Kontrollrummet

Intro - Outro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
intro.. viktigare en  outro??
introt är förspelet & outrot är ciggen efteråt..dvs introt är viktigare att lägga jobb på!! :lol:
gonatt!!

 ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
... jag ser det så i en "riktigt" sång så finns det så mycket idé och kött på benen så att inbjudningen eller intro mer eller mindre finns där redan om man bra tänker efter. Jag tycker inte att ett intro eller outro ska bygga på effektsökeri det ska bjuda in till och ha en naturlig avslutning som bygger på beståndsdelar som redan finns i låten. Det handlar ganska mycket om stämföring och ledtonsprincipen dvs en viss ton leder vidare till en annan.
 

Men du missar ju hela grejen. Ett intro behöver inte alls låta som resten av låten. "Bygga på effektsökeri" ?

Vad är det för fel på det?

Jag tycker inte jag missar nån grej jag tycker ju som jag gör och du som du gör och jag anser att ett intro på nåt sätt ska berätta vad som ska hända och att ett outro ska avsluta låten på ett naturligt sätt utifrån vad som har hänt. Men det går ju iofs att bara smälla igen en dörr om man konstnärligt sett vi sluta på det sättet det avgör man ju själv. Men jag tycker inte man ska krångla till saker och ting bara för att det går det gör inte en låt bättre. Har man en låt så finns allt det andra oxå om man tänker efter för det går inte att konstruera musik. Går det inte att gestalta känslan som låten vill förmedla med ganska enkla metoder så har den nog inte så mycket substans och inte så mycket att säga. 

Intressant  :wacko:  En symfoni då? Klassas det som enkla metoder? ;)

Sen tycker jag inte det är schysst mot de musiker som faktiskt använder sig av introt som egna delar av stycket, att bara kapa alla på detta sätt.  Alla sätt som är bra är väl bra ?   Jag kan hålla med helt klart att många låtar funkar finfint att smaska igång direkt med ver, eller refräng, men vissa verk behöver nånting annat. Inte för att de inte är tillräckligt bra, utan att det blir mer storslaget.

Det finns ju också anledningar till att många band kör specialversioner av intron live. flera tusen människors förväntan byggs upp av ibland flera minuter långa intron...sen exploderar allting i själv låten sen. Sett nån version av With or without you med U2 där egde körde e-bow i typ fem minuter, och "still havent found what Im looking for" körde bara trummor och percussion samt lite gitarrräkor i typ två minuter. När låtarna väl om igång så va publiken i nästan otäck extas.

Och de låtarna är ju rätt halvbra iallafall :D
« Senast ändrad: 21.09.2008, 11:19:20 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inräkning 1, 2, 3, 4 kan vara ett väldigt bra intro. Eller om vill att låten ska gå upp som raket på listorna skall man nog räkna ner (10, 9 , 8, 7...) eller funkar det bättre till ett outro kanske? Vet inte riktigt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
...och så har vi ju det alltför sällan använda baklängesoutrot


Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilket suveränt bas- och trumlir det är i Rain. Gillar särskilt när Sir Paul ligger kvar på samma bastoner i refrängen. Tack Cykeln! Sorry OT.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Som Emulator och även Jonnerstone var inne på så är bra intron/outron lika svårt att definiera som en bra låt. Vad är det som är bra? Så länge vi inte alla lyssnar på samma sorts musik och gillar samma prylar så kommer vi aldrig till någon konsenus. För att bestyrka min teori så kan jag kontra eran beatles-post med en låt som jag gillar introt på, gillar även själva låten mycket. Jag är även ganska säker på att dom flesta här inte håller med mig om att detta är en bra låt. Men smaken är ju...

Videon kan eventuellt väcka anstöt :D

Dimmu Borgir - Progenies Of The Great Apocalypse


Ska man prata intron/outron som ni gör så kanske man ska definiera typen av musik också. Som Aettans utlägg, det funkar bara om man gör pop.. Inte för musik i allmänhet.



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ett underbart intro av Wilder :wub:

I detta intro sätter han tonen och känslan till hela stycket... hade inte alls blitt desamma utan introt

[mp3=200,20,0,left]http://david.roennlund.com/musik/braintro.mp3[/mp3]
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja. ojoj. riktigt bra.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
... jag ser det så i en "riktigt" sång så finns det så mycket idé och kött på benen så att inbjudningen eller intro mer eller mindre finns där redan om man bra tänker efter. Jag tycker inte att ett intro eller outro ska bygga på effektsökeri det ska bjuda in till och ha en naturlig avslutning som bygger på beståndsdelar som redan finns i låten. Det handlar ganska mycket om stämföring och ledtonsprincipen dvs en viss ton leder vidare till en annan.
 

Men du missar ju hela grejen. Ett intro behöver inte alls låta som resten av låten. "Bygga på effektsökeri" ?

Vad är det för fel på det?

Jag tycker inte jag missar nån grej jag tycker ju som jag gör och du som du gör och jag anser att ett intro på nåt sätt ska berätta vad som ska hända och att ett outro ska avsluta låten på ett naturligt sätt utifrån vad som har hänt. Men det går ju iofs att bara smälla igen en dörr om man konstnärligt sett vi sluta på det sättet det avgör man ju själv. Men jag tycker inte man ska krångla till saker och ting bara för att det går det gör inte en låt bättre. Har man en låt så finns allt det andra oxå om man tänker efter för det går inte att konstruera musik. Går det inte att gestalta känslan som låten vill förmedla med ganska enkla metoder så har den nog inte så mycket substans och inte så mycket att säga. 

Intressant  :wacko:  En symfoni då? Klassas det som enkla metoder? ;)

Sen tycker jag inte det är schysst mot de musiker som faktiskt använder sig av introt som egna delar av stycket, att bara kapa alla på detta sätt.  Alla sätt som är bra är väl bra ?   Jag kan hålla med helt klart att många låtar funkar finfint att smaska igång direkt med ver, eller refräng, men vissa verk behöver nånting annat. Inte för att de inte är tillräckligt bra, utan att det blir mer storslaget.

Det finns ju också anledningar till att många band kör specialversioner av intron live. flera tusen människors förväntan byggs upp av ibland flera minuter långa intron...sen exploderar allting i själv låten sen. Sett nån version av With or without you med U2 där egde körde e-bow i typ fem minuter, och "still havent found what Im looking for" körde bara trummor och percussion samt lite gitarrräkor i typ två minuter. När låtarna väl om igång så va publiken i nästan otäck extas.

Och de låtarna är ju rätt halvbra iallafall :D

Vad fan skickar du en Wacko på mig för :D Nä fattar nog inte hur du kopplar ihop det du säger här med det jag skrev men strunt samma för en sak är vi helt överens om och det är att man gör precis som man vill. Det är det som är det underbara med musik. Men jag tror jag såg den där u2 filmen jag oxå och det som eggen bygger upp i introt tycker jag i alla fall är en stämning/känsla som man sen hittar i låten men det gör ju inte låten i sig bättre för det den är ju bra från början funkar skitbra med akustisk gura om så är.

Ang. klassiskt och symfonier så är jag inte så förtjust i sånt tycker det är för högtravande finns ingen stake i det och jag formligen avskyr opera. Stycken för stråkar kan jag däremot gilla av nån märklig anledning. Slänger väl in att jag inte är så jätteförtjust i jazz heller så är det oxå sagt.

Det kommer upp en video under ofärdigt förhoppningsvis framåt kvällen som jag lirade in i går natt av en låt som jag skriver lite på, på den låten saknas ett riktigt outro och introt är jag lite osäker på oxå för den delen :D. Det är ju bara en test så jag kör samma vers två gånger, är tvungen att skriva om den andra för musiken sa ifrån helt enkelt. Fick ju sjunga lite halvtyst oxå för frugan låg och sov och nästa gång lovar jag att raka mig :D men jag tror intre det tillför speciellt mycket med en maffig effekt typ E bow etc etc i introt på den här låten om man säger så.
Ha det bra och inga mera Wackon



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :wacko:

 :rolleyes:

 :lol:

Jag begriper inte alls hur du resonerar faktiskt :D  Men är klart beredd att släppa hela diskussionen och konstatera att vi åtminstone bitvis är överens :D

rock on, skall bli kul å se videon :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Som Emulator och även Jonnerstone var inne på så är bra intron/outron lika svårt att definiera som en bra låt. Vad är det som är bra? Så länge vi inte alla lyssnar på samma sorts musik och gillar samma prylar så kommer vi aldrig till någon konsenus. För att bestyrka min teori så kan jag kontra eran beatles-post med en låt som jag gillar introt på, gillar även själva låten mycket. Jag är även ganska säker på att dom flesta här inte håller med mig om att detta är en bra låt. Men smaken är ju...

Videon kan eventuellt väcka anstöt :D

Dimmu Borgir - Progenies Of The Great Apocalypse


Ska man prata intron/outron som ni gör så kanske man ska definiera typen av musik också. Som Aettans utlägg, det funkar bara om man gör pop.. Inte för musik i allmänhet.



Menar du att det jag säger bara funkar i pop då håller jag inte med, tänk traditionell visa, gammeltjo, folkmusik, ganska mycket traditionell jazz, blues, de flesta former av rock etc etc.


Aettan

  • Gäst
:wacko:

 :rolleyes:

 :lol:

Jag begriper inte alls hur du resonerar faktiskt :D  Men är klart beredd att släppa hela diskussionen och konstatera att vi åtminstone bitvis är överens :D

rock on, skall bli kul å se videon :D
:D hoppas jag hinner få till den kan bli sent säkert natta om jag känner mig själv rätt. Det är inte rock nog mer nån slags blues och det i sig är oxå märkligt för jag är inte så förtjust i blues heller längre  :D man har liksom lyssnat färdigt på viss musik på nåt sätt.



Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Europe har en tendens att börja sina låtar väldigt lungt och efter ett tag dra på med distade gitarrer för fullt. Iaf på låtarna efter återföreningen.





Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
kanske inte så mycket intro/outro specifikt..
men jag gillar hur den här låten är uppbyggd/arrad iaf
den har intro & outro, men en bonus åxo ett parti däremellan! :P

Supertramp - Even In The Quietest Moments:









http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284