kromatiska övningar är inte precis dom roligaste... brukar värma upp fingrarna med kromatiska övningar med olika mönster.. söker något lite mer invecklat.. typ köra durskalan där man hoppar över ett ton å sen tillbaks ett.. typ c-e-d-f-e-g-f-a-g osv... fast den har också blivit lite tråkig
.. letar efter nåt nytt (borde kanske skrivit så från början)
Öva teknik är inte kul heller. Inte på det sättet. Men va fan, på dig låter det som du har övat ett tag. Så då tycker jag du bara ska ösa låtar, lira någon musik där du vet att ditt lillfinger får jobba. Annars kan du väl ge dig på humlans flykt?

Oavsett vad du gör så tänk hela tiden på hur du använder fingrarna när du spelar. En gitarrlärare lärde mig förut att man skulle tänka slött, vilket är oftast väldigt sant. Alltså minimalt med handförflyttningar och så lite jobb som möjligt.
Det bästa är nog att du hittar på egna övningar, skriv ett riff eller en figur som fokuserar på just dina problem.
Sen finns det väl hundratals instruktionsvideos som behandlar just detta, John Petrucci har gjort en bra video vet jag.