Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike - The thruth is hard to find
Toby:
Fin sång och bra munspelslir! Förstår att den inte är färdig när jag hör slutet. Har lite svårt för soundet däremot. Skulle önska lite mer närhet i rösten i verserna. Tycker att det luktar lite dansband. :P Tycker att den där gitarrgrejen som ligger själv är helt malplacerad. Även de första tonerna på pianot, som är lite rubato, tycker jag skulle ligga mer i tempo. (naturligtvis smaksak.) Sticket är fint, och melodiskt inte helt förutsägbart. Det här blir nog bra när du är klar. :)
DåligtGehör:
Gillar kärnan i låten men inte dess klädedräkt.
Man kan nog även uttrycka det som att jag gillar sången men tycker att kompet inte matchar. Sången håller hög klass men det gör inte kompet/arret enligt mig. Den liksom balanserar mellan att låta på olika sätt; lite frikyrka, lite folkcountry, lätt smörcountry samt dansband. Det blir liksom en sån där låt man hör och tänker shit vad den hade kunnat låta bra men i det skick den presenteras så känns den rätt blek trots den starka sången.
Det partiet som fungerar bäst är munspelsolot. Inte för att munspelet är bättre än sången utan för att kompet här är det mest distinkta. Du spelar enkelt och konsekvent på gitarren här och det funkar bra. Här känns låten mer utmejslad och definitiv. Det betyder dock inte att man inte kan tänka sig något mer instrument. Första delen däremot känns mer spretig och identitetslös med inslag av syntmatta/stråkmatta, lite spridda skurar på pianot vilket tillsammans basen och trumkompet får låten att bli rätt harmlös.
Jag skulle hellre hört den med ett arr som var mer tydligt folkcountryblues ala t.ex. Eric Bibbs akustiska saker.
? Kan man inte tänka sig dragspel/mandolin/steelguitar istället för stråkar/syntmattor.
Tycker den spretar även i och med "B" partiet som är bra melodiskt och utgör ett bra avbrott men som känns något märkligt soundmässigt. Lite för tjusigt och synteteiskt i förhållande till den annars mer akustiska känslan.
? Jag hade nog funderat på att avstå från konventionellt trumset på den här. Prövat något som t.ex. "pukspelad" bastrumma och tamburin, fotstamp eller som yllet föreslog vispar.
- Trumfillsen är alldeles onödigt omfångsrika och frekventa. Dessa låter inte bra milt sagt.
- Basmellanspelet med efterföljande trumfill tycker jag drar ner låten ordentligt.
Harmonica mike:
Då ska vi se vad DG tycker..
Lång och genomtänkt feedback.Det blev mycket för mig att bita i,men du har en del poänger helt klart.
Låten är ju mera av en skiss och inte klar än arr/mix mässigt.Jag har en version utan piano/stråk,och den låter helt ok - men tunn..Jag ska färdig ställa strukturen och ta mig en riktig funderare på vad som ska få låta och inte.Dina tips om banjo/dragspel etc.. är bra.Men lite svåra att realisera.Jag har inga såna musiker i mitt kontaktnät.
Som du hör i nuvarande arr så har jag sökt lite efter en fungerande tråd,och det som har gett bäst respons är ju B-temat.Kanske beror det bara på sången,jag vet inte.
Låten funkar ju med bas trummor gitarr sång och munspel,men det blir lite tunt.Å andra sidan så kan det enkla vara bäst ibland.Jag donar på lite till och lägger upp den,så får vi se vart det tar vägen.
Mycket bra och genomtänkt feedback DG,jag respekterar dina åsikter och väger dom i guld - då jag vet att du gillar denna genre.
Mvh
Micael
stajo:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 02.04.2007, 22:07:19 ---
--- Citat från: stajo skrivet 02.04.2007, 21:16:07 ---tänkte först skriva att den var ju ganska tråkig men att trots allt låter det bra just bara för din känsla i rösten etc...
men men sedan dök ju partiet vid 1.25-1.50 upp :rolleyes:, tycker de 25 sekunderna låter makalöst bra. Arrmässigt är det ju också klart den biten. Kan du inte bygga vidare på det soundet på något vis? Iofs är det kanske brytningen som gör mycket hm men ändå.
missförstå mig inte det andra är ju bra men känns mer som en i mängden medan den andra delen är en del i en kanonlåt.
--- Slut citat ---
Tack Staffan för feedback.
Grunnat länge på hur jag ska gå vidare..förstått att sticket är bra och färdigt.När jag tog ut den på guran så hade jag ett annat upplägg på sticket ackordsmässigt,lite längre och mer text.Bra ide att utveckla det,det anammar jag..Får jag inte till stråk/blås arret så kanske du vill vara med på denna?
En bra låt har ju ett budskap och en stark reff..hör av mig om jag får ihop det.
Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Såklart :)
karl:
du har en röst och ett munspel som bär hela vägen vad du än gör...så även i denna... och kompet skulle bli bättre med riktiga instrument...pianot låter " burrigt" som en del digitala gör och basen vid 1:50 däromkring blir alldelesför naken , blottad för att soundet ska hålla....som sagt det som räddar den här är din sång och munspelet....men med "bättre" kompinstrument kan det bli hur bra som helst....
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida