Kontrollrummet

Länk till Ljudkortstest?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Är ute efter något firewireljudkort med hög ljudkvalite. Ska läsa lite mer här på forumet, men hade varit intressant att även läsa lite tester, har dock lite svårt att hitta några hyfsat nya.

(Ifall någon vill komma med något direkt förslag så är det också välkommet. Har en imac, (agere chip) och logic studio. Räcker nog med två kanaler, vill dock optimera ljudkvaliten, vill inte betala för preampar och lull lull.)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Typ max 4000 kr. Ska bara ha detta hemma. Behöver inte så mycket finesser utan önskar lägga vikten på ad/da omvandlaren dvs att det låter bra, om du förstår hur jag tänker. Ska mest användas till mastering och mixning.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har kikat lite på detta.
http://www.tcelectronic.com/Konnekt8.asp
Vet att tc electronics brukar göra bra grejer men jag vet inte riktigt hur vassa de är på ljudkort. Plus att det är cubase som hänger med, hade gärna sett att det var optimerat för logic.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har fått rapport från någon kund att Terratec Phase X24FW fungerar utmärkt med Agere-Macar. Agere ställer ju till problem med många ljudkort, så det kan vara lite osäkert med ljudkort till maskiner med det Firewire-chipet...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har sneglat lite på duet, kanske lite dyrt. Apogee ska ju annars vara kända för bra ljudkvalite. Hade man kunnat komma ner till typ 2000kr så hade jag inte blivit ledsen. (Finns även en del annat på önskelistan.)

Kikade på fireone, men det är nog lite för "inspelnings baserat" för mig. Kommer ändå att göra de flesta inspelningar i min studio som jag håller på att bygga. Där har jag andra faciliteter som preampar och annat. Hade velat se någon lista med specar där man testat dynamik, headroom, kurva på samplingskvalite osv. om du förstår hur jag menar. Jag vill bara få in färdiginspelat material med minsta möjliga förändring eller kvalitetsförlust.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Sound on Sound har en hel del bra tester som man kan flukta igenom på webben.

ok, ska kika lite där


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har fått rapport från någon kund att Terratec Phase X24FW fungerar utmärkt med Agere-Macar. Agere ställer ju till problem med många ljudkort, så det kan vara lite osäkert med ljudkort till maskiner med det Firewire-chipet...

Det där är en irriterande faktor. Hade ingen aning om det innan jag köpte min mac. Har väl alltid trott "firewire som firewire."


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul katt du har som bild! Har han ett Granny Smith äpple på huvet?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Kul katt du har som bild! Har han ett Granny Smith äpple på huvet?

Tror det är ett kiwi skal, inte riktigt säker. Bilden har i varje fall blivit mitt trademark.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Tja, jag tycker nog många kort håller bra ljudkvalité idag.
Skillnaderna är ganska marginella om du bara skall lyssna. Så med det rådet kan du komma ned till 2 000:-

Vad har du för ljudkort i studion om man får fråga?



Inget ljudkort i studion just nu. Kör analogt. Men kommer behöva 24 analoga in och om jag känner oss rätt så kommer det nog bli något ganska schysst då vi kan bli så jxxxa kräsna...
Studion är för övrigt inte heller färdigbyggd.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Jag har fått rapport från någon kund att Terratec Phase X24FW fungerar utmärkt med Agere-Macar. Agere ställer ju till problem med många ljudkort, så det kan vara lite osäkert med ljudkort till maskiner med det Firewire-chipet...

vi kör motu 828mk3 på en mac av senaste modell, funkar bra. antar att andra motu FW enheter funkar lika bra.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har fått rapport från någon kund att Terratec Phase X24FW fungerar utmärkt med Agere-Macar. Agere ställer ju till problem med många ljudkort, så det kan vara lite osäkert med ljudkort till maskiner med det Firewire-chipet...

vi kör motu 828mk3 på en mac av senaste modell, funkar bra. antar att andra motu FW enheter funkar lika bra.

Vad kör ni för sequenzer?
Motu ljudkort framstår som rätt prisvärda. Har även hört att de ska låta bra. Jag undrar dock hur mycket man betalar för preamparna som sitter i. I mitt fall hade jag gärna köpt ett kort utan och betalat mindre.