Kontrollrummet

Intro - Outro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Att börja en låt och att avsluta den anser jag bland det svåraste. Man har en tycker man perfekt låt men inget bra intro  och hur fan ska man avsluta den? Tycker mig märka bland många demos att man inte lägger större tid på att avsluta en låt. Själv är jag rätt kass vad gäller introt.
Jag brukar jämföra början på en låt med filmens förspel, där alla personer presenteras (instrumenten), dess relation till varandra och själva storyn, vad handlar det om, komedi eller action? I filmen sker detta 5-10 min medan i musiken på sin höjd 15 sek.
Introt är otroligt viktigt huruvida man vill fortsätta lyssna eller inte. Det är en aptitretare, men är också ärligt försök att tala om för lyssnaren att här kommer en metallåt eller en snyftarballad. Är det ok att börja en låt med långsamma toner, lite meditativt och sen köra igång med stenhård punk? Visst, det blir en mindre chock, men är det ok?
Outrot rundar av det hela. I filmens värld kan en sorglig historia sluta lite positivt, att det finns en utväg trots allt. Gäller det musiken också? Dom här filmliknelserna har väl rätt mycket med Hoolywoodkonceptet att göra och musiken med hitkonceptet eller inte?
Så, kära forummedlemmar, hur ser ni på detta? Hur mycket mycket betyder intro - outro för er?
Fler frågor: Planerar ni in intro outro när ni skriver låten? Eller kommer det efteråt? Eller är kanske t.ex ett intro själva låtidéen?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett intro motsvarar väl på ett ungefär en operas ouvertyr
och ska ge en föraning av vad som ska komma.
Ett bra intro kan fånga upp en lyssnare - vad är detta? det vill jag hör mer av!
Stones - satisfaction
Beatles - Daytripper
Dylan - Like a rolling stone
Ofta låter man låtens riff vara introt - det är ju enkelt och effektivt - som ovan.
Jag planerar aldrig ett intro eller outro, När låten är klar gäller det att hitta en bra början eller åtminstone en början - känns viktigt. Avslutningen lägger jag minst tid på.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Intressanta synpunkter cykeln. Det där med operan gör väl att detta är en universiell struktur, förspel, mellanspel, slutspel och inte bara handlar om hitkonceptet. Sen vad gäller avslutningen av en låt kom jag att tänka på att det handlar kanske om var låten ligger i kedjan, sas, alltså på en cd med efterföljande låtar. Ett tvärt slut kan funka med en låt som har en lugn uppbyggnad, för att skapa kontrast.
Men om man antar att det är avslutande låt, en singel t.ex. kan man tänka sig ett slut som känns lite otillfredställande, att det slutar precis när man tror att den ska fortsätta. Ett psykologiskt spel. Alltså spelar man om låten igen för att höra det man blev snuvad på i slutet. (Som ett ex.)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För min del är introt väldigt viktigt. Ganska ofta bygger jag låtar utifrån ett intro. Mycket av musiken jag gillar har LÅNGA intron, och jag själv tenderar att ha det, på gott och ont. För mig skall introt bygga upp stämningen, definiera spelplanen, flytta lyssnaren till den plats man vill at låten skall utspela sig på. metaforiskt uttryckt då ;)

utrot är väl det också ganska viktigt, även om man tenderar att springa förbi det. Utrot bestämmer ju om något skall bli hängande kvar efter lyssning. Ni vet, ett riktigt bra slut på en låt kan ju försätta en i ett vegetativt tillstånd en stund efteråt..man lixom tar in och bearbetar tankar, eller fortsätter en tankekedja som låten startat.

