Kontrollrummet

OceanMusic - Bossa Escuro Som (fd Key Notes)

gäst · 24 · 3885

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
När jag äntligen fick tag i de nya, nedladdade, ljuden till HalionOne blev det någon slags pseudojazz. De nya ljuden är pianot - Yamahas SE90, Soundz Silvers ståbas och trummor.

LÅTNAMN: Bossa Escuro Som
GENRE: Smokey Bossa
LÅTLÄNGD: 4.16
KOMPOSITÖR: Ocean Music/Marrruschka
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Marrruschka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   

Första versionen:

Key Notes

Uppdatering 080902

Marr la sång på låten och den lyfte rejält!

Key Notes Voce

Uppdatering 080903

Senaste versionen, se ovan

« Senast ändrad: 03.09.2008, 23:15:41 by oceanmusic »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett trevligt litet jazzsstycke det där OM :D
Menar du att de här nya ljuden tillkommer om man uppgraderar? Piano och ståbas tyckte jag lät riktigt bra. Var det jobbigt att uppgradera? Försvann saker?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


oceanmusic

  • Gäst
Eko, tack för lyssning och kommentar!  :)

Nej, det var inte stökigt. Tog ett tag innan jag hittade extra ljuden bara...  :huh:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt låter väldigt bra. Varför inte be marruscka på kr, sjunga till denna, jag tror det skulle passa perfekt!
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Dividend, tack för din lyssning och ditt omdöme!  :)

Ditt förslag tar jag till mig och meddelar samtidigt att det är på G.  :)  ;)


oceanmusic

  • Gäst
Nu är sången på plats. Jättetack Marr!  :) Kul med samarbete via nätet. Gärna fler gånger.  :)

Låten är inte 100% finaliserad men bra på G.

Key Notes Voce


freddy

  • Gäst
Lite tankar:

Trummorna känns mest konstiga och inte på ett bra sätt.

Pianot verkar gå på cirkus 127 i velocity hela tiden, lite mer dynamik önskas. Det låter konstigt, för hårt.

Sången är det jag gillar mest i låten, men vissa strofer känns lite konstiga. Avslutningen på sången var snygg!

Kom igen nu, lite bättre kan ni! :) Kör så det ryker 







Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Detta gjordes raskt i ren inspiration..och då kan det bli så här..ingen klar text, improviserad sång i en tagning.
Får återkomma snart med mer genomtänkta slingor, men gillar utkastet så här långt,finns lite mer att bygga där :)

Tack Freddy för feedback!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tjaeee..
Det är verkligen något speciellt med Marruschkkas röst. Däremot så tycker jag nog att arrangemanget blir väldigt rörigt. Det finns en melodi där, men just nu så dränks den i för många toner och utbroderingar på pianot. Skala ner och försök hålla fast melodin innan den smiter. :)
Trummorna är en katastrof. Otajta konstigt arrangerade och låter inte så kul. Jobba på.  :)


oceanmusic

  • Gäst
Oj, det var tydligen inte många siffror rätt i detta, om jag läser inläggen ovan.  :o Håller inte med er men ska gå tillbaka till skissbordet för att se vad som kan göras ändå, mest för sakens skull. Tror nog att trummorna ligger äckligt synkade, det är resten som haltar...  ;) Vi får se vad som kommer ut av detta i slutändan.

Tack för att ni lyssnade och skrev.


Nu är den rejält tillfiffad. Nytt namn, ny mix, ny rytm, mer i synk mm mm

Bossa Escuro Som
« Senast ändrad: 03.09.2008, 23:17:06 by oceanmusic »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo, nu det blev bättre. Det lät lite som att du ändrade det bara för att en bunte musiknördar på ett forum tyckte det, men det är väl så kritik skall fungera  :)

Tycker kanske att det finns fler saker som du kan jobba med i mixen. Trummorna är lite höga nu. Speciellt hihatten är lite "vässad". ´Pianot drunknar i mellanregistret lite ibland. Syntarna och mattorna är snygga.  :)


oceanmusic

  • Gäst
Typ.  ;)

Men visst blev till det bättre. Trummorna var ju trots allt handknackade av undertecknad. Det du berättar känner jag igen, ska åtgärdas vid tillfälle. Nu får dock denna vila ett tag då andra saker knackar på dörren.

Tack för lyssning och uppföljningskritik!  :)


freddy

  • Gäst
Som ägget säger så tar du vår kritik fel. Alltså, är du själv nöjd så ska du inte ändra ett skit, faktiskt. Vi säger väl bara vad vi tycker, sen behöver du inte hålla med. Alrighty..

Det låter bättre nu tycker jag med. Men trummorna känns struttiga än, som att trummisen inte kan bestämma sig riktigt. Spelar på hängpukan en takt, sen virvel... sen oj, nu ska det vara lite ride-cymbal...

Jag skulle rekommendera dig att försöka hitta lite loopade trummor istället, så det blir lite mer naturligt flow.

Pianot vill jag fortfarande ha mer dynamiskt då.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gick lite vilse bland versionerna men nu tror jag att jag hittade rätt. Får lite Nina Simone-vibbar av detta och det är ju inte fel utan alldeles rätt.  :) Marres röst ligger för lågt i mixen åtminstone i början. Sköna synkoper där basliret bidrar i högsta grad. Bra pianolir. Bra vox-insater. Trumliret låter som "mitt" dvs lite brötigt och för mycket grove agent (nu har jag säkert fel bara för att jag skriver det). Kanske bara congas? För mycket cymbaler i mina öron... Harmonimässigt händer för lite för fyra minuter. Nu pendlar stycket mest mellan två ackord. Usch vad jag låter kritisk nu men mest för jag gillar den här typen av musik och vil ha ut det mesta av den!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


oceanmusic

  • Gäst
Freddy - jag var nöjd men nu är jag än mer nöjd. Hemmablindhet kan påverka en starkt.   ;)

Tack för återlyssning och ny feedback.  :)

Equality - Marres röst SKA ligga lågt i början. Tänkt dig en rökig bar/lounge, vi kommer in när orkestern börjar. Vid baren börjar en kvinna nynna och vänder sig sakta om på barstolen och börjar sjunga, därav det dämpade i början. Typ. GA är alldeles rätt observerat och jag har dragit rätt flitit i reglagen.  ;)

Och det är en Status Qup - bossa, dvs två ackord, C- resp G-moll med ett par utflykter här och var. Som jag skrev från början var det "bara" en test av lite nya ljud som följde med jättekitet till Cubase 4.5. Den kommer ligga och vila ett tag, som ovan nämnts men sedan så, kanske det inte händer någonting alls...  ;)

Tack för lyssning och återkoppling!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkt dig en rökig bar/lounge, vi kommer in när orkestern börjar. Vid baren börjar en kvinna nynna och vänder sig sakta om på barstolen och börjar sjunga, därav det dämpade i början.

Makes sence. Fin bild!

Som jag skrev från början var det "bara" en test av lite nya ljud som följde med jättekitet till Cubase 4.5. Den kommer ligga och vila ett tag, som ovan nämnts men sedan så, kanske det inte händer någonting alls...  ;)

Aha! Alldeles utmärkt test. Låt den inte ligga och samla damm!  ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag gillar detta. kanske skulle man som jag nämt för dig viljaha lite småplockande saker..nån livesax. (aldrig fel med casual sax  :rolleyes: )

Sången håller jag med freddan om. finns nån liten rolig hook, även om over-allintrycket är riktigt bra! Gillar framförallt nynnandet!

Jag tycker däremot att något borde göras med EQ på sången. väldigt mycket transienter slinker igenom, och den drunknar ibland bakom annat. vet fåglarna hur man skall jobba :S Kanske svag panorering piano/sång?

Gillar detta, mer sånt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
detta gillar vi verkligen :)

överlag riktigt skönt känsla, snyggt lirade instrument och sen svepsynthen på toppen  :wub:

håller med mr.emu om att sången behöver fipplas med, den försivnner ibland och skulle kanske behöva va lite rundare?

måste bara säga att det är ett fruktansvärt fint intro... skulle GÄRNA se att låten fortsatte från introt ut i ett svävande synthlandskap...kanske med ett litet besök av en fin elorgel med en fin monoton melodi ? den låten vill jag höra   :) :)


godnatt och tack för fin musik!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bossa var ett lyft för denna. Tror att mer traditionell bossa-bas skulle lyfta ännu mer. Vandring mellan grundton och kvint med lite utsmyckningar. Brandkårsbas om man vill vara elak.



Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Wow var ju en skön jazzig sak med skönsång av Marruschkka snyggt! B)
« Senast ändrad: 06.09.2008, 12:58:16 by SYNTH »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
gillar speciellt introt :)
annars är det snygg atmosfär som kryddas alldeles utmärkt med marres sång, men med en för mig aningens för svårtillgänglig melodi.
mkt bra ljudtest får jag ju säga
www.myspace.com/staffanjonsson


oceanmusic

  • Gäst
Hej alla! Ett snabbt tack innan jag går ner i källaren. Där ska det städas, köras handöverfräs och framförallt poppas Klaus Schulze och Tangerine Dream!  ;)

Vad kul med era kommentarer, det verkar som det finns potential i "testet" men lite fiff här och där kan det bli något.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som jag sa tidigare gillar jag soundet här, och ditt tonspråk känns (ganska) unikt på nåt vis ;)

Nåt slags mix av musikgenrer/artister jag får återkomma med en lista över ;) . Marr gör ett grymt jobb här, sjunget med känsla..
Mer rytmiskt och "standard" kanske än det brukar vara ;), men det funkar mycket väl!

Det är mitt helhetsintryck.
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Som jag sa tidigare gillar jag soundet här, och ditt tonspråk känns (ganska) unikt på nåt vis ;)

Nåt slags mix av musikgenrer/artister jag får återkomma med en lista över ;) . Marr gör ett grymt jobb här, sjunget med känsla..
Mer rytmiskt och "standard" kanske än det brukar vara ;), men det funkar mycket väl!

Det är mitt helhetsintryck.


Tackar och bockar Dividend! :-) Tänkte väcka denna tråd till liv igen då det kommer att komma lite nya versioner inom kort.