Kontrollrummet

Stolle o Leif - The end of struggle

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ny version...

Nu har jag gjort en riktig mix på låten. Tidigare versioner var bara slask mixade. Efter att ha laborerat med mer slagverks arr utan att riktigt få till något som passade så gav jag upp den idén. Vi anser att låten är färdig nu och att den bör flyttas till "färdiga demo" -avdelningen. Det är framförallt mixen som behöver feedback i denna version. Jag antar att jag gör några korrigeringar på denna mix innan jag går vidare till mastring. Ha det gött!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket smakfullt mixad och arrad. Ännu bättre om möjligt jämfört med vad jag hörde förra gången. Gillas hur takten i kompet dubbleras eller hur man ska säga. Elgura och congas hur bra som helst liksom a capellaavsnittet. Klar så det skriker om det!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba boys.

Vid cirka två tredjedelar av låten så ligger vänster komp gura lite för högt i ljudbilden.Den vevar ackord och tar nästan över ljudbilden lite.Antingen höj höger plocket eller sänk vänsterguran lite - annars så låter detta fruktansvärt bra!

Av allt jag hört på KR så måste jag säga: Det här är det bästa jag hört här.För mig är det stort att sitta på ett litet internetforum med några hundra medlemmar och lyssna till så här bra musik.Detta är en låt som självaste Metallica skulle bli avis på,lite influerad av "Nothing else matters".Men den här är ta mig f-n bättre!
Grymma guror! Bra sång!

Nu smörar jag inget mer,utan konstaterar: Här känns det fjuttigt att betygssätta,allt är i en egen division - definitivt ett "HAAALLELUUUUJAAA MOMENT",som Kirsti skulle ha uttryckt sig.

Sejvar denna,jag kan leva med den "fel" mixade guran.

Mvh
Micael


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack som fanken Equality och Mike! Det värmer gött att höra.
Mike du kan nog ha rätt angående den vänstra gitarren. Jag lade själv märke till obalansen du talar om när jag konverterade till mp3-format. Jag hör direkt inte obalansen i stereobilden, men däremot syntes den när man fick se en bild av ljudfilen. Problemet är att Leifs gitarr (dvs den vänstra) spelar mörkare (tonmässigt) och därför har svårare att göra sig hörd gentemot min ljusare gitarr. Jag antar att det finns två sätt för mig att lösa detta på: Antingen så justerar jag nivåerna på gitarrerna så att stereobalansen blir mer jämn; eller så försöker jag panorera in Leifsgitarr mer mot mitten utan att sänka den så mycket och på så viss försöka få rätsida på stereobalansen. Får bli till att pilla lite där... Tack för den värdefulla kommentaren. Tåls att tänkas på..

Jag antar att jag borde mastra den lite mer också. Hade lite funderingar på att göra två mastringar. En vanlig digital och ner till min kassettbandspelare och sen lägga upp bägge här för att se vilken som blir bäst. Men kanske börjar det bli dags att gå vidare till nästa låt istället. Får se om tid/energi räcker till.

EDIT: Det måste vara den tydliga aeoliska-tonaliteten i E som drar tankarna till "Nothing else matters". Em, C, D, varvas hela tiden. Den tonaliteten är så gruvligt vacker i mina öron. Tyvärr blir det lätt att man fastnar där. Det kan ju bli för mycket av det goda. Nästa låt får vi medvetet försöka dra mot ett harmoniskt-moll, eller doriskt, kanske rent av "durigt" sound. Eller kanske lite pseudo-orientaliskt frygiskt. Det hade varit roligt. Så får jag chans att klinka på min oud också. :)
« Senast ändrad: 08.08.2008, 12:08:48 by Stolle »


freddy

  • Gäst
Riktigt nice. Gillat denna låt från första början, nu är den ännu bättre. Riktigt bra skit detta! Vill höra flera låtar från er nu. Jag tar också och spar ner denna låt, måste man ha i ipoden.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ny version...

Mindre ändringar. Mest har jag försökt att möta Mikes kritik angående stereo balansen/nivåerna på gitarrerna. Jag passade på att göra några mindre ändringar också. Höjde sologitarren ett pyttesnäpp. Höjde sången lite på sista refrängen. Sänkte Lefis gitarr en aning på "stick 2". Blev det bättre eller är det sak samma? Ha det finemang!


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Hej på er!

Tack för alla de fina orden! Det känns skitkul att få till sig!  :)

Efter att ha lyssnat och snackat med Stolle mellan versionerna, så tycker jag att den senaste låter riktigt bra mixad...för mig som har varit med och jobbat med låten (och tröttnat en del på att höra den), så kändes den nya mixen som att den fick lite nytt liv...så om ingen har något att tillägga här, så är det nog dags för oss att släppa den och gå vidare på nästa grej.

Mvh/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp gå vidare denna kan knappast bli bättre. Nedladdas för kommande generationer.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se