Kontrollrummet

Hitta skala och ackord

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hej,
man klarar sig en bit på känning, tur, sunt förnuft och gehör men så till
slut vill man lära sig lite mer teori  ^_^
Tänkte försöka bli lite bättre harmonier, skalor, ackord och etc,
(kör mest i dur/moll o 7 idag..)

Så en fråga, låt säga i just aktuell låt jag håller på med så använder jag vissa noter
och det går, "typ", i A, så noterna/skalan (iaf i refrängen) är A A# C# D E F G

På fråga a) svarar ni om det finns nån sajt/bok där man kan plocka ut vilken
skala man snubblat på

På fråga b) svarar ni om det finns nån sajt/bok där man kan lära sig vilka ackord som passar till
denna skala

tack på förhand music lovers
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fråga A: verkar vara The Gypsy Scale. Inte helt hemma på "annorlunda" skalor men det verkar ju vara som en spansk frygisk men med en stor sjua (Kan ha fel här).*hade fel* Frygisk dominantvar det tydligen.

Fråga B:
Finns nog jättemånga bra böcker och sajter.

Några sajter:
Freak Guitar sajten
Akribi's music theory sajt
Ricci Adam's Music Theory

Några böcker:

Mikael Lindkvists "Grundteori för gitarr" schysst för en liten teoretisk överblick på gitarr. Vill fördjupa dig mer i hur allt funkar så tycker jag att "Praktisk Harmonilära" är en bra start. Det är iallafall böcker jag har skummat lite i och tycker är bra. Sten Ingelf har ju skrivit många bra böcker om både traditionell harmonilära, Jazz popharmonik, klassisk stämföring mm.

*edit* Det är sent och jag läste frågan på ett helt annat sätt än du skrev den. Hoppas du får ut nått form av svar för jag är för trött för att börja ändra nu.  -_-

*edit2* hade fel på skalan. Tyckte att det var en stor sjua som sista intervall.
« Senast ändrad: 10.08.2008, 12:00:03 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Börja med C skalan, vita tangenter på pianot.. Sen lär du dig vilka toner i skalan som heter vad, 5, 6, 7, 9 + höjda och sänka intervall osv..och applicerar på andra tonarter. Sen använder du dom i olika harmonier och hittar sambandet mellan olika intervall och olika ackord i skalan, ex. maj7 = mollparallellens 9'a osv..och båda är lika vacka..  :wub:

Edit: Missade visst frågeställningen där.. på fråga a svarar jag: det verkar som du byter tonart en del där (om det inte är en baslinje eller vissa ackord är moll), och på fråga b är svaret: ja.
« Senast ändrad: 10.08.2008, 07:47:24 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här finns alla dina svar: http://www.all-guitar-chords.com

A: Frygisk dur

B: Om du ska utgå från skalan för att harmonisera så är det ju bara att bygga ackord av ingående toner. Sen är ju inte det hugget i sten heller. Om det låter bra så är det bra typ. Annars brukar jag göra tvärtom. Alltså man har en ackordföljd och analyserar därefter, ackord för ackord i låten. Men det är ett jävla slit om det inte sitter i ryggmärgen. (om det gör det ju inte  :lol:)

Ex. Du har ett ackord med ingående toner: G H D F (G7) och låten går i C-dur. Skalan du ska/kan använda då innehåller såklart tonerna från ackordet och sedan fyller du på med toner från c-dur emellan intervallen:

G A H C D E F

Så det blev en mixolydisk skala. Som iofs är samma sak som C-dur men med utgångspunkt från G istället.
« Senast ändrad: 10.08.2008, 13:19:11 by Wernborg »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag prova sidan som det länkades till med en låt jag jobbar med arret på för tillfället.
Visade sig vara "A Bebop Major". Så A-dur är jag med på, men vad fasen menas med Bebop?


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Bone, tack för tipsen, skall kolla in de där böckerna, kanske finns det nån kvällskurs för praktisk harmonilära  :rolleyes:

flintan, tack men jag hängde inte riktigt med :)

Wernborg, perfekt! , verkar bra, skall bara försöka lista ut alla finesser där

:wub:

Om ni är nyfikna så fick jag ett ryck och försöker utveckla min 'Short Cut v1.09' *suck* på http://www.myspace.com/foolbaar - i mitten finns ett brejk som jag ev tänkte låta bli refräng eller ja nåt annat,
uppenbarligen spelar jag där då frygisk dur och ville hitta lite ackord :)
Blir det nån version 2.0 så lär jag väl skicka in den på demosidan.

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
"Grundteori för gitarr" passade mig perfekt!   :wub:
Synd att jag inte läst något liknande tidigare, inser att jag inte riktigt vet vad jag frågade om i början :)
Jag har läst igenom en gång, får bli flera gånger så att teoribitarna  faller på plats  :rolleyes:
Det känns lite som en ny värld öppnat sig  ^_^

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
"Grundteori för gitarr" passade mig perfekt!   :wub:
Synd att jag inte läst något liknande tidigare, inser att jag inte riktigt vet vad jag frågade om i början :)
Jag har läst igenom en gång, får bli flera gånger så att teoribitarna  faller på plats  :rolleyes:
Det känns lite som en ny värld öppnat sig  ^_^



Fråga om det är någon teoribit som är oklar. Så du kommer vidare menar jag. Lycka till :D


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Den här sajten verkar rätt ok om man är inne på piano:

http://www.free-online-piano-lessons.com/index.html

Har efter 17 års småplinkande äntingen kommit igång med att öva skalor.  :ph34r:

/Stefan



Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tackar freddy! :)

Antimon, kanske kollar in den, piano är jag nybörjare på, problemet just nu är man har för lite tid som "hobbymusiker"  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
flabb: Du frågade mig efter bok/böcker i harmonilära. Kan rekommendera Harmony in western music, A study of the principles of tonal harmony as one of the great intellectual accomplishments of western art, av Richard Franko Goldman. Mest intellektuella och teoretiska bok i musikteori jag sett. Spela instrument och praktik, usch.  :P Den förutsätter bara att man kan benämna de olika tangenterna på ett klaviatur när den börjar! :)

"It is hoped that the book may be of use to general students who are not music majors, but who have sufficient interest and background in listening to music to enable them to follow it. (These students, one learns in years of teaching, are often more "musical" in many ways than those music "majors" whose interests are limited to the acquisition of mechanical skills."
 :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
"Grundteori för gitarr" passade mig perfekt!   :wub:[...]Det känns lite som en ny värld öppnat sig  ^_^
Kul! Kör på bara.

fHarmony in western music, A study of the principles of tonal harmony as one of the great intellectual accomplishments of western art, av Richard Franko Goldman.
Enkel och inte så avskräckande titel  :lol:. Ska nog ta och kolla in den. Den var ju inte så dyr. Hittade den för runt $20. Tack för tipset!
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
[
fHarmony in western music, A study of the principles of tonal harmony as one of the great intellectual accomplishments of western art, av Richard Franko Goldman.
Enkel och inte så avskräckande titel  :lol:. Ska nog ta och kolla in den. Den var ju inte så dyr. Hittade den för runt $20. Tack för tipset!

 :lol: Jäpp, löjligt "IQ"-titel :) Glömde skriva att den förutsätter att man kan grunderna i notskrift också, men det är ju inte så svårt, det är uppåt och nedåt beroende på tonhöjd ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Är med på teori och notläsning. Bara rätt så rostig. Blir kul att läsa.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Okej, en fråga då innan man drar till jobbet,
om man tar ett vanligt Cm på en gitarr vid 3:e bandet, dvs skippar första (uppifrån) strängen men
sänker tersen till D (9:an om jag fattat rätt?) så det inte är moll längre (eller?),
men vad blir det för ackord?
Det är alltså C G C D G - borde vara lätt men polletten har inte trillat ner här än.
C :blink:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Okej, en fråga då innan man drar till jobbet,
om man tar ett vanligt Cm på en gitarr vid 3:e bandet, dvs skippar första (uppifrån) strängen men
sänker tersen till D (9:an om jag fattat rätt?) så det inte är moll längre (eller?),
men vad blir det för ackord?
Det är alltså C G C D G - borde vara lätt men polletten har inte trillat ner här än.
C :blink:

Det brukar heta Csus2 eller C2 i många ackordböcker.

Vill man vara petimeter kanske man skulle kunna kalla det C add9 no3, men det tycker jag bara låter krystat.


freddy

  • Gäst
Okej, en fråga då innan man drar till jobbet,
om man tar ett vanligt Cm på en gitarr vid 3:e bandet, dvs skippar första (uppifrån) strängen men
sänker tersen till D (9:an om jag fattat rätt?) så det inte är moll längre (eller?),
men vad blir det för ackord?
Det är alltså C G C D G - borde vara lätt men polletten har inte trillat ner här än.
C :blink:


yes, du tar ju bort molltersen som du säger. Alltså som Wernborg säger no 3 = ingen ters. Sen är det korrekt att det är 9:an. Du kan också se ackordet som två kvinter staplade på varandra.

Sen om man säger 2 eller 9 i detta fall låter jag vara osagt, men det är samma ton man syftar på - alltså D. Fast i olika oktaver. Som du beskriver ackordet så är det mer 9:an du spelar än 2:an.. egentligen då... men jag tror man inte är så noga med detta i ackordsanalys.

Grundton (C) + 1 = D = 2
Grundton oktaverad (C) + 1 = D = 9

Eftersom oktaven är den åttonde skaltonen.

blabla :D
« Senast ändrad: 03.09.2008, 12:31:06 by freddy »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Blabba på bara, tackar! :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Så en fråga, låt säga i just aktuell låt jag håller på med så använder jag vissa noter
och det går, "typ", i A, så noterna/skalan (iaf i refrängen) är A A# C# D E F G

På fråga a) svarar ni om det finns nån sajt/bok där man kan plocka ut vilken
skala man snubblat på

På fråga b) svarar ni om det finns nån sajt/bok där man kan lära sig vilka ackord som passar till
denna skala

a) nej, men jag kan säga dig att det är en moll-harmonisk skala med A i basen (grundton).

b) nej, men jag kan säga dig att den moll-harmoniska skalan (med A som grundton) går väl ihop med:

E
B           5   6   8   10    11    14
G  6   7   6   7   7   10   12     14   
D  7   8   7   7   8   7     12    14
A  7   8   4   5   7   8     10    12  <----(oktaven för grundtonen A)
E  5    6   

Nu blev det rätt fult hehe men vafan, principen är väl rätt. Det enda ackordet som kan tänkas låta "fult" är den på åttondet bandet på A-strängen som grundton (oktaverat F-ackord med dubbla terser). Skälet till det är att D inte finns med i den moll-harmoniska skalan med A i basen, så därför har inte det ackordet en kvint (=ett intervall med vanligtvis sju halvtonssteg, från grundton till andra tonen). Detta förutsatt att man är en teoretisk puritan, vilket jag inte är  :)
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för tipset, förstod inte allt där, men om jag kollat rätt blir det:

A A# C#m+5 Dm Em7-5 (F) Gm

Fast F passar väl inte riktigt? Kanske var det du menade fast jag inte förstod den meningen riktigt :)

Em7-5 till C#m+5 låter som en variant av A# till A

Denna ackordföljden blir ganska naturlig:

Dm  Gm      A# A
Dm  Em7-5 Gm C#m+5
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Det verkar vara total förvirring här i tråden.

A A# C# D E F G

Det är A frygisk skala med höjd ters (durters = C#). Normal frygisk skala har samma toner fast en mollters = C.

..och ja F ingår.

Harmonisk moll är det inte. Den skalan innehåller följande toner: A H C D E F G#

Vilket är som en naturlig mollskala fast med höjd sjua (G# i detta fall). 
« Senast ändrad: 19.07.2009, 15:49:10 by freddy »


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
H som i Bellman? H bara är ett ressultat av dålig handstil, var väl nån som lyckades få lilla b att se ut som litet h och det är ikke rätt. att folk bara säjer B när det ska spelas Bb blir ju ännu mer förvirrade.


freddy

  • Gäst
H som i Bellman? H bara är ett ressultat av dålig handstil, var väl nån som lyckades få lilla b att se ut som litet h och det är ikke rätt. att folk bara säjer B när det ska spelas Bb blir ju ännu mer förvirrade.

Hur det uppkom spelar ingen roll för mig. I dagens musik existerar det två skolor (tyska säger H, engelska säger B ) och jag har fått lära mig att säga H och Bb. Då funkar det för båda och förvirringen blir minimal oavsett vad du nu kommer ifrån. Huvudsaken är att man gör sig förstått och undviker missförstånd.



« Senast ändrad: 19.07.2009, 17:08:56 by freddy »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
H som i Bellman? H bara är ett ressultat av dålig handstil, var väl nån som lyckades få lilla b att se ut som litet h och det är ikke rätt. att folk bara säjer B när det ska spelas Bb blir ju ännu mer förvirrade.

Hur det uppkom spelar ingen roll för mig. I dagens musik existerar det två skolor och jag har fått lära mig att säga H och Bb. Då funkar det för båda och förvirringen blir minimal oavsett vad du nu kommer ifrån. Huvudsaken är att man gör sig förstått och undviker missförstånd.


Japp jag säger också H och Bess när jag pratar musik på svenska. När jag umgås med engelska musiker säger jag dock inte H av förklarliga själ  :) Förvirrat javisst, men det är så man lärt sig och i Sverige och Germanska länder är det helt i sin ordning att säga H. (Hade en holländsk lärare i musikteori ett tag och han sa också H)

Här finns lite kuriosaläsning för den som är intresserad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kapar ni min tråd? :P
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kapar ni min tråd? :P

Oj  :unsure: Tänkte inte på det....sorry. Men det har liiiiite med ämnet att göra iaf....men bara lite  :rolleyes:


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Det verkar vara total förvirring här i tråden.

A A# C# D E F G

Det är A frygisk skala med höjd ters (durters = C#). Normal frygisk skala har samma toner fast en mollters = C.

..och ja F ingår.

Harmonisk moll är det inte. Den skalan innehåller följande toner: A H C D E F G#

Vilket är som en naturlig mollskala fast med höjd sjua (G# i detta fall). 


Förtydligande: D-moll harmoniskt med A i basen. Nu tänker vissa att vafan A kan inte vara grundton om det är D-moll harmoniskt, men jag kom ihåg hur en del lärare teoretiserade så i plugget, för att ha minimalt med höjnings-/ sänkningstecken i notpappret. Funkar för mig iaf, byter man grundton till D så slipper man ändra förtecken, givet att man spelar utefter skalan.

Men visst, A frygisk med höjd ters kan man också säga det är.
« Senast ändrad: 19.07.2009, 23:49:06 by satansarsel »
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Tack för tipset, förstod inte allt där, men om jag kollat rätt blir det:

A A# C#m+5 Dm Em7-5 (F) Gm

Fast F passar väl inte riktigt? Kanske var det du menade fast jag inte förstod den meningen riktigt :)

Em7-5 till C#m+5 låter som en variant av A# till A

Denna ackordföljden blir ganska naturlig:

Dm  Gm      A# A
Dm  Em7-5 Gm C#m+5

Ja, precis, F-ackordet låter lite konstigt i sammanhanget.

Sen ritade jag upp en ful variant av tabulatur för att illustrera hur jag tänkte, lyckades inte riktigt med uppsåtet :D
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kapar ni min tråd? :P

Oj  :unsure: Tänkte inte på det....sorry. Men det har liiiiite med ämnet att göra iaf....men bara lite  :rolleyes:

eee lugnt ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för tipset, förstod inte allt där, men om jag kollat rätt blir det:

A A# C#m+5 Dm Em7-5 (F) Gm

Fast F passar väl inte riktigt? Kanske var det du menade fast jag inte förstod den meningen riktigt :)

Em7-5 till C#m+5 låter som en variant av A# till A

Denna ackordföljden blir ganska naturlig:

Dm  Gm      A# A
Dm  Em7-5 Gm C#m+5

Ja, precis, F-ackordet låter lite konstigt i sammanhanget.

Sen ritade jag upp en ful variant av tabulatur för att illustrera hur jag tänkte, lyckades inte riktigt med uppsåtet :D

satansarsel (hehe), jag får nog analysera i morrn vad du skrivit för nu är jag lite trött och smuttade lite på tequilan,
men jag fattade tabulaturen klockrent så den var bra. :) gonatt

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad TompaD

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Ja, precis, F-ackordet låter lite konstigt i sammanhanget.

När ni säger F, menar ni F-durackordet då? I så fall är det väl F 5#( Fplusfem) , alltså ett
F-dur ackord med höjd kvint? Ett uuuuuunderbart ackord! :-)

Messerschmidt
TompaD



Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Ja det är ett vanligt F-dur, förutsatt att det är de vanliga ingredienserna är med (grundton, ters och kvint). Jag fick lära mig att om det är ett durackord man spelar så skriver man bara stor bokstav för att markera det på tabulatur, mollackord blir då exempelvis Fm.

Och sen, ja man kan ha med det sköna F#5 om man vill, men det är kanske lite överkurs för flabb om han ville ha det enkelt, alltså med de traditionella grundkomponenterna grundton, ters och kvint i vanliga intervaller (ingen höjning/sänkning/överstigande/förminskning), utan att rubba skalans gång. Men den formen av ackordgång jag illustrerade borde väl bara gälla om man vill ha det pedagogiskt enkelt och teoretiskt puritanskt. :)
« Senast ändrad: 21.07.2009, 04:00:10 by satansarsel »
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad TompaD

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Aaaaa, ach sooo, du tänker så!  :)

Jo det är väl enklare kanske, MEN ;) , det ackordet (F) rubbar på skalan i och med att c# ersätts av c.
Så då bygger låten på 2 olika skalor - helt ok för mig  ;).....

En annan sak jag funderar på är det här c#m+5 som nämns.....hmmm....är det inte mer korrekt att kalla
det för ett A/C# - ett A med C# i basen?

Så, det var min dagliga dos av messershmidtande.

Live long and prosper!




Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Aaaaa, ach sooo, du tänker så!  :)

Jo det är väl enklare kanske, MEN ;) , det ackordet (F) rubbar på skalan i och med att c# ersätts av c.
Så då bygger låten på 2 olika skalor - helt ok för mig  ;).....

F-durackordet rubbar A frygisk (med höjd ters)/D moll-hamornisk med A i basen bara om det är den traditionella ackordsuppbyggnaden, och i min simpla tab så ingick inte kvinten (c). Men, som sagt, detta ackordsanvändande är bara behövligt om man vill spela exakt utifrån skalan, även om just detta oktaverade F-ackord med dubbla terser låter ostigt =)

En annan sak jag funderar på är det här c#m+5 som nämns.....hmmm....är det inte mer korrekt att kalla det för ett A/C# - ett A med C# i basen?

Så, det var min dagliga dos av messershmidtande.

Live long and prosper!

Nu tror jag du riktar din fråga till flabb, som kallade detta ackord för C#m+5. Men visst har du rätt, det är A med tersen (c#) i basen.
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


En annan sak jag funderar på är det här c#m+5 som nämns.....hmmm....är det inte mer korrekt att kalla det för ett A/C# - ett A med C# i basen?

Så, det var min dagliga dos av messershmidtande.

Live long and prosper!

Nu tror jag du riktar din fråga till flabb, som kallade detta ackord för C#m+5. Men visst har du rätt, det är A med tersen (c#) i basen.
[/quote]

Skrivs A
         3
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se