Jag är inte säker på att jag fattar exakt vad du menar, men du kan ju jobba med Templates.
Ladda upp ett nytt spår och lägg till de spår du vill ha. Audio och midi. Sedan kan du lägga respektive instrument på respektive kanal låt oss säga att du har trumplugg på några kanaler, bas på nästa, din favoritsynt på nästa och sedan fyra audiospår. Spara sedan rasket som Template och varje gång du vill skriva en låt så öppnar du bara temlaten och instrumenten laddas och lägger sig på respektive spår.
Jag har själv en tre fyra olika templates med grejor som jag använder i nästan alla låtar. VAr försiktig så du inte råkar göra någon justering av något t e x tempo eller så, för då kommer även detta att öppnas varje gång du öppnar ett din template.
Den funktionen som du efterlyser tror jag inte att jag har stött på. Du kan naturligtvis skapa kortkommando för sådana saker.
Annars har du ju multifunktionen i att skapa midispår t e x . Där skapar du tex tio midispår på en gång. I takt med att du laddar instrumenten i inspektorn så lägger du ju ändå instrumenten på en midikanal. Eller jag kanske inte fattar hur du menar.