Kontrollrummet

Hur mycket pallar ett uttag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

I vårt kök har vi ett jordat uttag ovanför diskbänken, ett jordat uttag ovanför en annan bänk och slutligen ett ojordat dubbeluttag i hörnet av köket. Radhuset är byggt 1982. Jag säger inte att det är rätt men räknar med att det godkändes i alla dessa radhus, då de byggdes.

Jag fick skojiga stötar där i hörnet där jag hade min datorhörna, då jag samtidigt tog i elementet och plåtrena delar baktill på datorn.

- "Kittla dödsskönt"
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tror faktiskt inte det var godkänt..har något bytt kanske? i vårt hur från 75 är allt i kök o källare jordat....ojordat i resten
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag har köpt bara apparater som går på likström, en motionscykel med en JÄTTEDYNAMO på. Min fru får cykla där när jag ska titta på TV, lyssna på radio, Goooooogla, Värma upp huset osv. Det är draget 2.5 mm kabel runt hela huset och de olika appaaterna. Nu e frågan om jag måste el-märka frugan eller tror ni det går bra ändå utan? / Mvh / En undrande Mikke :D


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du måste jorda tanten bara Mikke så är det godkänt :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du måste jorda tanten bara Mikke så är det godkänt :D

Det går bra med 0,75-kabel men då tanten är jordad, får du cykla själv. Tänkt på det?  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Morlow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

Hade samma bekymmer på förra stället vi bodde. Ungefär hälften av säkringarna i huset var 6-ampere istället för 10. Då är en dammsugare på sin höjd vad som orkas med. Vi hade ett uttag i köket som delades med förrådet ute. Helknasigt när man grejade där ute och någon där inne skulle koka kaffe eller dammsuga.  :lol:

Om det är så att du har 6-ampere så är det bara (för en elektriker) att byta i proppskåpet till 10-amperesbotten istället.


oceanmusic

  • Gäst
skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

Hade samma bekymmer på förra stället vi bodde. Ungefär hälften av säkringarna i huset var 6-ampere istället för 10. Då är en dammsugare på sin höjd vad som orkas med. Vi hade ett uttag i köket som delades med förrådet ute. Helknasigt när man grejade där ute och någon där inne skulle koka kaffe eller dammsuga.  :lol:

Om det är så att du har 6-ampere så är det bara (för en elektriker) att byta i proppskåpet till 10-amperesbotten istället.

Mja, så enkelt är det nog inte. Jag skulle definitivt kolla vad det är för ledningar som sitter mellan proppskåpet och uttagen. I värsta fall kan ledningarna brinna upp innan proppen går...  :(  Det finns ju ett skäl till att det är avsäkrat med en 6a istället för en 10a.


Utloggad Morlow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

Hade samma bekymmer på förra stället vi bodde. Ungefär hälften av säkringarna i huset var 6-ampere istället för 10. Då är en dammsugare på sin höjd vad som orkas med. Vi hade ett uttag i köket som delades med förrådet ute. Helknasigt när man grejade där ute och någon där inne skulle koka kaffe eller dammsuga.  :lol:

Om det är så att du har 6-ampere så är det bara (för en elektriker) att byta i proppskåpet till 10-amperesbotten istället.

Mja, så enkelt är det nog inte. Jag skulle definitivt kolla vad det är för ledningar som sitter mellan proppskåpet och uttagen. I värsta fall kan ledningarna brinna upp innan proppen går...  :(  Det finns ju ett skäl till att det är avsäkrat med en 6a istället för en 10a.

Nja, jag är elektriker och jag har mycket svårt att tro att man har dragit tunnare kabel än 1,5 mm2 (jag har aldrig stött på det iaf)
Att det kan va avsäkrat med 6 A beror oftast på att det inte behövdes så höga effekter förr i tiden och då är det ju lika bra att säkringen löser snabbare så man slipper bli stekt^^ eller att det är till en 3-fas grupp som inte behöver så mycket kräm, men elektrikern ser ju direkt när han öppnar centralen vilken kabelarea som sticker iväg in i väggen ;)


oceanmusic

  • Gäst
Nej, det tror inte jag heller men att bara jacka upp en säkring med 4amp kräver lite koll misstänker jag. Med tanke på alla "hobbyinstallationer" som finns kanske det är någon gök som på något ställe kört med .75 kabel, även om det är osannolikt.


Utloggad Morlow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Nej precis, det vet man ju aldrig :P, jag har sett många olika "gök"-installationer, ibland blir man mörkrädd asså :S Men som sagt, kabelarean ser elektrikern direkt när han/hon öppnar centralen :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Tittar du lite står det OM där uppe. OM han får säkra upp, blir det dyrare.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Tittar du lite står det OM där uppe. OM han får säkra upp, blir det dyrare.


I dessa moderna tider, med spejsiga GSMavläsare, betalar man väll bara för den mängd elektroner man nyttjar :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Morlow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Tittar du lite står det OM där uppe. OM han får säkra upp, blir det dyrare.


I dessa moderna tider, med spejsiga GSMavläsare, betalar man väll bara för den mängd elektroner man nyttjar :)

Dom har inte kommit hit än så jag vet faktiskt inte hur dom funkar om ska vara ärlig :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Tittar du lite står det OM där uppe. OM han får säkra upp, blir det dyrare.


I dessa moderna tider, med spejsiga GSMavläsare, betalar man väll bara för den mängd elektroner man nyttjar :)

Dom har inte kommit hit än så jag vet faktiskt inte hur dom funkar om ska vara ärlig :)
Du får betala för den säkring du har oavsett hur mätaren läses av.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hm. Dels får du ju ett dyrare abonnemang om du måste säkra upp. ANnars kostar det väl en ny automatsäkring bara.....+ kontroll att kalbage o dyl är ok.  tusenlapp?

Tack Emu. :) Så abonnemanget blir dyrare, hopp.  -_- En tusing för jobbet låter nog rimligt. Jag skall nämnligen byta rum snart och tror inte det kommer orka driva alla mina pryttlar eftersom säkringen går där om man sätter igång en damsugare när alla lampor e igång..  :rolleyes: Ett gammalt hus..

/M

Det är ju bara att han får dra fram en ny grupp till det rummet och hänga på en extra säkring i centralen, det kommer inte påverka den fasta avgiften på ditt abonnemang om du inte har maxat huvudsäkringarna vill säga.


Tittar du lite står det OM där uppe. OM han får säkra upp, blir det dyrare.


I dessa moderna tider, med spejsiga GSMavläsare, betalar man väll bara för den mängd elektroner man nyttjar :)

Dom har inte kommit hit än så jag vet faktiskt inte hur dom funkar om ska vara ärlig :)
Du får betala för den säkring du har oavsett hur mätaren läses av.
Okidoki :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Oj vad massa skrämselpropaganda vi har här då.
Platt kontakt trycker du lätt in i ett jordat uttag.
Spänningen ligger idag på runt 230 V.
Antalet uttag som är kopplade till samma säkring är ofta fler än ett. Alltså kan du inte så enkelt bara räkna fram max effekt per uttag genom att ta spänning * ström, för det enda du får fram då är maxbelastningen för säkringen.