Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike - Kärlekens låga
equality:
En omisskännlig HM-låt i en gospel/bluesanda med mycket blueskänsla som bara han kan förmedla. Gillar mycket det lågmälda uttrycket.
Skulle vilja förstärka den vackra gospel-feelen i detta med en återhållen kör som kommer in från ex-vis 00:25. Gitarr och sång låter helt rätt tycker jag. Pianoliret och trummorna låter lite brötigt. Pianot i början helt rätt men sedan går det liksom sin egen väg för mycket. Skulle du inte kompa mer på ackord och några enstaka fills för att förstärka övergångarna ex-vis vid 00:57? Trummorna är lite för aktiva också men en hel del snygga fills. Vispar i ½-beat i stället? Låten som sådan är jättefin med vacker text och borde förlängas med ett stick.
MaxB:
--- Citat från: Clemens skrivet 14.08.2008, 21:54:03 ---Va skaru ha för bilden? :P
--- Slut citat ---
Utsikten från vårt kommande vardagsrumsfönster - ute på landet
Skojaru eller eru seriös? :unsure:
Redigerat: Jag är trött nu, kopplar rysligt långsamt...
> Smidigt tips i annan tråd att lägga bilder på http://forumbilder.se och länka därifrån.
> Men undrar om man samtidigt ger dem rätten att publicera och sälja mina bilder?
HM - Det är en härlig låt Visst är det så, visst är det så.
Basen och pianot skulle kunna läggas om så att de är mer tajta, kanske inte behövs mer än så. Jo, en ren elgura som kör ett enkelt komp också. Har du möjlighet att skicka länk med ett stereospår, helst wave 48 kHz - 16 bitar med bara sång, gitarr och något taktfast (congas eller clicktrack). Skulle vara intressant att testa en sån gitarr om jag får tid och du vill.
Harmonica mike:
Wernis:
Jag testade hammond före pianot,men det ville sig inte riktigt.Trummorna är ju ett kapitel för sig,många ostrukturerade slag.Vanligt tretakts highat lir skapar nog en stabilare grund för resten av arret.Dom blå tonerna ja,det följer ju liksom med då jag arrar låtar på både gott och ont.
Skadad som man är av all blues jag lirat.Visst kan jag testa körer och rakare arr,det kanske funkar bättre.Men innan jag gör det så skall jag testa att lägga om basen mot befintliga trummor,givetvis med en lättare modifikation.Kantslag och lite tatata ta på höghatten funkar ju oxå bra i ett sånt här arr,kanske gör så istället så närmar jag mig "Han är min sång och min glädje".Ooaah körer kan nog oxå passa in rätt bra i denna helt klart.Om jag lirar munspel på denna så blir det melodiöst,inte blues utan rent melodispel på en tänkt solorunda..Köpt en "riktig" övertonsflöjt med sex hål.En sån där Irlänsk sak för sjuttifem spänn.Den kan oxå funka rätt bra som solo instrument,fast mest sugen är jag på att gå loss på pianot.. :rolleyes:
Jag har alltid trott att du drivit/skojat lite med mig då du föreslagit Pelle Karlsson tidigare,men nu när jag fick höra hur du menar så förstår jag att det var seriöst menat :)
Leif:
Jo jag anammar nog wernis tips och drar det mer mot gospelhållet.Mest är det nog trummorna som "stör" och alla blå toner på piano och bas.Melodin är ju fin,så det gäller att arra allt rätt så inte känslan i sång och text går förlorad.Hang in there mate,till veckan så kommer det uppgradering av denna..
MaxB:
Okej,vi lägger ned reggae köret.Jag drar det lite mot gospel så får vi se hur det blir.Gura polare har jag gott om i min närhet så det löser sig om jag får till en stabil och bra grund,tack för ditt erbjudande.Tack för tipset om att lägga in bilder,inte fattat hur det går till,nu vet jag - thanx man.
Equality:
Jo en förlängning skall det bli,ett solo parti(munspel eller övetonsflöjt,piano?) nån form av stick och en avslutande vers/reff.
Fixar till pianot,gav det minst tid i uppbyggnaden av låten.Lirade mer på känsla än komp/rytmik.
Skippar nog visparna..Iofs kan jag testa ditt tips att strukturera upp virveln.Annars borde kantslag och tretakts highat funka rätt bra till denna.Körer är ett bra tips som jag fått tidigare i tråden och anammar.
Jo det finns en fin känsla i text och melodi,det gäller att förvalta det i arret.Kanske har jag tänkt lite för "blått" när jag lirade in detta..Vi får se vad trum/bas/piano fix kan göra för låten samt förstärkning med körer..Lite mer gospel liksom..
Till er alla:
Fantastiskt bra och givande feedback har jag fått på denna.Nu är jag er svaret skyldig om jag kan återgälda det och göra en bra låt av den ide´jag fick 1988.Så många år har denna korta visa legat och väntat..Jag kan lova er,det är inte den enda,har ett gäng med vackra visor som ivrigt pockar på uppmärksamhet.Hå hå ja ja..En i taget :)
Till veckan så skall jag ha version 2 klar.
Mvh
Micael
karl:
Hello Hm....skön låt du fått till, tror det är första gången jag hör dig på svenska :unsure: eller?? hur som helst du vet ju vad jag tycker om din röst och det är inte annorlunda när du sjunger på svenska...du har en känsla som man inte hittar två på /1000...basen är ute och åker här lite varstans, försök styra upp den men inte för mycket den känns lite charmigt nu också...schysst låt / karl
Wernborg:
Bild på 75-kronorsflöjten?
I metall?
Var?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida