Kontrollrummet

Album man inte får bomma

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jag känner verkligen för att thrasha hotellrum när den här går på (vilket har hänt...)!

... :ph34r:


Grymt.. B)

Michael Jackson - Off the Wall Den sticker ut lite från ovanstående skivor. :) Men fan, MJ har följt med mig genom uppväxten och denna skiva, ja den är så... 70-tal! Så... disco! Så... skön!

Ja, MJ får man inte glömma, har gjort mycket bra musik, min Idol som liten, hade planscher o stuff  :P

/M


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
guns and roses chroma....sweét child of mine skulle fan vara här som SINGEL. lika så one in a million...*suck*

Adamskys första skiva, ihop med seal kan man väl nämna...

Mono - Formica Blues.

Massive Attack - protection samt blue lines och mezzazine. samplermästarna. trumljud :wub:

Brubeck - Take Five (skivan kanske hette Blue rondo ala turk?) Take five borde spelas för barn i skolan.


Portishead. Alla som pressar sina loopar på vinyl och återsamplar  tarvar en plats.

Apropå synthar: Alphaville - Forever young.

Ultravox - Rage in eden

Ultravox - Lament



Frankie goes to holliwood: skivan med relax och dancing with tears in my eyes...


micael jackson: thriller anyone? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brubeck - Take Five (skivan kanske hette Blue rondo ala turk?) Take five borde spelas för barn i skolan.

Skivan hette Time out och titeln syftade på att alla spår på skivan hade lite udda taktarter eller åtminstone inte det vanliga jazz-påtisdagandet. Blue Rondo ala turk har förresten spelats in med sång!!! av Al Jarreau. Helgalet.

Hmm. Hade ju denna skivan. Undrar var den är nu.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Frankie goes to holliwood: skivan med relax och dancing with tears in my eyes...

Hello. Dancing.... var väl ändå Ultravox va?

// Messerschmitt


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Brubeck - Take Five (skivan kanske hette Blue rondo ala turk?) Take five borde spelas för barn i skolan.

Skivan hette Time out och titeln syftade på att alla spår på skivan hade lite udda taktarter eller åtminstone inte det vanliga jazz-påtisdagandet. Blue Rondo ala turk har förresten spelats in med sång!!! av Al Jarreau. Helgalet.

Hmm. Hade ju denna skivan. Undrar var den är nu.

Jag har den :)


Dancing va ultravox. provat en hel del dryckjomhär under kvällen. kan nog vara så. undras vilken låt med FGTH jag menade från samma skiva då :S
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tösedrengerne - Alle våre håb Dansk gladpop med allvarliga texter. Men så fanns i bandet en sån kompetent låtskrivare som Anne Dorte Michelsen. Någon kanske minns Vi var engang så taet med bl a makalöst trummande av Jan Sivertsen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kapitlet Kinks
Ray Davies som skrev i stort sett alla gruppens låtar är en av 60-tals popens största låtskrivare. Kanske framförallt textmässigt men också när det gäller melodier. Mellan åren 65-67 skrev han ett tjugotal  låtar som låg på topplistorna, en av dom var "Waterloo sunset " den kanske bästa pop-låten av dom alla. Kinks var i början mycket ett singel-band men kom sen att ge ut en mängd koncept-album. Flera av dem är såna man inte bör bomma, ex Arthur från -69 med en räcka fantastiska låtar, Muswell hillbillies en annan. Men den som ska upp på tavlan här är

The village green preservation society från nov 1968.
Släpptes alltså i eftervattnet av 67 då allt var flowerpover och ungefär samtidigt med Hendrixs Electric ladyland, Beatles White album, Stones Beggars banquet. Albumet blev ett av de mest lyckade misslyckanden som givits ut. Ingen köpte det (jag förstås), det var helt annorlunda än allt som gav ut vid den tiden. Små finstämda, enkelt instrumenterade popvisor och passerade nästan obemärkt förbi. Det har i efterhand fått den uppmärkamhet det förtjänar och anses bland många Kinks-kännare som det bästa de gjort.
I skandinavien gavs den ut i en inte helt färdig 12-spårs version eftersom mastern hade skickats till presserierna innan den drogs in av Ray Davies. Blev alltså ett samlarobjekt. Ni kan komma hit och kolla  :D
Finns nu utgiven som en 3-cd-box med en massa varianter, spårordningar mm för den inbitne - kul att ha, inte särskilt dyr.
 
