Kontrollrummet

Totalt analog inspelning...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Vi hade lite skoj i studion o klämde fram en inspelning som inte har något digitalt i sig. Bandat på band, mixad med springreverb och tapedelay. Rhodes, Moog och organ, allt "äkta". Denna lilla kuriositet kan ni hitta här:

http://www.clonework.com/mp3/DISASTER%20SIDEA.mp3

Enjoy...

Hägge


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Behagligt som fasen!
En trevlig sak med tape är att inget KAN ligga för högt i ljudbilden, bara närmare. Det är sällan man hör en helanalog inspelning där något ligger störande/klantigt högt.

Rolig låt också!
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tycker det är lite konstigt att både hihat och ride är pannade åt samma håll.

Känns överlag som att det mesta är pannat i höger högtalare, känns lite ojämt?

Annars var det mysigt ;) Skön låt också.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt att lyssna på. Minns Deodato som jag lyssnade på en del förr. Jag upplever att trummorna är onödigt tysta eller spelar i ett mindre rum än övriga instrument. Mycket kul att höra alla dessa instrumentljud. Då saxen kom in blev det en hejans drag i galoscherna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Trevligt att lyssna på. Minns Deodato som jag lyssnade på en del förr. Jag upplever att trummorna är onödigt tysta eller spelar i ett mindre rum än övriga instrument. Mycket kul att höra alla dessa instrumentljud. Då saxen kom in blev det en hejans drag i galoscherna.

Deodato ja, har jag med lyssnat på. har väl några vinyler liggandes... En favvo är faktiskt funkversionen av I shot the sheriff.

Analogt är inte dumt men det är ju bra insatser bakom mickar och spakar också! Får nog plocka fram rullbandaren i alla fall... Man kanske skulle använda "saturation" (bandmättnad) istället för limiter?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Trevligt att lyssna på. Minns Deodato som jag lyssnade på en del förr. Jag upplever att trummorna är onödigt tysta eller spelar i ett mindre rum än övriga instrument. Mycket kul att höra alla dessa instrumentljud. Då saxen kom in blev det en hejans drag i galoscherna.

Deodato ja, har jag med lyssnat på. har väl några vinyler liggandes... En favvo är faktiskt funkversionen av I shot the sheriff.

Analogt är inte dumt men det är ju bra insatser bakom mickar och spakar också! Får nog plocka fram rullbandaren i alla fall... Man kanske skulle använda "saturation" (bandmättnad) istället för limiter?

/Jocke
iom den genren som jag jobbar mest med för tillfället är det nästintill obligatoriskt med bandmättnad..

jag sysslar fö. med dubmusik.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Använder du någon form av brusreducering eller nöjer du dig med 50-60dB s/n?

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag tycker det mesta låter behagligt utom trummorna som ligger lite väl ut åt kanten, har rätt "kexig" diskant och dessutom är ganska mycket brightare än sången. Syntsolot är väldigt fint.  :ph34r:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag gillar trumljudet, men lyssnar genom min laptop så jag har inget att säga om stereobredden eller så. gillar trumljudet starkt, men sången har jag väldigt svårt för. inget rent ljudtekniskt utan snarare hennes sångröst.

skoj att flera använder sig av helanaloga signalvägar i dagens digitala värld! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Roligt att ni gillar.

Gällande trummorna så blev de nog annars precis som vi ville men symbelerna i sig var den svaga länken. Själva symbalerna var inte riktigt upp till samma standard. Trummorna är bandade med 2 mickar, en Sennheiser 431 på baskaggen o Lomo 19A18 som overhead. Spårena mixades ner via D&R STEREO LIMITER till ett spår på studer (mono då). Panoreringen av är en stilgrej som man hör mycket av i inspeningar från tidigt 70-tal.

Bandet spelade live i studion: trummor, bas (MD431), 2 gitarrer (SM57), 2 keys (SM57). Sången (LOMO 19A18) och saxen (en stormebranig dynamisk Oktava från 1957) kom senare.

Hägge


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool och kul!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pudas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag gillar värkligen sångerskans röst! Hennes raka sångstil sätter ramen till den improviserade musikstilen.
Härliga 70-tals sound! På många plattor på 60 och 70 talet panorerades hela trummsettet helt till den ena högtalaren.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Använder du någon form av brusreducering eller nöjer du dig med 50-60dB s/n?

/Jocke

Tja, på en välsörvad A80 mkIII med bra band ligger S/N på 60-70dB. Men man ska nog banda så högt som möjligt för att undkomma brus men utan att köra med dist (även känd som saturation), i allafall om man vill ha HIFI sound från 70-talet. Då fick  man sparken om yra om saturation... ;) Tape compression är lite annan sak men det blir lite att splitta hår antar jag...

Hägge


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Låter schysst! (Särskilt sången), i varje fall i mina imac högtalare.
Bland det bästa jag hört på det här forumet, men jag har tyvärr inte lyssnat på så många låtar! ;) Så det kanske inte är helt rättvist.

Var det en två kanals bandare? Vilken bandbredd?

Vad använder du för mixerbord?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Låter schysst! (Särskilt sången), i varje fall i mina imac högtalare.
Bland det bästa jag hört på det här forumet, men jag har tyvärr inte lyssnat på så många låtar! ;) Så det kanske inte är helt rättvist.

Var det en två kanals bandare? Vilken bandbredd?

Vad använder du för mixerbord?


Nej, det är en Studer A80 mkIII med 8 spår på 1" band och samma modell som masterbandspelare med 1/4" band. Mixerbordet är en Soundcraft SAC2000 som en kille här i Finland vid namnet Janne Laine har byggt om för studiobruk. Den är från 79-80 och ursprungligen designad som radiobord.

Hägge