Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 225734

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.
Jag diskuterar detta med kontrollrummet som utgångspunkt inte media i allmänhet... därav den konstiga dialogen antar jag....
Mmm... jag menar nog mer i stort, inte vad som läggs upp på detta eller andra demoforum.
Den som vill utvecklas o få tips/råd/kritik på sina första stapplande steg ska ju kunna göra det här.
Jag menar mer att världen i stort inte behöver fler Boten Anna.... typ.... :mellow:
Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt.
OK. då är jag med...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.

Ja, jag stannar upp här i alla fall och håller med dig. Det jag inte kan med är när folk betraktar det som ett hot att "alla" kan göra låtar....
Det är ju bara att INTE LYSSNA!! Eller säga vad man tycker...

"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....

Alla som vill välja åt andra (som mrPhil) är hycklare. efter Orwells citat:

"Alla professionella människovänner är hycklare"
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....


 :huh:
"Ju mer negrer som kommer, desto mer judar kommer dyka upp..."

wtf?   :wacko:


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.

Ja, jag stannar upp här i alla fall och håller med dig. Det jag inte kan med är när folk betraktar det som ett hot att "alla" kan göra låtar....
Det är ju bara att INTE LYSSNA!! Eller säga vad man tycker...

"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....

Alla som vill välja åt andra (som mrPhil) är hycklare. efter Orwells citat:

"Alla professionella människovänner är hycklare"

Jag tycker du har rätt i sak att man ska ta emot allt skapande med öppet sinne. 400 takter paus är oxo ett musikstycke eller hur? Vad jag inte gillar är att du antyder att MrPhil skulle vara nazist/rasist för att han inte orkar med fler blondiner med stora bröst som sjunger nåt eurodiscoschlaffs. Att du då jämställer hans "censur" positiva inställning med en sjuk politisk inställning gör mej konfunderad med tanke på dina i övrigt mycket insiktsfulla inlägg. MrPhil måste ha träffat dej på en öm punkt i nåt inlägg. I vilket fall - lägg ner / Mikke  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....
[...]

Tredje inlägget med den här retoriken = Solklar minuskarma. Håll till godo!


EDIT: ...så gav Dividend mig en minuskarma för att jag gav honom en... moget!  :D
« Senast ändrad: 05.04.2007, 13:27:47 by Linkowich »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.

Ja, jag stannar upp här i alla fall och håller med dig. Det jag inte kan med är när folk betraktar det som ett hot att "alla" kan göra låtar....
Det är ju bara att INTE LYSSNA!! Eller säga vad man tycker...

"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....

Alla som vill välja åt andra (som mrPhil) är hycklare. efter Orwells citat:

"Alla professionella människovänner är hycklare"

Jag tycker du har rätt i sak att man ska ta emot allt skapande med öppet sinne. 400 takter paus är oxo ett musikstycke eller hur? Vad jag inte gillar är att du antyder att MrPhil skulle vara nazist/rasist för att han inte orkar med fler blondiner med stora bröst som sjunger nåt eurodiscoschlaffs. Att du då jämställer hans "censur" positiva inställning med en sjuk politisk inställning gör mej konfunderad med tanke på dina i övrigt mycket insiktsfulla inlägg. MrPhil måste ha träffat dej på en öm punkt i nåt inlägg. I vilket fall - lägg ner / Mikke  :)

och det är väl egentligen det vi pratar om. Fast det kan bli en låååång tråd då. Vad kan man räkna som skapande. Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.

Ja, jag stannar upp här i alla fall och håller med dig. Det jag inte kan med är när folk betraktar det som ett hot att "alla" kan göra låtar....
Det är ju bara att INTE LYSSNA!! Eller säga vad man tycker...

"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....

Alla som vill välja åt andra (som mrPhil) är hycklare. efter Orwells citat:

"Alla professionella människovänner är hycklare"

Jag tycker du har rätt i sak att man ska ta emot allt skapande med öppet sinne. 400 takter paus är oxo ett musikstycke eller hur? Vad jag inte gillar är att du antyder att MrPhil skulle vara nazist/rasist för att han inte orkar med fler blondiner med stora bröst som sjunger nåt eurodiscoschlaffs. Att du då jämställer hans "censur" positiva inställning med en sjuk politisk inställning gör mej konfunderad med tanke på dina i övrigt mycket insiktsfulla inlägg. MrPhil måste ha träffat dej på en öm punkt i nåt inlägg. I vilket fall - lägg ner / Mikke  :)

och det är väl egentligen det vi pratar om. Fast det kan bli en låååång tråd då. Vad kan man räkna som skapande. Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)
Jag tycker man (jag) blir väldigt självkritisk när jag gör musik, tror snarare att det vore bättre med lite mindre självkritik i vissa lägen.. men hon med tuttarna är ju bara en komersiell produkt av vår tid..


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Inga fler paralleller till nazism, tack. Ni får gärna argumentera emot varandra, men snälla håll sådana insinueringar utanför detta forum! Det spelar ingen roll vem som sagt vad tidigare i diskussionen. Man kan säga vad man tycker utan att använda sådana uttryck.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)

Nej!

En av de mest omtyckta musikformerna vi har i landet är dansbandsmusiken. Otroligt ( i mina öron/ögon ) icketalangfullt men ändock så väldigt älskat av de flesta svenskar. Var är självkritiken hos dansbandsmusikern? Även om jag tycker att dansband is teh shit så inser och erkänner jag att det har precis som bröstLisa ett konstnärligt värde. Värdet är personligt för var och en. Kanske emulator Älskar Dansband meda jag hatar det. likväl berör dt oss båda såsom konst är ämnat.

Fyfasen vad flummigt det blev. Dax att minska ner på Alvedonen  :lol:

/ Mikke



DåligtGehör

  • Gäst
Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)

Nej!

En av de mest omtyckta musikformerna vi har i landet är dansbandsmusiken. Otroligt ( i mina öron/ögon ) icketalangfullt men ändock så väldigt älskat av de flesta svenskar. Var är självkritiken hos dansbandsmusikern? Även om jag tycker att dansband is teh shit så inser och erkänner jag att det har precis som bröstLisa ett konstnärligt värde. Värdet är personligt för var och en. Kanske emulator Älskar Dansband meda jag hatar det. likväl berör dt oss båda såsom konst är ämnat.

Fyfasen vad flummigt det blev. Dax att minska ner på Alvedonen  :lol:

/ Mikke



Nej det är bättre att kötta på  :)  Allt är konst, allt är bra - i vår egen lilla värld av blommor.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har läst denna väldigt intressanta tråd ett tag och för varje inlägg har jag fått en ide att skriv något klokt...

Lite OT blir det nog:

Som person är jag för orginalitet, att skapa något som är åtminstone eget och nyskapande på något plan. Jag ogillar automatiserade förlopp, mest av något gammal principskäl -JAG tycker det är roligare att knacka ihop komp själv, gärna sampla egna ljud etc.

Samtidigt förstår jag den nybörjare (som jag förvisso är igen....efter långt musikuppehåll ;)  ) som drar ihop lite loopar och slänger på någon vocal hook och vips låter det lika bra som på energy (!)

Jag kan absolut identifiera mig i den känslan. Om man sedan postar det och vi som lyssnar kräks för att "det låter ju lika dant som allt annat" så blir det ju en smäll på käften och ett uppvaknande. Visserligen behövs kritiken kanske, men kanske lite abrupt. Om man fnular ihop loopar och det låter likadant som all kommersiell smörja (förlåt, musik) som säljs så låter det ju inte dåligt?

Att klaga på musik för att det låter likadant allt brukar man göra på treminuters boten anna. Men viss annan musik låter ju rätt likt till instrumenteringen...kanske viss form av jazz, hårdrock, dansband etc. (pianomusik?) 

