Hej och välkommen till KR

Medhörning kan ofta vara en knapp du kan trycka på / inställning du gör i inspelningsprogrammet, så att signalen från guran går in i datorn och sen ut till hörlurskontakten.
Däremot så ska du inte köra in signalen via "mic in", den ingången är dedicerad till microfoner, som ju har en annan nivå på signalen än linjesignaler (sånna som t.ex. kommer ut från din multieffekt)
Men om du skaffar en ny sationär (el bärbar) som har linjeingång, så ska det gå bra att spela in.
Tänk på att olika datorer har olika bra medföljande ljudkort.
Köper du en stationär så skulle jag rekomenderar att köpa ett extra ljudkort ( om du datorn är utrustad med integrerat), du behöver inte skaffa ett inspelningskort för många tusenlappar, finns för nångra hundringar på närmaste datorbutik... typ olika Creativekort o liknande.
Annars kan du ganska billigt köpa dig ett begangnat inspelningskort med inbyggt försteg så att du även kan koppla in en microfon

Jag skulle nog rekomendera dig att skaffa ett billigare beggat ljudkort, du kan få det runt tusingen, en klart bra investering för för musiken

Hoppas jag sa några vettiga ord i mitt svammel ...
f.ö. så postade du i precis rätt avdelning !
Mvh
David