Forum > Demolåtar
Piece of paper - Memphis med tjejpolare
pirateKING:
--- Citat från: Memphis skrivet 26.08.2008, 00:36:23 ---
--- Citat från: pirateKING skrivet 25.08.2008, 11:13:49 ---Tjena!
Bra låt och skön sång. Härlig intromelodi också.
Trummorna låter både för högt och riktigt otight. Sänk framförallt cymbaler/rides i volym. Mjuka även till kaggen, den är hård och passar inte riktigt in. Pukorna bör också sänkas. Virvel låter bra men kanske skulle må bra av lite mer kropp.
Önskar få gitarren panorerad mer också, det blir lite konstigt när den ligger på samma ställe som sången.
Sången låter bra men jag tror du har rätt i att stämmor på vissa ställen hjälper! Sångens mix är också mjuk och bra!
Lite kvar att fixa tycker jag, men en bra låt och det blir kanon när du är färdig!
--- Slut citat ---
Tja PirateKing! Tack för berömmet och kritiken! Kul att du gillade introt! :) Ja, trummorna är väldigt othigta och ljudet behöver mixas bättre vilket inte är min starkaste sida. Skall försöka igen och om det inte blir bättre så skall jag leta upp någon som kan ta över. :) Angående gitarren så är den inspelad med sången samtidigt.. :unsure: Dels för att jag bara har en mikrofon och för att vi ville spara tid, så att panorera den med min dubb bli nog svårt. Kul att sångens mix fungerade! Har pillat med reverb och delay från Reason. Angående trummorna så ska jag ta mig till en fritidsgård och spela in på ett el-kit, kommer nog göra susen. :) Tack för din kommentar!
Mvh
Memphis
--- Slut citat ---
Klart du inte ska lämna det till nån annan! Varje gång du gör en mix så blir det bättre. Övning övning, det är ända sättet :)
Det blir rätt jobbigt att mixa om gitarr och sång är på samma spår. Jag tycker du ska spela in det en gång till så du kan mixa var för sig.
Du har ju en bra låt här! Var inte lat nu och fixa klart den! ;)
Rattlesnake:
Jag gillar låten och arret, men pga bristerna i inspelningstekniken tror jag inte du kan få det att låta bättre än så här - en skaplig demo. Det som framför allt hörs är att gitarren och sången slåss om frekvensområdet och stereobredden. Trummorna förbryllade mig först, hur kan handklickade trummor låta otajt? :huh: Du har alltså spelat in gitarr och sång med en mick, utan klick? Då blir det svårt att få till det tajt med trummor. Tänker på Simon&Garfunkels "Sounds of Silence" där de gjorde samma sak, och trummorna låter hopplöst otajta på sina ställen.
Mitt råd är att släppa den här versionen. Gör en ny grund med trummor och bas, ta dit tjejen igen så hon får sätta ny gitarr och sång - var för sig. När ni ändå håller på så tycker jag att du skall försöka få henne att sjunga ut, hon har bra röst, men jag tycker det låter lite introvert.
För att vara första försöket på poplåt tycker jag du glänser. Jag fick direkt associationer till modern, nyskapande pop när låten drog igång.
MaxB:
Trevligt att ha en sångerska att leka med så här. Kul att höra och jag vill definitivt höra mer låtar av er. Bra att ratta ljudet själv också eftersom man hela tiden kan lära sig mer på det.
freddy:
Det mesta har väl sagts redan.
Trummorna snubblar i varje liten fill, styr upp med kvantisering.
Sången känns lite tam, bra och fin ton har hon dock. Men försök kanske att få henne att känna mer eller överdriva uttrycken mer, nu känns det lite som hon går på default. Inte dåligt alls, bara lite uddlöst.
Låten är fin. Gillar denna typ av pop/rock med tjejsång, men en bättre produktion måste nog till om man ska njuta av detta till fullo. :D
Avslutande delen känns inte heller stabil, tror det är kompgitarren som känns lite ryckig.
Du har något bra här, försök bara ratta till lite mer fläsk i produktionen. Lite mer attityd i trummorna och sången. Bara för att det är en soft låt så behöver den inte attitydslös :)
Lycka till memphis och jag vill också höra mer!
MaxB:
--- Citat från: freddy skrivet 26.08.2008, 13:16:39 ---Sången känns lite tam, bra och fin ton har hon dock. Men försök kanske att få henne att känna mer eller överdriva uttrycken mer, nu känns det lite som hon går på default. Inte dåligt alls, bara lite uddlöst.
Låten är fin. Gillar denna typ av pop/rock med tjejsång, men en bättre produktion måste nog till om man ska njuta av detta till fullo. :D
Du har något bra här, försök bara ratta till lite mer fläsk i produktionen. Lite mer attityd i trummorna och sången. Bara för att det är en soft låt så behöver den inte attitydslös :)
--- Slut citat ---
Bra kommentar från Freddy. Jag visste inte hur jag skulle kommentera den saken men Freddy löste det bra. Rösten är bra - och mer övning ger mer attityd!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida