Kontrollrummet

Dividend - Silence of a fractal (öh ja virrigt namn) ny verre!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej!

HIttade 3 gaaamla låtar (2005) som jag satte ihop till ett åttaminutersstycke, och ändrade instrumenteringen. Mycket jobb återstår, bl a skall pianot spela med mer klanger på ett antal ställen.
-----------------------
(fortfarande)
Nu är den 6 minuter men lär kanske växa igen, för nåt stycke saknas. Nåväl, nu börjar det likna nånting:


http://www.loveandfriendship.se/Dividend_-_Silent(test4).mp3
« Senast ändrad: 04.04.2007, 11:49:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ok
Lyssnar, härligt, javisst någån falsk ton , 0:54 framåt nån onödig hihat, byt ut cymbalslagen mot nån lite större gong, och glesna ut slagen. Eller variera med olika cymbaler.
2:06, pianot in, för mycket  "takataka" och nerdrillningenför stark (kanskr lite för midi) likasom några trumserier i bakgrunden.
3:30 kolla pianot, lite mer humaniizing, spelar nu liksom utan känsla. gäller tydligen hela låten ut, variera  mer , för där e ju goda tongångar.

5:02, hmm melodin verkar bekant, riffen alltså, men skit ide, den e fin.
Stråkarna e fina, cymbalen i bakgrunde fortfarande enformig o utan konsla.

7:00 pianot, känslolöst, kläm på "humanize"-knappen igen, fina tongångar annars

7:18, stringglidarna för mekanisk, lika kanske några pukor i bakgrunden
8:00 slutar en aning abrupt, men det e väl allt under construction så att säga. :)

Där va de ;)

Skrev medan ja lyssnade, blev lite hafsigt men hoppas du får ut nånting av det :D
Ingredienserna har du här, lite mer jobb för att få bort det där mekaniska, känslolösa spelandet. Gäller att slipa på midi filerna, ett jäkla jobb men lönar sig definitivt :D
Fin låt!

h.   mahan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag skulle kunna citerat mahan.

Vid 1.36 så är det en liten "drill" med blåset. Den lilla detaljen sticker ut lite och jag funderar på om det kan räcka med att ta bort hälften av de noter som spelas? (1.36-1.37) Snacka om detaljstudie..

Men det är bra, och jag gillar pianot! Det där med "humanize" hållar jag med om. Kan du spela en skala i stället för att dra fingret över klaviaturet? Men det kan oxo vara så enkelt att du har återanvänt samma "drag" flera gånger?

Som vnaligt en bra låt, börjar änna vänja mig vid att allt är bra..  :-)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok
Lyssnar, härligt, javisst någån falsk ton , 0:54 framåt nån onödig hihat, byt ut cymbalslagen mot nån lite större gong, och glesna ut slagen. Eller variera med olika cymbaler.
2:06, pianot in, för mycket  "takataka" och nerdrillningenför stark (kanskr lite för midi) likasom några trumserier i bakgrunden.
3:30 kolla pianot, lite mer humaniizing, spelar nu liksom utan känsla. gäller tydligen hela låten ut, variera  mer , för där e ju goda tongångar.

5:02, hmm melodin verkar bekant, riffen alltså, men skit ide, den e fin.
Stråkarna e fina, cymbalen i bakgrunde fortfarande enformig o utan konsla.

7:00 pianot, känslolöst, kläm på "humanize"-knappen igen, fina tongångar annars

7:18, stringglidarna för mekanisk, lika kanske några pukor i bakgrunden
8:00 slutar en aning abrupt, men det e väl allt under construction så att säga. :)

Där va de ;)

Skrev medan ja lyssnade, blev lite hafsigt men hoppas du får ut nånting av det :D
Ingredienserna har du här, lite mer jobb för att få bort det där mekaniska, känslolösa spelandet. Gäller att slipa på midi filerna, ett jäkla jobb men lönar sig definitivt :D
Fin låt!

h.   mahan



Tack för feedback. SKriver ut alla iakttagelser på papper ;) ALlvarligt, tack tack, tack...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag skulle kunna citerat mahan.

Vid 1.36 så är det en liten "drill" med blåset. Den lilla detaljen sticker ut lite och jag funderar på om det kan räcka med att ta bort hälften av de noter som spelas? (1.36-1.37) Snacka om detaljstudie..

Men det är bra, och jag gillar pianot! Det där med "humanize" hållar jag med om. Kan du spela en skala i stället för att dra fingret över klaviaturet? Men det kan oxo vara så enkelt att du har återanvänt samma "drag" flera gånger?

Som vnaligt en bra låt, börjar änna vänja mig vid att allt är bra..  :-)


Skall kolla det också! :) Tack. Ny version kommer snabbt och snart, men först måste jag fixa de 2-3 grejer som behöver fixas till Mörker.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
bump. Ny verre.  Mycket att fixa fortfarande... Men jag undrar om ni har några idéer? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Oki, lyssnar, med stor förväntan, på v4.

Det är fint, till och från lite annorlunda mot hur dina stycken brukar låta. Pianot vid 3.30 börjar väldigt bra. Samma med stråkarana vid 4.34. Gillar inte timpani-rollsen (de som är varierade i ton).

Jag blir lite kluven när jag lyssnat klart (2ggr). Det är ju väldigt tydligt med olika partier. Vissa instrument känns så bra så att jag önskar att de vore "lead" och att det är temat på hela låten. (spånar fritt,, så det kanske är lite osammanhängande?) Då slår mig tanken, vad händer om man plockar bort allt utom pianot? Självklart så behövs det ju lite nytt arr, men att pianot är med hela tiden? Eventuellt testa med en ensam hög stråke som mer tillför en atmosfär än melodi.

Sedan kanske det är bra att helt plocka bort slagverket? Ja, det blir tre låtar, med visst ny-arr.

Stycke 1: Piano och stråke
Stycke 2: Stråkar
Stycke 3: Stråkar och slagverk

Fasen måste lyssna igen. Tänk att man är stressad till jobbet och ändå sitter här och lyssnar om och om igen på ett 7 minuter långt stycke.




Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Snyggt!

Får man fråga vilket ljudbibliotek du använder?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar