktiskt är och finns skillnader, så kommer det alltid att vara...samma sak med allt som vi konsumenter vill lägga vantarna på i vår jakt på materiell & artificiell prana ;-)

Visst fasen hör inte Svensson eller för den delen andra mer krävande öron heller skillnaden på slutresultatet om det inte är inspelat på rent smäck förstås och helt felanvänt på alla sätt...
Dessutom dithras ju allt ner från tex 96 khz till 16 på CD i slutändan!

MEN...vi som är "lite sjuka" och lägger top dollars på superprylar för att känna oss safe med insikten om att hela resan fram till CD sker på högsta nivå (signalmässigt) och som älskar att lyssna på fulländade skivor både musikaliskt och tekniskt OBS vi snackar inte om majoriteten av plattor på majorbolag (läs loudness-wars etc) idag som släpps snarare tvärtom...
ja vi tycker oss ju veta att allt blir bättre om ovanstående kriterier är uppfyllda och kan med lätthet höra skillnader på dessa produkter men då har vi också topstudio/hi-fi i lyssning vårt vardagsrum som njutnings och analysverktyg!!!

Säg att en platta är inspelad med 50-100 tracks som är rätt vanligt idag (allt ovanför 8-24 är overkill i mina öron oavsett genre) och du har en budget pre + budget AD/DA...summerat och inspelat/trackat, utplockat genom outboards och in igen i DAW osv osv så blir additionen om inte helt superpåtaglig för Svenne men ack så stor för den med rätt verktyg och inte minst med rena/oförstörda öron att kunna höra och förstå skillnaden vilket också är rätt givet.
Jag skulle vilja kunna dema detta genom exempel på plats i mitt hem för alla "antagonister" fast det kommer aldrig att ske naturligtvis, men jag önskar att fler kunde få uppleva detta som inte handlar om hokus-pokus eller någon esoterisk religion etc utan bara med schyssta och givetvis dyrare prylar så får man ett bättre eller åtminstone renare resultat***

Samma sak och nu slänger jag in ytterligare en pinne i brasan som ständigt kommer att flamma upp i vår debatt om ljud och vad som är bra eller dåligt för ljudets fortlevande i musikaliskt och lyssnarmässigt perspektiv, jo samma sak gäller VINYL v. CD...

Summering:

HIGH-END pre's + AD/DA's skadar absolut inte...

LOUDNESS WARS produkter = merparten av kommersiella CD's som framställs skadar...

VINYL kommer tillbaka sedan länge vilket inte skadar alls...men köp inte vinylspelare på RUSTA...

 B)



Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Usch Mr. Artrock. Få mig inte att börja snacka om mp3/kompression/dist/loudness war för då slutar jag inte.  B)

Men jag får hålla med Marcus att sakerna faktiskt inte spelar sååå stor roll. (Att några av oss är prylidioter är en helt annan sak.) Dock är det så att jag är säker på, och det har jag sagt förut, att sätter man en hoper Behringer, Alto och Creative prylar i dina, och några få andras händer här på detta forum och andra, så skulle ni kunna ratta ihop en bättre skiva än 99% av alla oss andra. Dessutom skulle 99,9% av oss inte kunna höra att man använt billiga prylar. Och av gemene man så skulle 99.9999% aldrig kunna höra det (eller ens förstå vad vi pratar om), det är samma människor som gärna spelar en mp3a i sin stereo...
 :P


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag mixade nyss en skiva som där största delen av låtarna var inspelade med trafo preampsen på ett riktigt fint Studer mixerbord via AD på en Digi002a och samt HD Pro Tools med Aurora AD. Härligt stort och varmt sound i båda fallen och omöjligt att säga vilka ADn använts när. MEN under mixningem märkte jag att ett par låtar var klart kallare, sterilare och saknade dynamik. Ringde upp kunden och det kom då fram att studion de jobbat i "uppdaterade" Studern till en hög 4 kanalers SSL Alpha preamps när dessa två sånger spelades in. Nå jag resonerade som vanligt är att ingen kommer att märka detta och mixade alla låtarna rätt långt med samma efekter osv.. MEN när vi kom till mastringen så konstaterade mastringskillen att: "jäkla bra sound men dessa två låtar ar inte riktigt i samma klass. Kallt och sterilt." REsonerade igen att killen har guldöron och ingen kommer att märka det. MEN skivbolagen, testpubliken alla märkte dethär med soundet och slutresultat blev att en av dessa två sånger blev bortta från skivan. Och då var det bara preampsen som skilde låtarna rent inspelningstekniskt.

Nå vad kan man dra för slutsatser? Nå i allafall att man inte drastiskt ka ändra på utrustningen mitt i ett skivprojekt. Dylika skilnader blir visserligen klara enbart då man direkt har en referens på samma skiva som i detta fall.

Personligen tror jag att mickar, bandare, preamps och mixerbord har en mycket större betydelse i slutändan än konvertrarna MEN för att få bästa möjliga resultat måste hela kedjan vara i balans. Som en företagare med syftet att livnära sig på verksamheten så måste man arbeta hårt med att hitta en utrsutning som ger de resultat man är efter så kostnads efektivt som möjligt. Då gäller det att köpa beggat, kolla in guldkornen bland billigare produkter eller att bygga själv. För mig måste varje investering grunda sig i en beräkning om mervärde för verksamheten. Synd bara att man är en pryldåre...

nåja, nog svamlat.  ;)

Hägge     


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Artrock, you've got a point :)

Är man nördig och vill ha the shit så är det u inget att diskutera :)

Jag skulle dock inte tacka nej till varken morpheus eller Aurora, men jag skulle inte lägga dom pengarna själv när jag tycker jag redan har ett kanonsystem, dessutom mixar eller mastrar jag inte ofta mina egna fullproddar!

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Byte av preamp betyder att man måste A/B lyssna för att höra skillnaden.

Oh yes. Och i många fall tycker jag dessutom att det är rätt enkelt att höra en skillnad på en A/B-test, men desto svårare är det att avgöra vilken man tycker låter bäst :S
https://soundcloud.com/secondary-protocol