Jag gör nog något som är ganska nära Slaptaps upplägg, med "ideer", "slask" och "seriöst".
Jag bestämmer aldrig någonting förrän vid mix, utan har alla vägar öppna, men som regel använder jag trummor, bas och piano medan låten blir till - och om jag kommer på en bra melodi, så får en flöjt spela den tills det närmar sig sånginspelning.
När strukturen på en låt börjar bli färdig, så brukar jag fundera lite mer på vilka ljud som ska finnas med. Jag är inte ett dugg intresserad av syntprogrammering, utan tycker att det är mest slöseri med värdefull tid - så om jag inte är helt nöjd med ett ljud, så mixtrar jag hellre lite grand med eq eller lägger någon annan synt som spelar samma sak. Det brukar funka bra i slutänden. Texten är alltid det sista jag pillar ihop. Ofta faller en text på plats ganska snabbt och smidigt, men ibland kan det ta en halv evighet att få ihop något som låter vettigt... När strukturen och grundinstrumenten är bestämda, så brukar det bli dags för lite kosmetika, som stråkar, brass, percussion etc - men när sången läggs, så är det oftast ett ganska enkelt komp för att inte störa den viktiga sången - och jag bestämmer som sagt inget förrän vid mix, så en slinga som jag tyckte lät super under låtens tillkomst, kan lika gärna strykas om det visar sig att den inte fungerar ihop med sången. Samma sak om jag har valt något syntljud som blir för "fett", så väljer jag ett "tunnare" ljud eller kanske något helt annat instrument. "Kill your darlings" och "Less is more" är viktiga uttryck som de flesta borde ha i bakhuvudet...