Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 225586

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Citera
Tror snarare på en Ogiltig syllogism

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla A är C
Slutsats: Alla B är C
 :blink:

Du har rätt...
Vad kallas 3 premisser och en slutsats

Börjar bli för komplicerat för mig... vet ej! :wacko:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Grymt vad ordet Midi är felanmält i hela tråden. Midi är ffs ett Kommunikationsgränsnitt. Finns specar på hur midiprotokollet är uppbyggt. Att nånting låter Midi är som att titta på ett papper och säga att det ser postscriptaktigt ut. Eller ännu värre att det ser ut som ett Word dokument.  :rolleyes:

Nja - inte riktigt samma sak. Att något "låter midi", innebär att det låter stelt och odynamiskt - och kanske även har ljud som är långt från de verkliga ljud de försöker efterlikna.
Visst är uttrycket kanske lite felanvänt om man ska vara kinkig, men den betydelsen är nog ganska självklar för de flesta, tror jag. Det blir ju en jämförelse med hur det låter med akustiska instrument, som ofta inte kan spelas med lika perfekt i timing, men brukar spelas med hyfsad dynamik även av nybörjare, medan midi-instrument kan bli svårare att hantera för nybörjare, eftersom kopplingen mellan spelstil och hur instrumentet borde bete sig, inte blir lika självklar där...
Visst kan man säga att det "låter stelt och odynamiskt", i stället för att säga att det "låter midi", men det är ju bekvämare att använda det invanda uttrycket... ;)

Citera
De flesta här på forumet som har en DAW i sin dator med virtuella synthar och trumpluggar använder överhuvudtaget inte Midi längre.

Jodå - man använder fortfarande midispår för att styra de virtuella instrumenten. Skilllnaden är att man inte skickar ut midisignalerna genom en kabel till en extern synt längre, men samma kontrollsignaler används fortfarande för att styra hela härligheten... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Jag uppfattar det inte som att det finns stopp och varningskyltar mot amatörer. Snarare då en vilja att ta emot alla och ett rätt stort engagemang på olika sätt. Bl.a. i demosektionen.

Men nog kräver väl ett engagemang i längden någon slags motprestation i form av att vara intresserad av att utvecklas. Ta till sig saker i den mån man kan och finner det vara värt, svara på kritiken/berömmet på ett intresserat sätt, fråga vad personen menar om man inte förstår osv.

Sen får väl alla ge kritik på det sättet som passar dem. En del kanske är mest uppmuntrande och en del mer krävande. Det blir/är nog en rätt ok balans. Dock är det nog inte vettigt att höja allt för att ingen skall bli ledsen. Jag är inte heller så säker på att det är bättre att bli ignorerad än att någon talar med dig om dina försök att skapa något bra. 0 svar kan lysa rätt kraftigt. Kanske värre än att någon säger att det är rätt taffligt gjort, men om du ...

---

Musik ska byggas utav MIDI, av MIDI bygger man musik...


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
...och diskussionen rullar på under de skeva premisserna som sattes redan från början.

MIDI är inte detsamma som virtuella instrument. Virtuella instrument är inte detsamma som självspelande instrument. MIDI är inte detsamma som sequencing. Sequencing är inte detsamma som kvantisering.... och så vidare...och så vidare...

Så vad är det egentligen vi avhandlar här?
Är det verkligen de runda fempoliga DIN-kontakterna som dök upp på baksidan av syntharna runt 1983 och ersatte de lynniga CV/Gate-jacken?

Är det "fusk" att inte göra allt själv när man håller på med musik? Vilket är isåfall "fuskigast" - att hyra in Backa-Hans eller att dra in en instans av Broomstick Bass?

Är det "fusk" att flytta en felspelad ton till rätt i sin sequencer? Är det isåfall också "fusk" att rätta till en flestavning i ett frouminlägg?