Så för min del är start och slut jätteviktiga! Framförallt om man tänker på hela album, där ett slut skall leda in lyssnaren i introt på nästa låt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jo men det är ju lite som sex förspel + ja det där + efterspel eller tja  skit samma.
Rakt på rödbetan bara och sedan feeejjjjjdaaaaaaaaaaaaaaaaa,,,,,,,,, zzz   zzz zz    z,,,zzzz
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
God whisky? ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Jo men det är ju lite som sex förspel + ja det där + efterspel eller tja  skit samma.
Rakt på rödbetan bara och sedan feeejjjjjdaaaaaaaaaaaaaaaaa,,,,,,,,, zzz   zzz zz    z,,,zzzz

Längden har betydelse också. :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Nu ska vi inte förstöra denna tråd  :angry:
Förspel och efterspel är viktigt i bland   :)
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mellanspelet tycker jag är viktigast.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Är du oxå vaken  :D . Jag har äntligen fått fjong på min jäkla webkamera behövde bara lägga till lite mer minne i Bios så funkar den vettigt men då lirar jag fel istället  :D. Aldrig får det gå bra  :D. Introt funkar och versen men sen vet i hundan. Nä nu är det natti natti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej, seriöst. Jag tycker det är skitsvårt att få till ett bra intro. Oftast bygger det på riffet som Cykeln var inne på och kanske detta solo då innan allt bankar igång. Introt på Like a rolling stone är ju maffigt inlett med virvelslaget och lite eko på den. Men ibland saknar man absolut inget intro, Penny Lane t ex, bara rakt på sången liksom. Introt på Strawbeery Fields tycker jag är bland det snyggaste som nånsin gjorts och det skrevs faktiskt av Paul resten av låten är ju Lennons.
För att ta ett mer näraliggande exempel. Emulators intro på Don't give a damn är bland det bästa som gjorts i forumsammanhang och ger direkt en nerv och känsla för låten och det uppfyller verkligen vad det lovar rakt igenom även om jag önskade mig att pianoriffet i introt återkom mer renodlat senare. http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4739.0
Outrot är möjligt än svårare. För det mesta är jag närmast utbränd när jag kommit dit att jag bara vill kräkas på låten men fadeout-slut har fått lite ofötjänt dåligt rykte och det blir ibland min räddningsplanka. Kan inte påminna mig nånsin att jag haft ett planerat intro eller outro. Det har kommit när det som var emellan varit klart.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har nog heller aldrig planerat introt, utan det brukar födas fram ungefär samtidigt som resten av låten. Ibland rakt på, som Penny Laine, men oftast enkla lösningar som två eller fyra blanktakter innan sång.


Jag brukar jämföra början på en låt med filmens förspel, där alla personer presenteras (instrumenten), dess relation till varandra och själva storyn, vad handlar det om, komedi eller action?

Jag har aldrig tänkt på ett intro på det sättet, men det stämmer ju.


Outrot brukar för mig kräva lite längre eftertanke, och är inte ofta klart i komponeringsfasen, utan det kan i extremfallen bli i slutmixningen som det spikas.
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressanta funderingar. Jag tror jag går ganska mycket på känsla. Ibland så faller det sig logiskt att göra en "The police" d v s "repeat-ref-until-you-allmost-die-of-bordom och fejda". Jag tycker också att det faktiskt är ett helt okej sätt att sluta låtarna på.
Ibland känns det okej att avsluta med riffet eller att försöka lite filmiskt som du säger "avsluta historian".

Intro är ofta beroende på vad jag letar efter för känsla. Som gammal trummis har jag märkt att jag ofta tänker i live termer och det innebär att jag räknar in och slår ett par slag innan låten börjar. Det känns ganska logiskt för pop och rock där jag ofta vill ha en slags pang på rödbetan feeling.

Ibland blir presentationen tongivande riff eller tongivande melodi. Det fungerar också.

Det där med meditativt intro som övergår i stenhård punk som du nämnde, minns jag väldigt tydligt när jag hörde första gången. Det var Accepts "Fast as a Shark" som började med något slags tyrolerjoddlande innan man hör hur någon repar nålen över hela skivan och Udo Dirkshneiders röst brutalvrålar. Jag tror det bidrog lite till att man faktiskt tyckte låten var så fräck.

Sammanfattningsvis så gör jag nog mest som Rattlesnake. Oftast så gör man det som känns bra,  men ibland ägnar jag det mycket tanke.  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?





Det verkar vara flera här (även jag )som inte givit intro-outro den uppmärkamhet som de förtjänar?
För att få rätsida på det hela behövs det kanske en festival med det temat. 
Skriv en ny låt utifrån ett befintligt intro
Skriv ett nytt intro till en befintlig låt
Eller helt enkelt - Skriv ett intro (kan användas i nästa festival - skriv en låt till vinnarintrot) :D
« Senast ändrad: 19.09.2008, 14:17:04 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

jag har en massa intron som aldrig blivit låtar. Spännande intron är ju verkligen givande!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
jag har en massa intron som aldrig blivit låtar. Spännande intron är ju verkligen givande!

Sånt där kan jag bli avundsjuk på, lika som på de som har texter över.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Många av Beatles tidiga låter började ofta pang på, som sagt, och ofta med refrängen. T.ex Can´t buy me love och Help. Men jag har för mig att jag läst nånstans att skälet var att göra radiomannen pissed off. Brukligt var ju att en låt började ned nåt slags intro så att disjockyn fick tillfälle att babbla en liten stund och liksom prata sönder låten i början. Så här efteråt tycker jag att dessa omedelbara inledningar är rätt fräcka men från början var det kanske inte av musikaliska orsaker?
Det där som cykeln skriver att finns intron som sen inte förekommer i själva låten. Det är rätt intressant. Alltså att själva introt är låt i sig självt i miniformat. Kan man tänka sig ett outro på liknande sätt?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?


Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06

http://www.speedyshare.com/724119646.html

Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Många av Beatles tidiga låter började ofta pang på, som sagt, och ofta med refrängen. T.ex Can´t buy me love och Help. Men jag har för mig att jag läst nånstans att skälet var att göra radiomannen pissed off. Brukligt var ju att en låt började ned nåt slags intro så att disjockyn fick tillfälle att babbla en liten stund och liksom prata sönder låten i början. Så här efteråt tycker jag att dessa omedelbara inledningar är rätt fräcka men från början var det kanske inte av musikaliska orsaker?
Det där som cykeln skriver att finns intron som sen inte förekommer i själva låten. Det är rätt intressant. Alltså att själva introt är låt i sig självt i miniformat. Kan man tänka sig ett outro på liknande sätt?

Jag gör ofta just så. intro och utro förekommerinteförutom som just intro och utro. Shit, mellansölagstangentj*vel.






eq :o  Tack för snälla ord :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?
Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06
http://www.speedyshare.com/724119646.html
Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång

Tack för mer info om Tim. Jag tror jag har tre solo-plattor med honom men det kanske är två? Pengarna han tjänar köper han mellotroner för.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men jag har för mig att jag läst nånstans att skälet var att göra radiomannen pissed off. Brukligt var ju att en låt började ned nåt slags intro så att disjockyn fick tillfälle att babbla en liten stund och liksom prata sönder låten i början. Så här efteråt tycker jag att dessa omedelbara inledningar är rätt fräcka men från början var det kanske inte av musikaliska orsaker?

Häftigt! Aldrig hört och de var ju stora redan vid Can't buy me love 1964 och behövde säkert inte anpassa sig till någon radio-DJ. Det lär ha varit George Martin som "bestämde" att låten skulle börja med refrängen. Tänkte på ett helt annat exempel, Beethovens femma, pang på rödbetan barre och man fångas direkt. Säger nog en hel del om kompositörens personlighet och temperament... Ingen lull-lull-inslaget paket utan rakt på sak.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som EQ skriver, det kan funka utan något intro alls. Men kom då på att det under 40-50-talet fanns låtar som hade en speciell form av intro - ett längre parti som inte återkom alls under själva låten. Det exempel jag kommer på nu är "True Love" av Cole Porter med Bing Crosby och Grace Kelly i musikalfilmen High Society. Vad kallas ett sånt "intro" och varför skrivs inte såna nuförtiden?
Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06
http://www.speedyshare.com/724119646.html
Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång

Tack för mer info om Tim. Jag tror jag har tre solo-plattor med honom men det kanske är två? Pengarna han tjänar köper han mellotroner för.  :wub:


Jo två soloplattor är det än så länge. "Secrets on parade" och "Honey Burst" Men som sagt en tredje som kommer i november. Dizzy mizz lizzy gjorde två plattor "Dizzy mizz lizzy" och "Rotator"
Finns även en helt makalöst bra Live DVD med Tim inspelad i Abbey Road Studios som e värd varenda krona :-)

Sorry för OT

Trevlig helg

Micke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
för att nämna intronas mästare, Alan Wilder:

www.recoil.co.uk

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
[quote author=jonnerstone link=topic=12496.msg91992#msg91992 date=1221835050

Här har du en liten modernare låt med just ett sådant intro som du efterlyser. Ett parti i början av låten med sång som inte återkommer igen. Denna låt har även begåvats med ett långt och underbart outro, och i mitt tycke världens bästa höjning vid 4:06

http://www.speedyshare.com/724119646.html

Ett danskt band som hette Dizzy Mizz Lizzy som tyvärr inte existerar längre, men sångaren/låtskrivaren Tim Christensen har släppt två underbara soloplattor och en tredje på ingång
[/quote]

Kul - tack jonnerstone för den!

-----
Kom på det där med oavslutade outro, alltså outron som slutar med ett häng på näst sista tonen där den sista naturliga tonen aldrig kommer
ex Beatles For no one
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kom på det där med oavslutade outro, alltså outron som slutar med ett häng på näst sista tonen där den sista naturliga tonen aldrig kommer
ex Beatles For no one

Usch ja. Extremt irriterande.

 :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kom på det där med oavslutade outro, alltså outron som slutar med ett häng på näst sista tonen där den sista naturliga tonen aldrig kommer
ex Beatles For no one

Usch ja. Extremt irriterande.

 :D

Fast inte värre än Her Majesty, extraspåret på Abbey Road. Och det hemska slutet på sidan ett - I want you... Tänk att en sån bra platta kan ha två såna ökenslut...
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Den här tråden har gett mig många intressanta infallsvinklar och har fått precis den respons som jag hoppats på. Men saknar fortfarande röster fråm eminenta låtskrivare här på forumet för att höra deras åsikter om konsten av börja resp avsluta en låt.
Det verkar som att man kan säga att att en låts intro är något viktigare än dess slut. Det är ju introt som sas ska sälja låten. Det är det magiska öppna dörren in till låten. Introt ska locka men samtidigt tala om vad vi som lyssnare förväntas att höra. Måste erkänna att jag många gånger stängt av låtar som lagts ut här här på forumet då början på låten inte attraherat mig. Av en tillfällighet har jag lyssnat på låten igen och upptäckt att den var riktigt skaplig. (Motsatsen gäller också - ett häftigt, intressant intro mynnar ut i en tämligen ordinär låt.)
Men vad ska man säga om outrot? Varför är den mindre viktig? Tja, man har ju redan hört låten och gillat/ogillat den - så vad spelar det för roll, eller? Men musikaliskt, vilken betydelse har ett bra outro?
Slutet på en låt handlar lite om att knyta ihop säcken. En låt uppbringar ju massor av känslor av olika slag - ett bra slut är väl som lugnande hand kan jag tänka mig. Att en del demos man hört här och på andra forum slutat tämligen vårdslöst har nog inte bara med bristande insikt i låten som helhet att göra men också pga osäkerhet och mindre bra självförtroende om sig själv som låtskrivare, vilket är synd, för jag tror om man avslutar en låt på snyggt sett så får man tillbaka en slags stolthet över det man åstadkommit.


freddy

  • Gäst
Den här tråden har gett mig många intressanta infallsvinklar och har fått precis den respons som jag hoppats på. Men saknar fortfarande röster fråm eminenta låtskrivare här på forumet för att höra deras åsikter om konsten av börja resp avsluta en låt.

När du formulerar dig sådär så känns det som du nervärderar de åsikter som faktiskt redan ventilerats i denna tråd. Är du intresserad av några specifika individers åsikt i denna fråga så kan du slänga väg ett PM. Jag tror du menar väl, men klumpigt formulerat.


Att en del demos man hört här och på andra forum slutat tämligen vårdslöst har nog inte bara med bristande insikt i låten som helhet att göra men också pga osäkerhet och mindre bra självförtroende om sig själv som låtskrivare, vilket är synd, för jag tror om man avslutar en låt på snyggt sett så får man tillbaka en slags stolthet över det man åstadkommit.

Det kan finnas en poäng i att avsluta vårdslöst, det kan finnas en poäng i att avsluta annorlunda och oväntat. Det kan finnas en poäng i att inte göra som alla andra. Du kanske inte gillar det, men för det betyder det verkligen inte handlar om någon bristande insikt eller osäkerhet som låtskrivare. Bara för att man inte avslutar låten som dina idoler gjorde 1967...

Minns när jag hörde Pull me under med Dream theater för första gången, avslutningen på låten är helt avklippt. Alltså som att någon trycker på stoppknappen, det tyckte jag var riktigt läckert gjort, låten hängde kvar i luften och det kändes helt otippat.

Sen tror jag nog att dom flesta här på forumet som gjort klart sina låtar anser att dom har ett bra intro och avslut, men dom kanske inte passar in i din mall riktigt.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
"konsten av börja resp avsluta en låt".

Det är ju samma sak som att fråga "hur långt är ett snöre" eller "hur skriver jag en bra låt".

Sen beror det alldeles på vad du vill att låten skall göra.  Dels kan ju låten knyta ihop säcken, å andra sidan kan du isället, efter en trygg transportsträcka i låten, slita lyssnarens trygga tillvaro i spillror genom ett vältänkt utro som snarare ställer mer frågor än det ger svar på.
« Senast ändrad: 21.09.2008, 01:17:44 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Svar till freddy:
Kan inte se att jag nedvärderar andras åsikter. Klumpigt, ja kanske. Skulle nog att lagt till ordet "andra" i meningen "men saknar fortfarande röster från emintenta låtskrivare" alltså, "saknar fortfarande röster från andra eminenta låtskrivare".
Den här tråden handlar ju om vad ett intro och outro betyder för oss som låtskrivare. Jag gillar det du skriver om att det finns en poäng med att avsluta en låt på olika sätt, och jag har inga problem med det. Jag har ingen 1967 års modell. Det enda jag vill säga att en del demos här, och på andra forum runt om, avslutas på ett sätt som om slutet inte har någon betydelse, så upplever jag det. Det var en av anledningarna till att jag tog upp den här tråden vad gäller betydelsen av ett intro och outro.
Den andra anledningen handlar om introt: Själv är jag rätt så usel vad gäller introt och ville på det här sättet få lite idéer hur man ska förbättra den. That´s all.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Musik är konst oavsett om den är kommersiell eller endast spelas i "finrummen" och som konstform betraktat är det skaparens vision och känslor som bestämmer hur det ska låta. Det gäller ju såväl intro, outro, sound, text, ackord mm mm. Men lika svårt som det kan vara för en tavelmålare att veta att nu gör jag sista penseldraget, eller för en författare att veta att storyn är komplett osv osv. Lika svårt kan det vara för musikern att veta att hans/hennes låt är färdig. Men alla sådana funderingar är ju självklart så himla subjektiva och individuella. Ett intro som du bara avgudar kanske jag hatar. Så är det och detta är ju i slutändan det som är så underbart med konst, att den kan både tillfredställa och uppröra och inget av det är fel.
Själv är jag väldigt nöjd med introt och outrot till Biscuit Barney låten Imorgon är försent, som i "mina" öron ramar in låten på ett förtjänstfullt sätt  :)

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9405.msg74314#msg74314

Ursäkta ett kanske lite förvirrat inlägg, men det är svårt att sätta ord på känslor. Borde kanske göra en låt om det istället  :D


Aettan

  • Gäst
Det pratas ju om låtskriveri som ett hantverk och det kan det ju iofs vara men en sång är ju liiite svårt att konstruera enligt min åsikt. Som jag ser det så i en "riktigt" sång så finns det så mycket idé och kött på benen så att inbjudningen eller intro mer eller mindre finns där redan om man bra tänker efter. Jag tycker inte att ett intro eller outro ska bygga på effektsökeri det ska bjuda in till och ha en naturlig avslutning som bygger på beståndsdelar som redan finns i låten. Det handlar ganska mycket om stämföring och ledtonsprincipen dvs en viss ton leder vidare till en annan.

Men visst konstnärlig frihet är ju den viktigaste beståndsdelen i hela processen så vill man inleda en visa med ett knallskott eller ett hårdrockssolo det är absolut helt ok enligt mig.

Angående eminenta låtskrivare, men det är vi ju allihopa det handlar bara om vad man gillar eller ej. Det som slår mig när jag lyssnar på musik på scandinaviska siter det är att det låter ofta jäkligt mycket bättre än låtarna är i sig själva, dvs jag tycker det men det finns ju inget vetenskapligt i det det är ju bara ett tyckande. Men det är lite roligt för jag hittar oftare låtar på siter där det tekniska kunnandet om inspelning och sånt inte är speciellt välutvecklat hos det stora flertalet medlemmar som jag tycker är bra men som inte låter bra eller ens framförs bra än tvärt om.

 


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
... jag ser det så i en "riktigt" sång så finns det så mycket idé och kött på benen så att inbjudningen eller intro mer eller mindre finns där redan om man bra tänker efter. Jag tycker inte att ett intro eller outro ska bygga på effektsökeri det ska bjuda in till och ha en naturlig avslutning som bygger på beståndsdelar som redan finns i låten. Det handlar ganska mycket om stämföring och ledtonsprincipen dvs en viss ton leder vidare till en annan.
 

Men du missar ju hela grejen. Ett intro behöver inte alls låta som resten av låten. "Bygga på effektsökeri" ?

Vad är det för fel på det?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har en massa intron som aldrig blivit låtar. Spännande intron är ju verkligen givande!

Sånt där kan jag bli avundsjuk på, lika som på de som har texter över.


Inget att vara avis på alls. Jag har en massa texter och roliga intron ligger. bara ett tecken på att man är oduglig att göra helheten :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
... jag ser det så i en "riktigt" sång så finns det så mycket idé och kött på benen så att inbjudningen eller intro mer eller mindre finns där redan om man bra tänker efter. Jag tycker inte att ett intro eller outro ska bygga på effektsökeri det ska bjuda in till och ha en naturlig avslutning som bygger på beståndsdelar som redan finns i låten. Det handlar ganska mycket om stämföring och ledtonsprincipen dvs en viss ton leder vidare till en annan.
 

Men du missar ju hela grejen. Ett intro behöver inte alls låta som resten av låten. "Bygga på effektsökeri" ?

Vad är det för fel på det?

Jag tycker inte jag missar nån grej jag tycker ju som jag gör och du som du gör och jag anser att ett intro på nåt sätt ska berätta vad som ska hända och att ett outro ska avsluta låten på ett naturligt sätt utifrån vad som har hänt. Men det går ju iofs att bara smälla igen en dörr om man konstnärligt sett vi sluta på det sättet det avgör man ju själv. Men jag tycker inte man ska krångla till saker och ting bara för att det går det gör inte en låt bättre. Har man en låt så finns allt det andra oxå om man tänker efter för det går inte att konstruera musik. Går det inte att gestalta känslan som låten vill förmedla med ganska enkla metoder så har den nog inte så mycket substans och inte så mycket att säga.