Kontrollrummet

Progressiv rock

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Zappa plays Zappa var helt ok på TV, dom spelar som det förväntats och till punkt och pricka, men inget mer liksom...

Jag såg dom förrförra året på hovet och där kändes det lite mer levande men det kan ju ha berott på att dom blivit mer varma i kläderna en bit in på turnen som det föll sig med Sverigegiget!
Du är väl en stor Zappa-fan om jag minns rätt?

Själv har jag inte lyssnat mycket tidigare men detta väckte klart ett nytt intresse. Själv var jag lite skeptisk till att Dweezil skulle rida lite på pappas vågor, men blev positivt överraskad.
Kul att se (och höra) kompetenta musiker i en ganska annorlunda  instrumentuppsättning även om dubbla saxofoner är två för många i min smak...  ^_^ En av dem var väl med på Franks tid förstod jag?
Favoriten var percussionisten tror jag, framförallt på vibrafon/xylofon.


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag har inte hör något band presentera musik som får mig att tänka på t.ex. Beethovens 6:a. Att man använder stråkljud i rock gör ju inte att musiken blir symfonisk.
Njae, du snävar in lite för mycket på betydelsen av ordet symfonisk - du fastnar i jämförelsen med klassisk symfoni.
Citera
The word "symphony" derives from Greek συμφωνία, meaning "agreement or concord of sound"
http://en.wikipedia.org/wiki/Symphonic
Hittade tyvärr inget bra på svenska, men begreppet har mer att göra med hur ett verk är uppbyggt än att stråkar ska blandas med rockgitarrer (även om det är vanligt, men som du påpekar inte per automatik gör det hela symfoniskt).

http://en.wikipedia.org/wiki/Symphonic_rock
http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_rock
http://en.wikipedia.org/wiki/Art_rock

Nån som förresten såg Zappa plays Zappa igår? Fantastiskt bra!  :wub:

'Främmande ord i Svenskan' (Natur o kultur) skriver om ordet 'symfonisk' att det kommer från det Grekiska ordet för 'samklang' och att det vanligtvis står för ett 'orkesterstycke i flera (vanl. fyra) satser. Den formen hittar man inte så lätt i rockgenren. :)
Begreppet 'progressiv' däremot är vidare, kan tillämpas på lite av varje som är stadd i utveckling. Det ordet har latinskt ursprung och sin motsats i 'regressiv'.
Detta om man ska hårddra begreppen. Man får se det historiskt tänker jag. Det som mycket väl kunde kallas progressivt för 30 år sen är väl kanske närmare nostalgiskt idag, om man försöker återskapa samma sound nu.
En musikstil som känns väldigt mycket stadd i utveckling och gränsörverskridande och därmed kanske kandidat för etiketten progressiv är NuJazz, tycker jag. Mycket intressant och stimulerande musik tycker jag. Fast det skulle kanske kallas Fusion för det är ju det som det handlar om väldigt mycket. Blandning av musikaliska element från skilda gengre.
Äsh... Riv alla murar! Bort med klassificering. Låt oss kalla det för... Musik!  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
ordet 'symfonisk' att det kommer från det Grekiska ordet för 'samklang' och att det vanligtvis står för ett 'orkesterstycke i flera (vanl. fyra) satser. Den formen hittar man inte så lätt i rockgenren. :)
T ex har YES faktiskt några plattor där det just är uppbyggt kring den formen. Några Genesis också om jag inte är helt fel ute.
Citera

Äsh... Riv alla murar! Bort med klassificering. Låt oss kalla det för... Musik!  :)
Japp! Två genreindelningar räcker. Bra o Dålig musik! ;)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
ordet 'symfonisk' att det kommer från det Grekiska ordet för 'samklang' och att det vanligtvis står för ett 'orkesterstycke i flera (vanl. fyra) satser. Den formen hittar man inte så lätt i rockgenren. :)
T ex har YES faktiskt några plattor där det just är uppbyggt kring den formen. Några Genesis också om jag inte är helt fel ute.
Citera

Äsh... Riv alla murar! Bort med klassificering. Låt oss kalla det för... Musik!  :)
Japp! Två genreindelningar räcker. Bra o Dålig musik! ;)

jag tycker vi delar in musiken på de här 2 sätten:
http://musikshop.gp.se/Magellan/pages/main.jsp?storeId=14450&layoutId=30799&catalogId=0&unfold=20179#20179


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
jag tycker vi delar in musiken på de här 2 sätten:
http://musikshop.gp.se/Magellan/pages/main.jsp?storeId=14450&layoutId=30799&catalogId=0&unfold=20179#20179
Men fy fan! Värsta jag vet när man klumpar ihop progressiv rock med svensk vänstervriden progg!  <_<


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
jag tycker vi delar in musiken på de här 2 sätten:
http://musikshop.gp.se/Magellan/pages/main.jsp?storeId=14450&layoutId=30799&catalogId=0&unfold=20179#20179
Men fy fan! Värsta jag vet när man klumpar ihop progressiv rock med svensk vänstervriden progg!  <_<

jag har till och med läst "progrockaren Mikael Wiehe..."(utan 2 g). en progrockare är ju en som sysslar med progressiv rock på samma sätt som en hårdrockare med hårdrock eller hiphopare med hiphop :wacko:


Florian le Sage

  • Gäst
Det är tyvärr inte så självklart i vårat lilla land...
Svensk progg är och kommer alltid förbli förknippad med vänstern etc hur tråkigt och töntigt etc det än låter, de som styrde i Musikens makt osv har med närmast militanta deviser sett till att denna inhemska form för att bli accepterad måste stå på "rätt" sida på den tiden det begav sig!
Man fick inte bli för personlig, inte sjunga om känslor/kärlek etc utan det politiska ställningstagandet/budskapet skulle alltid gå först, annars hamnade man utanför etablissemanget, och hur kul är det då man som i fallet Erik Aschan Zürcher m.fl. varken platsade i det kommersiella finrummet eller vänsterfinrummet utan i princip blev utfryst, ja Sverige är ett synnerligen kallt land i många avseenden...
Progressive är ju som alla förstår något helt annat och utomlands har det aldrig varit några skuggor i denna fråga.Debatten går att läsa om på progg.se där det finns några riktiga snöskallar att garva åt ;-)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Absolut men i England hette det ju Progressive rock och har ju inget med proggen i Sverige att göra och på den tiden det begav sig så pratade man aldrig om Progressive rock när det gällde svenska band utan bara symfonisk rock ( symfonirock) :)  /  karl
Jag tycker nog att symfonirock är missvisande för alla band egentligen. Vilken symfoni är det man sätter som måttstock? Jag har inte hör något band presentera musik som får mig att tänka på t.ex. Beethovens 6:a. Att man använder stråkljud i rock gör ju inte att musiken blir symfonisk.
Det kom att kallas för symfonirock här i Sverige men frågan är om inte 'progressiv' var en mer beskrivande etikett? Band som King Crimson, Yes, Genesis, Gentle Giant etc. tänjde på gränserna och gick utanför den gängse rockformen, så inte var det helt fel att kalla dom progressiva band. Om det finns någon likhet mellan deras musik och symfonier, så som jag uppfattar dom, så skulle det kanske kunna vara att dom gjorde en sorts 'konstrock'.
Kanske 'konstrock' skulle vara en mer passande etikett.

När jag hörde Riverside kom jag att tänka på Killing Joke, från 80-talet. Mörkt och vackert.




Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
När vi pratade om dom så pratade vi om Genesis, Yes, Gentle Giant, King Crimson, Emerson Lake and Palmer o.s.v. Varje band var så olika de andra så vi tänkte aldrig på dom som representanter för en viss typ av musik. De var favoriter helt enkelt.   :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
åååå IN THE DEAD OF NIGHT! Skitbra!

Hörde malmsteens version först faktiskt, där fastna jag. Men originalet är bättre, riktigt jädra bra.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
åååå IN THE DEAD OF NIGHT! Skitbra!

Hörde malmsteens version först faktiskt, där fastna jag. Men originalet är bättre, riktigt jädra bra.

Ja...UK lyssnade man mycket på då det begav sig.. :)