Kontrollrummet

behöver lite tips på "lillfingerövningar"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Jag har lite problem med mitt lillfinger när jag spelar gitarr.. den flyttas från greppbrädan ca 5 cm när jag kör en vanlig skala eller solar lite :wacko: haha.. vill minimiera det så mycker som möjligt.. har ni några bra tips för "lillfingerövningar" :wacko:

Tack på förhand!! :lol:


freddy

  • Gäst
kromatiska övningar är det som gäller.

Sätta handen på valfri position på halsen och kör 1-2-3-4 (nummer indikerar vilket finger man använder).

Sen är det bara att alternera i olika mönster, som du sa så var det lillfingeret i ditt fall då.

kanske spela typ 4-3-4-2-4-1 mönster och fokusera på att hålla fingrarna nära halsen, inte släppa upp dom så mycket.

Återkom om det är något som är oklart.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
kromatiska övningar är inte precis dom roligaste... brukar värma upp fingrarna med kromatiska övningar med olika mönster.. söker något lite mer invecklat.. typ köra durskalan där man hoppar över ett ton å sen tillbaks ett.. typ  c-e-d-f-e-g-f-a-g osv... fast den har också blivit lite tråkig  :( .. letar efter nåt nytt (borde kanske skrivit så från början)


freddy

  • Gäst
kromatiska övningar är inte precis dom roligaste... brukar värma upp fingrarna med kromatiska övningar med olika mönster.. söker något lite mer invecklat.. typ köra durskalan där man hoppar över ett ton å sen tillbaks ett.. typ  c-e-d-f-e-g-f-a-g osv... fast den har också blivit lite tråkig  :( .. letar efter nåt nytt (borde kanske skrivit så från början)

Öva teknik är inte kul heller. Inte på det sättet. Men va fan, på dig låter det som du har övat ett tag. Så då tycker jag du bara ska ösa låtar, lira någon musik där du vet att ditt lillfinger får jobba. Annars kan du väl ge dig på humlans flykt? :D Oavsett vad du gör så tänk hela tiden på hur du använder fingrarna när du spelar. En gitarrlärare lärde mig förut att man skulle tänka slött, vilket är oftast väldigt sant. Alltså minimalt med handförflyttningar och så lite jobb som möjligt.

Det bästa är nog att du hittar på egna övningar, skriv ett riff eller en figur som fokuserar på just dina problem.

Sen finns det väl hundratals instruktionsvideos som behandlar just detta, John Petrucci har gjort en bra video vet jag.

   


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok.. aa jag kör som vanligt då.. ska kolla upp videon på den... och humlans flykt har jag hört talas om innan.. ska se vad det är för något :D .. tack för tipsen!!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Mitt vänstra lillfinger är fucked up. Det liksom vill inte vara hos de andra fingrarna, även i normalt avslappnat tillstånd då jag bara håller handen framför mig. När jag lirar gitarr så sticker lillfingret iväg rätt ut i luften, likaså när jag dricker té. Ser ut som en riktig adelsman med fingret rätt ut i luften. :lol:

Man kanske skulle försöka träna bort det. Fast det känns så genetiskt och medfött så jag är lite tveksam...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Minns "Spindeln" från gitarrlektionerna. Googlade på det och hittade: http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-spindlar/index.html.

Dock inte med den spindeln jag mindes, men här kanske finns något matnyttigt i alla fall.


oceanmusic

  • Gäst
Minns "Spindeln" från gitarrlektionerna. Googlade på det och hittade: http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-spindlar/index.html.

Dock inte med den spindeln jag mindes, men här kanske finns något matnyttigt i alla fall.

Vilken kalaslänk Wernborg! Jag tackar och tar emot.  :) Sedan att hjärnan började koka efter en liten stunds tittande är en annan sak...  ;)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tips från coachen?

:)
Brukar köra den 2:15 in emellanåt, men är för lat/glömmer bort att öva  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
haha.. "chromawoods", det är verkligen irriterande när man kollar på lillfingret, den bara dansar omkring där som en idiot.. men när man spelar sakta med lillfingret nära halsen så får man nästan kramp i handen efter 1 min typ.. coachen hade ju en hel del övningar jag aldrig testat förut (blir nog å köra övningar 2 timmar imorn :D)  ha d!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tips från coachen?

:)
Brukar köra den 2:15 in emellanåt, men är för lat/glömmer bort att öva  :rolleyes:

Det ser ut som att Joe Satriani känner gitarrhalsen väl!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google