Kontrollrummet

Någon som kan tipsa om subwoofer?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag funderar på att köpa en subwoofer till mina Alesis M1 Active MK2. Anledningen är att jag sitter och mixar lite house/dance-låtar då och då och funderar på om inte en subwoofer skulle hjälpa till lite.

Eftersom jag är ny när det gäller subwoofers så vore det trevligt om någon kunde ge något tips.


Tack på förhand!
www.akoume.com


Utloggad fackamato

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
I vilken mijlö skall den användas? (i en studio, dvs stängt och bra isolerat rum?)

Vad är maxpris?



Utloggad tsmalmbe

I ett obehandlat rum kommer du att få intressanta effekter. Min subwoofer t.ex åt upp (=gav mindre bas) då jag knäppte på den. Detta före jag gjorde lite basabsorbenter.

Subwoofer är inget förlovat land per automatik.

Som svar på frågan: det är väldigt svårt att provlyssna en sub, men kolla att dess tekniska specifikationer stämmer överens med dina monitorer, att du kan ställa fas (helst fritt!), volym och crossover är ett måste. Bäst blir det om om subben har utgång för HP-kanalen, då finns det åtminstone en chans att du för övergången mellan sub och monitor att bli ok.

Skaffa en testcd också, annars har du ingen aning om hur det fungerar. Eller ladda ner en sinussweep från 20Hz till 20kHz som första hjälpen.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.