Jag är själv multiinstrumentalist, så jag är ingen slav under självspelande virtuella instrument. Men jag har absolut ingenting emot dom heller. MIDI, sequencers och VSTi:er använder jag dagligen. Om nån skulle tycka att det låter skit om det jag gör så är det för att jag är dålig på det jag gör, inte tekniken. (eller så är det som oftast - den som lyssnar som är lite korkad!  ;) )


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag har under mina år aldrig hört uttrycket att något "låter midi". Stelt, onyanserat, kallt eller odynamiskt visst men aldrig att något "låter midi".

De allra flesta av dagen klaviaturer kommer med en USB-anslutning. Jag har inte kollat kommunikationen följer midiprotokollet men det bör det väl kanske göra.

När det gäller "timingen" eller "känslan" i ett stycke så är det beroende på "upplösningen per 1/4" ( om jag minns rätt ) i programmet som man använder. I dagens Dawar borde upplösningen ( alltså minsta delen man kan editera i noteditorn ) vara så pass hög i dag att "stelheten" i tempo bord vara ett minne blott. Om däremot de andra parametrarna såsom anslagsstyrkan, aftertouchen m.m. fortfarande bara är uppdelat i 128 delar ( enligt midiprotokollet ) så kan man tänka sej att det är svårt att få trummor t.ex att låta levande. eftersom det rimligtvis torde vara mer än 128 olika slag skillnader på en simple rocklåt på t.ex virvelkaggen. OSV.

Men att säga att nåt låter midi protesterar jag vilt, frenetiskt och servoaktigt på.

 ;) / Mikke


DåligtGehör

  • Gäst
Nej! MIDI eller inte eller lite eller mycket. Skit samma. Backa-Hans eller Bromstick du tar vad du har.

Det finns inget bekymmer med vad som är "riktigast" eller vad som är fusk. Ingen djävel skulle väl komma på tanken att fråga en tonsättare om han verkligen kan bemästra alla instrument han använder i sitt nya verk. Det handlar inte om det. Det handlar bara om att försöka förvärkliga en musikalisk vision, en idé. Gör det på det sätt som passar dig bäst. Endast resultatet avgör om du nådde fram. Sen kan vägen i sig vara intressant. Men den säger inget definitivt om värdet på ditt verk.

Jobba som man vill och har möjlighet till. Slutligen finns inget annat än det som når lyssnaren.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)
12 faktiskt.  ;) O jag tycker fortfarande att det ären skitdålig idé, även om det GÅR att genomföra. Det viktiga är inte om det går, utan om det är önskvärt. Hade det varit önskvärt hade det nog redan gjorts. ^_^

Vet inte om musik MÅSTE vara innovativ. Att den är rolig att genomföra tror jag isf hörs, o det är en fördel.

Musik måste förmedla något till lyssnaren.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)
12 faktiskt.  ;) O jag tycker fortfarande att det ären skitdålig idé, även om det GÅR att genomföra. Det viktiga är inte om det går, utan om det är önskvärt. Hade det varit önskvärt hade det nog redan gjorts. ^_^

Vet inte om musik MÅSTE vara innovativ. Att den är rolig att genomföra tror jag isf hörs, o det är en fördel.

Musik måste förmedla något till lyssnaren.

NEJ, musik måste framförallt förmedla något till kompositören! Det är han som skapar verket, och egentligen bara han/hon som vet om det är BRA eller INTE. Dina elitistiska funderingar hör hemma i nazityskland eller liknande platser (allvar).
Klart att folk är olika begåvade, det som är önskvärt för mig är att alla som är begåvade hamnar där de skall vara. Därför ärlighet i kommentarer. Även på ett så harmlöst forum som detta är för livet på planeten jorden!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
OK
Vi spinner vidare på denna tråd. Ämnet handlar ju om principiella tankar (och känslor) runt MIDI-användandet o användarna, inte så mycket hur man använder den. Kolla första inlägget i tråden.

JAg tycker herrarna egghuvud o MrPhil e ute rör sig på aningen svag is.

Så det borde finnas en skylt vid KR:s ingång som tydligt meddelar att glada amatörer med FruityLoop är icke välkomna? JAg kanske driver det till spetsen, men tanken e väl denna eller...

Citat, MrPhil
Sen håller jag helt med egghuvud ovan.
Det finns inget som helst egenvärde i att alla kan göra musik med hjälp av ny teknik. Inte om resultatet blir en stor mängd skit.


Kan alla faktiskt göra musik med hjälp av ny teknik? Tror nog inte det. Detta med "ny teknik" lutar också oroväckande mot MIDI.

Så gott som alla kan sätta ihop något i e-jay eller fruityloops. oftast blir det inte speciellt bra eller intressnt dock, vilket just är min poäng.

MIDI är ingen ny teknik, har väl funnits i snart 30 år...

När jag pratar om skit, så menar jag inte specifikt det som läggs upp här på KR.
Kriterierna för vad som platsar här bestämmer vare sig du eller jag.
Jag pratar endast om vad jag anser behövs i stort: mer kvalitet. MÄNGDEN musik i världen är inte för liten.
O nu pratar jag ur lyssnarperspektivet.
Återigen: att någon tycker det är världens roligaste att plinka på sin ackegura o sjunga låtar, betyder inte på nåt vis att någon tycker det är värt att lyssna på.
Men nu går vi off topic igen...

Om MIDI: jag förstår öht inte din synvinkel. Var/när/hur talas det öht negativt om midianvändningen i sig?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.
Utifrån ditt resonemang tillhör alltså kontrollrummet "eliten"...eller är det så trots tillkortakommanden från
"amatörer" som lägger upp sin musik här och får en feedback från mer erfarna, ändå tillför forumet en substans för båda parter..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Hade det varit önskvärt hade det nog redan gjorts.


DETTA är en inställning som jag spyr kinesiskt renat ner i toaletten på.. Fy fann...

Vad är önskvärt? Det är önskvärt att ha glödlampa! Eller transistorn, som gör att du kan skriva ditt jävla svammel på forum som detta. Men varken glödlampa eller datorer hade existerat om man tänkt som dig

tala om motsägelsefull mentalitet!

Nä, nu får jag lugna ner mig.... Puh ...

Puss och kram Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har under mina år aldrig hört uttrycket att något "låter midi". Stelt, onyanserat, kallt eller odynamiskt visst men aldrig att något "låter midi".

De allra flesta av dagen klaviaturer kommer med en USB-anslutning. Jag har inte kollat kommunikationen följer midiprotokollet men det bör det väl kanske göra.

När det gäller "timingen" eller "känslan" i ett stycke så är det beroende på "upplösningen per 1/4" ( om jag minns rätt ) i programmet som man använder. I dagens Dawar borde upplösningen ( alltså minsta delen man kan editera i noteditorn ) vara så pass hög i dag att "stelheten" i tempo bord vara ett minne blott. Om däremot de andra parametrarna såsom anslagsstyrkan, aftertouchen m.m. fortfarande bara är uppdelat i 128 delar ( enligt midiprotokollet ) så kan man tänka sej att det är svårt att få trummor t.ex att låta levande. eftersom det rimligtvis torde vara mer än 128 olika slag skillnader på en simple rocklåt på t.ex virvelkaggen. OSV.

Men att säga att nåt låter midi protesterar jag vilt, frenetiskt och servoaktigt på.

 ;) / Mikke
Jodå, 128 steg räcker alldeles utmärkt om du gör rätt.
Stelheten uppstår när du kvantiserar - vilket de flesta gör.
De allra flesta som hållt på ett tag med musik förstår vad uttrycket 'låter midi' innebär, utanb att för den del tro att midi låter. Det är ofta så med uttryck att de betyder något lite annat än vad de bokstavligen säger.
Det låter skit, t ex.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nej! MIDI eller inte eller lite eller mycket. Skit samma. Backa-Hans eller Bromstick du tar vad du har.

Det finns inget bekymmer med vad som är "riktigast" eller vad som är fusk. Ingen djävel skulle väl komma på tanken att fråga en tonsättare om han verkligen kan bemästra alla instrument han använder i sitt nya verk. Det handlar inte om det. Det handlar bara om att försöka förvärkliga en musikalisk vision, en idé. Gör det på det sätt som passar dig bäst. Endast resultatet avgör om du nådde fram. Sen kan vägen i sig vara intressant. Men den säger inget definitivt om värdet på ditt verk.

