Kontrollrummet

Progressiv rock

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej!

Tycker det skulle vara skoj med en tråd där denna musik diskuteras..Vet inte hur många som är intresserade men ändå :)

Kan tipsa om denna konsert..om nu någon missat  :wub:

http://www.themusicalbox.net/

The Musical Box, söndag 28 september 2008, kl 20.00

Cirkus, Stockholm

After sixteen years of stunning recreations of Peter Gabriel era Genesis shows to global acclaim, The Musical Box now turn their attention to the period in the band s history which featured the not inconsiderable talents of Phil Collins in their role of frontman.
A trick of the tail represented the dawning of a new era for Genesis, as it now does for The Musical Box.

The Musical Box kommer till Cirkus med sin show Genesis från turnén Trick of the Tail. Turnén är baserad på orginalet Genesis som turnérade för 30 år sedan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här låter som ett strålande tillfälle att höra god musik. Har denna grupp gjort Gensis musik rättvisa? Jag har för mig att jag lyssnat på dem på webben och gillat.

Vet du något om biljettpriser? Det kan samtidigt vara ett bra tillfälle att ha en liten kontrollrums-träff i shysst miljö!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena MaxB!

Ja..dom fick tom låna orginal- rekvisita från Genesis under "Selling England by the Pound" turnén,
Genesis själva tyckte det lät bättre än när de själva framförde denna musik..Vet att Karl var över i England och såg "Selling England" men det kanske han kan berätta om här... :)

Priser från ca 450-600 tror jag..min biljett..läktare mitt, gick på 470 kr..en liten kontrollrumsträff
vore  kul! :)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag har en DVD med dem där de visar allt arbete bakom allt.
man får ochså se konsertsnuttar med dem,jävligt bra!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
I'm in.....on  :unsure:
« Senast ändrad: 03.08.2008, 17:26:28 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har en DVD med dem där de visar allt arbete bakom allt.
man får ochså se konsertsnuttar med dem,jävligt bra!

Jaha..den måste skaffas  :) Var köpte du den.. På hemsidan? kunde inte hitta ?


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag har en DVD med dem där de visar allt arbete bakom allt.
man får ochså se konsertsnuttar med dem,jävligt bra!

:
Jaha..den måste skaffas  :) Var köpte du den.. På hemsidan? kunde inte hitta ?
Den har jag fått från en kompis som älskar Genesis  Den är crackad,han hittade den på nätet någonstans........ :(
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har en DVD med dem där de visar allt arbete bakom allt.
man får ochså se konsertsnuttar med dem,jävligt bra!

:
Jaha..den måste skaffas  :) Var köpte du den.. På hemsidan? kunde inte hitta ?
Den har jag fått från en kompis som älskar Genesis  Den är crackad,han hittade den på nätet någonstans........ :(

Ok..får leta :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
I'm in.....on  :unsure:

Kul...får väl fylla på när man har något matnyttigt.... " And Then There Were four"  :rolleyes:
« Senast ändrad: 04.08.2008, 13:03:42 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jaha..i kväll blir det konsert! :wub:
Har du hittat den?....... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Vad tyckte du om konserten?
Själv tyckte jag det var intressant att se hu dom hade arrat låtarna. Det överensstämmer nog bra med hur Genesis arrade.
Att inledningen till Cinema Show spelades med endast gitarrer var en överaskning för mig. Jag trodde det skullle vara någon klaviatur där inne nånstans. Likaså att kompet under det mesta av syntsolot saknade bas. Endast ett energiskt kompande på en tolvsträngad. Förvånande. Jag blev tvungen att lyssna på Selling England när jag kom hem och det saknas nog bas på studioinspelning också.
Där ser man...
Lite synd att det blev en aningens för högt. Det blev lite plågsamt med tolvsträngarna efter en stund.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag var inte där.... går inte längre på konserter,för mycket tinnitus tyvärr..... :(
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jo den gillades..samtliga var riktigt duktiga musiker. Kul att musiken framförs med de instrument som var tidsenliga då..Arp pro solist skulle man vilja ha tag på...Otroligt kul att dom körde The lamb och White Mountin, Tycker att hela konserten var ruggigt likt Geneseis..( såg "Trick of the tail" -77  eller var det -76 :rolleyes: i Göteborg ) för att inte tala om "Los Endos" där man skulle kunna tro att man lyssnade på Phil Collins och Bill Broford, otroligt samspelta..Kollade på "Los Endos " med Genesis på "You Tube" nu i kväll.. TMB hade exakt samma trumuppsättning, och det vete fasen om inte varenda slag fanns där som i originalet. kul..  Ljudet var lite väl vasst emellanåt, man kanske beror på var man satt. Sångaren i TMB var även han en kopia på Collins, skägg och långt hår  :)..tog lite bilder..kanske lägger upp om kvaliteten är ok...Betyg: 5 Arpar av 5 möjliga!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
LOS ENDOS.......... :wub: Whoa.......!
Rickenbacker och allt det andra.....
Faan,du menar inte att ''Los Endos'' finns på Youtube...... :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Taurus.........
 :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
M-Tron har jag.....+Minimoog+Oddity(läs odessey)....lägg fender Rhodes till detta i form av
Lounge lizzard.,+ B4:a,detta +Rickenbacker....,kom igen mannen,hur var det nu med proggen........
 :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag kör också M-tron. Jag undrar om det stämmer att kb-snubben i Musical B. kör M-tron. Jag läste det någonstans. Svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra från salongen. Det skulle vara om den stämde om sig rätt som det var. Dom kunde ju driva lite i stämningen, dom gamla. Den nytillverkade är förmodligen med stabil.
Jag kör en Creamware Prodessy som Soloistsurogat i vårt lilla Genesis-coverprojekt. Den låter likt ARP i klangen så den får duga. Den har dessutom presets, nödvändigt om man ska försöka återskapa ljuden i Cinemasolot.
Det är nog så att likheterna med orginaluppsättningen är fler än man anar. Kanske t.o.m. vassheten i ljudet var avsiktligt? :) 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kör också M-tron. Jag undrar om det stämmer att kb-snubben i Musical B. kör M-tron. Jag läste det någonstans. Svårt, för att inte säga omöjligt, att avgöra från salongen. Det skulle vara om den stämde om sig rätt som det var. Dom kunde ju driva lite i stämningen, dom gamla. Den nytillverkade är förmodligen med stabil.
Jag kör en Creamware Prodessy som Soloistsurogat i vårt lilla Genesis-coverprojekt. Den låter likt ARP i klangen så den får duga. Den har dessutom presets, nödvändigt om man ska försöka återskapa ljuden i Cinemasolot.
Det är nog så att likheterna med orginaluppsättningen är fler än man anar. Kanske t.o.m. vassheten i ljudet var avsiktligt? :) 

Nu blev man nyfiken...nåt man får höra här?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
M-Tron har jag.....+Minimoog+Oddity(läs odessey)....lägg fender Rhodes till detta i form av
Lounge lizzard.,+ B4:a,detta +Rickenbacker....,kom igen mannen,hur var det nu med proggen........
 :lol:

Ja.. när man spelade symfonirock i ungdomens dagar så körde vi på en riktig mellotron, Taurus,
WLM-orgel, Logan String, hade även en solosynth från korg, kommer, inte ihåg vad den hette..Hmm..  kunde åstadkomma riktigt bra arp-ljud..Basisten körde dubbelhalsad 12:a gtr+bas, gitarristen, acke tolva + vanlig sologurra..
Trumisen spelade tvätflöjt..skoj som fan...Nu är det bara pluggar av de riktiga syntharna..Taurus från Trilogy..div arp ljud och orgelljud från Sonic..CP70+ orgel från Sampletank + trummor,en del schyssta pukor och annat från Stylus RMX + riktigt bra analoga ljud som Prohpet, CS80 mm mm från Atmosphere..Brukar även köra en del flöjter,orglar, arpljud från M-tron pluggen...


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Vi har inte nått dit där vi vill dela med oss av våra vedermödor än... :) Men det kommer så småningom. Det är så många bitar som ska på plats i låtarna. Alltid är det nånting som blir fel. Det är jäkligt roligt i alla fall. Juste terapiverksamhet för ett gäng ungdomliga gubbar :)
Ni hade en fin samling instrument när det begav sig. Låter som en seriös satsning.
Vår bassist spelar Fenderbas i nuläget men är på jag efter en Rickenbacker. 12.a på stativ och Roland-pedal till en 1080. Jag ska programmera lite Taurusliknande ljud i Nord Modular till honom har jag tänkt. En dubbelhals med bas och 6 eller 12 är svårt att få tag på och de som finns är ganska tunga att bära, antar jag.

Gitarristen spelar också 12:a + vanlig elgura. Han har en jäkla massa pedaler och plattor med knappar på golvet. Sångaren håller på att försöka lära sig spela flöjt :) Jag spelar flöjt själv men bägge händerna och oftast åtminstone en fot är upptagen mest hela tiden.

Jag kör Pianoteq, M-tron och Logics elpiano i Mainstage. Jag har försökt att programmera RMI-ljud med ES2 och Sculpture men får inte till det riktigt. Orgeln är en Nord C1 och jag använder en Wavestation som kontroller till Prodesseyn. Med den kan jag stega presets med en fotpedal. En SL880 och undre manualen på orgeln används som kontroller till datorn. Dubblerat, så att jag kan välja vilken klaviatur jag ska använda. På en del ställen är det svårt att hinna byta. Jag vet inte om du såg hur M.B. keyboardisten spelade sista tonen i pianointrot på Firth of Fifth med vänsterhanden medan han vände sig mot orgeln för att ta första ackordet. Det finns några såna ställen där man har jäkligt bråttom. Ett ändå besvärligare ställe är bytet mellan pianosolo / syntsolo där växlingen måste ske på en bråkdels sekund. Man hinner inte spela färdigt och vända sig. Jag har valt att spela sista delen av pianosolot på orgelklaviaturen. Då hinner jag upp med bägge händerna till syntsolot.  :)

Att ha en lätt och minimerad rigg har varit en prioritet då jag måste öva hemma på i stort sett samma uppställning som i replokalen. SL880 och Wavestation får stå kvar i lokalen och jag flyttar bara orgeln, laptoppen och syntmodulen.

Vad hett bandet ni hade? Är det något man känner igen?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tror inte du känner igen..spelade en gång tillsammans med Horizont på en proggafton i Upplands-väsby..Vi hette Mareld och senare Manx..och spelade lite runtom i Sthlm..egen musik men klart åt Genesishållet..


freddy

  • Gäst
Som jag förstår det så handlar denna tråd om progressiv rock i allmänhet och inte bara den nämnda konserten. Så då har jag en fråga..

Progressiv i detta sammanhang står för nyskapande, hitta nya vägar och att förändra musiken. Gå utanför de gränser som satts av traditionell musik, så upplever jag att progressiv rock var på 70-talet, sökande efter nya vägar.

Om man nu 2008 spelar samma typ av musik som dessa 70-tals band, kanske t.o.m använder exakt samma utrustning i form av basar och moog, är man då progressiv?

Det jag vill komma till är att det progressiva har försvunnit och nu är det mer en stil som har fel namn enligt mig, det är inget progressivt i att spela moog längre, inte på det sättet.  

Det finns dock band som fortfarande ÄR progressiva. De som söker nya konstellationer och upplevelser.
« Senast ändrad: 30.09.2008, 11:55:58 by freddy »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker du har rätt..j%&vligt skum benämning...


freddy

  • Gäst
Jag har fastnat för två polska progressiva rockband, Riverside och Indukti. Det är något speciellt med musik från polen, tror det är deras folkmusik som bjuder på mörka tongångar. Jag tycker det är vackert och dystert, polskt :D 

Riverside - 02 Panic room


Indukti - Shade


Nu kanske inte dessa videos gör banden rättvisa, Indukti har flertalet instrumentala låtar på sin helt makalöst underbara skiva S.U.S.A.R.


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Håller med om att begreppet progressiv inte känns rätt när man pratar om att återskapa soundet från 70-talet. :)



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Riverside - 02 Panic room
Var ju riktigt bra!  B)
Fast kanske inte så progressivt om man i det lägger udda taktvändningar o härligt krångel.
Men gillade deras harmonier starkt, o att inte sångaren ylar som Labrie, eller för den delen brölar som en brunstig älg. Snygg ton på sologuran också.

Om de gamla 70-talsgiganternas kopior så kanske epitetet symfonirock ändå passar bäst idag.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riverside - 02 Panic room
Var ju riktigt bra!  B)
Fast kanske inte så progressivt om man i det lägger udda taktvändningar o härligt krångel.
Men gillade deras harmonier starkt, o att inte sångaren ylar som Labrie, eller för den delen brölar som en brunstig älg. Snygg ton på sologuran också.

Om de gamla 70-talsgiganternas kopior så kanske epitetet symfonirock ändå passar bäst idag.

Är nog böjd att hålla med där..symfonirock alltså..låter kanske lite pretentiöst.men ändå..


freddy

  • Gäst
Riverside - 02 Panic room
Var ju riktigt bra!  B)
Fast kanske inte så progressivt om man i det lägger udda taktvändningar o härligt krångel.
Men gillade deras harmonier starkt, o att inte sångaren ylar som Labrie, eller för den delen brölar som en brunstig älg. Snygg ton på sologuran också.

Om de gamla 70-talsgiganternas kopior så kanske epitetet symfonirock ändå passar bäst idag.

Kul att du gillar, ja symfonirock är nog en mer passande benämning, även om den också är lite vilseledande för vissa band.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det där lät ju trevligt..gillade Riverside lite mer, tungt...  B)


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag tycker nog att symfonirock är missvisande för alla band egentligen. Vilken symfoni är det man sätter som måttstock? Jag har inte hör något band presentera musik som får mig att tänka på t.ex. Beethovens 6:a. Att man använder stråkljud i rock gör ju inte att musiken blir symfonisk.
Det kom att kallas för symfonirock här i Sverige men frågan är om inte 'progressiv' var en mer beskrivande etikett? Band som King Crimson, Yes, Genesis, Gentle Giant etc. tänjde på gränserna och gick utanför den gängse rockformen, så inte var det helt fel att kalla dom progressiva band. Om det finns någon likhet mellan deras musik och symfonier, så som jag uppfattar dom, så skulle det kanske kunna vara att dom gjorde en sorts 'konstrock'.
Kanske 'konstrock' skulle vara en mer passande etikett.

När jag hörde Riverside kom jag att tänka på Killing Joke, från 80-talet. Mörkt och vackert.





Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har inte hör något band presentera musik som får mig att tänka på t.ex. Beethovens 6:a. Att man använder stråkljud i rock gör ju inte att musiken blir symfonisk.
Njae, du snävar in lite för mycket på betydelsen av ordet symfonisk - du fastnar i jämförelsen med klassisk symfoni.
Citera
The word "symphony" derives from Greek συμφωνία, meaning "agreement or concord of sound"
http://en.wikipedia.org/wiki/Symphonic
Hittade tyvärr inget bra på svenska, men begreppet har mer att göra med hur ett verk är uppbyggt än att stråkar ska blandas med rockgitarrer (även om det är vanligt, men som du påpekar inte per automatik gör det hela symfoniskt).

http://en.wikipedia.org/wiki/Symphonic_rock
http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_rock
http://en.wikipedia.org/wiki/Art_rock

Nån som förresten såg Zappa plays Zappa igår? Fantastiskt bra!  :wub:
« Senast ändrad: 13.10.2008, 12:19:14 by MrPhil »


Florian le Sage

  • Gäst
Zappa plays Zappa var helt ok på TV, dom spelar som det förväntats och till punkt och pricka, men inget mer liksom...

Jag såg dom förrförra året på hovet och där kändes det lite mer levande men det kan ju ha berott på att dom blivit mer varma i kläderna en bit in på turnen som det föll sig med Sverigegiget!

En duktig basist och vän var på båda Sverigespelningarna (året därpå också alltså) och sa att den andra gången var det klart bättre...

Själv har jag sett Frank Zappa var gång han kom hit sedan 1979 (Sheik Yerbouti-turnén) och fram till 1988 eller 89 och det är ju helt klart något som aldrig kan överträffas av naturliga skäl, de otroligt duktiga musikerna, tidsandan osv osv...men pratar man med en som är 10-20 år äldre än jag skulle han nog säga; äsch---Zappa var bäst på 60-talet/1:a plattan etc sen... en generations och smakfråga alltså!?!

För er som vill veta mer, läs intervjun i MIX-online med Mark Pinske som var hus/turnetekniker åt Zappa fr.o.m Tinseltown rebellion, det är oerhört intressant och givande läsning för studiointresserade i alla kategorier!

 ;)