Kontrollrummet

Arbetssätt...upplägg???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Jag vet att alla arbetar på lite olika sätt när det handlar om musikskapandet. Vissa går antagligen från ide till färdigt alster i ett svep medan andra tar det stegvis...och jag tillhör definitivt de sistnämnda.
Tänkte här lite kort sammanfatta mitt sätt:

I grova drag arbetar jag i tre steg, varav det första är "ideer". Här slänger jag snabbt ner trumkomp, melodier, textsnuttar, gitarr - och -basriff utan tanke på kvalitet. Det är enbart GM/GS som gäller vid MIDI-hantering, och här jobbas ingenting med mix, EQ eller andra inställningar. Det är enbart "spara ideer" som gäller. Här kan prylarna bli liggande väldigt länge (som wave 44/16 och MIDI)...ibland flera år tydligen... :ph34r:

Nästa steg är "slasken". Här färdigställer jag grunderna till hela låtar. Pelar klart i MIDI-filer och lägger upp grundspelet för gura och bas bl a. Testar även lite olika trumljud. Fyller på texter...hellre för mycket ord än för lite...det är enklare att ta bort än att behöva lägga till när det verkligen är dags för sång... :) Faktum är att det är denna biten jag tycker är roligast och där jag lägger mest energi... :P

"Seriöst" är nästa steg. Här ska låtarna få sitt slutgiltiga sound. Det spelas in med "rätt ljud", editeras, skruvas, pannas, EQas osv osv...och väldigt få låtar lämnar detta steg då jag aldrig blir nöjd (fel gitarrljud, fixar inte solot, ingen sång, inte nöjd med trumljudet etc för att nämna några orsaker)... <_<

Ja, det blev kort det här... B)






Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul tråd!

För mig går det till på ungefär samma sätt..IBLAND! :)

Ananrs finn ett par alternativ, utöver det du beskriver:

1. Sitter o pillar med en trumloop....latjar med en basgång och....vips.....fanken, det funkar!! Sen göra man klart en ljudbil och fortsätter utifrån det...kan bli liggande skitlänge tills rätt låt dyker upp......

2. Gitarr/Pianoklink...oftast en hel låt tas fram med enkla arr......bilsång och funderande. Sedan kör man skarpt direkt.


Men, oftast så gör jag rätt precis som du beskriver!

vid  nätsamarbeten kan desutom låten tvärnita och byta riktning mitt i......på gott och ont, gott mest , för det blir en ny grej av det:)


ehm....tja, det va det! :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Jag har väl mer eller mindre bara två sett att göra låtar på.

#1:

Jag får inspiration eller ideér till att göra en låt. Och så gör jag låten.
Tar vanligtvis mellan 3 och 5 timmar att få klart låten.
Dagen efter gör jag bara lite såndär jättefinmixning. och så varen helt 100% klar!

#2

Jag får inspiration och ideér men lyckas inte ha orken att göra en hel låt. Så jag lägger den på is.Kan ligga så extremt länge eller så slänger jag den helt enkelt efter ett tag.
När jag gör klart en sånhär låt som är liggandes så sker det på samma vis som alternativ #1 bara att jag har en grund att arbeta vidare på.

Japp! :)
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag har utvecklat en 10-stegsmodell som fungerar bra för mig.

Steg 1. Jag har en tenta på gång.
Steg 2. "Jag ska bara kolla mailen innan jag börjar"
Steg 3. "... och spela lite gitarr"
Steg 4. "Shit, den här låtidén måste jag komma ihåg, bäst att jag gör en slaskinspelning"
Steg 5. Riggar upp mikrofonen, spelar gitarr och sjunger in ett slaskspår.
Steg 6. Sätter mig inte och pluggar, utan lägger på bas, trummor, ny gitarr och sång...
Steg 7. Lägger ut på forumet
Steg 8. Uppdaterar till förbannelse, vill ha kommentarer
Steg 9. Kommentera då! Bump bump bump.
Steg 10. Plötsligen tentadag.  :ph34r:

Jag vet inte vad jag ska kalla modellen, men jag vill gärna ha med 200000 i studieskuld i namnet...
blargh


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Fidden drog upp en väldigt bra poäng...

TENTOR.

Antingen har man en tenta snart eller så har man precis kuggat den.
I båda fallen blir det oftast en mörk eller deppig låt! :unsure:
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
PAZO: jepp! Teknisk fysik är ett enda långt dåligt samvete; får man IG blir man deppig för inte pluggat, får man 3 utan att ha pluggat, ja vad kunde man inte fått med lite ansträngning..samma gäller betyg fyra ;)


Ofta tycker jag faktiskt att just texter/melodier blir bra om de görs under lite tidspress eller på oväntad tid...tex om man väntar på att nån ska komma som aldrig kommer, och man sitter och plinkar på piano så länge.....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag gör nog något som är ganska nära Slaptaps upplägg, med "ideer", "slask" och "seriöst".

Jag bestämmer aldrig någonting förrän vid mix, utan har alla vägar öppna, men som regel använder jag trummor, bas och piano medan låten blir till - och om jag kommer på en bra melodi, så får en flöjt spela den tills det närmar sig sånginspelning.
När strukturen på en låt börjar bli färdig, så brukar jag fundera lite mer på vilka ljud som ska finnas med. Jag är inte ett dugg intresserad av syntprogrammering, utan tycker att det är mest slöseri med värdefull tid - så om jag inte är helt nöjd med ett ljud, så mixtrar jag hellre lite grand med eq eller lägger någon annan synt som spelar samma sak. Det brukar funka bra i slutänden. Texten är alltid det sista jag pillar ihop. Ofta faller en text på plats ganska snabbt och smidigt, men ibland kan det ta en halv evighet att få ihop något som låter vettigt... När strukturen och grundinstrumenten är bestämda, så brukar det bli dags för lite kosmetika, som stråkar, brass, percussion etc - men när sången läggs, så är det oftast ett ganska enkelt komp för att inte störa den viktiga sången - och jag bestämmer som sagt inget förrän vid mix, så en slinga som jag tyckte lät super under låtens tillkomst, kan lika gärna strykas om det visar sig att den inte fungerar ihop med sången. Samma sak om jag har valt något syntljud som blir för "fett", så väljer jag ett "tunnare" ljud eller kanske något helt annat instrument. "Kill your darlings" och "Less is more" är viktiga uttryck som de flesta borde ha i bakhuvudet...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag fastnar i det at jag gör "mixning" i varje skede. Ibland har jag färdig mix förrän sången är lagd. Mycket ineffektivt och problematiskt tycker jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag fastnar i det at jag gör "mixning" i varje skede. Ibland har jag färdig mix förrän sången är lagd. Mycket ineffektivt och problematiskt tycker jag.


händer mig oxo :(    Två ljud..pillar med lite eq, effekter och ställer dem så de låter bra. trummor lika,, sen nästa,, mer eg, ckompressor och vad det må var. sen sång, varpå allt ställs om igen.....


blir oftast roligare om man driver på och kör igång inspelningarna och fokuserar på melodier/uppbyggnad, men svåert ibland....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Jag gör min musik långt borta från allt vad inspelningsprogram heter. Eventuellt sitter jag med ett enkelt midiprogram som Guitar Pro eller Powertab. För mig så är hela inspelningsprogrammets utseende så avtändande... :ph34r:

När jag skriver låtar, så kanske jag kikar ut genom fönstret lite då och då, tar fram några böcker, rentav några spel, osv...allt som kan inspirera! Jag försöker rentutav i den mån det är möjligt komma på idéer utan ett instrument i handen!

Tyvärr är jag dock mycket mer intresserad av att skriva låtar än att spela in dom och mixa dom...men på senare tiden har jag börjat mixtra en hel del. Till skillnad från många andra, har jag märkt, så ser jag inspelning/mixning och låtskrivande som två vitt skilda saker. Vet att alla inte jobbar så... :)
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Brukar sitta med gitarren och spåna, brukar ha det svårt med texterna men men ibland får man ju fram nått bra.
Sedan brukar jag spela in det med 2 spår, ett med gitarren och ett med sång så att jag inte ska glömma bort det jag gjort.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag gör en väldigt enkel slaskmix och gör ingen seriös mix eller några egentliga val av instrument i VSTi:erna förrän vid slutmixen. Jag tycker att det blir lättare att jobba med musikinnehållet om man inte bryr sig om ljudet någon speciellt under tiden. Man hör dessutom om idén håller, om man struntar i att frisera det under tiden. Funkar låten med ett väldigt enkelt komp, så är den bra. Funkar den inte med det enkla kompet, så är det ändå inte lönt att slösa tid på den - för då kommer ingen kosmetika i världen att få låten att bli bra ändå...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kan inte säga exakt hur eller var det börjar. Eller..jo, jag skriver låtar i huvudet, text och musik kommer samtidigt oftast (iallafall första versen..), ibland skriver jag bara text och ibland gör jag en instrumental först. Ibland finns en gitarr inblandad. Om jag spelar in något i låtskrivarskedet så är det bara för att jag ska slippa tänka "attans, hur var den där refrängmelodin som var så jäkla bra".

Jag har även testat förut att bygga låtar genom instrumentpålägg. T.ex. om jag improviserar lite trummor och spelar in, sedan en gitarr på det, och bas, sen sång med ploj engelska. Problemet är att då har jag en inspelning med världens inlevelse och känsla och som är omöjlig att återskapa MEN som är otight, falsk, halvtaskigt ljud och med dadaengelska.. Och då fastnar man där.

Nej, jag tror att man bara skapar sig onödiga problem med slask inspelning/mix. Det händer ofta något magiskt första gången man spelar in något och då är det bättre att spara det till slutversionen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Jag har utvecklat en 10-stegsmodell som fungerar bra för mig.

Steg 1. Jag har en tenta på gång.
Steg 2. "Jag ska bara kolla mailen innan jag börjar"
Steg 3. "... och spela lite gitarr"
Steg 4. "Shit, den här låtidén måste jag komma ihåg, bäst att jag gör en slaskinspelning"
Steg 5. Riggar upp mikrofonen, spelar gitarr och sjunger in ett slaskspår.
Steg 6. Sätter mig inte och pluggar, utan lägger på bas, trummor, ny gitarr och sång...
Steg 7. Lägger ut på forumet
Steg 8. Uppdaterar till förbannelse, vill ha kommentarer
Steg 9. Kommentera då! Bump bump bump.
Steg 10. Plötsligen tentadag.  :ph34r:

Jag vet inte vad jag ska kalla modellen, men jag vill gärna ha med 200000 i studieskuld i namnet...

Haha, något av det roligaste jag läst på detta forum hitintills. :lol:

Personligen så hör jag en melodi i huvudet, sjunger in den på mobilen för att inte glömma den, bearbetar lite beat och bas på den mentalt, lyssnar på melodin igen när jag kommer in i studion, börjar peta ihop den i Cubase med början från det som låter mest dominant i huvvet (kan både vara bas, beat, eller melodi), blir nånstans mellan 20-80% klar, kommer sen på en ny melodi mitt i alltihopa, börjar om från början... och så går det runt så där. Hinner sällan bli 100% klar med ett alster.
« Senast ändrad: 03.03.2007, 04:56:15 by hackeman »
http://mera.hacke.nu


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt hur jag gör.
Jag sätter mig iaf aldrig ner för att skriva en låt. Alltså jag kan inte sätta mig ner med gitarren spela några ackord och försöka komma på nåt bra. Utan jag lever livet gör min vanliga sysslor Går till skolan, städar, lagar mat umgås med vänner etc. plötsligt kommer det en idé in i huvudet. det kan vara en melodi, en textrad, ett trumkomp, en effekt eller en ackordföljd.

Först nu tar jag tag i gitarren/pianot och försöker ta ut det jag har i huvudet. Är det något speciellt ljud elelr effekt jag får i huvudet sätter jag mig vid datorn direkt tar fram någon av mina synthar och försöker skruva fram så likt ljud som möjligt. (t ex)

En annan rolig grej jag gjorde förut var att jag la en bakgrund med bas, trummor, gitarr. Sen lät jag en av mina kompisar (som kanske inte är helt omusikalisk men inte kan spela något instrument) spela lite random på mitt keyboard till det. muteat så han inte kunde höra vad han spelade. Sen lyssnade jag. Visst just nu lät det ganska väldigt mycket jätte illa :D
Sen klippte jag bort alla toner som inte funkade, tajtade till det lite, och vips så hade jag en ganska rolig melodi alt. ett ganska roligt solo.
Nästa dag i skolan gick jag och nynnade på någonting hela dagen. Jag kunde inte komma på vad det var. Men sen kom jag på det, det var ju ett litet stycke ur låten vi gjorde igår. så den melodin jag hade gått och nynnat på blev nästa vers till min nästa låt (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En annan rolig grej jag gjorde förut var att jag la en bakgrund med bas, trummor, gitarr. Sen lät jag en av mina kompisar (som kanske inte är helt omusikalisk men inte kan spela något instrument) spela lite random på mitt keyboard till det. muteat så han inte kunde höra vad han spelade. Sen lyssnade jag. Visst just nu lät det ganska väldigt mycket jätte illa :D
Sen klippte jag bort alla toner som inte funkade, tajtade till det lite, och vips så hade jag en ganska rolig melodi alt. ett ganska roligt solo.

Såna här slump grejer är kul. Funkar också med texter. Man skriver massa ord och fraser på små papperslappar och kastar upp i luften. Sen lägger man ut från vänster till höger alt. drar en lapp i taget ur högen och skriver ner vad det blir..  :)
Man måste ju alltid styra upp och ändra lite men det kan vara väldigt kul och inspirerande.
http://soundcloud.com/samsas-violin


DåligtGehör

  • Gäst
Mitt gamla upplägg (pre 1993) var dels att skriva låtar/skisser på gitarr och sedan aldrig få in dem i datorn pga av jag inte kunde spela keyboard. Dock spelade jag/vi en del av dem i replokalen. Nu hoppas jag kunna lägga mer grunder med gitarr (audio) så att det blir lättare att gå vidare med dem och kanske få lite hjälp av någon som kan lira in svårare saker på keyboard m.m.  ;)

Annars måste jag säga att jag aldrig har varit snabb med att göra färdigt en låt. Ofta hittar jag en del men får vänta/söka efter de andra delar tills jag blir nöjd. Så aldrig det där, jag gjorde låten på 20 minuter.

Nästan alltid är det harmonier som jag leker fram på gitarren. (Sällan något jag hör innan. Det förekommer men det lyckas jag alltid glömma innan jag kommer hem.) Försöker då höra de andra instrumenten inom mig. Detta ofta mer som en stämning än något väldigt konkret. I den mån det är konkret så är det snarare hur trummisen, basisten osv spelar än hur melodin skall vara. Melodin kommer nästan alltid i ett senare skede. Jag vet inte riktigt varför det är så men jag tror det har och göra med att jag inte är så bra på att minnas exakt vad jag gjorde och hur det lät. Visst tänker/hör jag inom mig ett visst melodiskt innehåll, men stämningar är lättare att hantera än den exakta melodin. Så det är egentligen inget bekymmer. Man hittar alltid något bra senare.

Sedan när jag inbillar mig att Manfred Eicher skulle vara nöjd så känns det rätt ok  :o   :unsure:  :angry:  :ph34r:

---

Det är intressant hur begränsningar påverkar det man gör. I och med att jag var så heltafflig på keyboard så den musiken jag ändå gjorde på datorn mha keyboard var helt klart annorlunda än det jag gjorde på gitarren.

« Senast ändrad: 05.03.2007, 00:37:47 by DåligtGehör »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
själv tycker jag inte att musiken jag gör är inspirerande.. det jag inspireras av är tekniska lösningar.. om jag har en bas o låter den styra ex. virveltrumman eller ngt annat.

använder mig mkt av slumpgeneratorer.. sample & hold är ett bra exempel på hur man kan få fram dödligt schyssta grejjer..
kopplar in s&h på min ms20, splera in i pro tools ett par takter, justerar, klipper och hittar min slinga..

likaså i reason.. där brukar jag alltid koppla in en pattern sequencer till ngn synth o låta matrixen göra ett randomized pattern, och sen klickar jag bort de ja inte gillar, o behåller de ja gillar.. :)

slumpen är fruktansvärt bra när jag gör grejjer.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
En annan rolig grej jag gjorde förut var att jag la en bakgrund med bas, trummor, gitarr. Sen lät jag en av mina kompisar (som kanske inte är helt omusikalisk men inte kan spela något instrument) spela lite random på mitt keyboard till det. muteat så han inte kunde höra vad han spelade. Sen lyssnade jag. Visst just nu lät det ganska väldigt mycket jätte illa :D
Sen klippte jag bort alla toner som inte funkade, tajtade till det lite, och vips så hade jag en ganska rolig melodi alt. ett ganska roligt solo.

Såna här slump grejer är kul. Funkar också med texter. Man skriver massa ord och fraser på små papperslappar och kastar upp i luften. Sen lägger man ut från vänster till höger alt. drar en lapp i taget ur högen och skriver ner vad det blir..  :)
Man måste ju alltid styra upp och ändra lite men det kan vara väldigt kul och inspirerande.


 :)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag märke nu efter att mer och mer bärjat med sång att sättet ändras ibland..nynnar på melodier, och ur det kommer ett par fraser. under en lång bilsresa kanske jag sänker stereon och istället sjunger på nya låten.

riktigt kul....nytt för mig!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Verkar som många utgår från idéer som ploppar upp i skallen. För mig händer det också, men inte lika ofta som när jag bara sitter och leker. Utgår sällan från idéer. Jag sätter mig med gitarren/klaviaturet och börjar leka. Det brukar inte ta lång tid innan man (ofta slumpartat) kommer på något. Jag är ingen teoretiker när det kommer till att skapa musik, det är ren estetik. Utgår ALLTID från en lead-melodi som jag klinkar fram på ovan nämnda vis. Melodin är allt. Händer ju att man börjar med ett trumkomp istället, men jag har svårare för att fullfölja något sånt.

De få gånger jag utgår från en färdig idé, blir resultatet ALDRIG vad idéen var i skallen. Aldrig. Ibland är det en fördel, ibland nackdel.

Jag har väldigt lätt för att finna enskilda riff och melodier, men att bygga detta till en klar låt brukar sällan hända. Jag har såååå många påbörjade låtar som skulle kunna bli så bra, men jag vet inte hur jag ska ta dem vidare. Det är ofta här som samarbeten lönar sig, har jag märkt.


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Verkar som många utgår från idéer som ploppar upp i skallen. För mig händer det också, men inte lika ofta som när jag bara sitter och leker. Utgår sällan från idéer....

Jaa! Samma här!
Oftast har jag bara lust att göra musik, men vetifan inte vad för musik jag ska göra. utan jag gillar mest att pilla och blir det något sen så äre bara positivt :D
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det kommer ofta ideer när man är ute springer/cyklar, men sen när man kommer hem är de som bortblåsta.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skaffa mp3 me diktafon! :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
skaffa mp3 me diktafon! :D
Har en sådan, men har den aldrig med mig när jag kommer på ideerna.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
skaffa mp3 me diktafon! :D
Har en sådan, men har den aldrig med mig när jag kommer på ideerna.

Spika fast den i handleden. ;)
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)


Tack Claes! Du påminde mig precis att jag har värsta hitkompositionen inspelad på min förr-förra mobil.  :D  Den som morsan har fått ärva....  :o


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)


Tack Claes! Du påminde mig precis att jag har värsta hitkompositionen inspelad på min förr-förra mobil.  :D  Den som morsan har fått ärva....  :o

Bara att hoppas att hon inte har hittat hur man raderar allt... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
Inte när man tränar, oftast inte iaf. Hatar att ha sakern i fickorna som guppar upp och ner.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
Inte när man tränar, oftast inte iaf. Hatar att ha sakern i fickorna som guppar upp och ner.
För mig är det tvärt om. Jag älskar saker på flickorna som guppar upp och ner när dom tränar....

... eller jag menar... eeeeh

 :ph34r:
blargh


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Jag brukar utgå från gitarrer. Först sitter jag och jammar lite och när det kommer något bra skriver jag ner det i Guitar Pro (världens bästa program för gitarrmusik). Gör fler riff och arrangerar tills det liknar en låt. Slänger på en till gitarr om det behövs stämmor. Sen kommer bas som oftast blir ganska enkel och till sist trummor. Sången skriver jag aldrig ner i noter utan brukar klura i huvudet istället, vet inte riktigt varför det blir så.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
Inte när man tränar, oftast inte iaf. Hatar att ha sakern i fickorna som guppar upp och ner.
eller så låter man bli o tränar o sitter i studion!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
Inte när man tränar, oftast inte iaf. Hatar att ha sakern i fickorna som guppar upp och ner.

Japp, men nu är det så vi e skapta :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol