Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 225562

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!

Hittar int ordentlig midi-diskusion nånstans så sätter upp en MIDI-tråd nu.

Alldeles tydligt att användandet av midi delar åsikterna i två läger. De som jobbar med riktiga instrument o de som jobbar med dom virtuella sådana.

Man kan läsa inlägg typ "detta är ännu 100% midi men ..." vilket tyder på att låten e baserad på midi o virtuella instrument. Nånting  negativt lyser igenom sättet att framföra saken, liksom lite ursäktande. Varför?

Dröjer ännu en stund innan tekniken för det virtuella instrumenten e så färdig att det är omöjligt att urskilja från de riktiga

Men är jag en bättre musiker o person om jag använder bara 52% midi i min produktion, och blir jag bättre ju mindre midi-procenten är.?

Vi tar nån som jobbar med låtar innehållande symfoniska inslag o andra exotiska instrument. Han/hon sitter i timmar om ej dagar och plockar dessa små midi-fyrkanter på plats i sina editorer, söker passande Vst, skruvar sounden på plats och voilá, produkten e klar för upplyftning  till KR.
Sen kommer nån och kommenterar:
"Höduduu, riktigt fin komposition, låter lit midi" :ph34r:

Det att man använder midi betyder ju inte att det är bara att klämma på knappen så e allt färdigt me en gång. Alla har int ens tillgång till riktiga o många gånger oxo dyra intrument, goda kompositörer e helt enkelt tvungna att ty sig till den virtuella världen.... som i ochför sig ger större möjligheter för variationer.

Skriv ner lite tankar om MIDI,
can´t live with it, can´t live without it  :D


h.  mahan
« Senast ändrad: 03.04.2007, 11:46:32 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här med MIDI öppnade ju upp för kompositörer, låtskrivare som inte var så duktiga musiker att ändå kunna göra riktigt bra produktioner. Helt plötsligt kunde "vem som helst" göra bra musik
produktionsmässigt. Lyssnar man på 80-tals musik kan det låta lite fyrkantigt
och statiskt. Detta kanske har mer att göra med kvantisering än MIDI iof. Personligen tycker jag att en blandning av MIDI, alltså VSTi, synthar mm, och "riktiga intrument" ger en bättre känsla.
När det gäller VSTi o pluggar går det ju att göra saker som nästan är omöjliga med tex hårdvarusynthar och outboards, och framför allt snabbare och enklare...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag känner igen en del av diskussionen från Studio forumet. En av grunderna i diskussionen är ju att definiera vad som menas med midi. (om jag nu snor detta argumentet av någon så förlåt mig)

När man säger att det låter midi så menar man ibland att det låter antingen GM det vill säga att ljuden inte är särskillt realistiska. Eller så menar man att det är dåligt programmerat.
T e x så kan någon göra en låt med en basplugg där man lägger ett åttondelskomp och gör alla toner lika starka så att det nästan låter som en kulspruta. Ibland är det den effekten man vill åstadkomma, men försöker man härma ett riktigt instrument så kan det låta väldigt illa. Samma problem uppstår fta när folk proggramerar trummor. Det låter inte kul därför att det är för monotont helt enkelt, om det inte är avsiktligt vill säga.

En del av de gamla GM (general midi) bankerna låter inte så kul. Ta en fiol där så hörs det direkt att den är syntig och lite plastig. Försöker man eftersträva någon slag autencitet med den typen av ljud så låter det sällan bra.

Om man blir en bättre musiker av att spela riktigta instrument vet jag inte, men man blir mer av en musiker iallfall. Även om samplingar och vsti.er blir mer och mer avancerade så tror jag att man har en klar fördel om  man vet hur instrumentet skall låta. Om igen så handlar det ju till stor del om vilken musik man gör.

Det är lätt att glömma att midi egentligen bara är ett datorspråk. Ljud ljudanvändning, arrangering, orkestrering o s v har ju ignenting med det att göra egentligen. DEt istter i musikaliteten så att säga.   :)


Utloggad tsmalmbe

När nu den tekniska aspekten kom upp så, [wiki=MIDI]Midi[/wiki].

Fyll gärna på om det finns nåt att tillägga (vilket det förstås finns)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag kopplar ihop mina "riktiga instrument" med MIDI-kablar... :P


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hejssan!
Skriv ner lite tankar om MIDI,
h.  mahan
Bara kort:
att 'det låter midi' brukar betyda att det låter stelt o nyansfattigt. Det har inget med om man har använt midi eller inte. Man kan vända på det o säga att när man använder midi på ett bra sätt, så märks det inte.
MIDI är inte kontra riktiga instrument. Midi är ett hjälpmedel att komponera, spela in, arrangera, etc.
Gör man det på ett bra sätt blir resultatet bra. Använder man midi dåligt så blir det dåligt. Oftast blir det dåligt om man låter auto-funktioner som midi medger få en alltför stor roll, istället för att själv styra olika parametrar.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja mahan,om inte jag skulle ha midi möjligheterna så skulle det inte bli så mycket gjort.
Då blev det ackegura munspel och sång på mina proddar.Jag ser det hela som en källa av möjligheter,till att skriva musik.Både du och jag har ju harvat runt en del på scener så det där med band är inte så viktigt för oss.Förstår om det känns viktigt för ungdomarna som inte har så stor erfarenhet av det livet.

Grejen är ju - om man vill ha riktiga instrument så är det bra om man vet hur låten ska låta innan det är dags för studion.Studio musiker kostar stora pengar,och skall man sitta där och förklara hur ett visst parti bör spelas för att det skall passa in i helheten,då bör man ha en mycket stor plånbok.

Så för mig är midit en billigare och en mer utvecklande väg att gå mot den färdiga prodden.Ett utmärkt redskap för alla låtskrivare helt enkelt.Mer än en gång har jag förklarat detta för midi sound belackarna,men dom verkar inte ge sig - men nu kanske? :D

Mvh
Micael


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hejssan!

Hittar int ordentlig midi-diskusion nånstans så sätter upp en MIDI-tråd nu.

Alldeles tydligt att användandet av midi delar åsikterna i två läger. De som jobbar med riktiga instrument o de som jobbar med dom virtuella sådana.

Man kan läsa inlägg typ "detta är ännu 100% midi men ..." vilket tyder på att låten e baserad på midi o virtuella instrument. Nånting  negativt lyser igenom sättet att framföra saken, liksom lite ursäktande. Varför?

Dröjer ännu en stund innan tekniken för det virtuella instrumenten e så färdig att det är omöjligt att urskilja från de riktiga

Men är jag en bättre musiker o person om jag använder bara 52% midi i min produktion, och blir jag bättre ju mindre midi-procenten är.?

Vi tar nån som jobbar med låtar innehållande symfoniska inslag o andra exotiska instrument. Han/hon sitter i timmar om ej dagar och plockar dessa små midi-fyrkanter på plats i sina editorer, söker passande Vst, skruvar sounden på plats och voilá, produkten e klar för upplyftning  till KR.
Sen kommer nån och kommenterar:
"Höduduu, riktigt fin komposition, låter lit midi" :ph34r:

Det att man använder midi betyder ju inte att det är bara att klämma på knappen så e allt färdigt me en gång. Alla har int ens tillgång till riktiga o många gånger oxo dyra intrument, goda kompositörer e helt enkelt tvungna att ty sig till den virtuella världen.... som i ochför sig ger större möjligheter för variationer.

Skriv ner lite tankar om MIDI,
can´t live with it, can´t live without it  :D

h.  mahan


Jag känner inte igen det du skriver om två läger alls, såvida du inte syftar på just det där om att det är GM-soundet/stel programmering det handlar om.

Det finns inget som säger att midiinspelade spår behöver låta dåligt. Om jag spelar på ett klaviatur och inte kvantiserar resultatet så låter det ju precis så som jag spelade det, och följdaktligen precis så som det skulle ha låtit om jag spelat in detsamma på ett audiospår.

På samma sätt kan man ju ha känsla för dynamik och timing även när man klickar in, redigerar, flyttar och fixar i sitt midi-data.

Folk som gör stela och dåliga midispår och tycker att det är ok skulle förmodligen ha gjort lika dassiga (eller ännu sämre) audioinspelningar eftersom det till syvende och sist handlar om musikalitet och ett gott öra.

Vad det gäller uttrycket "det låter midi" så tycker jag det ofta (förutom just den stiffa programmeringen) handlar om att man försöker efterlikna just "riktiga" instrument på ett undermåligt sätt, t ex med dåliga synthar/samplingar och för liten förståelse om hur instrumentet fungerar i verkligheten. Givetvis kan man använda just denna anomali som en cool effekt, men det brukar höras om det är med avsikt eller ej.

Ett syntetiskt ljud som är stifft programmerat får sällan eller aldrig kommentaren "det låter midi".

Summa summarum så är du varken bättre eller sämre musiker om du använder 0% eller 100% midi.

Som kuriosa kan nämnas att artisten BT (Brian Transeau) programmerade första låten på sitt senaste album i en utveckling av programspråket C, rad för rad... Och det låter fantastiskt!

 :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ja mahan,om inte jag skulle ha midi möjligheterna så skulle det inte bli så mycket gjort.
Då blev det ackegura munspel och sång på mina proddar.Jag ser det hela som en källa av möjligheter,till att skriva musik.Både du och jag har ju harvat runt en del på scener så det där med band är inte så viktigt för oss.Förstår om det känns viktigt för ungdomarna som inte har så stor erfarenhet av det livet.

Grejen är ju - om man vill ha riktiga instrument så är det bra om man vet hur låten ska låta innan det är dags för studion.Studio musiker kostar stora pengar,och skall man sitta där och förklara hur ett visst parti bör spelas för att det skall passa in i helheten,då bör man ha en mycket stor plånbok.

Så för mig är midit en billigare och en mer utvecklande väg att gå mot den färdiga prodden.Ett utmärkt redskap för alla låtskrivare helt enkelt.Mer än en gång har jag förklarat detta för midi sound belackarna,men dom verkar inte ge sig - men nu kanske? :D

Mvh
Micael
Kunde knappt ha sagt det bättre själv - men midi är ju inte bara till för någon sorts "förhandsgranskning", utan används numera i de flesta skivproduktioner också - i de flesta genre, så midi är ett verktyg bland många andra, som får musiken att låta som man vill.

Om man däremot pratar om autokomp-VSTi, så ser jag dem i de flesta fall främst som ett hjälpmedel under skapandeprocessen - och kanske inte något som är så kul att ha kvar i slutproduktionen - men även där kan vissa saker få finnas kvar, beroende på hur väl det smälter in.

Efter hand har det också kommit allt bättre ljudbibliotek, så det ökända dåliga GM-soundet tillhör det förgångna - men sedan finns problemet kvar med dålig midiprogrammering - och där har många en hel del att lära för att det inte ska "låta midi"... ;)

Man kan faktiskt hårdkvantiera de flesta av sina midispår utan att det "låter midi" - men det är viktigt att spela dynamiskt om det ska svänga i så fall.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
MIDI för mig är som att ha tio armar istället för två. Allting går så mycket fortare och har man en idé, eller bara sitter och leker lite med klaviaturet, så kan man fort bygga upp en grov skiss av en låt som kanske i ett senare skede blir något riktigt bra. Man kan snabbt måla upp ett "MIDI-skelett", som man senare i produktionen kan ersätta med ett "riktigt" instrument om man nu skulle känna för det. För mig blev MIDI klivet ut ur trackervärlden, där jag satt och manuellt "knappade" dit not för not. Det finns ju MIDI-kompatibla trackers också, men det var så jag arbetade. Det tog lååång tid att göra låtar (även om de blev oerhört precisa). Så för egen del innebär MIDI en högre grad av effektivitet. Gissar att min musik hade låtit ungefär likadan idag om jag inte hade haft tillgång till det, men min skaparglöd hade lidit vid den möda som hade behövts om inte MIDI fanns.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vill ännu hämta in en viktig aspekt som försvarar MIDI användning. Bland våra musikervänner finns också såna som av fysiska skäl inte kan använda riktiga instrument pga sjukdom, nån form av invalidisering etc. För dem kan det vara enda sättet att få sig hörda vara att använda sig av MIDI 100% :)  Tummen upp för dem :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Vill ännu hämta in en viktig aspekt som försvarar MIDI användning. Bland våra musikervänner finns också såna som av fysiska skäl inte kan använda riktiga instrument pga sjukdom, nån form av invalidisering etc. För dem kan det vara enda sättet att få sig hörda vara att använda sig av MIDI 100% :)  Tummen upp för dem :D

Absolut. Jag tycker inte att man ska behöva försvara att man använder MIDI som hjälpmedel. Det har sagts en miljard gånger ungefär, men: Låter det bra så låter det bra. Man kan vara mindre duktig på att tweaka sitt MIDI att låta mer som ett riktigt instrument, men man kan likväl vara mindre duktig på att hantera just ett riktigt instrument. Att använda MIDI som kompensation för att man har ett fysiskt handikapp är en aspekt som jag inte hade tänkt på, men naturligtvis är det så. Att skapa musik blir lättillgängligt för alla, vilket är bra. :)

Whatever floats your boat..


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag skulle snarare säga Midi eller riktiga musiker.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Visst, hellre midistyrda trummor än grannens otajta 13-åring. Det går inte att generalisera. Finns det däremot tillgång till "riktiga" musiker med "riktiga" instrument så är det alltid, alltid mitt förstahandsalternativ. Det är trist när man kan höra vilka VSTi:s som varit framme, typ Virtual Guitarist, EZ Drummer osv. Dussinmusik uppstår så lätt nuförtiden. Kan man däremot kamouflera dessa låtskrivarverktyg, eller väva in dom i en mix med andra, mer unika element, så har jag inget emot att dom används; tvärtom. Någon nämnde symfoniorkester... där har ju "MIDI" öppnat en dörr som förut varit rätt så stängd. Att det sällan låter autentiskt är en annan femma.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Visst, hellre midistyrda trummor än grannens otajta 13-åring. Det går inte att generalisera. Finns det däremot tillgång till "riktiga" musiker med "riktiga" instrument så är det alltid, alltid mitt förstahandsalternativ. Det är trist när man kan höra vilka VSTi:s som varit framme, typ Virtual Guitarist, EZ Drummer osv. Dussinmusik uppstår så lätt nuförtiden. Kan man däremot kamouflera dessa låtskrivarverktyg, eller väva in dom i en mix med andra, mer unika element, så har jag inget emot att dom används; tvärtom. Någon nämnde symfoniorkester... där har ju "MIDI" öppnat en dörr som förut varit rätt så stängd. Att det sällan låter autentiskt är en annan femma.


Denna aspekt e egentligen ganska intressant. Det att man känner igen en VSTi genom låtsoundet verkar ju lite billigt, men lyckas man åstdkomma ett personligt sound genom att skruva på samma VSTi så är det helt okei, ingen ens kommenterar det.  Och så finns det kritikerna som sitter o lyssnar på låten och största delen av energin går åt till det att man försöker lista ut om det är midi, eller vilka VSTi:n som har använts. Och om det är tillräkligt "genomskinligt" så måste det ju nämnas i inlägget.
Detta har kanske int med ämnet att göra men i grund o botten, månne int vi musiker är lite avundsjuka på varann?  Who knows ;)
« Senast ändrad: 03.04.2007, 21:09:15 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Det där med att ge kritik diskuterades  vitt och brett här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=154.0 och jag förnimmer mig att koncensus var att kritiken skall vara ärlig. Det är det enda som hjälper en framåt. Låter det EZ kan man och bör man säga det. Det hur mottagaren tolkar budskapet, och agerar därefter är en helt annan sak. Man kan vara nöjd med EZ, fine, man kanske inte har tänkt på det, och är nöjd att bågon påpekade. Att man fick höra det nu, och inte senare.

Ryggklapp och tumme upp för allt och alla var inte så eftertraktat (refererar till  diskussionen  igen). Man klappar där man skall, och påpekar där man skall. Själv hör jag till den påpekande kategorin, men dom som känner mig här så vet det redan. Kritiserar jag såna jag inte hört material så mycket av (eller alls) förut, försöker jag alltid ta mig tid att skriva ner både påpekningarna och lite ryggdunk.

I slutändan skaffar sig alla sin egen stil. En del lyssnar, andra inte. Det är bra så. Jag är nöjd att veta att jag inte riktigt kan sjunga, det betyder att den där danska boken jag beställde som julklapp åt mig kanske nåndag måste öppnas :) :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Det där med att ge kritik diskuterades  vitt och brett här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=154.0 och jag förnimmer mig att koncensus var att kritiken skall vara ärlig. Det är det enda som hjälper en framåt. Låter det EZ kan man och bör man säga det. Det hur mottagaren tolkar budskapet, och agerar därefter är en helt annan sak. Man kan vara nöjd med EZ, fine, man kanske inte har tänkt på det, och är nöjd att bågon påpekade. Att man fick höra det nu, och inte senare.

Ryggklapp och tumme upp för allt och alla var inte så eftertraktat (refererar till  diskussionen  igen). Man klappar där man skall, och påpekar där man skall. Själv hör jag till den påpekande kategorin, men dom som känner mig här så vet det redan. Kritiserar jag såna jag inte hört material så mycket av (eller alls) förut, försöker jag alltid ta mig tid att skriva ner både påpekningarna och lite ryggdunk.

I slutändan skaffar sig alla sin egen stil. En del lyssnar, andra inte. Det är bra så. Jag är nöjd att veta att jag inte riktigt kan sjunga, det betyder att den där danska boken jag beställde som julklapp åt mig kanske nåndag måste öppnas :) :)


Bra uttryckt.

Sen klappar/slår man kanske inte alltid "rätt" heller när man ger sin syn på en låt. Liksom låtskaparen inte är alltid låtskrivarexpert är nog ingen feedbackexpert. Man får ta vad folk tycker och försöka lära sig att ta åt sig på ett sätt som för en själv framåt.

Angående midi. Som en "lärare" sa på en test jag gick en gång. Jag skiter i hur ni gjort det jag bryr mig bara om vad som kommer ut ur högtalaren. Låter det skit är det skit hur det än är gjort och tvärtom. Fokusera bara på resultatet. Sen har man tyvärr inte alltid alla de möjligheter som man skulle vilja ha tillgängliga för att förverkliga sin musik.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OKei
På nåt sätt känner jag mig igen en gång provoserad att forstärtta denna kanske ofruktsamma diskusionenom krritik. Om det sen gäller MIDI (ämnet i denna tråd) eller nåt annat så kan man väl, om man kommenterar ett inlägg atminståne försöka vara konstruktiv. Den där kommentaren "hej pysen du låter EZ" eller "du låter midi" kan faktiskt inverka negativt på nån individ. Hon/han har kanske just skaffat sig EzDrummer eller RealGuitar för dyra pengar, har inte kanske hunnit sätta sig in i alla progarmmens möjligheter, och så kommer nån "besservisser" och klämmere till med nämnda kommentarer. Tänk på det vänner. Med vårt beteende skall vi väl int skrämma bort amatörer utan tvärtom!

OCh till Tsmalmbe måste jag säga att din kommentar här om din egen sångröst förundrar mig storeligen, har visserligen kollat KR:s historia och där har du nog klämts ner vad sången gäller. JAg har däremot alltid  i din musik strongeligen beundrat just din sång. En verkligt personlig och fin touch! :)

Wir fortzetzen...


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

OCh till Tsmalmbe måste jag säga att din kommentar här om din egen sångröst förundrar mig storeligen, har visserligen kollat KR:s historia och där har du nog klämts ner vad sången gäller. JAg har däremot alltid  i din musik strongeligen beundrat just din sång. En verkligt personlig och fin touch! :)

Ja, det är ett synnerligen bra exempel på hur olika vi ser saker och hur man måste filtrera den kritik man får och ta den till sig - eller låta bli.

Att inte bespotta amatörer genom att pissa på deras ez-sound, för det kan exempelvis nog ibland verka just så, är en bra poäng. Man får kasta sten fast man bor i ett glashus, men man bör tänka att den andre kanske värdesätter sitt glashus på ett helt annat sätt än man själv gör.

Att tillägga "jag vet/har på känn att du nog kan bättre" kan redan lätta till.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Det här dök upp bland nyheterna:

http://news.harmony-central.com/Newp/2007/Course-Technology-MIDI-Cubase.html
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OCh till Tsmalmbe måste jag säga att din kommentar här om din egen sångröst förundrar mig storeligen, har visserligen kollat KR:s historia och där har du nog klämts ner vad sången gäller. JAg har däremot alltid  i din musik strongeligen beundrat just din sång. En verkligt personlig och fin touch! :)

Ja, det är ett synnerligen bra exempel på hur olika vi ser saker och hur man måste filtrera den kritik man får och ta den till sig - eller låta bli.

Att inte bespotta amatörer genom att pissa på deras ez-sound, för det kan exempelvis nog ibland verka just så, är en bra poäng. Man får kasta sten fast man bor i ett glashus, men man bör tänka att den andre kanske värdesätter sitt glashus på ett helt annat sätt än man själv gör.

Att tillägga "jag vet/har på känn att du nog kan bättre" kan redan lätta till.



Javisst!
Kanske vi ändå har lite gemensamma åsikter. Det här e ju faktiskt en fråga om RESPEKT! Var och en kan ju sen fundera på vad respekt idagens läge innebär, för det ämnet behövs sensäkert en ny tråd! :)

peace!

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Visst, hellre midistyrda trummor än grannens otajta 13-åring. Det går inte att generalisera. Finns det däremot tillgång till "riktiga" musiker med "riktiga" instrument så är det alltid, alltid mitt förstahandsalternativ. Det är trist när man kan höra vilka VSTi:s som varit framme, typ Virtual Guitarist, EZ Drummer osv. Dussinmusik uppstår så lätt nuförtiden. Kan man däremot kamouflera dessa låtskrivarverktyg, eller väva in dom i en mix med andra, mer unika element, så har jag inget emot att dom används; tvärtom. Någon nämnde symfoniorkester... där har ju "MIDI" öppnat en dörr som förut varit rätt så stängd. Att det sällan låter autentiskt är en annan femma.
Jag använder både GrooveAgent och Virtual Guitarist medan låten blir till. GrooveAgent gör att jag får ett inspirerande trumkomp omedelbart - utan att behöva börja knacka ihop ett halvtrist trumkomp själv innan jag kan börja med harmonierna. När jag har kommit längre i skapandet, så byter jag dock ut automatkompet mot självknackat trumkomp där Scarbee's Imperial Drums XL får stå för ljudet. Jag kvantiserar hårt, men spelar alltid dynamiskt - och det låter både svängigt och blir kanonbra ljud. Virtual Guitarist får däremot ofta finnas kvar i slutet också i de låtar som jag vill ha gitarrkomp i, eftersom jag inte kan spela gitarr själv och eftersom gitarrkompet aldrig har någon framträdande roll i min musik, men trots det fyller en funktion i vissa. När det inte är framträdande, så är det ingen som funderar på om det är Virtual Guitarist eller om det är "äkta". ;)
Musiken i sig blir ju inte heller bättre eller sämre beroende på om man använder "äkta" instrument eller midi...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Visst, hellre midistyrda trummor än grannens otajta 13-åring. Det går inte att generalisera. Finns det däremot tillgång till "riktiga" musiker med "riktiga" instrument så är det alltid, alltid mitt förstahandsalternativ. Det är trist när man kan höra vilka VSTi:s som varit framme, typ Virtual Guitarist, EZ Drummer osv. Dussinmusik uppstår så lätt nuförtiden. Kan man däremot kamouflera dessa låtskrivarverktyg, eller väva in dom i en mix med andra, mer unika element, så har jag inget emot att dom används; tvärtom. Någon nämnde symfoniorkester... där har ju "MIDI" öppnat en dörr som förut varit rätt så stängd. Att det sällan låter autentiskt är en annan femma.
Jag använder både GrooveAgent och Virtual Guitarist medan låten blir till. GrooveAgent gör att jag får ett inspirerande trumkomp omedelbart - utan att behöva börja knacka ihop ett halvtrist trumkomp själv innan jag kan börja med harmonierna. När jag har kommit längre i skapandet, så byter jag dock ut automatkompet mot självknackat trumkomp där Scarbee's Imperial Drums XL får stå för ljudet. Jag kvantiserar hårt, men spelar alltid dynamiskt - och det låter både svängigt och blir kanonbra ljud. Virtual Guitarist får däremot ofta finnas kvar i slutet också i de låtar som jag vill ha gitarrkomp i, eftersom jag inte kan spela gitarr själv och eftersom gitarrkompet aldrig har någon framträdande roll i min musik, men trots det fyller en funktion i vissa. När det inte är framträdande, så är det ingen som funderar på om det är Virtual Guitarist eller om det är "äkta". ;)
Musiken i sig blir ju inte heller bättre eller sämre beroende på om man använder "äkta" instrument eller midi...

Det är great Claes!
Varför i helv... uppfinna krutet en gång till! Du har rätt attityd. Jag använder oxo dessa "hjälpare", oxo även BIAB, fast de e väl dödsdömt här :D

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mitt lilla problem med detta,, jag VILL ha en plug som är precis som en trummaskin från 80-talet. Med alla de begränsningar som fanns då. Där trumslagen har en enda anslagsnivå och där det finns möjlighet att använda "accent"



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vill ännu hämta in en viktig aspekt som försvarar MIDI användning. h.  mahan
Förstår inte varför du ser ett behov att försvara midi... pågår det nån hetsjakt som jag missat?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är trist när man kan höra vilka VSTi:s som varit framme, typ Virtual Guitarist, EZ Drummer osv. Dussinmusik uppstår så lätt nuförtiden. Kan man däremot kamouflera dessa låtskrivarverktyg, eller väva in dom i en mix med andra, mer unika element, så har jag inget emot att dom används; tvärtom. Någon nämnde symfoniorkester... där har ju "MIDI" öppnat en dörr som förut varit rätt så stängd. Att det sällan låter autentiskt är en annan femma.
Att man känner igen olika instrument o verktyg är inget nytt, o har inget med midi att göra, utan snarare en likriktning o nybörjaranvändning som bara använder samma presets.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vill ännu hämta in en viktig aspekt som försvarar MIDI användning. h.  mahan
Förstår inte varför du ser ett behov att försvara midi... pågår det nån hetsjakt som jag missat?


Lugnt i stugan :)

Inga krigsförklaringar, i kommentarer nu o då används ordet/begreppet midi sas fel och tas fram som nåt negativt. Kommentaren <det låter midi om det hela> betyder troligtvis att kommenteraren vill ha nånting fixat. Lite på samma sätt som <kaggarna känns lite långt borta> vilket betyder att kommenteraren vill att man ska kolla mixet.

Skillnaden på kommentarerna här är väl att den som ställer ut sitt alster och får en dylik midi-comment troligtvis e ganska ny i gamet och vet int vad han/hon ska göra med sitt alster. En sån medlem behöver mer guidening o mer detaljerad info om användningen av midi.
Det är förstås bekvämare och snabbare att konstatera: <låter midi>  ;)

Är själv midi användare, först för ett halvår sen skaffade jag mina första guitarre. Som "ensam" amatörmusiker kommer jag nog alltid att använda midi i fortsättningen oxo.

Kanske ämnets rubrik e lite fel, borde kanske vara:

RIKTIGA eller VIRTUELLA instrument.
Midi är ju trots allt bara en del av den virtuella instrumenteringen.... :D


med vänlig hälsning :)

mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu känndes det som att tråden plötsligt handlar mer om kritik och hur den utfärdas. Jag tycker som jag alltid gjort att vi inte kan ålägga folk att ha ett ansvar för vad de ger kritik på och hur det sker.

Om det plötsligt dimper in tusen halvfesiga låtar i demosektionen gjorda i Frutiy av glada amatörer som lyssnat på boten anna och laddat ner ett program från p2p, så tycker jag nog att det skulle dra ner  detta forumets trovärdighet och kvalité. De allra flesta vet vad som menas när man säger att det låter midi, (inget ont om din tråd mahan, det är inte så jag menar) men kritik är kritik. Det är inte objektivt det är i allra högsta grad subjektivt. Tycker man t e x att egghuvudet är ett egghuvud och inte kommer med bra kommentarer så får man väl ignorera hans kritik.

Anledningen till att man lyssnar på demotejper här är väl att man har ett brett musikintresse och ett musikskapande intresse. När det gäller att vara snäll mot nybörjare så tycker jag också att folk får tåla lite. Jag tror aldrig jag varit medvetet taskig, men låter det skit så låter det skit. Så enkelt är det. Man skall vara snäll mot sina medmänniskor, men det jag tycker också att de får ställa in sig på att komma med en motprestation, att ta till sig kritik, att ta reda på fakta och att göra en del arbete själva.
Det är inte bara veteraner som skall vara trevliga och vara goda mot alla amatörer som kommer hit. De får också ha krav på sig när det gäller den feedback de får. De måste också lyfta sig över den grundläggande nivån. Annars är risken stor att det blir rena rama lunarstorm av hela skiten och det tror jag inte gagnar någon.  :)



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kanske ämnets rubrik e lite fel, borde kanske vara:

RIKTIGA eller VIRTUELLA instrument.
Midi är ju trots allt bara en del av den virtuella instrumenteringen.... :D


med vänlig hälsning :)

mahan
Hm. :) MIDI är inte en del av den virtuella instrumenteringen heller. MIDI är ett styrmedel man kan använda till allt möjligt - o givetvis tvärtom: registrera det man spelar genom olika typer av midi-instrument pads, klaviaturer etc. Både virtuella o 'riktiga' instrument för att inte tala om effektenheter o annan utrustning kan svara resp sända midi-info som man kan använda på olika sätt. Men det tror jag egentligen du vet.

Virtuella kontra 'riktiga' instrument har föregåtts av diskussioner om synthar kontra 'riktiga' instrument, o dessförinnan elektriska kontra 'riktiga' (akustiska) instrument...
Det viktiga är inte vad man använder utan hur man använder det.
Sen håller jag helt med egghuvud ovan.
Det finns inget som helst egenvärde i att alla kan göra musik med hjälp av ny teknik. Inte om resultatet blir en stor mängd skit. O det finns ingen anledning att lyfta skit till något det inte är, även om motivet skulle vara att 'inte vara taskig'. Att inte ge ärlig kritik är långt mer taskigt anser jag.
Det känns som denna tråden handlar om flera olika saker samtidigt?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanske ämnets rubrik e lite fel, borde kanske vara:

RIKTIGA eller VIRTUELLA instrument.
Midi är ju trots allt bara en del av den virtuella instrumenteringen.... :D


med vänlig hälsning :)

mahan
Hm. :) MIDI är inte en del av den virtuella instrumenteringen heller. MIDI är ett styrmedel man kan använda till allt möjligt - o givetvis tvärtom: registrera det man spelar genom olika typer av midi-instrument pads, klaviaturer etc. Både virtuella o 'riktiga' instrument för att inte tala om effektenheter o annan utrustning kan svara resp sända midi-info som man kan använda på olika sätt. Men det tror jag egentligen du vet.

Virtuella kontra 'riktiga' instrument har föregåtts av diskussioner om synthar kontra 'riktiga' instrument, o dessförinnan elektriska kontra 'riktiga' (akustiska) instrument...
Det viktiga är inte vad man använder utan hur man använder det.
Sen håller jag helt med egghuvud ovan.
Det finns inget som helst egenvärde i att alla kan göra musik med hjälp av ny teknik. Inte om resultatet blir en stor mängd skit. O det finns ingen anledning att lyfta skit till något det inte är, även om motivet skulle vara att 'inte vara taskig'. Att inte ge ärlig kritik är långt mer taskigt anser jag.
Det känns som denna tråden handlar om flera olika saker samtidigt?
Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)
« Senast ändrad: 04.04.2007, 13:50:06 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)

Tror snarare på en Ogiltig syllogism

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla A är C
Slutsats: Alla B är C
 :blink:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK
Vi spinner vidare på denna tråd. Ämnet handlar ju om principiella tankar (och känslor) runt MIDI-användandet o användarna, inte så mycket hur man använder den. Kolla första inlägget i tråden.

JAg tycker herrarna egghuvud o MrPhil e ute rör sig på aningen svag is.

Citat, egghuvud:
Om det plötsligt dimper in tusen halvfesiga låtar i demosektionen gjorda i Frutiy av glada amatörer som lyssnat på boten anna och laddat ner ett program från p2p, så tycker jag nog att det skulle dra ner  detta forumets trovärdighet och kvalité

Så det borde finnas en skylt vid KR:s ingång som tydligt meddelar att glada amatörer med FruityLoop är icke välkomna? JAg kanske driver det till spetsen, men tanken e väl denna eller...

Citat, MrPhil
Sen håller jag helt med egghuvud ovan.
Det finns inget som helst egenvärde i att alla kan göra musik med hjälp av ny teknik. Inte om resultatet blir en stor mängd skit.


Kan alla faktiskt göra musik med hjälp av ny teknik? Tror nog inte det. Detta med "ny teknik" lutar också oroväckande mot MIDI.

Så ni har satt upp nånsorts standard för musiken på KR, skit är ej välkommet.
Är det så att dessa glada amatörer med sina (midibaserade) Fruktloopare o andra maskiner lyfter upp sina alster bara för att JÄKLAS eller ifrågasätta KR:s trovärdighet. KNAPPAST!
Om de engång laddar upp sina alster så betydet det ju att dom är:
1. fullvärdiga medlemmar såsom alla andra här.
2. stolta över sina alster Proudly presents)

JAg förstår nog delvis vad ni menar, det där med uppläggandet av "skit". Men alla har sin egen smak. Om jag går in och lyssnar på nåt alster och tycker att det e "skit" så stänger jag inlägget o går över till följande. Att ge ärlig kritik jaa, det är viktigt, men om det är frågan om äkta "skit så tycker jag att det mången gång är bättre att lämna hela grejen okommenterad.

Denhär tråden bygger på tankar och funderingar runt MIDI, dock ej ingående på tekniken.

Och till alla er, glada amatörer, med era MIDI-grunkor:
NI E FORTFARANDE HJÄRTLIGT VÄLKOMNA TILL KONTROLLRUMMET MED ERA ALSTER
:)
H.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Tror snarare på en Ogiltig syllogism

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla A är C
Slutsats: Alla B är C
 :blink:

Du har rätt...
Vad kallas 3 premisser och en slutsats
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Grymt vad ordet Midi är felanmält i hela tråden. Midi är ffs ett Kommunikationsgränsnitt. Finns specar på hur midiprotokollet är uppbyggt. Att nånting låter Midi är som att titta på ett papper och säga att det ser postscriptaktigt ut. Eller ännu värre att det ser ut som ett Word dokument.  :rolleyes:

De flesta här på forumet som har en DAW i sin dator med virtuella synthar och trumpluggar använder överhuvudtaget inte Midi längre.

/ Mikke