Kontrollrummet

Arbetssätt...upplägg???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det finns ju mobiltelefoner som man kan spela in på. Mobilen har man ju alltid med sig, så det kan kanske vara något att titta på... ;)
Inte när man tränar, oftast inte iaf. Hatar att ha sakern i fickorna som guppar upp och ner.
För mig är det tvärt om. Jag älskar saker på flickorna som guppar upp och ner när dom tränar....

... eller jag menar... eeeeh

 :ph34r:
Synd att jag inte är en flicka då :P


Utloggad Schecter


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
beror mycket på dags form
o viljan. jag o min trummis ...vass... nöter som fan o snidar innan det blir nägot men oftast börjar det med en textrad något man hör läser eller som bara dyker på  i ica kön
som gör att man kan hålla sig för skratt. eller så tar jag ett block en penna o börjar skriva :dom två första raderna brukar alltid kasseras för sedan tar texten mig till fånge så det är bara att hänga med..
sången brukar komma sen till ett komp eller bara enkla taktslag eller korta riff.detta kan ta två minuter eller två dagar.
Har lagt ner ide korgen faktiskt..brukar istället  plåga andra på nätet med att ploppa ur mig dem på olika låtar som kommer i min väg.  Man har ju i dee men fär input av någon mer vilket gör att den utvecklas snabbare. det som blir över skräpar väll i skallen . jo föresten brukar sjunga i min mobil på jobbet .. fan jaja det finns ju mönga sätt.
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kanske kan nämna lite hur ynot och jag jobbat i ett par låtar?

Någon får en snabb ide och skickar över msn, tillbaks kommer ett snabbt svar, kanske sångsnutt eller trummor/syntar eller gitarr. Vi diskuterar stämningar vad den som "orginalskickade" vill ha ut.

I vissa fall händer inget på ett par dagar medans man jobbar lite förutsättninglöst från olika håll. Sedan skickas olika spår via ftp och någon mixar ihop.

Texterna är roliga också..."lyrical battle" via msn. man skriver textsnuttar och den andra reagerar och svarar med något liknande. blir skit ibland, och ibland fastnar riktigt bra grejjor.

Jäkligt kul, snabbt och stimulerande :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Oftast gör jag musiken med en gitarr i famnen och med rösten som meloditillverkare.
Det kan hända någon gång att jag spelar bas till en trummtakt eller spelar synth eller piano och på så vis kommer på något som jag bygger vidare på.

Jag skrev en musikal för några år sedan och den skrev jag all musik på piano och de låtarna låter oxå annorlunda jämfört med annan musik jag skrivit.

I huvudsak så när jag gör själva tagningarna  (grundackorden och kompet är då redan inspelat) då spelar jag in allt och alla idéer som kommer just då och på så vis blir de olika instrumenten slumpmässiga och letar sig in i musiken av sig själva, sedan när det är dags för mix så kastas och flyttas de olika ljuden och melodisnuttarna på ett mera medvetet och konstruktivt vis.
På detta sätt känns det mer "Live" och att det är flera olika individer som spelar och inte bara jag.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
Eftersom sång är mitt "huvudinstrument" så går jag mest och klurar på sådana där saker hela dagarna. Det dyker upp strofer och melodier som jag (ibland) spelar in på MD och behåller tills "läget är det rätta" (vilket fodrar hästminne vilket jag inte har, det blir ju ett antal spår och idéer till slut).
Är mina gelikar i komponeringstagen så får jag höra vad de gör och kan redan på ett ganska tidigt stadium "passa in" något till det de gör. Man kommer med idéer och förslag på det hela. Ibland kommer texten först, utan ett bekymmer om vare sig morgondagen eller melodin, ibland har jag en klar melodi i skallen som jag då febrilt försöker att komma på en text till. Ibland så kastar mina polers ett "färdigt" spår i knäet på mig och säger "gör något av detta..?"
och då...
gör jag det...  :rolleyes:

Sedan är jag en sucker för olika ljud och effekter som brukar kommas på i samma sekund som text eller melodi "kommer". Det handlar om stämningen i låten, det instrumentala, som i mångt och mycket bestämmer hur och om vad det hela kommer att låta som. Å andra sidan så kan man förändra just den stämningen radikalt med en helt annan på sången... Sedan så har det ju förekommit tider då jag bara har skrivit texter till förbannelse i en pärm ofta med färdiga sångmelodier till, som man sedan bara "bekvämt" har kunnat plocka fram direkt när man får en låt kastad i ansiktet...
... och ibland funkar det inte alls...  :lol:

  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken!