Kontrollrummet

Vad har ni för tips om midi-orkestrering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är individuellt vad man föredrar, även om jag är rätt ensam med att uteslutande klicka.
Men du har testat att använda klaviatur antar jag?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Man kan ju skaffa en midimick att sätta på sin elgura...
Finns det nån plugg eller program som omvandlar inspelade audiotoner till miditoner?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är individuellt vad man föredrar, även om jag är rätt ensam med att uteslutande klicka.
Men du har testat att använda klaviatur antar jag?

Ja, övade till och med ett tag, men ser ingen anledning att göra det igen. För att kunna kalla mig musiker som flintan menar? Då är jag hellre nåt annat. Trött på okreativa människor, som sätter en stolthet i att hellre kunna spela covers på överskattade brittiska pop/rockgrupper, än att göra något nytt.


Valet har jag gjort eftersom jag tänker ut melodier och sammanhang/teman, snabbare än när jag plonkar på gitarren eller klaviaturen...
Hade aldrig fått till "Sinfonia" som är 18 min, på 36 timmar, om jag spelat in allt. Förmodligen hade jag lagt av efter några timmar.

Säkert därför Mozart var så produktiv, om man får tro filmen Amadeus skrev han direkt på notblad trots att han kunde spela åtminstone violin och klaviatur sen barnsben.
Beethoven sägs alltid ha använt klaviatur. (Var skicklig på det också.)

Själv lärde jag mig noter själv som 12-13-åring. Och vilken tangent som motsvarar vilken not på en klaviatur. Mer behövs inte.

Att spela gitarr som Yngwie är säkert kul dock. Men jag (och alla andra) spelar flera gånger snabbare än honom ;)
Skillnaden är att han övat upp mekaniska färdigheter.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Man kan ju skaffa en midimick att sätta på sin elgura...
Finns det nån plugg eller program som omvandlar inspelade audiotoner till miditoner?

Har lekt rätt mycket med pitch trackern i Nord Modular G2 - funkar skitbra. Det borde vara rätt lätt att slänga ihop ett program i ChucK också - har sett en del som experimenterat med det.

Men i vilket fall finns det säkert en plugg någonstans...

/Stefan


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ja, övade till och med ett tag,
Gott.
Citera
Själv lärde jag mig noter själv som 12-13-åring.
Du har inte funderat på nåt program där du skriver in noter istället för att klicka in musklick?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Har lekt rätt mycket med pitch trackern i Nord Modular G2 - funkar skitbra. Det borde vara rätt lätt att slänga ihop ett program i ChucK också - har sett en del som experimenterat med det.
:mellow: Känner inte igen nåt.

Får väl söka vidare.  ^_^


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Man kan ju skaffa en midimick att sätta på sin elgura...
Finns det nån plugg eller program som omvandlar inspelade audiotoner till miditoner?

Inspelade audiotoner ser jag inte riktigt vitsen med, men tänk om det fanns något som konverterade audio till Midi i realtid! Gnola ihop sina stråkmattor och barbershoppa ihop blåset. Då skulle man kunna arbeta snabbt!  B)
DON'T PANIC



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Man kan ju skaffa en midimick att sätta på sin elgura...
Finns det nån plugg eller program som omvandlar inspelade audiotoner till miditoner?

Inspelade audiotoner ser jag inte riktigt vitsen med, men tänk om det fanns något som konverterade audio till Midi i realtid! Gnola ihop sina stråkmattor och barbershoppa ihop blåset. Då skulle man kunna arbeta snabbt!  B)
Jo, men det är ju precis det jag söker! :) Fast det behöver ju inte ske i realtid, det räcker ju att man spelar in i realtid o konverterar senare. Jag vill vissla! :D Får till de mest fantastiska melodier o slingor ibland men idéerna är borta när jag ska omsätta det vid klaven sen. Skulle va perfekt att kunna "anteckna" idéerna på detta sätt för att sen kunna lära sig spela dem.

edit: istället för att fråga kan man ju söka... ;) http://se.altavista.com/web/results?itag=ody&q=audio+to+midi+plugin&kgs=0&kls=0
« Senast ändrad: 30.09.2008, 16:57:24 by MrPhil »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
http://www.music-notation.info/de/software/WIDIAudioToMIDIVSTPluginWindows.html

Denna hade varit kul, om den funkar som de lovar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Citat från: MrPhil
Jag vill vissla! :D Får till de mest fantastiska melodier o slingor ibland men idéerna är borta när jag ska omsätta det vid klaven sen. Skulle va perfekt att kunna "anteckna" idéerna på detta sätt för att sen kunna lära sig spela dem.

Varför kan du inte bara spela in visslandet och sen ta ut melodierna?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
http://www.music-notation.info/de/software/WIDIAudioToMIDIVSTPluginWindows.html

Denna hade varit kul, om den funkar som de lovar.

Jag har laddat ner trial-versionen. Ska testa vad den kan klara.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Njaa,
det var nog inget att ha. Efter en timmes fippel lyckades jag få några miditoner inspelade. Dock inte samma melodi som jag nynnande utan en ganska fri tolkning med tre gånger så många toner. Några stämde, men kunde vara ren slump.

Testade sedan i realtid och fann det var i princip omöjligt att få den att låsa på en ton, minsta glitch så bröt den och tog en annan ton istället... Och jag är faktiskt ganska bra på "singstar-sång"! <_<  :lol:

Och gränssnittet ska vi inte tala om. Rent iofs, men hur tänker man när man gör knappar som man inte vet intuitivt om de är på eller av...? Bu! :angry:
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Haha. Tack Rattle, lät för bra för att vara sant. Nä, tror nog jag fortsätter med att "ta ut" melodier/teman jag kommer på på klaviatur eller klickar direkt...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citat från: MrPhil
Jag vill vissla! :D Får till de mest fantastiska melodier o slingor ibland men idéerna är borta när jag ska omsätta det vid klaven sen. Skulle va perfekt att kunna "anteckna" idéerna på detta sätt för att sen kunna lära sig spela dem.

Varför kan du inte bara spela in visslandet och sen ta ut melodierna?
Lathet?  ^_^

Och att melodierna blir något komplicerade ibland.
« Senast ändrad: 13.10.2008, 12:24:21 by MrPhil »