Det som man lyssnar på då brukar man kanske tänka hantverk, känsla, spelskicklighet, eller min favvis; melodier. Melodier är viktigt för mig....och trots det kan jag nog erkänna att om samma melodi spelas på gitarr eller programmeras i dator utan att ens rört en klaviatur, -då tenderar jag att per automatik gilla "hantverket" bättre.

hur vi upplever musik är ju ändå något extremt subjektivt och på något sätt fundamentalt. Jag älskar lite mörk skum musik ala depeche och recoil, och försöker mig ofta på att gröa lika själv. Jag har  postat ett par låtar i samarbete här som jag är mycket stolt över och tycker låter bra...som kompositör/"producent".

Sedan "gnäller" folk (befogat och även jag) på mixar och nivåer, panoreringar etc, -med all rätta. jag försöker då jobba utefter de tips som givits.

Men det som berör mig mest är kritik om känslor låten förmedlar...om nyskapande, om melodier, om ljudbilder.  För mig är det viktigt att vi kritiserar dels hantverket och dels det budskap/de känslor kompositörer försöker få fram.


Nu känner jag att jag glidit tvärs över och ut ifrån ämnet ...omj ag ens snuddade vid det, men kände att jag behövde skriva av mig lite.


Vad jag vill ha fram är att dussinmusik kan ju låta bra fast den är automatiskt frmrattad, och att riktiga skitproduktioner faktiskt kan innehålla en bra melodi. På nåt sätt bör vår kritik ta fram bägge delarna på ngt sätt....

DG: japp :) allt är konst!

Och Mikke....jag hatar dansbandsmusik jag med ;)



LEdsen för OT gott folk...men jag ville skriva lite!

PS:  Fan så mycket bra musik det ändå finns postat här!  :wub:
« Senast ändrad: 04.04.2007, 23:34:25 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag antyder ju inte att MrPhil skulle vara nazist! Jag visar på hur sjukt SÅDANT tankesätt varit i andra situationer i historien.... (Hur svårt skall det vara att fatta?)

Nåja, om Linkovich ger mig minuskarma måste jag väl sluta ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Jag antyder ju inte att MrPhil skulle vara nazist!

Nej det gjorde du inte, men reaktionen till din dragning av paralleller påminner oss om att vi måste välja våra ord vist - också (eller framförallt?) på forum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jäklar så många inlägg och principfasta människor.

Midi är ju som nämnts ett par ggr ett gränssnitt för att kontrollera diverse syntar m.m. (allt som har midi-interface)

Midi är gammalt, kanske 30 år sedan det började dyka upp?

Midi ur hänseende att det låter maskinellt eller inte?? Njae, det hänger nästan enbart på vilken upplösning man väljer att ha på "quantiseringen". Sedan är de flesta prg med trummor och liknande fyllda med färdiga komp. Något som oftast ligger som loop-bara midisnuttar.

Så min slutsats är att midi är jättebra, men att det är mindre bra med alla prg där man bygger låtar med färdiga loopar som grund. Men "loop"-programen har ju sin funktion att fylla oxo. För hur skulle världen se ut om inte låtar som Boten Anna fanns???


Utloggad tsmalmbe

För hur skulle världen se ut om inte låtar som Boten Anna fanns???

Det skulle inte finnas så många Boten Anna fans???







(sorry, din serve var så bra  :lol: :P )
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Nej det gjorde du inte, men reaktionen till din dragning av paralleller påminner oss om att vi måste välja våra ord vist - också (eller framförallt?) på forum.

Tja, min avsikt igår (ja, precis vaknat, klockan är 5:23 på morgonen) var ju inte att skapa en dålig stämning, jag tog nog i för hårt i nåt inlägg när jag läser igenom tråden (gentemot mrPhil)

Håller dock fortfarande fast vid att det är avskyvärt tänkande...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)

Nej!

En av de mest omtyckta musikformerna vi har i landet är dansbandsmusiken. Otroligt ( i mina öron/ögon ) icketalangfullt men ändock så väldigt älskat av de flesta svenskar. Var är självkritiken hos dansbandsmusikern? Även om jag tycker att dansband is teh shit så inser och erkänner jag att det har precis som bröstLisa ett konstnärligt värde. Värdet är personligt för var och en. Kanske emulator Älskar Dansband meda jag hatar det. likväl berör dt oss båda såsom konst är ämnat.

Fyfasen vad flummigt det blev. Dax att minska ner på Alvedonen  :lol:

/ Mikke



Hmm. "Allt är konst" tesen är jag nog inte så förtjust i längre. Jag tror den mer uppfanns för att chockera borgeligeheten. Det var populärt ända från början av seklet långt in på sjuttiotalet. Måla något hemskt så kan borgeligheten/medelklassen gå dit och förfasa sig. Tänk  t e x Skriet av Edward Munch eller Stravinskijs Våroffer som orsakade rena rama upploppen på sin tid. Var det någon som såg Mapelthorpe på Lousianna t e x? Varför gick folk och såg den utställningen? För att det var chockerande och provocerande. Men nu känns det mest uttjatat. När Jeff Koons började sälja basketbollar i en bassäng så känndes det bara konstruerat. Ingen förfasar sig över slisk eller snusk längre det är liksom vardagsmat i och med internets spridning.

Vad gäller dansband så tror jag visst att det finns ett mått av självkritik hos en del av dansbanden. Men detta är fortfarande min subjektiva mening; allt är inte konst. Det är som att säga att Findus färdig lunchportioner, eller Big mac och Co är det samma som god lagad mat. Jag äter findus färdigportioner visst tusan gör jag det. En och annan Bmoc slinker också ner. Men jag skulle nog inte gå runt och hävda att det är samma sak som en vällagad måltid skapad av en utbildad kock. Jag fattar inte varför det är så kontroversiellt att säga att vissa saker är skit. Jag tycker inte alls att det handlar om elitism. Visst är det så att konst ligger i betraktarens öga, men skit är fortfarande skit om det så är en guldplätterad bajskorv.  :)
« Senast ändrad: 05.04.2007, 09:37:05 by egghuvud »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)

Nej!

En av de mest omtyckta musikformerna vi har i landet är dansbandsmusiken. Otroligt ( i mina öron/ögon ) icketalangfullt men ändock så väldigt älskat av de flesta svenskar. Var är självkritiken hos dansbandsmusikern? Även om jag tycker att dansband is teh shit så inser och erkänner jag att det har precis som bröstLisa ett konstnärligt värde. Värdet är personligt för var och en. Kanske emulator Älskar Dansband meda jag hatar det. likväl berör dt oss båda såsom konst är ämnat.

Fyfasen vad flummigt det blev. Dax att minska ner på Alvedonen  :lol:

/ Mikke



Hmm. "Allt är konst" tesen är jag nog inte så förtjust i längre. Jag tror den mer uppfanns för att chockera borgeligeheten. Det var populärt ända från början av seklet långt in på sjuttiotalet. Måla något hemskt så kan borgeligheten/medelklassen gå dit och förfasa sig. Tänk  t e x Skriet av Edward Munch eller Stravinskijs Våroffer som orsakade rena rama upploppen på sin tid. Var det någon som såg Mapelthorpe på Lousianna t e x? Varför gick folk och såg den utställningen? För att det var chockerande och provocerande. Men nu känns det mest uttjatat. När Jeff Koons började sälja basketbollar i en bassäng så känndes det bara konstruerat. Ingen förfasar sig över slisk eller snusk längre det är liksom vardagsmat i och med internets spridning.

Vad gäller dansband så tror jag visst att det finns ett mått av självkritik hos en del av dansbanden. Men detta är fortfarande min subjektiva mening; allt är inte konst. Det är som att säga att Findus färdig lunchportioner, eller Big mac och Co är det samma som god lagad mat. Jag äter findus färdigportioner visst tusan gör jag det. En och annan Bmoc slinker också ner. Men jag skulle nog inte gå runt och hävda att det är samma sak som en vällagad måltid skapad av en utbildad kock. Jag fattar inte varför det är så kontroversiellt att säga att vissa saker är skit. Jag tycker inte alls att det handlar om elitism. Visst är det så att konst ligger i betraktarens öga, men skit är fortfarande skit om det så är en guldplätterad bajskorv.  :)

Jag håller väl med dej i vad du skriver. Vad jag hävdar dock är att all konst har sitt berättigande och sitt värde. Jag hävdar oxo att värdet av "konsten" ligger i "betraktarens" sinnen. Det ena konstverket är inte "bättre" än det andra, bara annorlunda.

Florians skötebarn, Frank Zappa, är ett jättebra exempel. Ingen kan ta ifrån Zappa att hans musik är amazingly kompetent både teknist och musikaliskt. Han eftersträvar "Midifeelingen" så gott han kan. Jämför hans musik med Stings. Stings musik är oxo kompetent och musikaliskt krävande. Kan vi gradera deras konst? Nä, bara säga att den är annorlunda jämfört med varran.

För Florian är Zappa det ultimata målet för musikaliteten. För MÅNGA andra är det skit. Alltså kan man inte, enligt vad jag tycker iallafall, säga att skit alltid är skit. Det är helt beroende på vem som är betraktare. / Mikke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Jag håller väl med dej i vad du skriver. Vad jag hävdar dock är att all konst har sitt berättigande och sitt värde. Jag hävdar oxo att värdet av "konsten" ligger i "betraktarens" sinnen. Det ena konstverket är inte "bättre" än det andra, bara annorlunda.

Florians skötebarn, Frank Zappa, är ett jättebra exempel. Ingen kan ta ifrån Zappa att hans musik är amazingly kompetent både teknist och musikaliskt. Han eftersträvar "Midifeelingen" så gott han kan. Jämför hans musik med Stings. Stings musik är oxo kompetent och musikaliskt krävande. Kan vi gradera deras konst? Nä, bara säga att den är annorlunda jämfört med varran.

För Florian är Zappa det ultimata målet för musikaliteten. För MÅNGA andra är det skit. Alltså kan man inte, enligt vad jag tycker iallafall, säga att skit alltid är skit. Det är helt beroende på vem som är betraktare. / Mikke

Får infoga att "skönheten ligger i betraktarens öga"-tänkandet håller jag med om.
Om man vill försöka värdera konst objektivt krävs det regler, själv gillar jag t ex regeln att "musik skall vara innovativ (i någon mening)"

Men det hör till värdefilosofin, som väl aldrig kommer att utvecklas till någon vetenskap som t ex naturfilosofernas teorier (Newton etc).... Ogillar den.. ;) Leder lätt till elitism som sagt..

Jag gillade också boten Anna, iaf de första tre gångerna jag hörde den. ;)
Betyder det att jag hade fel de tre ggr jag såg konst i låten? (såg konst = humor, som gav mig ett intryck)

Konst är ju till för att ge känslomässiga intryck. (vad jag förstått)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!
Verkar som "stridsfältet" har lugnat sig så man våger sticka sig in. I detta skede av diskusionen hittar jag ett fint ord: KOMPETENS. Men åter igen hur mäts kompetensen. Ok, i nåt sammanhang kan t.om få papper på att man e kompetent. Häller med Mikke om hans exempel på Zappa o hans kompetens för sin musik, tekniskt och musikaliskt. Så tycker alltå en Zappa-fan. Och samma gäller AbbA, fanns det nåt mer kompetent då, säkert, men på andra genren, lite i skymundan. Alla har en viss kompetens på sitt eget område, om det sen är frågan om konst eller plain underhållning.

Men till min point!
Den som recenserar, kommenterar, nån annans alster eller verk, genom att påstå att det är skit, ja den mänskan hävdar ju verkligen sin INKOMPETENS att kunna recensera.

Om man inte diggar eller förstår sig på Zappa, låt helt enkelt bli att kommentera.
Om hatar dansbands musik, låt den ligga där, okommenterad

Det att nån måste komma fram med att berätta att han/hon tycker nånting e skit, det har ju ingenting med ärlighet göra. Personen i fråga har bara ett jätte ego som som kommer ut på detta någåt obildade sätt

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Have a nais day :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hejssan!
Verkar som "stridsfältet" har lugnat sig så man våger sticka sig in. I detta skede av diskusionen hittar jag ett fint ord: KOMPETENS. Men åter igen hur mäts kompetensen. Ok, i nåt sammanhang kan t.om få papper på att man e kompetent. Häller med Mikke om hans exempel på Zappa o hans kompetens för sin musik, tekniskt och musikaliskt. Så tycker alltå en Zappa-fan. Och samma gäller AbbA, fanns det nåt mer kompetent då, säkert, men på andra genren, lite i skymundan. Alla har en viss kompetens på sitt eget område, om det sen är frågan om konst eller plain underhållning.

Men till min point!
Den som recenserar, kommenterar, nån annans alster eller verk, genom att påstå att det är skit, ja den mänskan hävdar ju verkligen sin INKOMPETENS att kunna recensera.

Om man inte diggar eller förstår sig på Zappa, låt helt enkelt bli att kommentera.
Om hatar dansbands musik, låt den ligga där, okommenterad

Det att nån måste komma fram med att berätta att han/hon tycker nånting e skit, det har ju ingenting med ärlighet göra. Personen i fråga har bara ett jätte ego som som kommer ut på detta någåt obildade sätt

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Have a nais day :)


h.  mahan

Vilket inkompetent svar! ;)

Nä skämt åsido. Du resonerar lite märkligt tycker jag. Den fule människan går inte på stan för att bli recenserad eller? När det gäller musiken i vårat ( ojojojoj nu blev det plötsligt vårat, ujujujuj ) Demoforum så tycker jag visst att man kan recensera musik man inte gillar. Jag har själv fått kommentarer från forummedlemmar som inte diggar min musik men som ändå ger sin syn på vad man kan förbättra.

Jag tror att de flesta vill hellre ha ett svar om än kritiskt än inget svar alls. Det händer titt som tätt att nån lägger upp nåt som är ofärdigt och som får väldigt sparsamt med kommentarer om än någon. Jag är helt säker på att postaren hellre vill ha " låter inte bra där o där. Inte min musik men prova att tjocka till Baskaggen " än inget svar alls.

Jag tycker att det KRÄVS mer utav den som postar musik i demoforumet än de som kommenterar. Tycker man det är skit så ska man skriva att det är skit. I mina ögon gäller devisen " Ger man sig in i leken så får man leken tåla " / Mikke



Utloggad tsmalmbe

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Men om personen i fråga ställer ut sig på torget och håller i en skylt: kommentera mig - vad gör man då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Då komme då nästa fråga.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan? Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Men om personen i fråga ställer ut sig på torget och håller i en skylt: kommentera mig - vad gör man då?
¨
Hummm. Det kan vara så att en person (t ex du eller jag) inte förstår sig på musiken som någon vill ha kommenterad? Då är det ganska respektlöst att ge gruppen Bajsmat - som spelar wienerwaltz-hardcore - en omgång.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!
Verkar som "stridsfältet" har lugnat sig så man våger sticka sig in. I detta skede av diskusionen hittar jag ett fint ord: KOMPETENS. Men åter igen hur mäts kompetensen. Ok, i nåt sammanhang kan t.om få papper på att man e kompetent. Häller med Mikke om hans exempel på Zappa o hans kompetens för sin musik, tekniskt och musikaliskt. Så tycker alltå en Zappa-fan. Och samma gäller AbbA, fanns det nåt mer kompetent då, säkert, men på andra genren, lite i skymundan. Alla har en viss kompetens på sitt eget område, om det sen är frågan om konst eller plain underhållning.

Men till min point!
Den som recenserar, kommenterar, nån annans alster eller verk, genom att påstå att det är skit, ja den mänskan hävdar ju verkligen sin INKOMPETENS att kunna recensera.

Om man inte diggar eller förstår sig på Zappa, låt helt enkelt bli att kommentera.
Om hatar dansbands musik, låt den ligga där, okommenterad

Det att nån måste komma fram med att berätta att han/hon tycker nånting e skit, det har ju ingenting med ärlighet göra. Personen i fråga har bara ett jätte ego som som kommer ut på detta någåt obildade sätt

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Have a nais day :)


h.  mahan

Vilket inkompetent svar! ;)

Nä skämt åsido. Du resonerar lite märkligt tycker jag. Den fule människan går inte på stan för att bli recenserad eller? När det gäller musiken i vårat ( ojojojoj nu blev det plötsligt vårat, ujujujuj ) Demoforum så tycker jag visst att man kan recensera musik man inte gillar. Jag har själv fått kommentarer från forummedlemmar som inte diggar min musik men som ändå ger sin syn på vad man kan förbättra.

Jag tror att de flesta vill hellre ha ett svar om än kritiskt än inget svar alls. Det händer titt som tätt att nån lägger upp nåt som är ofärdigt och som får väldigt sparsamt med kommentarer om än någon. Jag är helt säker på att postaren hellre vill ha " låter inte bra där o där. Inte min musik men prova att tjocka till Baskaggen " än inget svar alls.

Jag tycker att det KRÄVS mer utav den som postar musik i demoforumet än de som kommenterar. Tycker man det är skit så ska man skriva att det är skit. I mina ögon gäller devisen " Ger man sig in i leken så får man leken tåla " / Mikke




Ok Mikke,
Du har din åsikt, din filosofi i saken,  jag har min. Respekt för det. Vi fortsätter vårt "liv" i KR, på våra egna sätt, bra eller dåligt, allt e tillåtet på KR. Great forum :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hummm. Det kan vara så att en person (t ex du eller jag) inte förstår sig på musiken som någon vill ha kommenterad? Då är det ganska respektlöst att ge gruppen Bajsmat - som spelar wienerwaltz-hardcore - en omgång.

Tror du inte att du gör Bajsmat en Otjänst? Är det inte bättre att de får höra vad världen tycker oberoende på vad kommenteraren har för kompetens. Naturligtvis tar jag avstånd från rena förolämpningar. Om man kritiserar så ska man kritisera på ett konstruktivt sätt. " Jag hatar sånt här " är ju ingen riktig kritik utav artisten utan snarare självkritik utav eget tillkortakommande. Jag själv låter ofta bli att kommentera musik jag inte vet hur den skall låta. Men det händer att jag kommenterar om musiken berör mej på nåt sätt.
På nåt sätt tycker jag det är bättre att postaren får response på sitt verk än ingen response alls. Jag har lyssnat en del på din musik, bl.a på din hemsida. Mycket krävande musik du gör. Om jag skulle recensera den så skulle jag inte häva ur mej en massa utan jag skulle försöka återge vad din musik ger mej FAST din musik inte är nåt jag lyssnar på dagligen ( du gör ju ingen skvalmusik så att säga ). Jag är säker på att du hellre vill att jag säger min åsikt än att jag håller tyst och inte ger dej nån feedback alls. Som du skriver så många gånger: Det mest fantastiska är att få SKAPA.
Om ingen ger dej feedback på dina skapelser så är det som om du inte skapat alls. / Mikke  :) ( Fasen vad jag blarrar. Märks man har tråkigt på jobbet )


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hejssan!
Verkar som "stridsfältet" har lugnat sig så man våger sticka sig in. I detta skede av diskusionen hittar jag ett fint ord: KOMPETENS. Men åter igen hur mäts kompetensen. Ok, i nåt sammanhang kan t.om få papper på att man e kompetent. Häller med Mikke om hans exempel på Zappa o hans kompetens för sin musik, tekniskt och musikaliskt. Så tycker alltå en Zappa-fan. Och samma gäller AbbA, fanns det nåt mer kompetent då, säkert, men på andra genren, lite i skymundan. Alla har en viss kompetens på sitt eget område, om det sen är frågan om konst eller plain underhållning.

Men till min point!
Den som recenserar, kommenterar, nån annans alster eller verk, genom att påstå att det är skit, ja den mänskan hävdar ju verkligen sin INKOMPETENS att kunna recensera.

Om man inte diggar eller förstår sig på Zappa, låt helt enkelt bli att kommentera.
Om hatar dansbands musik, låt den ligga där, okommenterad

Det att nån måste komma fram med att berätta att han/hon tycker nånting e skit, det har ju ingenting med ärlighet göra. Personen i fråga har bara ett jätte ego som som kommer ut på detta någåt obildade sätt

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Have a nais day :)


h.  mahan

Vilket inkompetent svar! ;)

Nä skämt åsido. Du resonerar lite märkligt tycker jag. Den fule människan går inte på stan för att bli recenserad eller? När det gäller musiken i vårat ( ojojojoj nu blev det plötsligt vårat, ujujujuj ) Demoforum så tycker jag visst att man kan recensera musik man inte gillar. Jag har själv fått kommentarer från forummedlemmar som inte diggar min musik men som ändå ger sin syn på vad man kan förbättra.

Jag tror att de flesta vill hellre ha ett svar om än kritiskt än inget svar alls. Det händer titt som tätt att nån lägger upp nåt som är ofärdigt och som får väldigt sparsamt med kommentarer om än någon. Jag är helt säker på att postaren hellre vill ha " låter inte bra där o där. Inte min musik men prova att tjocka till Baskaggen " än inget svar alls.

Jag tycker att det KRÄVS mer utav den som postar musik i demoforumet än de som kommenterar. Tycker man det är skit så ska man skriva att det är skit. I mina ögon gäller devisen " Ger man sig in i leken så får man leken tåla " / Mikke




Ok Mikke,
Du har din åsikt, din filosofi i saken,  jag har min. Respekt för det. Vi fortsätter vårt "liv" i KR, på våra egna sätt, bra eller dåligt, allt e tillåtet på KR. Great forum :)


h.  mahan

Yes Mahan, Respect! / Mikke


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag är inte helt med i debatten, men kommer med lite glada inlägg då och då.


Konst, är det inte när någon lyckas förmedla något som andra tar ställning till eller känner att de måste hantera det förmedlade på något sätt?

(Kanske bättre att ställa frågan en fredag kväll efter en flarra rött?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Tror du inte att du gör Bajsmat en Otjänst? Är det inte bättre att de får höra vad världen tycker oberoende på vad kommenteraren har för kompetens. Naturligtvis tar jag avstånd från rena förolämpningar. Om man kritiserar så ska man kritisera på ett konstruktivt sätt. " Jag hatar sånt här " är ju ingen riktig kritik utav artisten utan snarare självkritik utav eget tillkortakommande.

Jag håller med dig till 50%. Jag orkar inte kommentera musik som jag inte förstår mig på själv. Vad skall jag skriva? VET MAN INGET, så bör man hålla tyst. Dock har det hänt att jag kommenterat personer på gamla studio, som legat på sidan 2, och fått noll svar, bara för att bumpa upp dem. Som du själv säger så är det bättre med ett svar (sansad negativ kommentar, utan förolämpningar) än inget svar alls.

"Om ingen ger dej feedback på dina skapelser så är det som om du inte skapat alls." /Mikke

Tja, inte för att dra in nazism i tråden igen ;),men Nietzsche sa att "konstnärer är väldigt fåfänga". Visst är vi! Men skapandet är det roligaste (för mig iaf). Sen är det bara ett + om folk gillar det. Kommer folk med kritik som rör kompositionen så brukar jag inte bry mig så speciellt mycket. Käftar jag emot gäller det kritik som rör annat... (vilket lätt leder till missförstånd om personen inte gillar musiken samtidigt)
Några jag känner har fruktansvärt svårt för att posta något öht, även om de skickar musik till mig som jag kan höra är jättebra.

mvh
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan? Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..

Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm..