Kontrollrummet

Nord Modular på väg att dö?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Det känns som om en av de grejor som gjort mig lite extra stolt över att vara svensk är på väg till de sälla jaktmarkerna: Clavias Nord Modular G2. G2x:en försvann för ett tag sedan, och Engine följde därefter. 3-oktavs är inte officiellt dumpad, men man hittar den inte längre på Jam eller 4Sound (Musikbörsen finns den på), och vad man hör från USA och andra ställen är det grymt svårt att få ta på den där också. Nåt business case för en tredje generation finns det väl inte heller, när de tjänar så bra på stagepianon och orglar.

 :(

Alla instrument försvinner så småningom, jag tycker bara det är tråkigt att det här konceptet inte dominerar planeten på det sätt som det borde. Och då menar jag inte som softsynth i plåtburk med DAC:ar, utan interfacet med grund i traditionell modularsynt fast med några väl avvägda steg till de praktiska fördelar som en DSP ger. Har inte spanat så jättenoga, men vad jag sett av liknande produkter så verkar Reaktor för meckigt och Tassman för bloatat. Nån nämnde Eventide H8000, men då försvinner vi ur mitt budgetuniversum (vilket även gäller en redig modularstapel).

Några andra som har någon koll på alternativen eller känner som jag?

/Stefan



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du har många frågor och jag är nog inte rätt man att ge dig svar. Däremot har ju Nord några av de bästa ljuden och jag har då och då övervägt att skaffa en Lead eller Rack som "Outboard".

Men utvecklingen rullar ju på och man vet inte vad som ligger bakom dina observationer. Kanske får vi se en Nord Vsti framöver?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Har hört mycket gott om Reason av flera olika anledningar - kanske dags att spana in lite mer noggrannt.  :)

/Stefan


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
NordModular-konceptet har ju många hängivna fans runt jorden, men ger väl precis som du säger inte lika mycket stålar som orglarna. Trist!
Men man kan ju hoppas på att de bygger vidare på det hela och att det kommer en NordModular G3, med samplingsminne a'la NordWave... :)

Annars finns det ju alltid andra synthar att kolla på, kanske inte lika komplexa som NM, men med grymma modulationsmatriser som gör att man kommer en bra bit på vägen iaf. T.ex. syntharna från Waldorf och Dave Smith Instruments.


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Ja NMG3 ja... man har blivit överraskad förr!  ;)

Jag har en liten Evolver desktop och en Alesis Ion, och modmatriserna där är väl schyssta, men Nord Modularen är den apparat som jag känt att jag kunnat vara som mest spontan med hittills. Typ kasta ut en jättehög med oscillatorer och delay och grejs, koppla ihop dem på idiotiska sätt och se hur det låter. Det känns som det som ligger närmast till hands är att samla ihop en riktig modular, men jag känner mig inte tillräckligt ekonomiskt oberoende och/eller entusiastisk för det... än. Och som sagt, min Engine går inte upp i rök...

/Stefan


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, det är sant. Man är ju trots matriserna ändå låst till ett visst antal oscillatorer och filter i de allra flesta "vanliga" synthar...
Fast jag måste erkänna att jag faktiskt aldrig fastnat (eller snarare låtit mig fastna) för NM eller nån annan mjukvarumodular. -Det verkar jättekul, men jag är rädd för att jag bara skulle bli sittande framför datorn och patcha istället för att göra musik... :P

Hur är det förresten med Arturias Origin? Har den släppts än? Kommer inte heller ihåg om den skulle bli helt modulär i sin uppbyggnad, eller om man bara kunde välja olika osc och filter i en fast struktur...


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
jag är rädd för att jag bara skulle bli sittande framför datorn och patcha istället för att göra musik... :P

Jo det har hänt en eller tio gånger.   :D

/Stefan