Jobba som man vill och har möjlighet till. Slutligen finns inget annat än det som når lyssnaren.
Du är medveten om att det bara är din åsikt va?
Iofs håller jag med dig, men ändå.... ;)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ursäkta om jag svamlar men det är väl inte så att nån tycker här att det finns musik som vi inte ska ha i demorummet?

Självklart och med stor ödmjukhet tycker jag att ALL musik, måså vara gjord på en speldosa eller med protools, är välkommet att förgylla vår tid.

Det finns låtar som jag gjorde i min ungdom som inte på långt när håller samma "kvalitet" som de låtar jag gjort på äldre dar. Ändå ger de mej en känsla av "lycka" när jag hör de äldre låtarna som de nyare inte ger mej.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker ALL, verkligen all, musik är välkommet i demoforumet.

En intressant fråga som touchar detta och som kommer att bli mer och mer aktuellt. Hur långt bör man få gå med pitchcorrection program såsom "autotuner" respektive " Melodyne "? Vet inte om det var många förutom jag som hörde att sången på "Hearts of Fire" faktiskt var pitchcorrektad på sina ställen. Hur "godkännt" är det?

/ Mikke
« Senast ändrad: 04.04.2007, 15:47:13 by Mikke »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har under mina år aldrig hört uttrycket att något "låter midi". Stelt, onyanserat, kallt eller odynamiskt visst men aldrig att något "låter midi".

De allra flesta av dagen klaviaturer kommer med en USB-anslutning. Jag har inte kollat kommunikationen följer midiprotokollet men det bör det väl kanske göra.

När det gäller "timingen" eller "känslan" i ett stycke så är det beroende på "upplösningen per 1/4" ( om jag minns rätt ) i programmet som man använder. I dagens Dawar borde upplösningen ( alltså minsta delen man kan editera i noteditorn ) vara så pass hög i dag att "stelheten" i tempo bord vara ett minne blott. Om däremot de andra parametrarna såsom anslagsstyrkan, aftertouchen m.m. fortfarande bara är uppdelat i 128 delar ( enligt midiprotokollet ) så kan man tänka sej att det är svårt att få trummor t.ex att låta levande. eftersom det rimligtvis torde vara mer än 128 olika slag skillnader på en simple rocklåt på t.ex virvelkaggen. OSV.

Men att säga att nåt låter midi protesterar jag vilt, frenetiskt och servoaktigt på.

 ;) / Mikke
Jodå, 128 steg räcker alldeles utmärkt om du gör rätt.
Stelheten uppstår när du kvantiserar - vilket de flesta gör.
De allra flesta som hållt på ett tag med musik förstår vad uttrycket 'låter midi' innebär, utanb att för den del tro att midi låter. Det är ofta så med uttryck att de betyder något lite annat än vad de bokstavligen säger.
Det låter skit, t ex.

Jag tycker att man kan få väldigt mycket sväng även om man dödkvantiserar det mesta - så länge man jobbar med anslaget i stället. Jag tycker bättre om när timingen är riktigt bra - men om det saknas dynamik, så blir det fullständigt livlöst medebums...
Att det "låter midi", har varit ett etablerat uttryck bland musiker ungefär så länge som Midi har funnits, så det låter verkligen underligt att någon aldrig har hört det...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ursäkta om jag svamlar men det är väl inte så att nån tycker här att det finns musik som vi inte ska ha i demorummet?

Självklart och med stor ödmjukhet tycker jag att ALL musik, måså vara gjord på en speldosa eller med protools, är välkommet att förgylla vår tid.

Det finns låtar som jag gjorde i min ungdom som inte på långt när håller samma "kvalitet" som de låtar jag gjort på äldre dar. Ändå ger de mej en känsla av "lycka" när jag hör de äldre låtarna som de nyare inte ger mej.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker ALL, verkligen all, musik är välkommet i demoforumet.

/ Mikke

Det är nog lika självklart som att de flesta av medlemmarna i forumet gör egna låtar.
De som lyssnar, kan ju stänga av sådant som de tycker är skräp... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)
12 faktiskt.  ;) O jag tycker fortfarande att det ären skitdålig idé, även om det GÅR att genomföra. Det viktiga är inte om det går, utan om det är önskvärt. Hade det varit önskvärt hade det nog redan gjorts. ^_^

Vet inte om musik MÅSTE vara innovativ. Att den är rolig att genomföra tror jag isf hörs, o det är en fördel.

Musik måste förmedla något till lyssnaren.

NEJ, musik måste framförallt förmedla något till kompositören! Det är han som skapar verket, och egentligen bara han/hon som vet om det är BRA eller INTE. Dina elitistiska funderingar hör hemma i nazityskland eller liknande platser (allvar).
Klart att folk är olika begåvade, det som är önskvärt för mig är att alla som är begåvade hamnar där de skall vara. Därför ärlighet i kommentarer. Även på ett så harmlöst forum som detta är för livet på planeten jorden!
Genom att inte sänka något, så sänker du allt.
Att resonera som du att endast kompositören kan avgöra ett styckes värde - DET är verkligen elitistiskt. Att avfärda all neg kritik med att 'lyssnaren inte förstår min storhet' är verkligen egenkärt o att geniförklara sig själv.
I all kommunikation finns en avsändare o en mottagare. Klickar inte detta så funkar inte ditt budskap, o då kan du sitta o idiotförklara hela världen.
Däremot kan man för att vara helt ärlig mot sig själv bara göra det som man tilltalas av själv.
Det har inget med elitism att göra att inte höja allt till skyarna, o din koppling till nazityskland lämnar jag utan kommentar denna gången. Upprepa den dock inte. Du är ute på väldigt svag is med såna klavertramp.
Vad människor uppfattar som bra eller dåligt är totalt subjektivt. Om jag anser att din musik suger, så är inte det ett dugg mer fel än att du anser den är guld. Det är bara två uppfattningar.
Däremot om man kan peka på att användandet av samplingar låter onaturligt o stelt, så är det något som mer eller mindre kan granskas till rätt eller fel.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tycker att man kan få väldigt mycket sväng även om man dödkvantiserar det mesta - så länge man jobbar med anslaget i stället. Jag tycker bättre om när timingen är riktigt bra - men om det saknas dynamik, så blir det fullständigt livlöst medebums...
Håller fullständigt med. Att Kvanta brukar funka men om dynamikspektrat blir för smalt så uppleves en maskinkänsla.
Att det "låter midi", har varit ett etablerat uttryck bland musiker ungefär så länge som Midi har funnits, så det låter verkligen underligt att någon aldrig har hört det...
Inte underligt på Öland där jag regerat  :D / Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.
Utifrån ditt resonemang tillhör alltså kontrollrummet "eliten"...eller är det så trots tillkortakommanden från
"amatörer" som lägger upp sin musik här och får en feedback från mer erfarna, ändå tillför forumet en substans för båda parter..
Konstiga slutsatser du drar.
Nej, kontrollrummet är knappast eliten. Det finns en blandning av mer eller mindre glada amatörer, några helt gröna, o några som hållit på längre med mer kunskap, o som helt klart är väldigt duktiga.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Hade det varit önskvärt hade det nog redan gjorts.


DETTA är en inställning som jag spyr kinesiskt renat ner i toaletten på.. Fy fann...

Vad är önskvärt? Det är önskvärt att ha glödlampa! Eller transistorn, som gör att du kan skriva ditt jävla svammel på forum som detta. Men varken glödlampa eller datorer hade existerat om man tänkt som dig

tala om motsägelsefull mentalitet!

Nä, nu får jag lugna ner mig.... Puh ...

Puss och kram Per
Det du inte greppar är, att Du sällan är den som är först med en idé.
Det du inte heller greppar är att inte alla idéer är bra, bara för att de är nya.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Ursäkta om jag svamlar men det är väl inte så att nån tycker här att det finns musik som vi inte ska ha i demorummet?

Självklart och med stor ödmjukhet tycker jag att ALL musik, måså vara gjord på en speldosa eller med protools, är välkommet att förgylla vår tid.

Det finns låtar som jag gjorde i min ungdom som inte på långt när håller samma "kvalitet" som de låtar jag gjort på äldre dar. Ändå ger de mej en känsla av "lycka" när jag hör de äldre låtarna som de nyare inte ger mej.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker ALL, verkligen all, musik är välkommet i demoforumet.

En intressant fråga som touchar detta och som kommer att bli mer och mer aktuellt. Hur långt bör man få gå med pitchcorrection program såsom "autotuner" respektive " Melodyne "? Vet inte om det var många förutom jag som hörde att sången på "Hearts of Fire" faktiskt var pitchcorrektad på sina ställen. Hur "godkännt" är det?

/ Mikke
Kan bara prata för mig själv: jag diskuterar öht inte demoforumets innehåll.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har under mina år aldrig hört uttrycket att något "låter midi". Stelt, onyanserat, kallt eller odynamiskt visst men aldrig att något "låter midi".

De allra flesta av dagen klaviaturer kommer med en USB-anslutning. Jag har inte kollat kommunikationen följer midiprotokollet men det bör det väl kanske göra.

När det gäller "timingen" eller "känslan" i ett stycke så är det beroende på "upplösningen per 1/4" ( om jag minns rätt ) i programmet som man använder. I dagens Dawar borde upplösningen ( alltså minsta delen man kan editera i noteditorn ) vara så pass hög i dag att "stelheten" i tempo bord vara ett minne blott. Om däremot de andra parametrarna såsom anslagsstyrkan, aftertouchen m.m. fortfarande bara är uppdelat i 128 delar ( enligt midiprotokollet ) så kan man tänka sej att det är svårt att få trummor t.ex att låta levande. eftersom det rimligtvis torde vara mer än 128 olika slag skillnader på en simple rocklåt på t.ex virvelkaggen. OSV.

Men att säga att nåt låter midi protesterar jag vilt, frenetiskt och servoaktigt på.

 ;) / Mikke
Jodå, 128 steg räcker alldeles utmärkt om du gör rätt.
Stelheten uppstår när du kvantiserar - vilket de flesta gör.
De allra flesta som hållt på ett tag med musik förstår vad uttrycket 'låter midi' innebär, utanb att för den del tro att midi låter. Det är ofta så med uttryck att de betyder något lite annat än vad de bokstavligen säger.
Det låter skit, t ex.

Jag tycker att man kan få väldigt mycket sväng även om man dödkvantiserar det mesta - så länge man jobbar med anslaget i stället. Jag tycker bättre om när timingen är riktigt bra - men om det saknas dynamik, så blir det fullständigt livlöst medebums...
Att det "låter midi", har varit ett etablerat uttryck bland musiker ungefär så länge som Midi har funnits, så det låter verkligen underligt att någon aldrig har hört det...
Ja, du har helt rätt i det!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
måste förmedla något till lyssnaren.

NEJ, musik måste framförallt förmedla något till kompositören! Det är han som skapar verket, och egentligen bara han/hon som vet om det är BRA eller INTE. Dina elitistiska funderingar hör hemma i nazityskland eller liknande platser (allvar).
Klart att folk är olika begåvade, det som är önskvärt för mig är att alla som är begåvade hamnar där de skall vara. Därför ärlighet i kommentarer. Även på ett så harmlöst forum som detta är för livet på planeten jorden!
[/quote]

Att resonera som du att endast kompositören kan avgöra ett styckes värde - DET är verkligen elitistiskt. Att avfärda all neg kritik med att 'lyssnaren inte förstår min storhet' är verkligen egenkärt o att geniförklara sig själv.

Öh?? Snarare så säger jag ju kristallklart att de som är begåvade hamnar på den nivå de hör hemma, om diskussionen är fri.
Gillar man inte nåt skall man säga det! Vad är ditt problem?

Citera
I all kommunikation finns en avsändare o en mottagare. Klickar inte detta så funkar inte ditt budskap, o då kan du sitta o idiotförklara hela världen.
Däremot kan man för att vara helt ärlig mot sig själv bara göra det som man tilltalas av själv.
Det har inget med elitism att göra att inte höja allt till skyarna, o din koppling till nazityskland lämnar jag utan kommentar denna gången. Upprepa den dock inte. Du är ute på väldigt svag is med såna klavertramp.

Elitism av din sort och nazism har mycket gemensamt. Om du läste historia i skolan

Citera
Vad människor uppfattar som bra eller dåligt är totalt subjektivt. Om jag anser att din musik suger, så är inte det ett dugg mer fel än att du anser den är guld. Det är bara två uppfattningar.

Ja, och därför är det bättre att tilldela kompositören rätten att värdera sitt verk själv, för sig. Du är nog den mest tvetydiga människa jag träffat på på länge! :)  Aldrig har jag sett så många motsägelser på så litet utrymme. Kineserna kallar DEN begåvningen shu xue jia

Citera
Däremot om man kan peka på att användandet av samplingar låter onaturligt o stelt, så är det något som mer eller mindre kan granskas till rätt eller fel.

Det medges!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.
Utifrån ditt resonemang tillhör alltså kontrollrummet "eliten"...eller är det så trots tillkortakommanden från
"amatörer" som lägger upp sin musik här och får en feedback från mer erfarna, ändå tillför forumet en substans för båda parter..
Konstiga slutsatser du drar.
Nej, kontrollrummet är knappast eliten. Det finns en blandning av mer eller mindre glada amatörer, några helt gröna, o några som hållit på längre med mer kunskap, o som helt klart är väldigt duktiga.
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Citera
Det du inte greppar är, att Du sällan är den som är först med en idé.
Det du inte heller greppar är att inte alla idéer är bra, bara för att de är nya.

OJ! Du med stor bokstav. JAg? Jag trodde vi snackade rent allmänt. Det spelar noll roll för mig om du eller nån annan gjorde samma sak 2 år tidigare. SOm sagt sätter jag kompositören i centrum, när han komponerar, inte var han får inspiration. FÖr mig är komponerandet eufori. SPeciellt att hitta nya vägar. Det är en känsla som är svår att slå. Du däremt verkar fastklistrad i regelverk som (tyvärr) gör din musik sämre än den kunnat vara. Mycket sämre. (Vad fan finansierar staten sådana utbildningar egentligen???)
Nog talat om mig och dig.

En total nybörjare har jag märkt känner samma glädjekänsla när han komponerar med EZ-drummer och liknande saker. Upptäckarglädje och känsla av att SKAPA!!!

I grund och botten är skapande aldrig dåligt., Jo kanske om jag skapar en atombomb
Jag håller med dig om det andra? Så varför påstå att jag inte greppar?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det kändes ganska märkligt att jag plötsligt argumenterade för någon form av elitism, vilket ju inte alls stämmer med min grundsyn.
Jag tror dessutom att det är bra med någon form av självsanering. Att man kritiskt granskar saker som man sprider till andra. Sedan kan det naturligtvis tolkas som en rätt snobbig inställning.

Jag tror mest att jag gick igång på att man måste vara snäll mot alla amtörer/nybörjare mentaliteten. Om mitt barn skulle ge mig en teckning så inte tusan skulle jag analysera den och kritisera den utifrån ett konstperspektiv. "Lilla gumman.. din kolorism är naiv" typ.

Det är något helt annat när man lägger upp en låt och låter folk betrakta den på ett internetforum. Då får man räkna med att man kan få både bra och mindre bra kritska röster.

För övrigt så håller jag med Mr Phil. Jag tror vi menar ungefär samma sak. Att pusha för skräp gagnar ingen. hellre då att någon är ärlig och säger rent ut att man måste jobba på ett tag till innan man börjar lägga ut sina låtar. Jag kan tycka samma sak om bloggning. Alla bloggar och antalet bloggare överskrider nu drastiskt antalet läsare av bloggar. Inte många av de som bloggar är väl seriösa författare/skribenter. Finns det verkligen utrymme för allt det som produceras? Är allt verkligen värt att läsa? Skulle inte bloggarna må bra av lite självkritik?

:)


DåligtGehör

  • Gäst
Nej! MIDI eller inte eller lite eller mycket. Skit samma. Backa-Hans eller Bromstick du tar vad du har.

Det finns inget bekymmer med vad som är "riktigast" eller vad som är fusk. Ingen djävel skulle väl komma på tanken att fråga en tonsättare om han verkligen kan bemästra alla instrument han använder i sitt nya verk. Det handlar inte om det. Det handlar bara om att försöka förvärkliga en musikalisk vision, en idé. Gör det på det sätt som passar dig bäst. Endast resultatet avgör om du nådde fram. Sen kan vägen i sig vara intressant. Men den säger inget definitivt om värdet på ditt verk.

Jobba som man vill och har möjlighet till. Slutligen finns inget annat än det som når lyssnaren.
Du är medveten om att det bara är din åsikt va?
Iofs håller jag med dig, men ändå.... ;)

Jo det är ingen absolut sanning. Bara nästan  ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Jag är helt ny här och försöker få grepp om det här forumet.

Är det här en ovanligt konstig tråd eller brukar det vara så här?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det kändes ganska märkligt att jag plötsligt argumenterade för någon form av elitism, vilket ju inte alls stämmer med min grundsyn.
Jag tror dessutom att det är bra med någon form av självsanering. Att man kritiskt granskar saker som man sprider till andra. Sedan kan det naturligtvis tolkas som en rätt snobbig inställning.

Jag tror mest att jag gick igång på att man måste vara snäll mot alla amtörer/nybörjare mentaliteten. Om mitt barn skulle ge mig en teckning så inte tusan skulle jag analysera den och kritisera den utifrån ett konstperspektiv. "Lilla gumman.. din kolorism är naiv" typ.

Det är något helt annat när man lägger upp en låt och låter folk betrakta den på ett internetforum. Då får man räkna med att man kan få både bra och mindre bra kritska röster.

För övrigt så håller jag med Mr Phil. Jag tror vi menar ungefär samma sak. Att pusha för skräp gagnar ingen. hellre då att någon är ärlig och säger rent ut att man måste jobba på ett tag till innan man börjar lägga ut sina låtar. Jag kan tycka samma sak om bloggning. Alla bloggar och antalet bloggare överskrider nu drastiskt antalet läsare av bloggar. Inte många av de som bloggar är väl seriösa författare/skribenter. Finns det verkligen utrymme för allt det som produceras? Är allt verkligen värt att läsa? Skulle inte bloggarna må bra av lite självkritik?

:)
Amen!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag är helt ny här och försöker få grepp om det här forumet.

Är det här en ovanligt konstig tråd eller brukar det vara så här?
Det har blivit en ganska konstig tråd. Inte representativ för forumet direkt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.
Jag diskuterar detta med kontrollrummet som utgångspunkt inte media i allmänhet... därav den konstiga dialogen antar jag.... Är nog lika bra att lägga ner denna tråd som inte leder någonstans..
« Senast ändrad: 04.04.2007, 17:12:01 by Clemens »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.
Jag diskuterar detta med kontrollrummet som utgångspunkt inte media i allmänhet... därav den konstiga dialogen antar jag....
Mmm... jag menar nog mer i stort, inte vad som läggs upp på detta eller andra demoforum.
Den som vill utvecklas o få tips/råd/kritik på sina första stapplande steg ska ju kunna göra det här.
Jag menar mer att världen i stort inte behöver fler Boten Anna.... typ.... :mellow:
Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Och till alla er, glada amatörer, med era MIDI-grunkor:
NI E FORTFARANDE HJÄRTLIGT VÄLKOMNA TILL KONTROLLRUMMET MED ERA ALSTER
:)
H.  mahan

Åh, tack det var skönt att höra! *puuh* Då behöver man inte slänga in brickan än då.. :lol: