Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 226050

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Sen kan någon måla av en solnedgång utan nån vidare tanke och det kan vara bländande rent tekniskt.

Konst? Knappast, men ett lysande hantverk.

Håller med dig i det mesta du säger, men vill ändå tillägga att solnedgångstavlan nog visst kan vara konst.
Om målaren lät sina känslor för det han målar förmedlas genom en solnedgång o betraktaren berörs av detta - så blir det ett konstverk.
Jag tror inte syftet från skaparens sida alla ggr behöver vara så konkret, ibland kanske inte ens ett syfte alls, utan att det man skapar mer eller mindre 'skapar sig självt'.

Om du tittar på tavlan o konstaterar: 'lysande hantverk, men den säger mig nada', o jag tittar på den o känner ett djupt välbehag, associationer väcks, tankar väcks... 'vilket konstverk!' - vem av oss har rätt?
Båda förstås.

Så på så sätt spelar betraktaren kanske större roll än skaparens?

Intressant tanke som slog mig är: om syftet med målningen varit att allt annat än konstnärligt (sätt in vad du vill) o reaktionen ändå blir beröring hos betraktare... vem är det som missar något?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Där sa du något. Om man definierar konst som skapande med kommunikation via det man nu har gjort, så är det kanske enklare.

ja, och bra dåligt...hehe "lets not go there"
 :D

Nämen trevligt med en sån här diskussion som ändå lyckas hålla sig på en trevlig nivå..lit hetare tidigare, men på sistone lagom :)
Ja, avslutningsvis (innan jag tar mig en smörgås) kan jag väl tillägga att jag tycker att den mest lyckade konstnärligheten uppstår om du skapar något som inte tar några som helst andra hänsyn än att du själv som skapare blir helt nöjd, att din konst/musik/whatever berikar dig själv till fullo - o att du trots detta lite egocentrerade skapande ändå lyckas kommunicera med mottagaren.

Eller som man lite axelryckande oxå kan säga:
- Jag gör det jag själv tycker är bra, o är det nån annan som gillar det så desto roligare!

Tror det kan ha o göra med att man känner att man har berikat andra på samma sätt som sig själv.


Hantverket i allt skapande kan man däremot alltid lära sig göra bättre.
O så var vi tillbaka till användandet av MIDI igen! :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag skall bli ännu skummare nu (nejnej, nöjde mig med ett glas whisky! Do not worry ;)...

1) FÖr mig är musik abstrakt konst (sången till ett musikstycke är poesi dock, så den räknar jag inte in här).
Abstrakt konst dels för den matematiska komponenten, dels för att den ger ett känslomässigt intryck hos betraktaren/lyssnaren. (Tänk t ex Kandinskys geometriskt abstrakta konst, som jag älskar).

2) Logisk-matematiska axiom beskriver naturen (via dess definitioner bevis och satser som bygger tankekonstruktionen vi kallar för nat-vetenskap, eller naturfilosofi på 1600-talet) 1g stål + 1g stål = 2g stål. osv (detta gäller pga nåt additivt axiom för de reella talen)

Hmm, nåja....

Jag har en teori (kvasifilosofisk slutsats av 1 och 2 ovan) som jag absolut inte vill påtvinga nån annan  :lol:, men jag tror att konstnären, speciellt musikern tolkar verkligheten som betraktare. Och verkligheten/"naturen" är skaparen, via sinnesintrycken.

När jag komponerar, tecknar eller programmerar talar jag med verkligheten. ;) Försöker "utröna" hur saker ligger till. Ungefär som barn (som är VÄLDIGT kreativa?) och genom att undersöka omvärlden, svarar naturen dem, och detta blir sedan  lärdomar.

Kreativitet handlar om att förklara något för konstnären.

-------------------------

"Kanske musik och konst om århundraden blir upphöjda till vetenskaper" /ur Den glada vetenskapen (Nietzsche)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Där sa du något. Om man definierar konst som skapande med kommunikation via det man nu har gjort, så är det kanske enklare.

ja, och bra dåligt...hehe "lets not go there"
 :D

Nämen trevligt med en sån här diskussion som ändå lyckas hålla sig på en trevlig nivå..lit hetare tidigare, men på sistone lagom :)
Ja, avslutningsvis (innan jag tar mig en smörgås) kan jag väl tillägga att jag tycker att den mest lyckade konstnärligheten uppstår om du skapar något som inte tar några som helst andra hänsyn än att du själv som skapare blir helt nöjd, att din konst/musik/whatever berikar dig själv till fullo - o att du trots detta lite egocentrerade skapande ändå lyckas kommunicera med mottagaren.

Eller som man lite axelryckande oxå kan säga:
- Jag gör det jag själv tycker är bra, o är det nån annan som gillar det så desto roligare!

Tror det kan ha o göra med att man känner att man har berikat andra på samma sätt som sig själv.


Hantverket i allt skapande kan man däremot alltid lära sig göra bättre.
O så var vi tillbaka till användandet av MIDI igen! :D


fanken, skulle nästan passa sp, slutkläm detta med tillbaka till MIDI och cirkeln är sluten :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag kom på det! När jag läst flertalet inlägg kommer jag fram till att det hela avgörs av egna personliga intellektuella förutsättningarna!

Så viss konst är inte riktad till viss publik, utan de har inte andra förutsättningar än att uppskatta just den konsten. Och då människor faktiskt kan delas in i grupper (vare sig man vill det eller inte) så blir viss konst "finare" och annan blir bara "midi".

Hängde in me?

Säkert någon som fattar i alla fall?


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
MIDI ja...
Att nåt "låter MIDI" betyder väl att det låter tråkigt, dött, oäkta och kanske något mer. Det kan man väl undvika genom att programmera bättre och använder man bra ljud så är det kanske ingen som funderar över hur det är inspelat.

När det gäller konst-begreppet så är det kanske så att om tillräckligt många auktoriteter betraktar något som konst så är det det för den stora massan. Konstvärlden, institutionerna, definerar konsten.
För mig har begreppet ingen betydelse när jag betraktar eller lyssnar på något. Vad som har betydelse är om det berör mig. Om det berör mig på djupet så har det ett stort värde för mig. Upplevelsen av musiken sitter i mitt sinne. Det är i mig som lyssnare musiken får sitt värde.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Passar på att slänga in en "on topic" funderare :huh:


finns det MIDI-KONST
finns det MIDI-KONSTNÄRER



h  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kom på det! När jag läst flertalet inlägg kommer jag fram till att det hela avgörs av egna personliga intellektuella förutsättningarna!

Så viss konst är inte riktad till viss publik, utan de har inte andra förutsättningar än att uppskatta just den konsten. Och då människor faktiskt kan delas in i grupper (vare sig man vill det eller inte) så blir viss konst "finare" och annan blir bara "midi".

Hängde in me?

Säkert någon som fattar i alla fall?

Jag fattar och håller. JAg tycker MrPhil är lite "midi" faktiskt, inte särskilt intellektuell (ja, öh pga motsägelserna i hans skriverier) nog att döma andra. Nu dömer jag honom. cirkel cirkel cirkelbevis :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Jag börjar fundera på om Mr Phil har snott Dividends brud eller nåt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag börjar fundera på om Mr Phil har snott Dividends brud eller nåt...

Eller tvärtom kanske? Inte jag som började kalla folk dumbom. Inte idag iaf ;) Och han är inskränkt i sitt tänkande (motsägelsefull, kan inte tänka sig 10 trumpetsektioner i ett musikverk t ex, fattar inte att reglerna han lärt sig (t ex om dynamik) inte håller i deathmetal utifrån en kommentar i demoforumet och massa annat)  Allt detta kryddat med elitism (dvs dissa andra som lyssnar på "sämre musik" och liknande.

Det är helt enkelt en personlighetstyp jag stör mig på. DÄrmed inte sagt att vi inte kan ha ett intelligent samtal, (upp till den nivån han förmår förstås), det är självklart vi kan.

Skall sova nu. God natt.
« Senast ändrad: 06.04.2007, 17:48:49 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Nu är jag helt ny på det här forumet och ska väl hålla en låg profil (än så länge i alla fall). Hade jag hängt här längre hade jag nog mycket ödmjukt frågat om inte sånt går att ta via pm eller så. Nu har jag ju inte det som sagt, så jag håller inne med frågan.

Det är vår, sol och kärlek för filifanken!  :wub:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Passar på att slänga in en till "on topic" funderare  :unsure:


Kan man kalla en midianvändare för MIDIFIL ?


h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu är jag helt ny på det här forumet och ska väl hålla en låg profil (än så länge i alla fall). Hade jag hängt här längre hade jag nog mycket ödmjukt frågat om inte sånt går att ta via pm eller så. Nu har jag ju inte det som sagt, så jag håller inne med frågan.

Det är vår, sol och kärlek för filifanken!  :wub:

Kom igen Skilling. Diskussionen är faktiskt intressant. Även om det går lite hett till när man har starka åsikter om saker. Jag tror att den berör de flesta av oss som sysslar med datormusik på ett eller annat sätt. Säg vad du tycker istället och berika samtalet.  :)


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Jodu, diskussioner räds jag inte och lite har jag ju deltagit också.

Tycker väl däremot att personangrepp på officiella forum är lite lågt, men det kanske bara är jag?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nu är jag helt ny på det här forumet och ska väl hålla en låg profil (än så länge i alla fall). Hade jag hängt här längre hade jag nog mycket ödmjukt frågat om inte sånt går att ta via pm eller så. Nu har jag ju inte det som sagt, så jag håller inne med frågan.

Det är vår, sol och kärlek för filifanken!  :wub:

Du behöver inte hålla låg profil för att du är ny. Det är ingen som " äger " forumet och du har rätt till lika mkt plats som någon annan.

I sak har du rätt att herrarna bär sej barnsligt åt och borde vara så " vuxna " att de la såna här påhopp åt sidan.

/ Mikke


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Nu är jag helt ny på det här forumet och ska väl hålla en låg profil (än så länge i alla fall). Hade jag hängt här längre hade jag nog mycket ödmjukt frågat om inte sånt går att ta via pm eller så. Nu har jag ju inte det som sagt, så jag håller inne med frågan.

Det är vår, sol och kärlek för filifanken!  :wub:

Kom igen Skilling. Diskussionen är faktiskt intressant. Även om det går lite hett till när man har starka åsikter om saker. Jag tror att den berör de flesta av oss som sysslar med datormusik på ett eller annat sätt. Säg vad du tycker istället och berika samtalet.  :)

Jag tycker att det är ok att ge uttryck åt starka åsikter i forum, att argumentera för sin sak, men när dom starka åsikterna handlar om personer så tycket jag att man får hålla igen lite och fokusera på ämnet istället.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härlig debatt ni har här boys,jag har följt den från början.Ibland har det väl spårat lite,men nu ser den ut att vara på rätt kurs igen.

Jag ser midit som en penna för att uttrycka det jag hör.Om nån retar sig på det så är det ju ett enkelt val för vederbörande,man behöver ju inte läsa det jag skriver.
Jag skriver ju lite oläsligt ibland,men plötsligt så får jag till det.Jag blir glad när jag lyckas förmedla mina tankar och översätta dom till musik.
Jag är tacksam för att jag lever i midits tidsålder,utan det så står jag mig slätt.
Den dagen jag har en världshit(om den nånsin kommer),så tänker jag inte låta nån lyssna på den - risken finns att belackarna tycker att det låter just midi och saknar förmågan att förstå att det bara är en teknisk form för hur jag har tänkt.Då tar jag låten direkt till studiomusiker och gör en seriös inspelning, som bygger vidare på min midi grund.Det är väl ingen av er som inbillar sig att det går att få en världshit med enbart midi ljud?Kanske har jag fel där,då jag har mycket att lära i programmerings konsten.Rätta mig gärna,kom med exempel ni som förfasar er mest över midi soundet.Är det verkligen möjligt att åstadkomma detta? Eller är det nån sorts inskränkt
missavund som gör sig gällande?

Du kan minsann inte programmera ditt midi så att det låter naturligt,vem vill det? Inte jag i alla fall.Jag vill bara använda det till att skriva låtar,punkt slut.

Låt oss lyckliga midi användare fortsätta med våra luftslott,en vacker dag så kanske det blir ett riktigt "Castle" av nån av låtarna,oberoende av vilket inspelnings program man använder.Den viktigaste egenskapen när det ska produceras musik,sitter mellan öronen.På några når den ut till fingrarna,på mig så når det till musknappen :D
Glöm inte att det behövs kapital också,för att ha de senaste och bästa samt mest populära pluggarna.

Jag går efter deviset - man tager vad man haver,och kör efter bästa förmåga.


Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
:) Hmike, visst finns det världshitar med enbart Midiinstrument ;)

Pet shop boys, Depeche Mode innan violator tex :)

Erasure....är förvisso bara  syntar men den gode Vince Clark kör inte midi på sina analogmonster han triggar dem tydligen, för att midi inte är direkt läste jag :) måste det vara midi så blir det en ton i taget in på bandarn (eller datorn) för att midi skickas i serie, och ett ackord blir alltså inte helt unisont :) undras hur många som hör det verkligen?

Wernborg lyckas få pianosamplingar att låta finfint som man satt i en jazzstudio :)

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaha ja,där ser man.Då går det alltså!
Tack för utbildningen,då tar jag tillbaka 4 av mina rader,men dom andra står jag för.  :D

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jaha ja,där ser man.Då går det alltså!
Tack för utbildningen,då tar jag tillbaka 4 av mina rader,men dom andra står jag för.  :D

Mvh
Micael

Äsch. 9 av 10 listettor är datorproduktioner idag. (Helt ovetenskaplig statistik, men poängen stämmer)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit,då får jag sätta på radion och sluta sitta bakom midit.. :D
Ser ut som om jag har missat nåt väsentligt..ha ha

Mvh
Micael


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tog en vanlig not i vänster hand och en midinot i höger hand. Så la jag dem i en hatt o rörde runt, tog upp dem o jag var inte fan o kunna säga vilken som var vilken........  :D / Mikke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Shit,då får jag sätta på radion och sluta sitta bakom midit.. :D
Ser ut som om jag har missat nåt väsentligt..ha ha

Mvh
Micael

Det finns mer är blues i världen.... haha  :P


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Min personliga åsikt är att de prg som använder sig av fårdiga lopar är upphov till denna diskution, och det är egentligen inget fel på midi som sådant. Kanske något låg upplösning, men det är ju för tusan 30 år sedan midi blev en standard.

"Färdiga LOOPAR eller Riktiga instrument?"


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
alla ljud som låter bra när strömmen gått, är bra ljud  ;) :lol:
« Senast ändrad: 06.04.2007, 23:54:12 by Umemagnus »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Med att man blandar ihop konst och hantverk menar jag kommentarer som "fast en femåring hade kunnat rita det" (så därför ifrågasätter man om det är konst). Själva hantverket har inte direkt att göra med vad den konstnärliga ambitionen är. Däremot är hantverket ett språk att förmedla konsten med. Dock: ifall en streckgubbe uttrycker precis det man vill så kan det rentav vara det ultimata för just det konstverket. Sen kan någon måla av en solnedgång utan nån vidare tanke och det kan vara bländande rent tekniskt.

Konst? Knappast, men ett lysande hantverk.

Det var jag som inte tyckte att mina streckgubbar fyller kraven för att räknas som konst... ;)

Med ett sådant resonemang kan man ju påstå att Rembrandt var en "hantverkare", medan en hötorgs-"konstnär" är en konstnär på riktigt.
Den som tittar på tavlan i fråga, har ju inte den blekaste aning om vad "konstnären" eller "hantverkaren" ville förmedla med sitt måleri - och därför kan det aldrig sättas någon sorts gränser för vad som är konst eller vad som inte är konst. Rembrandt målade förmodligen mest beställningsverk - och var alltså kommersiell - så om man har sådant som kriterier, så är de flesta gamla fantastiska konstnärer alltså inte konstnärer, utan hantverkare i stället... :wacko: Samma sak med de flesta gamla kompositörer, som än i dag betraktas som genier. Deras verk var också oftast beställningsverk som de gjorde åt kungligheter och adel för att kunna överleva. Var de också "hantverkare" då - i stället för konstnärer...?
Själv tycker jag exempelvis att Picassos tavlor är fullständigt meningslöst skräp, som helt saknar värde - men det finns uppenbarligen många som tycker att det är fint med Picasso (eller så är de offer för den mass-psykos som har initierats av kritiker, som dissar allt som inte är fult eller extremt på olika sätt...).
Somliga tyckte att "gråtande barn"-tavlorna på 80-talet (eller när det nu var) var fantastiskt fin konst - men de massproducerades enbart för att det gick att tjäna pengar på dem. Är de då konst eller inte? Är det massproduktionen som gör att det inte är "konst", eller är det något annat? Kanske är det så att unika verk (alltså sådana som inte finns i mer än ett exemplar) ska betraktas som konstverk, oavsett hur dåliga de är - eller finns det någon sorts kvalitets-kriterium också...? Vem sätter egentligen dessa gränser...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kan vara kul med lite bakgrund, hämtat från WikipediaA

Konst är ett begrepp som dels kan avse (1) kreativa aktiviteter i allmänhet, (a) dess utövande i sig eller (b) dess produkter, (2) men också kan syfta på de discipliner som kategoriserar sådana aktiviteter, som till exempel måleri och musik, eller (3) den generella disciplin som särskiljer ämnet från till exempel vetenskap. Begreppet används också i betydelsen (4) "vackert" eller (5) "som har ett egenvärde".

När en man kliver in på ett konstgalleri och utropar "Ska det här vara konst?" menar han inte samma sak med ordet som konstnären som svarar "Vad skulle det annars vara?". Man kan säga att den filosofiska diskussionen kring frågan "Vad är konst?", en diskussion av närmast teknisk art, tenderar till att glida över i frågan "Vad är god konst?". Alla människor brukar ha en åsikt om konst. Dock har betydligt färre fördjupat sig i ämnet varför begreppet lite slarvigt ges olika innehåll i olika sammanhang.

Konst kallas art (latin: förmåga, yrke) på engelska och franska men motsvarande term i antikens Grekland var techne (τεχνη), d.v.s. kunnande, teknik. Under antiken skilde man på praktiskt kunnande och teoretiska kunskaper. Konst var sådant som man lärde sig genom praktisk utövning eller utövandes produkter, teoretisk kunskap däremot krävde inget utövande - hade man förstått hade man vetandet.

I Sverige introducerades begreppet i denna klassiska betydelse först under medeltiden då allt kvalificerat hantverk betraktades som "konster", vilket också vanligen innebar att de importerades från Tyskland.

Källa WikipediaA


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Med att man blandar ihop konst och hantverk menar jag kommentarer som "fast en femåring hade kunnat rita det" (så därför ifrågasätter man om det är konst). Själva hantverket har inte direkt att göra med vad den konstnärliga ambitionen är. Däremot är hantverket ett språk att förmedla konsten med. Dock: ifall en streckgubbe uttrycker precis det man vill så kan det rentav vara det ultimata för just det konstverket. Sen kan någon måla av en solnedgång utan nån vidare tanke och det kan vara bländande rent tekniskt.

Konst? Knappast, men ett lysande hantverk.

Det var jag som inte tyckte att mina streckgubbar fyller kraven för att räknas som konst... ;)

Med ett sådant resonemang kan man ju påstå att Rembrandt var en "hantverkare", medan en hötorgs-"konstnär" är en konstnär på riktigt.
Den som tittar på tavlan i fråga, har ju inte den blekaste aning om vad "konstnären" eller "hantverkaren" ville förmedla med sitt måleri - och därför kan det aldrig sättas någon sorts gränser för vad som är konst eller vad som inte är konst. Rembrandt målade förmodligen mest beställningsverk - och var alltså kommersiell - så om man har sådant som kriterier, så är de flesta gamla fantastiska konstnärer alltså inte konstnärer, utan hantverkare i stället... :wacko: Samma sak med de flesta gamla kompositörer, som än i dag betraktas som genier. Deras verk var också oftast beställningsverk som de gjorde åt kungligheter och adel för att kunna överleva. Var de också "hantverkare" då - i stället för konstnärer...?
Själv tycker jag exempelvis att Picassos tavlor är fullständigt meningslöst skräp, som helt saknar värde - men det finns uppenbarligen många som tycker att det är fint med Picasso (eller så är de offer för den mass-psykos som har initierats av kritiker, som dissar allt som inte är fult eller extremt på olika sätt...).
Somliga tyckte att "gråtande barn"-tavlorna på 80-talet (eller när det nu var) var fantastiskt fin konst - men de massproducerades enbart för att det gick att tjäna pengar på dem. Är de då konst eller inte? Är det massproduktionen som gör att det inte är "konst", eller är det något annat? Kanske är det så att unika verk (alltså sådana som inte finns i mer än ett exemplar) ska betraktas som konstverk, oavsett hur dåliga de är - eller finns det någon sorts kvalitets-kriterium också...? Vem sätter egentligen dessa gränser...?

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Märk också att jag inte värderar VAD det är man vill förmedla. För mig kan "party!" funka som konst. Det är inte givna ramar heller och vidsynthet, nyfikenhet och öppenhet är egenskaper som är bra även här.

Vad jag vänder mig emot och tycker är rent obegåvat så är det när man hör saker som "amen man kan la... öh... vahettere... låta en apa måla så får han ställa ut på det där moderna muséet eller va're heter, liksom", "det här är väl inte konst det kan min tvååriga unge göra" (vilket iofs är intressant, barn har ofta ett enormt öppet uttryck och tänker utanför de ramar som vi vuxna gör) och så vidare. Då pratar man om saker som man inte har förmågan att fatta och då ska man kanske hellre hålla sig utanför diskussionen alternativt testa ovan nämnda egenskaper och försöka förstå innan man rapar ut en massa munbajs.

Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 10:56:18 by Skilling »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Absolut fantastiska inlägg om konsthistoria o konstfilosofi :) och då finns det ju såna här på KR som konstaterar:"va e de här för skit, ska de int diskuteras MIDI här va".

Men visst kan man dra paralleller mellan konsten och denna tråd, åtminstone på basen av inläggens innehåll ;) Följande tre konstarter sticker allra tydligast upp

  * konsten i att kunnan uttrycka sig siviliserat
  * konsten i att kunna respektera varann
  * konsten i att kunna hålla sig till trådens ämne



Konstigt att såna saker ska vara så svåra ibland :unsure:

Passar på åter igen att slänga in en "on topic" funderare
Är en sån som försvara MIDI en  MIDIOT?

h.    mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
sammhället är en masspsykos.. det bygger på det mer eller mindre... midi pizzso pengar debatter diskussioner you name it är bara bevis på det
att leva är att dö


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Jag vet inte hur kutymen är här, men personligen tycker jag att det är tråkigt att man dödar diskussioner som kommer ur en annan bara för att den inte följer trådens ursprungsämne.

Om jag ska skriva något om ursprungsämnet måste det nog bli:

Vad menas egentligen? Vaddå midi? Det känns som att prata om "tangenter eller riktiga instrument".


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag vet inte hur kutymen är här, men personligen tycker jag att det är tråkigt att man dödar diskussioner som kommer ur en annan bara för att den inte följer trådens ursprungsämne.

Om jag ska skriva något om ursprungsämnet måste det nog bli:

Vad menas egentligen? Vaddå midi? Det känns som att prata om "tangenter eller riktiga instrument".


Meningen är definitivt INTE att avbryta nån diskusion. Var o en får väl slänga in nåt efter eget kunnande o behov :)
Och där har du ju själv nämnt saker som väldigt fint smälter i denna tråd :)

Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag börjar fundera på om Mr Phil har snott Dividends brud eller nåt...
Njae, det är väl enklare än så, jag hyllade inte hans musik i demoforumet. Sen dess har han varit lite sur. Men nu är det mest komiskt även om jag störde mig lite på nassekopplingarna i början. :)
har en känsla att dividends brudar är lite för unga för mig om de är i hans ålder... ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan vara kul med lite bakgrund, hämtat från WikipediaA

Konst är ett begrepp som dels kan avse (1) kreativa aktiviteter i allmänhet, (a) dess utövande i sig eller (b) dess produkter, (2) men också kan syfta på de discipliner som kategoriserar sådana aktiviteter, som till exempel måleri och musik, eller (3) den generella disciplin som särskiljer ämnet från till exempel vetenskap. Begreppet används också i betydelsen (4) "vackert" eller (5) "som har ett egenvärde".

När en man kliver in på ett konstgalleri och utropar "Ska det här vara konst?" menar han inte samma sak med ordet som konstnären som svarar "Vad skulle det annars vara?". Man kan säga att den filosofiska diskussionen kring frågan "Vad är konst?", en diskussion av närmast teknisk art, tenderar till att glida över i frågan "Vad är god konst?". Alla människor brukar ha en åsikt om konst. Dock har betydligt färre fördjupat sig i ämnet varför begreppet lite slarvigt ges olika innehåll i olika sammanhang.

Konst kallas art (latin: förmåga, yrke) på engelska och franska men motsvarande term i antikens Grekland var techne (τεχνη), d.v.s. kunnande, teknik. Under antiken skilde man på praktiskt kunnande och teoretiska kunskaper. Konst var sådant som man lärde sig genom praktisk utövning eller utövandes produkter, teoretisk kunskap däremot krävde inget utövande - hade man förstått hade man vetandet.

I Sverige introducerades begreppet i denna klassiska betydelse först under medeltiden då allt kvalificerat hantverk betraktades som "konster", vilket också vanligen innebar att de importerades från Tyskland.

Källa WikipediaA
Va bra! Tänkte precis föra in detta själv om ordets egentliga betydelse :)
Konst o konstnärlighet ligger alltså mycket närmare hantverk, o kunnande från början. Ju duktigare man är, desto större konstnär.

Konst: från lågtyskans kunst = kunnande, kunskap
Konstnär: från lågtyskans kunstener, med samma koppling.

Källa: Våra Ord - deras uttal och urprung, Norstedts.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 12:11:13 by MrPhil »


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Jag vet inte hur kutymen är här, men personligen tycker jag att det är tråkigt att man dödar diskussioner som kommer ur en annan bara för att den inte följer trådens ursprungsämne.

Om jag ska skriva något om ursprungsämnet måste det nog bli:

Vad menas egentligen? Vaddå midi? Det känns som att prata om "tangenter eller riktiga instrument".


Meningen är definitivt INTE att avbryta nån diskusion. Var o en får väl slänga in nåt efter eget kunnande o behov :)
Och där har du ju själv nämnt saker som väldigt fint smälter i denna tråd :)

Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan

Jamen... vaddå "riktiga instrument"? Finns väl ingen motsättning mellan midi och vad nu "riktiga instrument" är?

Menar du samplingar?

Eller mjukinstrument?

Eller självspelande spektakel? <--- Oj, en värdering! :)