Kontrollrummet

MaxB - Living on a tugboat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Jocke, Mahan och Perra för lyssning, tips och kommentarer.

Jocke:
Skära bas på Elvis brorsa skulle kunna göras. Min lyssning är ju inte så avancerad, varken högtalare eller öron så jag hör inte att det skulle göra nytta men jag ska kanske testa det, då jag hinner. Gitarren på slutet ligger mycket högre i volym (om det är det du menar med nivå). Jag vill ha det så. Tänker på hur Kenny Håkanssons gitarr nivåmässigt kunde ligga så, då jag hörde Dag Vag spela på musikfester på 70-talet. Jag minns precis...  :wacko:

Mahan:
Ja, jag tror också det skulle låta bra med lite reverb, lite rymd, som om det vore en liveinspelning. Men jag tror jag gillar den här "torra inspelningen i köket-typ" mer. Har inspirerats mycket av Theresa Anderssons genommusikaliska avspända attityd till den inneboende musiken i kroppen och knoppen. Lyssna gärna och låt dig förföras:
http://www.myspace.com/theresaanderssonmusic
Hon förförde mig och Eko på Mosebacke i somras  :wub:
Vad är backslash förresten?

Perra:
What can I say?  Tnx! :wub: Leendet uppskattar jag. Själv har jag svårt att stå still då jag lyssnar. Jag gungar gärna fram då jag lyssnar på kombinationen trumloopar, basspel och gitarrer och orgeln, - som kom in i ljudbilden efter HM kommentar tidigare.

Från två personer har jag fått kommentarer om att jag borde ta bort Speedy-rösten i början...
Jag funderar på hur det skulle bli att lägga in samma gitarrljud som spelar på slutet av låten, istället för Speedy-rösten innan första versen och kanske spela den ett längre parti på slutet. Låten är ändå ganska kort nu (3:16 tror jag)

Får se när det blir tid att göra mer på låten. Än en gång tack till Tokai, som banade väg för den här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
 :wacko: :P :wub:

/J  ;)

PS.Jag var också där!

PPS. Man kommer till en gräns när det är dags att lägga en grej åt sidan. Man ska ju inte hålla på tills det blir tråkigt!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha!!  Vad jag älskar det här   :D   Blev förälskad i "houseboat" tidigare och nu i båtar igen.  Tack!!
Höll nästan på att missa den först då jag av misstag lästa houseboat först, men när jag tittade neråt kände jag att det var ngt som inte stämde...sicken jäkla tur!  Nu kan jag gå till sängs med ett stoooort smile.

Tuffar uppför trappan...boom chacka booom...
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du har verkligen fått fram det här urbana soundet där allt inte allt låter perfekt. Som en lokal grupp på karibisk ö som spelat in i närmsta studio. Lite skräpigt så där. Perfekt! Kanske sången kunde ha lite dist som från mindre bra mik eller som från en bra mik men överstyrd i spelglädjens hetta? Det våras för lite utomeuropeiskt! :D Rock on!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har verkligen fått fram det här urbana soundet där allt inte allt låter perfekt. Som en lokal grupp på karibisk ö som spelat in i närmsta studio. Lite skräpigt så där. Perfekt! Kanske sången kunde ha lite dist som från mindre bra mik eller som från en bra mik men överstyrd i spelglädjens hetta? Det våras för lite utomeuropeiskt! :D Rock on!

Jag har i många år använt dynamiska billiga mickar men satsade för något år sen på riktig kvalité - ett paket med VTB1 och B1  ;) Nu kommer tipset att smutsa ner ljudet lite mer :lol:

Jag är med på vad du säger och håller med! För mig får det gärna vara lite skräpigt och lite slarvigt, inte för perfekt. Min produktion kommer ändå inte att passa in i några mallar för att tjäna storkovan, så för mig räcker det med att ha kul. På det första stämspelet i introt kan man (om man tänker på det) höra hur armbandsklockans metallarmband rasslar, då jag rör mig med vänsterhanden på gitarrhalsen. På en del andra låtar har jag tagit av klockan innan jag lagt akustisk gitarr men, som du säger; ...i spelglädjens hetta...

« Senast ändrad: 29.08.2008, 21:22:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej
Jag känner igen det där med behovet av att det ska rent och fint om sången och annat också. Efter att pysslat med musik från tidig sound on sound inspelning där bruset var den största boven har längtan efter ett rent brusfritt sound varit top of the list. Men sen kommenterar vissa att jag skita ner vissa ljud i mina låtar - då börjar man undra.
Det här med att det låter skräpigt var inte menat som dålig kritik, tvärtom. Du har, om jag förstått det rätt, lyckats perfekt att återskapa ön Blabla:s gruppen WoWo:s storhet finemang, om det nu var meningen. Om inte kan vi ju snacka om vissa brister i ljudteknik...


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Ja, jag måste bara säga att denna låten tilltalar mig oerhört mycket. Skitbra!!!

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fantastiskt bra. Helt rätt. Allt är som sagt inte perfekt och det är perfekt. Jag brukar tjata om att det ska skava lite och det gör det här.

Mycket bra!!

 :D