Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake, David Rönnlund & Egghuvud - Leksands skänklåt

<< < (2/4) > >>

freddy:
Låter bra grabbar. Trevligt stycke musik med bra melodier. Gillar live-känslan och atmosfärljuden. :) Bra jobbat!

Rattlesnake:
Oceanmusic
Tack!Jaså, du vart såld redan innan vår vackra "sång" kommer in?  :D

Trummorna är Ez standard som jag inte så ofta använder för jag tycker det låter väl slaskigt, men här passade det bra. Rumsmickarna är panorerade mer åt ena hållet, närmickarna åt ett annat så det är lite mystisk stereobild. Avsikten var väl att efterlikna ett livekit med mycket läck.

Freddy

Tack mannen! Ja, det är en trevlig melodi som jag har hört sedan jag var liten. Farsan tog alltid fram "Jazz på svenska" när det var fest. Det är alltså en folkvisa av okänd kompositör. Skänklåtar spelades enligt skivomslaget på bröllop när bruden hällde upp bröllopsskålen. Enligt Wikipedia när bröllopsgästerna gick fram med gåvor.

Och ju gladare tillställningar, ju sorgsnare musik... Själva tar vi fram fickpluntorna vid 2:55!

Marruschkka:
Det här låter lajv och härlig känsla på en spelmansstämma..sommar-vibbar får man direkt ;)

Härligt positivt med vad bruden kan få sej till skänks under en bröllops-tillställning :P

Skönt sound!

/Marr

Wernborg:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 08.08.2008, 11:31:09 ---...Publik och radio rösten höjde detta.Då drog jag på smilbanden...
--- Slut citat ---
:unsure:

--- Citat från: Rattlesnake ---Tacktack! Har du också koll på Kebnekajse? Mest mysko tycker jag är reggae-snubben de har på congas!

Radiorösten är imaginär, jag har inte hört den heller förutom i mitt huvud.
--- Slut citat ---
Nja, kan inte påstå att jag har koll. Har nån radioinspelning med Kenny Håkansson från P3-live där en annan skänklåt fanns, en från Rättvik samt en gammal platta med Kebnekajse.   <REKLAM>Spring iväg och kolla in min folkmusiktråd förresten....</REKLAM>

equality:
Härligt! Tänker Gärdesfester på 70-talet. Bra lirat, skönt tunga trummor, bra feel. Snygg bluesig elgura på slutet. Den Kebneskiva jag nästan spelade sönder var Ljus över Afrika.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion