Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Stadens parker
MaxB:
Då jag flyttade till Göteborg 1980 hände mycket i mitt liv. En vacker vårdag satt jag i en skogsdunge mitt i Slottsskogen med min akustiska gitarr och hittade på en låt. Den har spelats i många år och nu provar jag den på nytt.
I version 6 är Harmonica Mike med och bidrar med sköna munspelsslingor.
LÅTNAMN: I stadens parker
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 5:11
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB, Harmonica Mike
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
- Vers 1:
När jag vandrar - i stadens parker
så känner jag en känsla - jag haft förut
Vi klättrade i träden - som fanns i skogen
Nu finns dom ej längre kvar - där finns bara gator och hus
- Refräng 1:
Jag måste vara galen - jag vill tillbaka hem
Snart så får jag spader - led mig hem
Jag måste vara galen - jag vill tillbaka hem
Snart så får jag spader - led mig hem
- Vers 2:
När vi vandrar - i hela världens parker
Solen ger oss värme - skänker oss liv
Under vinterns kalla nätter - så många fryser
Här kommer våren - Slå ut i blom ( tyst kör: i blom i blom)
- Refräng 2:
Det är så förunderligt vackert - att finnas till
Livet ger oss mycket - knoppen brister nu
- Vers 3
Även du - som vandrar här och nu
Hand i hand, i hand i hand, i hand i hand i hand ses vi vandra
I Guds natur - finns många djur
Somliga är stora - andra är små, men finns ändå
- Refräng 3:
Det är så fantastiskt enkelt - att finnas till
ej så komplicerat - som du kan få det till...
- Vers 4
om du vill - det är skönt att finnas till
om du vill - jag sa det är skönt att finnas till
Wernborg:
Lugnt och skönt. Nästan för lugnt, som att du inte hade text /melodi så det räckte till i verserna. Skönt sound men det haltar lite i samspelet mellan instrumenten. Ett tips som jag själv använder mig av ibland i sparsmakade arrangemang är att höja trummorna ordentligt när man spelar in för ökad tajthet.
Vad flyttade du ifrån? :unsure:
MaxB:
--- Citat från: Wernborg skrivet 03.08.2008, 14:00:59 ---Lugnt och skönt. Nästan för lugnt, som att du inte hade text /melodi så det räckte till i verserna. Skönt sound men det haltar lite i samspelet mellan instrumenten. Ett tips som jag själv använder mig av ibland i sparsmakade arrangemang är att höja trummorna ordentligt när man spelar in för ökad tajthet.
Vad flyttade du ifrån? :unsure:
--- Slut citat ---
Ver3:
Jag vet vad du syftar på i din kommentar. Förra versionen jag gjorde (för c:a ett år sen) innehöll för mycket olika instrument, hela tiden. Det här var definitivt en nytolkning av första delen i låten. Kanske får jag lyssna några dussin gånger till på den och komma på idéer vad som ska behållas och hur jag ska kunna få den "ohalt". Gjorde den här versionen igår och fixade lite till imorse men känner själv hältan tydligt...
Flyttade från en annan mindre stad till arbetstillfällena och atmosfären i Göteborg.
MaxB:
Ver4:
Jag har tillfälligt lagt in andra taktfasta trumloopar och dragit upp volymen på trummorna - för att lägga om kompgitarrerna, basen och sången i version 4. Sologitarren väntar jag med att lägga. Borde jag lägga om basen igen? Den är kanske för hektisk vid texten "Det är skönt att finnas till"?
oceanmusic:
Trivsel! :)
Minner om somrarna i hammocken med Kalle Anka i handen och Pugh i radion. ;)
Möjligen att takten släpar lite, litegrann men helheten är jättebra. Är synnerligen förtjust i basen som kompar, både ljud och spel.
Bra låt! :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida