Kontrollrummet

Dags att möblera om i studion?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Blev plötsligt väldigt sugen på att skaffa ett piano. Ska bara komma på hur jag ska få in det utan att sambon märker något.

Läste på di.se idag.

Citera
Pianot har förlorat sin plats som medelklassens salongsmöbel nummer ett. I början av 1980-talet såldes tusentals pianon varje år i Sverige. Nu har nyförsäljningen nästan upphört. Och andrahandsvärdet är lika med noll.Den som hoppas kunna tjäna en hacka på sitt gamla piano lär bli besviken. På köp- och säljsajten Blocket sänker hundratals personer bort sina pianon gratis - vissa betalar till och med ett par hundralappar för att bli av med instrumentet.

"Pianot har förlorat sin ställning som allmän statussymbol. Nu köper folk andra saker. De har inga problem med att lägga 20.000 kronor på en dyr hemmabioanläggning, men ett piano vill de inte betala någonting för", säger Östen Häggmark, ordförande för Sveriges pianostämmare och teknikförening, SPTF, till TT.

I början av 1980-talet såldes varje år runt 10.000 nya pianon och flyglar i Sverige. I dag är siffran nere på cirka 350 pianon och omkring 100 flyglar.

"Det rör sig om en 400-500 instrument per år. Nyförsäljningen är jätteliten. Men här pratar vi om akustiska instrument. En orsak till att det är så stor skillnad är att det i dag säljs ett antal digitalpianon och så finns det jättemycket begagnade instrument på marknaden", säger Morten Juhl-Sørensen, vd för Steinway i Norden, till TT.

Ett nytt piano kostar från 30.000 kronor. En Steinwayflygel av yppersta kvalitet går lös på minst 500.000 kronor.

Mycket pengar för många. Men det är inte främst ekonomiska skäl som får oss att rata pianon, menar branschen.

"Allting beror på hur du räknar. Vad kostar en dator och hur lång livslängd har den? Ett piano kan du ha hela ditt liv och dina barn kan överta det om du sköter det rätt. Jag tror inte att det är det ekonomiska utan det är mer prioriteringsläget", säger Östen Häggmark.

Sverige tillhör annars ett av världens pianotätaste länder. Mycket tack vare en inhemsk pianoindustri som har varit hyfsat stor. Intresset för att köpa pianon började dock klinga av i slutet av 1970-talet.

"Då försvann också de sista tillverkarna i Sverige. Sedan dess har det varit en nedåtgående trend som har blivit väldigt tydlig på 2000-talet", säger Östen Häggmark.

Sven-Åke Pettersson, pianotekniker i Stockholm, målar upp en liknande bild. Han menar att det stora raset kom i början av 2000-talet när it-bubblan sprack.

"De enda som ringer nu är de som vill bli av med sina pianon och undrar hur de ska göra. Jag upplevde att alla kunder försvann från en dag till en annan för drygt sex år sedan", säger Sven-Åke Pettersson.

Skolan och musikskolan köper inte heller in lika många pianon i dag som för 30-40 år sedan. Vad gör då den som vill bli av med ett piano? Andrahandsmarknaden är stentuff. Vissa slänger sina. Men att anlita en firma som tar med sig det tunga pianot till soptippen är inte gratis. Och skrotvärdet är inte högt.

"Det skulle kanske vara järnramen, men det är inte mycket man får för den heller", säger Sven-Åke Pettersson.

Hans råd är att vända blickarna österut. Uppskattningsvis 10.000 pianon försvinner varje år från Sverige till Baltikum, Polen och andra länder i Östeuropa. Även nere på kontinenten finns en efterfrågan.

"Där uppskattar man instrumentet. Det finns firmor som annonserar att de köper upp pianon här och sedan skeppar ut dem. Man kan nog säga rent generellt att många svenska fabrikat är uppskattade och väldigt bra", säger han.

Var andrahandsvärdet ligger på för ett svenskt piano utomlands är dock svårt att precisera. För sju-åtta år sedan var priset i alla fall det dubbla mot i Sverige.

"I Sverige fick man då ge runt 20.000 kronor för ett iordninggjort och renoverat piano och på kontinenten 40.000 kronor. Men då fungerade marknaden av begagnade instrument ganska bra här", säger Sven-Åke Pettersson.



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hon kommer inte att märka något! Om du ställer ett foto på henne ovanpå pianot så finns det inte en chans att hon ser pianot! Inte för att hon blir glad över att se sig själv, utan att hon blir överlycklig över att du har ett foto på henne!

Du skall se i min studio, det står ett foto på min kvinna på varje synt...


freddy

  • Gäst
Hon kommer inte att märka något! Om du ställer ett foto på henne ovanpå pianot så finns det inte en chans att hon ser pianot! Inte för att hon blir glad över att se sig själv, utan att hon blir överlycklig över att du har ett foto på henne!

Du skall se i min studio, det står ett foto på min kvinna på varje synt...

:D haha :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett piano är underbart att ha. Vackert och roligt.

Tror vi gav 500 för vårt. Ett 30-tals, stort svart piano som låter finemang. 800 till pianostämmaren och 1500 för flytten inom stan.

Rätt billigt totalt sett.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I september ska vi flytta... Kommer vi ta med oss det fina tunga pianot?
Ja!

- Kommer jag att transportera det med kompisars hjälp?
Vet ej

- Anlita firma för flytten?
Troligen

Jag har flyttat några pianon och det är tunga pjäser.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
I september ska vi flytta... Kommer vi ta med oss det fina tunga pianot?
Ja!

- Kommer jag att transportera det med kompisars hjälp?
Vet ej

- Anlita firma för flytten?
Troligen

Jag har flyttat några pianon och det är tunga pjäser.

Jag har inte flyttat ett piano, dock en flygel.    :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I september ska vi flytta... Kommer vi ta med oss det fina tunga pianot?
Ja!

- Kommer jag att transportera det med kompisars hjälp?
Vet ej

- Anlita firma för flytten?
Troligen

Jag har flyttat några pianon och det är tunga pjäser.

Jag har inte flyttat ett piano, dock en flygel.    :rolleyes:

Jag backar ett steg - Respekt!  :mellow:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Zyan -  Klart du ska ha ett piano! Jag fick nyligen min mammas gamla piano och på fredag åker jag förhoppningvis och hämtar en liten flygel! ;)

Min fru är inte så förtjust i att få hem både ett piano och en flygel ... Enligt henne är dock vardagsrummet redan "förstört" eftersom jag även släpat hem del del gamla orglar på sistone! Jag har fått henne att ge upp!!! ;) :D :D



P.S - För att inte mina senaste inköp ska leda till skillsmässa så har jag dock lovat att uppfylla visa krav. T ex har jag lovat att jag ska bygga klart utbyggnaden på huset som jag pysslat med under de senaste 5 åren! ;) Dessutom har jag lovat frugan att göra klart pooldäcket samt inreda en ny tvättstuga åt henne ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


oceanmusic

  • Gäst
...
P.S - För att inte mina senaste inköp ska leda till skillsmässa så har jag dock lovat att uppfylla visa krav. T ex har jag lovat att jag ska bygga klart utbyggnaden på huset som jag pysslat med under de senaste 5 åren! ;) Dessutom har jag lovat frugan att göra klart pooldäcket samt inreda en ny tvättstuga åt henne ;)



Eftersom jag själv bygger hus och har hållit på med det sedan 2003, LYCKA TILL!  :D  ;) Se till att ta det piano bara...


Utloggad Lennie

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Eftersom jag själv bygger hus och har hållit på med det sedan 2003, LYCKA TILL!  :D  ;) Se till att ta det piano bara...

När är du klar då? Väntar med spänning på inflyttningsfesten...  :D
~~~Lennie~~~
[url]www.musiklagret.nu/]
Min musikaffär från 1/5!
Varmt välkomna!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Klart grabben ska ha ett piano. Alla borde ha det, minst ett, gärna två..

Undrar hur pianomarknaden kommer se ut om en 10-20-30 år? Alla slänger bort alt. skeppar iväg sina pianon utomlands och nytillverkningen är i princip obefintlig..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Chefen säger nej...och tur nog så får det inte plats i hissen (har redan mätt), och bor på femte våningen med en jobbig spiraltrappa. Så säger att jag har lagt ner planerna för att hon inte ville.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Mäta? Det brukar gå på ett eller annat sätt.. Handlar bara om mental inställning.  ^_^
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mobilkran ftw!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Inte ens en åtta oktavig Rolandpiano får plats på längden i hissen. Hur ska då ett piano kunna mosas in?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Är det en sitthiss?  :rolleyes:

På högkant..  ;)

Men ta det varsamt...

http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mobilkran ftw!
https://soundcloud.com/secondary-protocol