Kontrollrummet

"Brus" med Steinberg MI4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Hej Kontroll-rummet!
Jag har ett konstigt problem med mitt MI4 - ljudkort. I bakgrunden hörs hela tiden något sorts digitalt brus. Bruset ändras när jag rör på musen. Ett nytt brus med lägre frekvens - surr uppkommer när jag rullar på scroll-hjulet på musen. När jag kopplar in ett MIDI - instrument hörs ett nytt, mer periodiskt och mer störande surr/brus. Jag har provat att koppla ur musen, men utan resultat. Ibland hörs ett ljud som påminner om när man skruvar på hjulet som väljer frekvens på en gammal radio. Bruset försvinner när jag kopplar in ljudkortet till en bärbar dator, så det är nog inte själva ljudkortet det är fel på.
Vad i datorn kan ge sådana störningar?

Tack på förhand!


Utloggad tsmalmbe

Se till att allting som är kopplat är
a ) kopplat till samma eluttag
b ) ett JORDAT eluttag
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
a) check
b) check

Den bärbara datorn var i och för sig kopplad till ett annat uttag när jag provade.


Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Nu har jag äntligen hittat en lösning på problemet, men blev lite nyfiken på var det kom ifrån... Tänkte dela med mig om det är någon med samma problem.

1) Började med att plocka ur alla onödiga PCI -kort.
2) Oljuden borta! Göööt! :D
3) Satte sedan i korten, ett efter ett.
4) Alla PCI kort i igen, utan oljud  :huh:
5) Kopplade tillbaka sladden från sound-blater kortet till mixern - Oljudet tillbaka!
6) Kopplar ur - Oljuden borta

Provar följande:
Soundblaster och MI4 till mixern - Oljud
Soundblaster inkopplad MI4 urkopplad - Tyst
Soundblaster urkopplad MI4 inkopplad - Tyst

Soundblastervolym mixad lika starkt som MI4 - Tyst, men så fort man mixar någon högre - Oljud.

På något vis finns det störningar som ligger i ofas med varandra, så att det blir utsläckning vid samma nivå. Det konstiga är att det bruset som tidigare nämnts är dynamiskt.

Oljudets karaktär:
Ganska högfrekvent, lite som ett modem men högre frekvens.
Tyst, men hörbart - irriterande.
Ljud med lägre frekvens tillkommer när man rullar på scroll-hjulet.
Mer brummande när man slår på ett midi-instrument.
Flanger eller Phaser liknande ljud i det högre frekvenserna.

Ja ja, skönt att det är borta!