Kontrollrummet

Processorfråga

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
har en dator  med ganska dålig processor. Har 3 gig ram och  amd athlon 2.2 ghz ... tänkte kolla med er om datorn kommer orka "mycket" mer om jag byter processor.  det är en "Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz s775 med fläkt", och kommer intel att funka på denna dator?
Tack på förhand!


Utloggad tsmalmbe

I värsta fall måste du byta moderkortet ifall du byter processor. Detta gäller framför allt om nuvarande kombinationen är gammal, så att nya processorer inte passar. Med nytt moderkort behöver du oftast nya minnen, och i allra värsta fall en ny nätdel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Det billigaste alternativet tror jag är att leta en något snabbare AMD. Som tsmalmbe säger så är det nog stor risk att du behöver byta ut allt utom hårddiskar och chassi om du köper en av de nyare modellerna av CPU. Men om du tar reda på vad ditt moderkort heter så kan vi ge ett bättre svar. Men antagligen så ska du kolla på en lite äldre variant av CPU, som funkar i ditt moderkort och som är snabbare än din nuvarande.

Det hela beror väl lite på vilka pengar du är beredd att lägga.

Lycka till!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok men då köper jag ju helst amd, vill få det för en så billig peng som möjligt ( 1500 kr högst)... jag vet inte vad moderkortet heter har letat runt på internet men hittar inget.. datorn är en "compaq presario media center"  .. men om jag måste byta moderkort och andra grejer så tror jag nog att jag väntar och köper en ny dator senare.. men det hade ju varit mycket smidigare fall det gått å byta processorn bara.. ska leta lite till och se om jag hittar namnet på moderkortet...


Utloggad tsmalmbe

OK, om det är en sk. "märkesdator" ska du nog bara leta efter en snabbare AMD (med samma arkitektur som nuvarande!) och byta ut den, och sen byta upp dig, eller bygga upp dig senare. Då får du nog byta alla komponenter och donera din nuvarande till välgörenhet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjena!

Jag hade samma problem och frågade mig själv exakt samma sak för ett par år sedan.

Du kommer märka ENORM skillnad kan jag säga.. Jag hade en P4 2.53gz med 2gb ram . den pallade inte så jättemycket när man utveklades och började använda lite tyngre synthar.

Jag bytte vid steg 1 upp mig till en Core 2 duio 2x2.4ghz och 4gb ram.

Men jag fick då byta moderkort, minnen, processor samt grafikkort. Det är det som är problemet .. det är inte bara sätta i komponenter man känner för utan det blir mer därtill.

Men tips.. gå in på komplett.se och välj en "standarddator" och konfigurera den exakt som du vill.
Du kan komma undan jäkligt billigt!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
så alltså jag kan byta processor utan att behöva byta andra grejer, bara jag hittar en processor som är amd athlon? Jag lyckades byta ram minne utan att behöva byta något annat, gäller det samma sak med ram minnen att det inte är säkert att det kan funka i datorn om man byter?


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
har en fråga om 2 processorer jag tittat på.. varför är Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz ca 100 kr dyrare än Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket ??? borde inte den andra vara dyrare den har ju 3,0 ghz medan den andra har 2.4?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kanske för att den har 4 kärnor i stället för 2...? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
har en fråga om 2 processorer jag tittat på.. varför är Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz ca 100 kr dyrare än Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket ??? borde inte den andra vara dyrare den har ju 3,0 ghz medan den andra har 2.4?

Vidareutvecklar Claes snabba svar:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Quad = 4
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
Duo = 2
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

Aettan

  • Gäst
Jag skulle nog ha valt att spara ihop till en ny och köpa delarna i tur och ordning vart efter jag fick råd och till sist ha en dator som prestandamässigt slår den du har med hästlängder. Det behöver inte kosta enorma belopp ger lite exempel på vad jag har nedan här.

Dator 1
moderkort Gigabyte P35-DS3R har ett år på nacken kostade ca 1300 kr på pc city finns säkert beggat för halva priset nu
Cpu Q6600 ca 1600 kr på net on net (bra pris på dom nu har kostat betydligt mycket mer)
4 gig minne a 700 kr
grafik kort gigabyte pcie7300 gs 800 kr
nätdel 550 kr
sata2 hårddisk 600 kr
sata DVD 400 kr
Låda har du ju eller köp en på jula för 200 kr

Dator 2
moderkort Gigabyte EP45-DS3 ca. 1000 kr
samma sorts cpu
samma sorts minne och mängd
grafikkort gigabyte 9800gt 900 kr
nätdel 350 kr
sama sorts hårdisk
samma sorts dvd

Om man går på den senaste jag byggde så blir det väl runt 5000 -6000 kr i ett snabbt överslag. Dom går mycket bra kan jag säga jämfört med vad man får betala för en märkes musik dator så blir det nästan larvigt billigt. Har till och med testat att köra Mac os på dom och dom går förbaskat bra med det oxå. Förmodligen så kan du oxå hitta det mesta av det jag har eller likvärdig hårdvara begagnat.
Lycka till




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
alltså. jag tror bestämt att det är bättre att spara tills man har råd med en riktigt bra dator. köper man på vägen så får man mindre för pengarna än om man väntar tills man "skulle köpt sista prylen"

Prestandan hos datorer ungefär dubblas på 18 månader.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Jag skulle nog ha valt att spara ihop till en ny och köpa delarna i tur och ordning vart efter jag fick råd och till sist ha en dator som prestandamässigt slår den du har med hästlängder. Det behöver inte kosta enorma belopp ger lite exempel på vad jag har nedan här.

Dator 1
moderkort Gigabyte P35-DS3R har ett år på nacken kostade ca 1300 kr på pc city finns säkert beggat för halva priset nu
Cpu Q6600 ca 1600 kr på net on net (bra pris på dom nu har kostat betydligt mycket mer)
4 gig minne a 700 kr
grafik kort gigabyte pcie7300 gs 800 kr
nätdel 550 kr
sata2 hårddisk 600 kr
sata DVD 400 kr
Låda har du ju eller köp en på jula för 200 kr

Dator 2
moderkort Gigabyte EP45-DS3 ca. 1000 kr
samma sorts cpu
samma sorts minne och mängd
grafikkort gigabyte 9800gt 900 kr
nätdel 350 kr
sama sorts hårdisk
samma sorts dvd

Om man går på den senaste jag byggde så blir det väl runt 5000 -6000 kr i ett snabbt överslag. Dom går mycket bra kan jag säga jämfört med vad man får betala för en märkes musik dator så blir det nästan larvigt billigt. Har till och med testat att köra Mac os på dom och dom går förbaskat bra med det oxå. Förmodligen så kan du oxå hitta det mesta av det jag har eller likvärdig hårdvara begagnat.
Lycka till

Skulle jag köpa en sån dator så skulle jag behöva köpa en helt ny nästa år igen.. kollade på komplett och satte ihop en egen dator där blev ca 10000 kr ( utan skärm) och det känns mkt bättre har bla intel core quad, å 4 gig ram och ett ganska bra moderkort så jag tror jag väntar lite och sparar ihop lite pengar och köper en som kommer hålla längre och sen kan jag kanske byta processor nästa år bara osv... Kör ganska mycket pluggar nu så jag behöver en hingstdator :), men tack för tipsen!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
tycker det är så skoj när man ser att folk tycker att man absolut måste ha senaste sena och bästaste bästa.

Min dator från 2003 funkar fortfarande bra, och då köpte jag inte ens det som var top of the line just då, utan snarare det som redan då var väl beprövat för hembaserad musikproduktion. Prestandan har dubblerats sedan dess ca 3ggr. Känner jag att jag behöver 2^3 ggr prestanda för att göra musik?

Nä.

Stirra er inte blinda på siffror och prestanda, musikproduktion är inte kärnfysik. Blanda inte ihop behov och begär.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite min point. köper man då och då, så är den datorn daterad när man köper sista prylen. väntar man istället, och lägger samma pengar får man ett monster. ELLER, så lägger man 60% och får något som är lika snabbt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Citera
Jag skulle nog ha valt att spara ihop till en ny och köpa delarna i tur och ordning vart efter jag fick råd och till sist ha en dator som prestandamässigt slår den du har med hästlängder. Det behöver inte kosta enorma belopp ger lite exempel på vad jag har nedan här.

Dator 1
moderkort Gigabyte P35-DS3R har ett år på nacken kostade ca 1300 kr på pc city finns säkert beggat för halva priset nu
Cpu Q6600 ca 1600 kr på net on net (bra pris på dom nu har kostat betydligt mycket mer)
4 gig minne a 700 kr
grafik kort gigabyte pcie7300 gs 800 kr
nätdel 550 kr
sata2 hårddisk 600 kr
sata DVD 400 kr
Låda har du ju eller köp en på jula för 200 kr

Dator 2
moderkort Gigabyte EP45-DS3 ca. 1000 kr
samma sorts cpu
samma sorts minne och mängd
grafikkort gigabyte 9800gt 900 kr
nätdel 350 kr
sama sorts hårdisk
samma sorts dvd

Om man går på den senaste jag byggde så blir det väl runt 5000 -6000 kr i ett snabbt överslag. Dom går mycket bra kan jag säga jämfört med vad man får betala för en märkes musik dator så blir det nästan larvigt billigt. Har till och med testat att köra Mac os på dom och dom går förbaskat bra med det oxå. Förmodligen så kan du oxå hitta det mesta av det jag har eller likvärdig hårdvara begagnat.
Lycka till

Skulle jag köpa en sån dator så skulle jag behöva köpa en helt ny nästa år igen.. kollade på komplett och satte ihop en egen dator där blev ca 10000 kr ( utan skärm) och det känns mkt bättre har bla intel core quad, å 4 gig ram och ett ganska bra moderkort så jag tror jag väntar lite och sparar ihop lite pengar och köper en som kommer hålla längre och sen kan jag kanske byta processor nästa år bara osv... Kör ganska mycket pluggar nu så jag behöver en hingstdator :), men tack för tipsen!

Ok nu förstår jag du läste inte, en q6600 är en quadcore processor och den mest prisvärda quadcore processorn som du hittar nu. På mitt första moderkort kan du smälla dit 8 gig minne på det andra 16 gig Obs! inte meg det är gigabyte pratar vi om. Iofs. så har du ingen nytta av över 4 gig ännu i och med att det enda OS som kan köra mer än 4 gig är Vista (som då inte enligt vad som sägs på dom flesta forum i hela världen fungerar speciellt bra för musikproduktion) eller Mac OSX. Hur många gig behöver du till dina pluggar?

Min point är att man får en jäkligt bra maskin för mellan 5500 till 7000 spänn dvs. utan skärm och sånt men det tror jag man förstår per automatik. Det finns ingen här på forumet eller på nåt annat utom på diverse mac forum förståss som slår mina burkar när det gäller prestanda och musikproduktion. Det handlar om att det måste finnas programvara och ett stabilt OS som kan fixa läget med minne över 4 gig och sånt och det finns dessvärre bara på macsidan i daxläget. Men det är sant datorhårdvara blir gammalt väldigt fort så frågan blir ju när ska man köpa och svaret i daxläget är det går bra nu men betala inte för mer än vad programvaran klarar av.

Mitt senaste moderkort har bland dom snabbaste chippen som det är idé att satsa på nu (man ska ju hitta snabba minnen som man har råd med och sen ska dom finnas på ställen som komplett etc oxå). Frågan är väl bara om du behöver raid och hur många FW och USB etc. etc. som du behöver men då pratar vi om typ en femhundring till för moderkortet.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
ycker det är så skoj när man ser att folk tycker att man absolut måste ha senaste sena och bästaste bästa.

Min dator från 2003 funkar fortfarande bra, och då köpte jag inte ens det som var top of the line just då, utan snarare det som redan då var väl beprövat för hembaserad musikproduktion. Prestandan har dubblerats sedan dess ca 3ggr. Känner jag att jag behöver 2^3 ggr prestanda för att göra musik?

Nä.

Stirra er inte blinda på siffror och prestanda, musikproduktion är inte kärnfysik. Blanda inte ihop behov och begär.

Jag hade aldrig bytt min dator fall den inte börjat hacka pga pluggarna. Har haft den i 1,5 år nu, och min första fråga var fall jag kunde köpa en snabbare processor, inte en ny dator. Eftersom det ej går så tänkte jag lika bra å köpa ny dator.. 

Citera
Ok nu förstår jag du läste inte, en q6600 är en quadcore processor och den mest prisvärda quadcore processorn som du hittar nu. På mitt första moderkort kan du smälla dit 8 gig minne på det andra 16 gig Obs! inte meg det är gigabyte pratar vi om. Iofs. så har du ingen nytta av över 4 gig ännu i och med att det enda OS som kan köra mer än 4 gig är Vista (som då inte enligt vad som sägs på dom flesta forum i hela världen fungerar speciellt bra för musikproduktion) eller Mac OSX. Hur många gig behöver du till dina pluggar?

Min point är att man får en jäkligt bra maskin för mellan 5500 till 7000 spänn dvs. utan skärm och sånt men det tror jag man förstår per automatik. Det finns ingen här på forumet eller på nåt annat utom på diverse mac forum förståss som slår mina burkar när det gäller prestanda och musikproduktion. Det handlar om att det måste finnas programvara och ett stabilt OS som kan fixa läget med minne över 4 gig och sånt och det finns dessvärre bara på macsidan i daxläget. Men det är sant datorhårdvara blir gammalt väldigt fort så frågan blir ju när ska man köpa och svaret i daxläget är det går bra nu men betala inte för mer än vad programvaran klarar av.

Mitt senaste moderkort har bland dom snabbaste chippen som det är idé att satsa på nu (man ska ju hitta snabba minnen som man har råd med och sen ska dom finnas på ställen som komplett etc oxå). Frågan är väl bara om du behöver raid och hur många FW och USB etc. etc. som du behöver men då pratar vi om typ en femhundring till för moderkortet.

A jag läste nog för snabbt där. Jag det låter ju bra att jag kan ta bort 2-3 tusenlappar. och jag kollade på samma processor faktiskt, men det chassit jag kollade på låg på 900 ungefär.. för chassin borde väl vara lite dyrare för annars kanske fläkterna hörs för mkt eller?.. Och det är xp som jag kör med så jag kan ju ha som mest 3 gig minne är det väl? Jag ska kolla lite till och göra en nyare lista, Tack för hjälpen iaf! uppskattas! ^_^


Aettan

  • Gäst
Mitt Gigabyte 7300gs 256 mb grafikkort är fläktlöst så det låter inte alls och cpu fläkten nästan inget (den följer med cpun). Ska du inte överklocka processorn och köra spel och sånt med häftigaste grafiken så räcker det med den fläkten dvs nästan ljudlöst. Om du sen går på Cooler Master 520 W nätagg (oxå PC City) så är det jäkligt tyst för en femhundring och då med en låda från Jula eller den du redan har om den passar så får du en jäkligt tyst dator och hamnar på dom pengarna jag pratar om ex skärm och mus + tangentbord men det har du ju redan. Jag skulle tro att om din programvara/inspelningsprogram är ungefär som dom brukar vara så klarar du dig några år med en sån dator eller nån liknande.

Jag har precis lekt lite med mina båda för att testa prestandan som Macar och båda klarar ungefär som man kan förvänta sig av en Mac Pro för 19 000 spänn. Varför jag gjorde det det är för att man kan inte få nån riktig koll på det iom. att man precis som du säger bara kan köra XP fullt ut med max runt 3 gig. Dom här två går utan problem med 8 gig i Mac läget. Jämförelsen blir ju iofs. lite orättvis iom. att en mac för 19000 kommer bara med en gig i minnet men typ mina blir ju ena jäkla prisvärda alternativ ändå. Dom funkar ju givetvis ännu bättre som PC maskiner iom. att det är ju PC hårdvara. Det här med Mac på PC hårdvara är inte riktigt rumsrent så det är iofs. dumt av mig att ta upp det men jag gör det ändå som nån slags fingervisning på hur bra grejor man faktiskt kan köpa nu för tiden utan att det behöver kosta multum.

Man kan ju typ undra varför dom gör moderkort som fixar mer än vad operativet som i daxläget funkar bäst och stabilast gör, jo det är väl för att vi ska köpa Vista och efter ett tag ska tycka fan vad segt det går och sen köpa allt nytt typ i ett evigt kretslopp. En dator räcker ändå aldrig prestandamässigt i mer än några år och sen får man köpa nytt så därför tycker jag man ska kolla på vad man får mest för pengarna just nu i förhållande till vad man ska använda den till.

Mitt Gigabyte EP45-DS3 har även inbyggt Firewire som har Texas instrument chipset vilket snudd på är ett måste om man har ett Firewire ljudkort, ja typ det får du ju på köpet och det kostar ju ändå några hundra att köpa ett löst PCI eller PCIexpress Firewirekort med TI chipset som det heter. Altså jag säger inte att mina grejor är dom optimala ens ur ett prismässigt perspektiv men jag tycker att det duger som en måttstock ändå. Lycka till
« Senast ändrad: 08.09.2008, 04:34:27 by Aettan »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
OKej har kollat lite nu och gjort en lista, står det pa mitt gamla chassi om det är atx eller inte? för annars får jag ju problem att lägga in grejerna, kommer inte passa osv. men på listan är inget chassi med iaf. Skulle du kunna kolla så allt passar med varrandra jag tror det gör det men för säkerhetsskull. slutsumman blev ca 6700 kr vilket är 3000 kr billigare än min gamla lista =).
Här kommer listan!

Cooler Master CPU-kylare 520q                350 kr   (pccity)
 
Gigabyte GA-EP45-DS3, P45,                  1069     (komplett)

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz              1600     (komplett)

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB      460 kr   (komplett)
Corsair XMS2 5400 DDR2, 1024MB            190 kr    (komplett)

Asus GeForce 8600GT 512MB DDR2           650 kr    (komplett)

Western Digital Caviar GP 500GB               600 kr    (komplett)

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner            300 kr     (komplett)

Microsoft Windows XP Pro SP3 SE OEM     1400kr     (komplett)

Summa 6700 kr (avrundning)

Funkar det så som jag gjorde med ram minnen köpte 3 st 1gb hittade ingen med 2 gig i ett minne!

Mvh


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varför XP Pro? Det är onödigt med de extra hundralapparna om man ska ha det i en musikburk. XP Home räcker alltså. :)
Med 3st minnesmoduler så förlorar du vinsten med Dual Channel, som kan ge ca 5-10% i hastighetsökning på minneshanteringen. För att det ska fungera, så måste det sitta jämnt antal - och du kan inte heller blanda hastigheter, utan alla måste vara lika (du har satt upp en 6400 och en 5400 nu - och då kommer all minneshantering att följa den modulen som har lägst hastighet). Du kan ju pilla in 4GB, även om Windows bara kommer att utnyttja 3GB. Det som är för mycket kommer inte att göra någon skillnad och minne är relativt billigt just nu.
« Senast ändrad: 08.09.2008, 12:21:47 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
OK det med minnena visste jag inte. hade jag vetat att xp kan jobba med 4gig också så hade jag inte haft dom 3 st 1 gigs  så jag ändrar på det nu..xp home hittade jag inte på komplett så jag tog xp pro.. men ska leta efter home och se fall jag kan hitta något. tack för dom tipsen!


Utloggad tsmalmbe

Jag köpte ett år till på min gamla maskin genom att köpa begagnade Powercore/Uad-kort. Också i dagens läge har jag en "gammal" dator (D-seriens dualcore), men den går oftast på 20% för jag kör allt på mina DSP:n. DSP:na kan man flytta till en annan dator senare, och som begagnade kostar de ganska lite.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Claes har rätt som alltid  :D det enda som jag undrar över det är varför du ska ha en cpu kylare för det följer en fläkt med CPUn har köpt två q6600 så jag vet att det är så. Kolla så att ditt grafikkort är silent dvs. fläktlöst för då tillsammans med din cpu fläkt som är ganska tyst så kommer du få en tyst och fin dator. Köp 2 gigs minnesmoduler eller en fyra om du hittar direkt för rätt vad det är så funkar Windows Vista även för Musikproduktion och Vista är så vitt jag förstår ett 64 bitars operativsystem dvs. man kan trycka dit mycket minne och ditt (och mitt) moderkort klarar som sagt 16 gig om jag minns rätt. Det finns bara 4 platser för minne på det här moderkortet och det innebär att om du har en gigs moduler och sen vill gå över till Vista så blir dom ju nästan bortkastade pengar.

Sen ser jag att du glömt nätagget och att moderkortet i alla fall när jag köpte för en månad sedan det kostade 900 nånting på PC city dvs. några tior billigare än på komplett. Se även till att det är Sata och kanske till och med Sata2 (kanske Claes kan hoppa in här med råd) när det gäller hårdiskar och DVDn, tror inte det är lyckat att mixa IDE och Sata.

Vet inte om det där med ATX chassi om det står eller ej men är det en vanlig ordinär datorlåda så borde måtten stämma annars så har dom ju på Jula för ca. 190 spänn. Jag har två sådana och dom funkar allt helt ok. Det är ju billiga grejor så på nått fick jag visst löda till nån sladd om jag inte minns fel men det går ju även att lämna tillbaka sånt som är felaktigt. Glöm inte att sätta dit täckbrickan på baksidan (följer med moderkortet) för alla dom olika utgångarna (USB, ljud, FW, nätverk etc.) innan du lägger dit själva moderkortet. Passar bara skruvhålen och distanserna/muttrarna som sitter i chassit och inget annat utom just under dom (tjänstgör oxå som jordning så vitt jag förstår) tar emot själva chassit dvs. förorsakar kortslutning så ska det vara lugnt. Saknas det distanser/muttrar för nåt av hålen så finns det att skaffa. På Julas chassi så följer det med plastdistanser med hakar istället för gängade metalldistanser det funkar lika bra för moderkortet får jordning så det räcker via dom andra infästningarna. Jag tror det rör sig om 6 eller 9 infästningspunkter för moderkortet om jag inte minns fel. Har ditt chassi bara 6 så det svajar lite så kan det nog vara lungt ändå om du är försiktig när du monterar grejor typ minnen och sånt så du inte böjer och pressar på det för jäkla mycket. Glöm inte nätagget det är inte alltid att ett äldre passar på ett nyare moderkort dessvärre. Du ska även jorda av dig själv innan du börjar plocka med elektroniken typ ta i datorlådan och i ett element eller diskbänk eller nåt med varsin hand det borde räcka och sen med normal försiktighet dvs. håll i kanterna på grejorna så ska det gå bra. Elektronik-komponenter är känsliga för statisk elektricitet. Lycka till


Utloggad tsmalmbe

köp den dyraste cpu-fläkten och använd den som kommer med till nättyngd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
det enda som jag undrar över det är varför du ska ha en cpu kylare för det följer en fläkt med CPUn har köpt två q6600 så jag vet att det är så. Kolla så att ditt grafikkort är silent dvs. fläktlöst för då tillsammans med din cpu fläkt som är ganska tyst så kommer du få en tyst och fin dator

A den kylaren behöver jag ju inte den ska bort! grafikkortet var inte silent ska hitta en silent.

