Kontrollrummet

Störigt problem med Logic Pro 8

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Hej!

Jag sitter här och mixar ett projekt i Logic Pro och upplever något som är sjukt irriterande. Det är så att när jag lyssnar så dyker det ibland upp små ljud, eller rättare sagt ett ljud som jag nu identifierat som det där varningsljudet i OSX som heter "Funk". Det spelas upp lite ibland här och där och om jag då stoppar och spelar upp samma passage så finns det inte där, det är alltså garanterat inte inspelat någonstans utan låter bara ibland. Nån som vet vad det kan bero på? Är det datorn som försöker varna mig för något?
En konstig detalj är att jag ställt in så att varningsljud ska spelas upp genom datorns inbyggda högtalare, men just det här ljudet går ut genom ljudkortet så jag misstänker att problemet sitter i Logic.

Jag har en Macbook Pro, senaste modellen med 15-tumsskärm i originalutförande. Ljudkortet jag använder just nu är ett Edirol FA66, och jag kör senaste versionen av Logic Pro (8.0.2), ljudet fanns dock där även när jag körde 8.0.1.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kan det inte vara så att du kommer åt knappar som är "förbjudna"!?? dvs. kortkommandon som inte gör något.. jag får också såna ibland när jag kör logic. fast 7an då!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
kan det inte vara så att du kommer åt knappar som är "förbjudna"!?? dvs. kortkommandon som inte gör något.. jag får också såna ibland när jag kör logic. fast 7an då!

låter väldigt troligt!

eller att logic vill klaga på nått.... typ sync problem eller nå annat latsjo  :ph34r:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kan det inte vara så att du kommer åt knappar som är "förbjudna"!?? dvs. kortkommandon som inte gör något.. jag får också såna ibland när jag kör logic. fast 7an då!

låter väldigt troligt!

eller att logic vill klaga på nått.... typ sync problem eller nå annat latsjo  :ph34r:
att det tappar synk låter inte så troligt. det blir dropouts av det,och det varnar väl inte logic för??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
kan det inte vara så att du kommer åt knappar som är "förbjudna"!?? dvs. kortkommandon som inte gör något.. jag får också såna ibland när jag kör logic. fast 7an då!

låter väldigt troligt!

eller att logic vill klaga på nått.... typ sync problem eller nå annat latsjo  :ph34r:
att det tappar synk låter inte så troligt. det blir dropouts av det,och det varnar väl inte logic för??

mm, rätt !!

logic stannar då!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kan det inte vara så att du kommer åt knappar som är "förbjudna"!?? dvs. kortkommandon som inte gör något.. jag får också såna ibland när jag kör logic. fast 7an då!

låter väldigt troligt!

eller att logic vill klaga på nått.... typ sync problem eller nå annat latsjo  :ph34r:
att det tappar synk låter inte så troligt. det blir dropouts av det,och det varnar väl inte logic för??

mm, rätt !!

logic stannar då!
märkte av det igår med min powerbook.. ;)
firefox, word, powerpoint, transmission, adium, itunes och logic samtidigt.. plus att jag körde ett stort projekt med 24 spår och eq+kompressor på varje kanal, plus en auxbuss med automatiserat delay.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Jag kommer inte åt några förbjudna knappar, ljudet dyker upp även när jag inte rör något.
CPU-mätarna står och tuggar på ungefär en tredjedel var, så jag tror inte att systemet är överbelastat heller. Men något måste det ju vara...  :huh:


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
När det gäller Logic kan jag starkt rekommendera forumet på http://www.logicpro.se/ - där finns mycket kompetens! :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Ljudhelvetet lyckas ta sig in när man bouncar också, det jävla aset! Men jag ska kolla det där logic-forumet, tack för tipset!


Utloggad Thulo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej!

Hade samma problem förut. Ljudet är där för att du har en demoversion av nån Tritone Digital plugin. Dessa måste köras med hjälp av Pluggo så det kanske e pluggo som gör ljudet, jag vet inte. Men i mitt fall va det Color tone Pro som gjorde ljudet.


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Jag känner igen det hela från min 7:a. Problemet uppstår när man har många pluggar på ett spår. Datorn måste buffra upp strax innan spåret börjar och då kan det komma ljudstötar/ljudplopp innan själva spåret börjar. Det hänger även med när man bouncar.
Min lösning har varit att lägga till lite tystnad framför spåret och limma ihop tystnaden med det inspelade.

Höj eller stäng av!