Kontrollrummet

Dividend - Charon's Ship (utkast)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny verre natten till 21/4...  Nu slutar jag med denna. Tonat ned det pampiga pukorgierna...


---
Fick ingen respons på förra. och förstår kanske varför ;) Det var för typ 120 dagar till, som jag postade senaste verren...

Men nu tycker jag det funkar.

Åsikter, intressanta iakttagelser, upplysningar, pengar. ALLT är välkommet.... :D

Tack på förhand
« Senast ändrad: 21.04.2009, 11:58:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki Per,

Första delen känns genast bekant och fin förutom:
Din sång har jag troligtvis prisat förr men ALLT är välkommet säger du,. Hur många pengar behövs för att slippa höra din sång? :D :D :lol: :P

Min fav. part 6:02 är stor och pompös, virveln eller är det virvelns kantslag som har lite onödigt knackigt sound, kunde vara mer djup virveltrumma.

Annan detalj: Saknar en cymbalcrash på 8:05 och 8:18 :D

Låten kunde väl sluta 9:20, hittar inte riktigt snöret som binder den första med den senare delen (9:25-11:57).
Tycker att den senare delen är lixåm en helt ny låt, väldigt fin även den. Eller kanske 12 minuter länns för långt?

Hoppas du hittar nån som vågar ta sig an sjungandet, inget lätt jobb mensann! :)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hoppla. en LÅNG ¨komposition minsann.

sången har mahan skrivit om, så det gör inte jag :rolleyes:

Annat intryck är att det verkar bra det andra, men har lysnat för få gånger för att skriva ngt vettigt.

tar ju en timme bara för att bilda sig en uppfattning :D


Återkommer sen.


PS. gör världen en tj'änst och posta "våren" som jag fick nöjet att provlyssna över msn idag. Mäkta imponerad av den.



återkommer.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oukki Per,

Första delen känns genast bekant och fin förutom:
Din sång har jag troligtvis prisat förr men ALLT är välkommet säger du,. Hur många pengar behövs för att slippa höra din sång? :D :D :lol: :P

Min fav. part 6:02 är stor och pompös, virveln eller är det virvelns kantslag som har lite onödigt knackigt sound, kunde vara mer djup virveltrumma.

Annan detalj: Saknar en cymbalcrash på 8:05 och 8:18 :D

Låten kunde väl sluta 9:20, hittar inte riktigt snöret som binder den första med den senare delen (9:25-11:57).
Tycker att den senare delen är lixåm en helt ny låt, väldigt fin även den. Eller kanske 12 minuter länns för långt?

Hoppas du hittar nån som vågar ta sig an sjungandet, inget lätt jobb mensann! :)


h. Johan

Faktum är att början är ny komponerat ;) Men samma text ja. Angående sången kan jag sjunga POPmusik ganska hyfsat, men detta är SVÅR-sjunget som attans. Jag skall göra fler försök, och går det inte så får jag fixa nån klassiskt skolad. (Det gör jag nog i vilket fall.)

Den senare delen hör till det nykomponerade.

Ok, tack för dina synpunkter om cymbaler och allt. :) De är utskrivna på papper..


EMU: Ok, jag väntar på EMUs återkomst då ;)  Våren är postad!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du har PM!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du har PM!

Tack. :D Behöver hyra in ett gäng tenorer och sopraner. Baryton funkar inte här.
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Snabba intryck efter 1 1/2 lyssning:

Den första ca: 90 sekunderna, ja kanske lite längre, så känns det finstämt och lovande. Dock börjar man snart känna att det finns väl mycket "planlösa" fraser dvs lite toner hit och dit som inte tar en med någonstans. Fyller upp javisst, men inte så engagerande. Detta beror möjligen på för lite jobb på frasering, artikulation osv. Men även på att instrumenten ligger väl jämntjockt och ingen tar kommandot och leder i tillräcklig grad, ingen vill vara i bakgrunden i tillräcklig grad.

Bra stopp vid ca: 2:30! Partiet som kommer därefter känns till en början lovande. Jag tycker du skulle hållt kvar dessa idéer och utvecklat dem mer. Jobbat även med snabbare fraser och långa linjer och mer drama i frasering. Istället väljer du lite av samma recept som i andra stycken. "Dramat" kommer i långsam marschform med slagverk. Här upplever jag det melodiska/harmoniska som ganska svagt och föga orginellt.

De teman som följer känns inte tillräckliga för en såpass ointressant arrangemang. För mycket samma tempo, för mycket samma pryl utan någon större finess eller fantasi. Många instrument varav inga insatser känns särskilt viktiga eller angelägna. Dock så som det låter vid ca: 6:40 blir det mer luft och liv samt mer betydligt engagerande.

Vid ca: 7:12 och framåt tycker jag att allt faller på plats för dig. Här avlöser intressanta händelser varandra och bildar en skön musikalisk väv. Här låter klanger riktigt bra. Välavvägt, balanserat och känsligt lagda. Tyvärr tycker jag att det tar för lång tid innan stycket når denna kvalitet i form av balans, dynamik och idéer.

Det jag tycker saknas är...

Pressa instrumenten. För mycket tamhet. Använd inte bara de mest bekväma registeren. De snälla lägena och spelsätten.

Ofta för lite dynamik.

Det behövs lite mer risk. För mycket melodier är i ett snävt och begränsat tonomfång och toninnehåll. Melodierna tender att vara lite bekväma  med enkla korta fraser. En blandning av korta och längre linjer och med längre linjer menar jag även att vandra i registren.

Snabba fraser. Små utbrott som omväxling.

Tempoväxlingar. För mycket samma tempo i många stycken samt inom stycken. Upplever inga påtagliga tempoväxlingar.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per.
Lyssnat på ditt alster.Idag har vi strålande sol i Norrbotten men bara 5 grader varmt,vad har det med låten att göra? Jo..Funderade på vad jag skulle göra med denna dag.Din musik målade bilder så vackert, att jag bara måste åka ut till stugan som är den vackraste platsen jag vet.Jag förstår inte hur du får ihop sådana här verk? Filmiskt och drömskt...I mina öron så är det magnifikt! Ett av dina bättre helt klart.Tack för att du lät mig vakna till detta.Känns som om det blir en bra dag att lyssna på fågelsång,med din komposition svagt ackompanjerande i bakhuvudet..

Strunta i vad DG tycker,han är en jazz lirare.Å dom gillar teknik å maj ackord..Detta är musik för själen,ord för poeten och bilder för konstnären..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Innan jag kommenterar, skall jag säga det att test 6 och 12 minuter innebär att det finns massor att kapa bort, finslipa och så. Har nog inte gjort en låt som är längre än 9min. Eller det har jag förresten, men den har du itne hört ;) Nu till dina kommentarer och din analys som jag tackar för:

Snabba intryck efter 1 1/2 lyssning:

Den första ca: 90 sekunderna, ja kanske lite längre, så känns det finstämt och lovande. Dock börjar man snart känna att det finns väl mycket "planlösa" fraser dvs lite toner hit och dit som inte tar en med någonstans. Fyller upp javisst, men inte så engagerande. Detta beror möjligen på för lite jobb på frasering, artikulation osv. Men även på att instrumenten ligger väl jämntjockt och ingen tar kommandot och leder i tillräcklig grad, ingen vill vara i bakgrunden i tillräcklig grad.

Jag förstår vad du menar. Ibland är "toner hit och dit som inte tar en med någonstans" avsiktligt när jag gör mina låtar, ibland inte. För mig finner jag nån form av lugn inuti det kaotiska. Men just här har d rätt i att det beror på för lite "jobb".

Citera
Bra stopp vid ca: 2:30! Partiet som kommer därefter känns till en början lovande. Jag tycker du skulle hållt kvar dessa idéer och utvecklat dem mer. Jobbat även med snabbare fraser och långa linjer och mer drama i frasering. Istället väljer du lite av samma recept som i andra stycken. "Dramat" kommer i långsam marschform med slagverk. Här upplever jag det melodiska/harmoniska som ganska svagt och föga orginellt.

Själv låten i sig själv är en sån som jag lovade mig själv efter "Triumph" (som du nog kommenterade) att inte göra på ett bra tag, dvs pampig "oorginell" sagan om ringen-musik. Tyvärr är det så att dessa låtar är väldigt väldigt roliga att göra. Annars i ovanstående kommentar så är din upplevelse av för svaga harmonier och melodier intressant. Skall kolla närmare på detta och det "lovande" partiet efter 2:30..

Citera
De teman som följer känns inte tillräckliga för en såpass ointressant arrangemang. För mycket samma tempo, för mycket samma pryl utan någon större finess eller fantasi. Många instrument varav inga insatser känns särskilt viktiga eller angelägna. Dock så som det låter vid ca: 6:40 blir det mer luft och liv samt mer betydligt engagerande.

Vid ca: 7:12 och framåt tycker jag att allt faller på plats för dig. Här avlöser intressanta händelser varandra och bildar en skön musikalisk väv. Här låter klanger riktigt bra. Välavvägt, balanserat och känsligt lagda. Tyvärr tycker jag att det tar för lång tid innan stycket når denna kvalitet i form av balans, dynamik och idéer.

Intressant att det är mestadels de senast komponerade partierna du tycker bäst om. I test 5 fanns inte dessa med.

Citera
Det jag tycker saknas är...

Pressa instrumenten. För mycket tamhet. Använd inte bara de mest bekväma registeren. De snälla lägena och spelsätten.

Ofta för lite dynamik.

Det behövs lite mer risk. För mycket melodier är i ett snävt och begränsat tonomfång och toninnehåll. Melodierna tender att vara lite bekväma  med enkla korta fraser. En blandning av korta och längre linjer och med längre linjer menar jag även att vandra i registren.

Snabba fraser. Små utbrott som omväxling.

Tempoväxlingar. För mycket samma tempo i många stycken samt inom stycken. Upplever inga påtagliga tempoväxlingar.

Håller med om dynamiken, och tempoväxlingar. Det övriga håller jag halvt om halvt med om. Melodierna är avsedda att vara enkla här på de flesta ställen, men det finns ett par ställen jag kan tänka mig "mer risk", så....

Tack än en gång att du gav dig tid att svara! :)
« Senast ändrad: 25.05.2007, 11:47:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Per.
Lyssnat på ditt alster.Idag har vi strålande sol i Norrbotten men bara 5 grader varmt,vad har det med låten att göra? Jo..Funderade på vad jag skulle göra med denna dag.Din musik målade bilder så vackert, att jag bara måste åka ut till stugan som är den vackraste platsen jag vet.Jag förstår inte hur du får ihop sådana här verk? Filmiskt och drömskt...I mina öron så är det magnifikt! Ett av dina bättre helt klart.Tack för att du lät mig vakna till detta.Känns som om det blir en bra dag att lyssna på fågelsång,med din komposition svagt ackompanjerande i bakhuvudet..

Tack så hemskt mycket! SJälv sitter jag och svettas här, med 30 grader ute och noll inspiration kvar. Låten är dock inte färdig än. Det finns en del saker som stör mig nu, som inte störde mig när det gjordes. Du känner själv till fenomenet?

Citera
Strunta i vad DG tycker,han är en jazz lirare.Å dom gillar teknik å maj ackord..Detta är musik för själen,ord för poeten och bilder för konstnären..

Haha, ja. Har du hört våren och sommaren av mina kinesiska årstider. De går i dur, och jag får erkänna att det är ovanligt med sådana från mig de senaste åren... Ligger under färdiga demos...

Jazzen är ju intressant då den så mycket bygger på utövarnas skicklighet i att hantera sitt instrument.

Men det vackraste som finns är en pianist, som superkvantiserat och snabbt spelar Am, Em, Dm, Am efter varandra med den ena handen. :) (Eller valfri ackordsföljd som går i enbart moll.) Ingen "pitchbend", glidningar och annat trams ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej.
UPDATE! Sent omsider.
Ok ok, min 12-minuterslåt har krympit till dryga 6 minuter. SJälva prylen skrevs i kina pga en släktings död...
Vilket inte betyder att ni inte får såga så gott ni kan

http://www.lifeinchina.se/Per-Erik_Rosqvist_-_Charon(11).mp3

Åsikter, intressanta iakttagelser, upplysningar, pengar. ALLT är välkommet....  (Och käfta nu inte emot!! Det tog mig fan mer än 120 dagar enligt den artificiella intelligensen på KR att komma med denna version ;) LOL)
Tack på förhand
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fick ingen respons på förra. och förstår kanske varför ;) Det var för typ 120 dagar till, som jag postade senaste verren...

Men nu tycker jag det funkar.

Åsikter, intressanta iakttagelser, upplysningar, pengar. ALLT är välkommet.... :D

Tack på förhand!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
är på väg till jobbet, och vad är inte mer upplyftande?? jo att lyssna på ett av det tyngre stycken Dividend proddat! Detta är fyllt med melodier och musiker som vill vara med. Pampigt och en lätt känsla av "jammande".

Medryckande men inte helt lyckliga toner. Själva melodin är väldigt behaglig och fastnar snabbt.

så.. jobbdax