Kontrollrummet

Trumloopar i logic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har precis installerat logic studio och är helt färsk på det hela.

Finns det något enkelt sätt att få igång trumloopar, typ som en trummaskin?

Finns det färdigskrivna midispår, med trummor?

Är lite osäker på hur det funkar.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Aettan

  • Gäst
Undrar om det inte följer loopar med på skivorna annars så borde du i princip kunna ta vilken trum midifil som helst eller klicka in egna noter i pianorullen och spela upp. Gör ett nytt spår, i arrange välj track sen new och audioinstrument. I den vänstra channelstrippen så väljer du i settings (vänsterknapp håll inte klicka) så kommer menyn där du kan välja tex drums & percussion. Välj nåt trumset ta in en midifil till det spåret eller gör en egen i pianorullen och spela upp.


freddy

  • Gäst
Jag har precis installerat logic studio och är helt färsk på det hela.

Finns det något enkelt sätt att få igång trumloopar, typ som en trummaskin?

Finns det färdigskrivna midispår, med trummor?

Är lite osäker på hur det funkar.


Du har en media-knapp längst upp i högre hörnet av Logic. Klicka på den för att visa tillgänglig media och väl sedan fliken "Loops" lite längre ner. Där kan du lyssna på looparna som följer med i Logic, det är många som följer med. Sen är det bara att "dra" dessa till ett audiospår i fönstret för inspelningen.

Hör av dig igen om du inte förstår.


Aettan

  • Gäst
Är det en midi fil så funkar det inte på ett audiospår. Undrar om inte groove monkees midiloopar kan liras genom logics exs24 det borde det gör man kanske får dra om trumdelarna så dom hamnar på rätt tangent i pianorullen men i övrigt så borde det gå. Groove Monkee.com har bra gratis midifiler för nedladdning till alla stora som EZ drummer, Adictive drums etc, det finns visst en general midi version i där oxå. EXS24an kan låta helt ok den oxå om man meckar lite med ljudet. Den är väl multitimbral oxå så man måste väl kunna få ut trummorna på separata spår oxå och filtrera och dona. Lycka till


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har precis installerat logic studio och är helt färsk på det hela.

Finns det något enkelt sätt att få igång trumloopar, typ som en trummaskin?

Finns det färdigskrivna midispår, med trummor?

Är lite osäker på hur det funkar.


Du har en media-knapp längst upp i högre hörnet av Logic. Klicka på den för att visa tillgänglig media och väl sedan fliken "Loops" lite längre ner. Där kan du lyssna på looparna som följer med i Logic, det är många som följer med. Sen är det bara att "dra" dessa till ett audiospår i fönstret för inspelningen.

Hör av dig igen om du inte förstår.

Tack alla för svar!

Har inte installerat alla skivorna endast dvd 1-3. Upptäckte sen att det kanske mest var till soundtrack pro, ett program som jag inte tror att jag kommer använda. Det stod att det upptog hela 20gb. Funderar på att ta bort det om det går på något smidigt sätt.
Eller finns det något bra skäl till att jag ska behålla dem? Finns där något som är bra för logic som jag inte känner till.

Måste installera jam pack, kanske är det där jag hittar bra trumloopar. Hur är egentligen kvalitén på de ljudsamplingarna?


Aettan

  • Gäst
Du kan ju alltid installera i efterhand sånt som du kommer på att du vill använda. Det finns en massa justa ljudfiler för soundtrack pro som så vitt jag begriper är avsedda för film men dom funkar att dra in i Logic oxå.

Samplingarna låter bra men dom är ju just bara samplingar och inte editerbara filer not för not på samma sätt som midifiler till EZ Drummer eller Adictive Drums och liknande applikationer.

Eller du kanske menade samplingarna som ligger till grund för trumseten man kan ladda i EXS24 och när det gäller dom så är i alla fall Adictive Drums långt mycket bättre enligt mig. Till och med EZ slår dom med hästlängder tycker i alla fall jag men det beror ju på vad man ska göra och hur haj man är på att manipulera sånt ljud.
« Senast ändrad: 16.09.2008, 01:54:23 by Aettan »