Citera
Köp 2 gigs minnesmoduler eller en fyra om du hittar direkt för rätt vad det är så funkar Windows Vista även för Musikproduktion och Vista är så vitt jag förstår ett 64 bitars operativsystem dvs. man kan trycka dit mycket minne och ditt (och mitt) moderkort klarar som sagt 16 gig om jag minns rätt. Det finns bara 4 platser för minne på det här moderkortet och det innebär att om du har en gigs moduler och sen vill gå över till Vista så blir dom ju nästan bortkastade pengar.

A, Jag köper 2 st minnesmoduler (2*2 gig)

Citera
Sen ser jag att du glömt nätagget och att moderkortet i alla fall när jag köpte för en månad sedan det kostade 900 nånting på PC city dvs. några tior billigare än på komplett. Se även till att det är Sata och kanske till och med Sata2 (kanske Claes kan hoppa in här med råd) när det gäller hårdiskar och DVDn, tror inte det är lyckat att mixa IDE och Sata.

A nätaggregat ska också fixas glömde bort den! Jag förstår inte riktigt det med dvdn och hårdisken, att det inte går att blanda? vilka fungerar ihop?

Mvh



Aettan

  • Gäst
köp den dyraste cpu-fläkten och använd den som kommer med till nättyngd.

Det enda felet med fläkten som jag har märkt det är att själva monteringsanordningen inte är jättelyckad men i övrigt fungerar den bra och dom två som jag har är faktiskt ganska tysta. Varför ska man byta fläkten är den dyrare tystare menar du eller vad finns det för andra förelar, mer tillförlitlig angående drift och eventuellt längre livslängd på själva fläkten?

När jag har testat att belasta mina datorer ganska hårt under OSX som då är ett os som inte är avsett för den här hårdvaran så har jag inte fått upp temperaturen på processorn över 50 grader. Jag har sett det här rådet att byta fläkten på andra forum också så jag har också funderat på att göra det men än så länge har jag inte kommit på nån bra anledning att göra det. Man kan ju också undra om Intel skickar med en fläkt som inte skulle vara dimensionerad och fungera ganska bra för processorn. Men man vill ju inte bränna processorn i onödan så finns det nån anledning så skulle det vara bra att få reda på det.


Aettan

  • Gäst
Citera
det enda som jag undrar över det är varför du ska ha en cpu kylare för det följer en fläkt med CPUn har köpt två q6600 så jag vet att det är så. Kolla så att ditt grafikkort är silent dvs. fläktlöst för då tillsammans med din cpu fläkt som är ganska tyst så kommer du få en tyst och fin dator

A den kylaren behöver jag ju inte den ska bort! grafikkortet var inte silent ska hitta en silent.

Citera
Köp 2 gigs minnesmoduler eller en fyra om du hittar direkt för rätt vad det är så funkar Windows Vista även för Musikproduktion och Vista är så vitt jag förstår ett 64 bitars operativsystem dvs. man kan trycka dit mycket minne och ditt (och mitt) moderkort klarar som sagt 16 gig om jag minns rätt. Det finns bara 4 platser för minne på det här moderkortet och det innebär att om du har en gigs moduler och sen vill gå över till Vista så blir dom ju nästan bortkastade pengar.

A, Jag köper 2 st minnesmoduler (2*2 gig)

Citera
Sen ser jag att du glömt nätagget och att moderkortet i alla fall när jag köpte för en månad sedan det kostade 900 nånting på PC city dvs. några tior billigare än på komplett. Se även till att det är Sata och kanske till och med Sata2 (kanske Claes kan hoppa in här med råd) när det gäller hårdiskar och DVDn, tror inte det är lyckat att mixa IDE och Sata.

A nätaggregat ska också fixas glömde bort den! Jag förstår inte riktigt det med dvdn och hårdisken, att det inte går att blanda? vilka fungerar ihop?

Mvh



Det där med Sata och IDE kan jag nog inte svara på när det gäller windows inte mer än att ska du köra ahci (tror jag det heter så  :D ) som så vitt jag begriper ger ett snabbare system när det gäller diskhantering så tror jag inte att det går att ha båda. Men som sagt här är jag ute och cyklar Claes eller nån annan kunnig kan nog förklara hur det ligger till med det.

Men kolla nu också verkligen upp så du köper ett moderkort som passar dina behov och gå inte bara på det vi säger här för det finns en uppsjö av bra moderkort till vettiga priser nu för tiden. Det man bör tänka på det är att man köper ett som är färdigutrustat med alla olika typer av utgångar (nätverk, usb firewire etc. etc.) och kortplatser (Pci, Pcie etc.) man vill kunna använda sig av samt att antalet av dessa räcker till. Senaste chipsetet kan vara bra men sånt kanske kan vara beroende på vilken programvara man ska köra med. Tror till exempel att Pro Tools har nån speciell kravspec för att funka bäst men sånt är jag också kass på. Jag kör fortfarande PC versionen av Logic och det är därför jag har börjat snegla på det här med Mac och faktiskt även köpt en liten snajdig Mac Mini och även Logic för Mac versionen.

EP45-DS3 och P35-DS3R fungerar ypperligt bra för mina behov och det jag använder datorerna till det är väl det enda jag är säker på. Gigabyte och Asus är det enligt min uppfattning dom tillverkare som musikfolk oftast använder sig av.

Glöm inte kylpastan till processorn, man lägger ett tunt lager mellan fläkten och processorn obs! försiktig här man får inte smeta runt den på fel ställen men det brukar stå i installationsanvisningarna. Lycka till


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
OK hoppas claes svarar för jag hänger inte med riktigt på  de området.
Det som jag vet att jag behöver av moderkortet är usb uttag, firewire, sen vet jag inte mer? vad används pci för?
Jag kör med cubase! Får man inte kylpasta när man köper processorn?
Mvh'
Moderkortet jag tänkte köra med har!

Kontrollerkort     ATA-133, Serial ATA-300
Konfiguration till USB-portar    12 x USB
Konfiguration för Storage-portar    1 x ATA, 6 x SATA
Konfiguration för FireWire-portar    3 x FireWire
Ljudutgång    Ljudkort - 7.1-kanals surround
Nätverk    Nätverkskort - 2 x Realtek RTL8111C - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
« Senast ändrad: 09.09.2008, 15:46:39 by Cube »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har hittat det perfekta moderkortet för mig nu (hoppas jag ;)): Asus P5Q3 DELUXE/WIFI. En musiker måste ju ha ett A-sus kort... :rolleyes:
Det har Intels chipset P45+ICH10R, DDR3-minne, 1600MHz buss, 6st SATA (3Gb/s), RAID, chipset kyls med heatpipes, PCIe 2.0, Gigabit LAN, 2*Firewire, 10*USB etc...



Lite frågor som har skymtat förbi:
Det är inga problem att blanda SATA och IDE - men om man bygger en ny burk så finns det väl ingen anledning att hålla sig till den gamla IDE-standarden, utan det är lika bra att köra allt på SATA i så fall.
Enda anledningen till at välja en IDE-brännare, skulle i så fall vara att man har så många hårddiskar, att de fyller SATA-kontakterna... Jag har kört på det sättet i min nuvarande maskin, som har hängt med i ca 3 år - och det har fungerat utmärkt.

Hårddiskar som är tysta och bra, är Seagate och Samsung. Western Digital har också kommit med tysta diskar på sista tiden, så de kan också vara bra alternativ.

Angående CPU-kylaren, så är Intels egna ganska högljudda, trots att de har fått mycket kritik för det från diverse OEM-byggare. Det är alltså ljudnivån som gör att man hellre slänger originalkylaren och sätter en lite mer seriös modell från t ex Scythe, Arctic Cooling, Zalman etc...

Kylpasta brukar följa med - och det ska skrapas på och inte ligga i något tjockt lager - för då isolerar det i stället för att leda värmen... Funktionen är att kylpastan ska fylla ut de små ojämnheter som finns i ytorna, så att anliggningen mellan ytorna blir helt perfekt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Angående dit moderkort så har jag hittat en grej som värkar lite skumt som en recesent skrivit

"Enligt specifikationen för moderkortet stödjer det upp till 16 GB. Tittar man på P5Q3:ans QVL (qualified vendors list) är det maximala stödda minnet på 2 GB. Jag köpte OCZ platinum 1600 mhz 4 GB i tron att det skulle göra susen på detta kort. Tyvärr får jag inget annat än bluescreens och det verkar inte finnas någon lösning på problemet. Asus ger heller ingen hjälp då supporten är värdelös."

Fuinkar det bara med max 2 gig ram alltså?

Citera
Angående CPU-kylaren, så är Intels egna ganska högljudda,

Nu blir det lite ord mot ord, hade för mig att aettan innan skrivit att det inte är något fel på dom! Är inte helt 100 på de men jag har för mig att det var nåt i den stilen iaf!

Tack för svaret!

Mvh



Aettan

  • Gäst
Jag tycker ju att den duger gott. Jag kan inte tänka mig att det lilla ljudet skulle kunna slinka med in på nån inspelning då får man nog sätta micken precis vid datorn. Men den är inte helt tyst som min mac mini för den hör man inte att den är igång ens. Men en musikdator bör vara så tyst som det går så testa först och tycker du den låter för mycket så är det ju lätt gjort att köpa en ny jag menar den följer ju ändå med så då kan du ju lika gärna testa själv först vad du tycker. När det gäller nätagg så kan dom oxå låta men mitt Cooler Master Real Power M520 från PC City är väldigt tyst och fint och kostade inte mer ca. 500 spänn. Alltså du kan ju fråga i din lokala butik oxå lite bör dom ju veta om olika produkter och fabrikat. Regga dig på Studio oxå och fråga eller sök i trådar det finns förmodligen mycket bra info att hämta där oxå.
Jag har aldrig haft en så tyst dator som den jag ska ha till musik, den andra som jag ska ha till film eventuellt eller ge till min dotter med sambo har ju ett ga 9800gt grafikkort med fläkt och ett nättagg som hörs så den låter lite.

Du kan lyssna här om du hör nån processorfläkt det är en gammal låt som jag klämde in lite snabbt (bara akustiskt och sång) för nåt halvår sedan så jag inte glömmer den. Jag har kryddat på med ganska mycket akustik här och då tycker man ju att oljud borde höras ganska bra men det enda jag hör det är när jag rör stolen och ljud från när jag lirar.
http://www.4shared.com/file/62400830/bea5dab6/justalittle.html


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Angående dit moderkort så har jag hittat en grej som värkar lite skumt som en recesent skrivit

"Enligt specifikationen för moderkortet stödjer det upp till 16 GB. Tittar man på P5Q3:ans QVL (qualified vendors list) är det maximala stödda minnet på 2 GB. Jag köpte OCZ platinum 1600 mhz 4 GB i tron att det skulle göra susen på detta kort. Tyvärr får jag inget annat än bluescreens och det verkar inte finnas någon lösning på problemet. Asus ger heller ingen hjälp då supporten är värdelös."

Fuinkar det bara med max 2 gig ram alltså?

Det är kanske max 2GB-moduler i så fall - men eftersom det stöder upp till 16GB enligt spec, så kan jag inte tänka mig att det handlar om något annat än en BIOS-uppdatering om det skulle vara problem. Min leverantör har precis fått in kortet, så jag kommer inte att få det förrän i morgon, men det är tydligen andra som har varit snabbare - och då är ju risken större att det inte är den senaste BIOS:en i det...

Citera
Citera
Angående CPU-kylaren, så är Intels egna ganska högljudda,

Nu blir det lite ord mot ord, hade för mig att aettan innan skrivit att det inte är något fel på dom! Är inte helt 100 på de men jag har för mig att det var nåt i den stilen iaf!

Jag har byggt åtskilliga maskiner genom åren, varav 4st det senaste året, till vänner och bekanta - och har hoppat in på kanske 20-30 maskiner på jobb under det senaste året, när det har varit panik med byggen - och hittills har jag aldrig hört en Intel originalfläkt som låter rimligt lite. Jag skulle alltså inte chansa... :ph34r:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Aettan

  • Gäst
Ja du får nog komma och lyssna på min :D . Eller kan det vara så att jag har haft en sanslös tur och köpt två processorpaket från två av varandra oberoende återförsäljare där mot förmodan fläktarna skulle vara extremt tysta långt över genomsnittet mot vad dom brukar vara. Nja det låter lite väl osannolikt, jag kallar det inte att chansa jag kallar det att vara smart :D. Men det är klart det finns ju kylning utan fläkt om jag fattat det rätt ser ut som en mindre moppecylinder :D.

Det blir lite som i bilvärlden det är lite snajdigt med lättmetallfälgar och så är dom ju lättare så man får ner bränsleförbrukningen nån pytteskvätt per mil.

Lyssnade du på min inspelning hör du nån dator där bakom sång och gura?

Den enda anledningen till att jag skulle byta till en annan fläkt det är om den inte räcker till att kyla och eventuellt om den har en bättre mer lättarbetad fastsättningsanordning men det blir ju oxå lite struntsamma när den väl sitter där.

Peace Claes  :D en del tycker si en del så men en sak är säker en fläkt kan man ju alltid byta senare.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Helt rätt. Eftersom man får originalkylaren på köpet, så har man ju inte betalat något för den, utan om man vill så kan man börja med att testa om den är tillräckligt tyst. Det är ju ganska enkelt att sätta in en annan i efterhand, även om det är lite meckigt ibland när moderkortet redan är monterat i lådan...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)