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej! Det här är album som man inte får bomma enligt min subjektiva bedömning.

Beatles - Revolver
Beach Boys - Pet Sounds
Elvis Costello - My aim is true
10cc -  How dare you!
Stevie Wonder - Songs in the key of love
The Squeeze - Argybargy
Nick Lowe - Labour of lust
The Clash - The Clash
Ian Dury - New boots and panties
Ron Wood - I´ve got my own album to do

Lägger till också specifika låtar, dom tio bästa poplåtarna enligt mitt sätt att se (höra) på det.

1. God only knows - The Beach Boys (ett mästerverk av Brian Wilson)
2. Strawberry Fields forever - The Beatles (Lennnons höjdpunkt som jag ser det)
3. Alison - Elvis Costello (En sanslöst bra låt på Costellos sanlösa bra debut)
4. Living in the City - Stevie Wonder (tungt, pust)
5. I´m Mandy fly me - 10cc  (Beatles arvtagare. Grymt bra)
6. Days - The Kinks (Ray Davies i sitt esse)
7. Pulling mussels (in the shell) - The Squeeze (Pop i högsta divsionen)
8. Tell her no - The Zombies (En bortglömt grupp på 60-talet som gjorde coola grejer)
9. Down in the tube station at midnight - The Jam (Bättre än så här blir det inte.)
10. Too many teardrops - Nick Lowe (Poptjuven slår till!)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant med Revolver där och inte Sgt Pepper (jag äger båda som lp :)
Det brukar nämligen bli att vill jag lyssna på beatles lyssnar jag på den senare..

Beatles - Sgt Pepper (lonely hearts club band?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tösedrengerne - Alle våre håb Dansk gladpop med allvarliga texter. Men så fanns i bandet en sån kompetent låtskrivare som Anne Dorte Michelsen. Någon kanske minns Vi var engang så taet med bl a makalöst trummande av Jan Sivertsen.

Ja, Anne Dorte Michelsen är en pärla. Trodde att vi bara var två i Sverige som kom ihåg henne. Vi är minst tre!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant med Revolver där och inte Sgt Pepper (jag äger båda som lp :)
Det brukar nämligen bli att vill jag lyssna på beatles lyssnar jag på den senare..

Beatles - Sgt Pepper (lonely hearts club band?)

Både Sgt Pepper och Revolver har irriterande svaga Harrison-spår. Så jag tycker att LP-versionen av Magical Mystery Tour är det bästa Beatles-albumet, även om det är ett gränsfall då EP-versionen är den egentliga. Men Strawberry Fields och Penny Lane på samma skiva... Den blå dubbeln är annars helt oslagbar om man ser på ingående låtar...

Kapitlet Kinks är avhandlat, håller helt med Cykeln även om "Arthur" snurrar ofta på min tallrik.

Några andra album från tiden som är helt suveräna:
 
The Zombies - Odessey and Oracle (1968)
The Byrds - Younger than yesterday (1967)
The Monkees - Pisces, Aquarius, Capricorn & Jones Ltd. (1967)
Blond - Lilac years (1969)


Andra album som betytt mycket för mig är

Jan Johansson - Jazz på svenska
Cat Stevens - tea for the tillerman
Nick Drake - five leaves left
The Who - My generation
Henry Purcell - King Arthur


Slutligen två lösryckta låtar, vars album de ligger på i övrigt inte gör mig salig, men dessa är magnifika berättelser som alla borde höra någon gång:

Harry Chapin - a better place to be
Arlo Guthrie - Alice's restaurant
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tösedrengerne - Alle våre håb Dansk gladpop med allvarliga texter. Men så fanns i bandet en sån kompetent låtskrivare som Anne Dorte Michelsen. Någon kanske minns Vi var engang så taet med bl a makalöst trummande av Jan Sivertsen.

Ja, Anne Dorte Michelsen är en pärla. Trodde att vi bara var två i Sverige som kom ihåg henne. Vi är minst tre!


Kul att med en frende! Tack för Cat Stevens och Jan Johansson Skallerormen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Reflektion – Vad är det jag lyssnar på och varför – tankar som tråden väckt.
Tänk vad många olika musikvärldar det finns. Här nämns album jag aldrig höt talats om blandat med kära vänner.

Några som tagits upp och dragit igång tankar är är
Vallhagen, KSMB,  mest för att jag vid den tiden jobbade på en klubb tillsammans med gitarristen. Vi spelade rätt mycket Ebba grön där. (Där jobbade också ibland Jack. Inte förrän senare förstod jag att det var Cornelis son, han sa aldrig nåt om det)

MaxB tar upp Yes och Genesis – ja dom är ju fantastiskt skickliga men av någon anledning har de aldrig berört mej = ingen skiva i samlingen.

Emulator med Depeche Mode  Songs of faith ... och Recoil Unsound methods. Dessa var helt okända marker för mej tidigare – tack EMU för att det inte är så längre – Är verkligen bra!

Equality – Ola Magnell, Höstkänning – absolut och likaså Dylans Highway 61. Joni Mitchell/Blue – en underbar skiva. Pet sounds har ju en av pop-världens mest fantastiska låtar  (God only knows) men av någon anledning gick PS inte hem hos mej – sålde Lpn på skivbörsen!??

Hellpig – The Wall gick många varv hemma hos mej, både bra låtar och helt koncept.

Jonnerstone - Howard Jones - Human's lib – just han ja – det var länge sen.

Wernborg – Mike Oldfield och Bo Kaspers. När det gäller MO var det nog Tubular Bells och Ommadawn för mej. BK absolut. Donald Fagen har jag dock aldrig fått till det med -  ?

Marruschkka – Eva Dahlgren, ja hon är ju så bra – men jag har inte en skiva – varför kan man undra?

Police har nämnts av några – har inte fastnat hos mej – Såg en gång en film där Sting står vid en bensinmack och sjunger till gitarr – det var s-bra. Detta gäller även Elvis Costello, som jag hör är bra men det liksom vill sig inte med mej - kan det vara rösten? Det är ju bra låtar.

Emu igen med  Alphaville - Forever young – aldrig kunnat med denna – det är nog min synthallergi  :)

eq – Tösedrengerna ! Helt missat. Av de danske är det nog Röde Mor med Grillbaren och en fantastiskt fin skiva ”Den förste maj – sange af Benny Holst og Jesper Jensen som fastnat mest.

Tokai – Songs in the key of life javisst. Jag lyssnade nog ändå mer på - Journey Through The Secret Life Of Plants från 1979 
 – faktiskt ett album man inte bör bomma.  Kinks/Days absolut.

Rattlesnake – Jan Johansson – självklart får man inte ha missat den. Cat Stevens – underbar och Alice´s restaurant måste man bara ha hört - anbefalls!

För att visa min musikkaliska trångsynthet
Entombed - Wolverine blues, Carcass – Heartwork,Machinehead - Burn my eye, Samael - Ceremony of opposites, Freak Kitchen – Organic,  Tenacious D, Dream theater- Awak, Liquid tension – Experiment, John reuben - Professional Rapper  – aldrig hört (och det var fler ändå)

Zimmer verkar vara något att kolla upp, sett filmerna men inte tänkt på musiken ??
Nine Inch Nails, tack vare en annan tråd fr Emu så hörde jag Hurt – verkligen bra!


Beatles är nog ett eget kapitel ...

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Zimmer är bra! Börja med Gladiator-soundtracket. Bara hits :)

Sen en annan mästare som dog för ett tag sen:

Basil Poledouris - Conan the barbarian.
(Kan lyssna på "love theme" hur många gånger som helst  :rolleyes:
Mäktighet utan motstycke.

Och två snubbar till:

Maurice Jarre (Också känd som "jarres farsa" <) - Lawrence of Arabia

Miklas Rozsa - Ben Hur


« Senast ändrad: 29.07.2008, 11:17:28 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ron Sexsmith
Första gången jag hörde honom var i bilen på väg upp i skogarna norr om Skattungbyn. Ur radion smög en fantastiskt vacker låt sjungen med en mycket speciell röst – Vad var detta? Naturligtvis blev det ingen efterannonsering så jag fick leta länge på nätet för att hitta låten och honom. Köpte genast skivan som var

Cobblestone runway
och låten var Gold in them hills. På den finns också skinande låtar som Former glory, God loves everyone och For a moment.
Sen dess har jag köpt det mesta han givit ut. Dessa två ska man inte missa

Whereabouts från 1999
Bara bra låtar, ex Feel for you och The idiot boy

Other songs från 1997
Låtar som Strawberry blonde, Pretty little cemenntery, April after all

RS som är från Canada hamnar väl i amerikansk singer/songwriter-facket. Har en speciell röst som man antingen hatar eller älskar. Fantastiska melodier och bra texter. Produceras ofta av en svensk, Martin Terefe och använder svenska musiker. Senare plattor har väl tyvärr inte kommit upp till de ovan nämnda.

---
Tack för tips Divi.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Reflektion – Vad är det jag lyssnar på och varför – tankar som tråden väckt.
Tänk vad många olika musikvärldar det finns. Här nämns album jag aldrig höt talats om blandat med kära vänner.

Några som tagits upp och dragit igång tankar är är
Vallhagen, KSMB,  mest för att jag vid den tiden jobbade på en klubb tillsammans med gitarristen. Vi spelade rätt mycket Ebba grön där. (Där jobbade också ibland Jack. Inte förrän senare förstod jag att det var Cornelis son, han sa aldrig nåt om det)

MaxB tar upp Yes och Genesis – ja dom är ju fantastiskt skickliga men av någon anledning har de aldrig berört mej = ingen skiva i samlingen.

Emulator med Depeche Mode  Songs of faith ... och Recoil Unsound methods. Dessa var helt okända marker för mej tidigare – tack EMU för att det inte är så längre – Är verkligen bra!

Equality – Ola Magnell, Höstkänning – absolut och likaså Dylans Highway 61. Joni Mitchell/Blue – en underbar skiva. Pet sounds har ju en av pop-världens mest fantastiska låtar  (God only knows) men av någon anledning gick PS inte hem hos mej – sålde Lpn på skivbörsen!??

Hellpig – The Wall gick många varv hemma hos mej, både bra låtar och helt koncept.

Jonnerstone - Howard Jones - Human's lib – just han ja – det var länge sen.

Wernborg – Mike Oldfield och Bo Kaspers. När det gäller MO var det nog Tubular Bells och Ommadawn för mej. BK absolut. Donald Fagen har jag dock aldrig fått till det med -  ?

Marruschkka – Eva Dahlgren, ja hon är ju så bra – men jag har inte en skiva – varför kan man undra?

Police har nämnts av några – har inte fastnat hos mej – Såg en gång en film där Sting står vid en bensinmack och sjunger till gitarr – det var s-bra. Detta gäller även Elvis Costello, som jag hör är bra men det liksom vill sig inte med mej - kan det vara rösten? Det är ju bra låtar.

Emu igen med  Alphaville - Forever young – aldrig kunnat med denna – det är nog min synthallergi  :)

eq – Tösedrengerna ! Helt missat. Av de danske är det nog Röde Mor med Grillbaren och en fantastiskt fin skiva ”Den förste maj – sange af Benny Holst og Jesper Jensen som fastnat mest.

Tokai – Songs in the key of life javisst. Jag lyssnade nog ändå mer på - Journey Through The Secret Life Of Plants från 1979 
 – faktiskt ett album man inte bör bomma.  Kinks/Days absolut.

Rattlesnake – Jan Johansson – självklart får man inte ha missat den. Cat Stevens – underbar och Alice´s restaurant måste man bara ha hört - anbefalls!

För att visa min musikkaliska trångsynthet
Entombed - Wolverine blues, Carcass – Heartwork,Machinehead - Burn my eye, Samael - Ceremony of opposites, Freak Kitchen – Organic,  Tenacious D, Dream theater- Awak, Liquid tension – Experiment, John reuben - Professional Rapper  – aldrig hört (och det var fler ändå)

Zimmer verkar vara något att kolla upp, sett filmerna men inte tänkt på musiken ??
Nine Inch Nails, tack vare en annan tråd fr Emu så hörde jag Hurt – verkligen bra!


Beatles är nog ett eget kapitel ...




fantastiskt bra inlägg cykeln! Jättekul att vi får dela dina reflektioner vad andras skivnämningar betytt för dig :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Zimmer är bra! Börja med Gladiator-soundtracket. Bara hits :)

Där håller jag med dig. Det soundtracket som fick mig intresserad av denna musikform. Ett av de få soundtracks med zimmer som jag kan lyssna på enbart för musiken så att säga. Tycker han är väldigt upprepande och feg annars överlag, han gör det han ska och utmärker sig väldigt sällan. Men Gladiator-musiken är i en egen klass...



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Zimmer är bra! Börja med Gladiator-soundtracket. Bara hits :)

Där håller jag med dig. Det soundtracket som fick mig intresserad av denna musikform. Ett av de få soundtracks med zimmer som jag kan lyssna på enbart för musiken så att säga. Tycker han är väldigt upprepande och feg annars överlag, han gör det han ska och utmärker sig väldigt sällan. Men Gladiator-musiken är i en egen klass...

Egentligen tycker jag han är lite trist också ibland, men han har förmåga att göra musik som fyller sin funktion s a s. Även utan film. Enkelt men effektfullt..

The Battle, skall f ö vara en rip-of på Mars bringer of war, av Holst från början av 1900-talet. MEn har inte Mars här så kan inte kolla..
(Annars bästa låten på skivan. Tycker jag.)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Orkar inte dra upp någon superlista här. Alldeles för mycket musik man lyssnar på helt enkelt.

Men några skivor som gått varma den senaste tiden och som jag gillar skarpt:

Alter Bridge - Blackbird:
Skön rock/hårdrock, massor med schysta låtar och bra texter. Typ gamla "Creed" fast med ny sångare.

Frost* - Milliontown:
Progressiv pop/rock från en väldigt känd engelsk producent som skriver hits till vardags, här tar han dock ut svängarna lite mer. Jem är ett geni i min bok.

Tower of power - TOP:
Sväng definierat. Det kan omöjligt svänga mer än detta band. Galet underbar soul/funk med världens tajtaste brass-sektion. :)

Dissection - Reinkaos:
Säga vad man vill om personligheten bakom detta band, men musik kan han skriva. Göteborgdöds bjuds det på här, melodiös sådan. Gillar den torra produktionen. Synd att Jon tog sitt liv efter denna platta, jag hade iaf velat ha mer av Jons musik i min samling.

Strapping young lad - The new black:
Devin Townsend är helt jävla galen. Det sägs att han går på tunga mediciner för att dämpa sig. Men shit vilket geni, gillar man metal så gillar man nog denna helt underbart tunga och sköna platta. På denna platta kan man även höra en av metallens bästa trummisar också - Gene Hoglan.

Bumblefoot - Normal:
Denna skiva är allt annat än normal. Pop/rock-låtar med galna inslag och kul texter. Mycket fina gitarrtricks med. Bumblefoot lirar numera gitarr i GnR till vardags..

Death - Symbolic:
Dödsmetallens gudfader - Chuck Schuldiner. Deaths bästa platta enligt mig, alla låtar rockar fett. Gene Hoglan trummar även på denna. Denna platta ligger mig varmt om hjärtat.

Fair to midland - Fables from a mayfly...:
Ny upptäckt för mig detta. Skönt progband som är lagom galna och skriver bra och intressant musik. Sångaren har dock ett smått jobbigt vibrato ibland, påminner lite om dom där vita lurviga rackarna man ser ute i hagar på landet ibland.  

Lucie Silvas - Breathe in:
Pop är väl detta. Lucie sjunger bra, spelar piano bra och det finns nog inte en dålig låt på denna platta. Mysigt att lyssna till när man är trött i öronen efter några av de föregående lite tyngre banden. :)

Opeth - Watershed:
Riktigt bra band detta. Gillar verkligen denna skiva som är deras senaste. Progressiv rock blandas med dödsmetall och avgrundsvrål, baklänges-sång och annat mys.

Protest the hero - Fortress:
PTH bjuder på en galen hårdrock eller metalcore eller vad fan det nu heter. Mycket energi och intensiva låtar iaf. Intressanta gitarrprylar och dessa grabbar stannar sällan kvar allt för länge på samma ackord.

Scar symmetry - Holographic Universe:
Dödsmetall/pop/hårdrock/progressivt - varieras mycket i detta band. Sjukt kompetent svenskt band, riktigt bra gitarrist som gör några av de mest intressanta solona jag hört på länge.

Det finns så mycket mer... :D
« Senast ändrad: 30.07.2008, 22:09:41 by freddy »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Håller med Emu, väldigt bra inlägg av Cykeln.

Freddy, flera intressanta alternativ där. :) Dkall kolla in dessa.

Mvh

Memphis


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Slänger in några slumpvis valda:

Monica Zetterlund / Bill evans - Waltz for Debby
Bra svensk jazz har vi haft länge och har fortfarande idag. Detta är en klassiker.

Johnny Cash - American IV
Gillar sällan covers men detta är apbra. Låter som en gammal gubbe som sjunger och det är det ju men det låter helt rätt.

Rebecka Törnqvist - Melting into orange
Har gillat Rebecka T sedan hennes första platta släpptes och trodde att jag hade lyssnat mig trött på henne, men så kom 'melting into orange,. Lysande producerad av Johan Lindström.

Gillian Welch - Revival
Riktigt bra lågmäld country. Imponerande hur man kan få ett sånt sväng i så långsamma, lugna låtar.

Cornelis Vreeswijk - Tio vackra visor och personliga Person
Denna måste vara med bland album som man inte får bomma.

The Kinks - One for the road
En relativt sen liveplatta med Kinks. Den kanske inte ens är bra men jag har vuxit upp med den så för mig är den bra.

Stefan Sundström & Apache - Vitabergspredikan
Bra musik o texter som nästan placerar honom i samma fack som Bellman, Taube o Cornelis.

Metallica - Black album
Har svårt för en del Metallicagrejer men det här gillar jag. Om det är kommersiellt så är det väl kommersiella Metallica jag gillar.

The latin kings - Välkommen till förorten
Jag såg nåt slags flipp/flopp program på Z-TV när denna plattan var ny. Då totalsågade de 'Snubben (trodde han var cool)'. Den blev rätt populär ändå.

/Martin  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Paul Simon - Concert in The Park (1991)



Ps. Freddy om du diggar Tower of power, kolla in Urban Renewal från 1974 tror jag. Fanimej VM i synkop.

Gå in på http://www.jango.com och sök Tower of power och lyssna på Only so much oil in the ground.
« Senast ändrad: 02.08.2008, 12:06:16 by Wernborg »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tänker bara nämna två för de är dem jag tänker på i första hand och har då säkert betytt mest för mig:

Hunters & Collectors - What's A Few Men?

och

SH - Svarta Violer 

Sedan beror det säkert på i vilket sinneslag man var i vid just tidpunkten då något speciellt kom ut. I bland funkar det bara.

Gillade speciellt cykelns reflektioner men det är mycket matnyttigt sagt i den här tråden.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Inga som nämnt Pain of salvation?  :o  Otroligt bra musik :)

 



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tog en titt i skivhyllan och valde ut några stycken. Inte på nåt sätt en bästa-skivorna-lista. Inte ens från mig. Däremot är alla kanonbra och riktiga favoriter.

Judas Priest - Sad Wings Of Destiny (1976)
Klassiker från världens bästa hårdrocksband. Victim of changes är värd hela pengen.

Rush - Hemispheres (1978)
Mina stora husgudar en lång period på åttiotalet. Favoriter som The trees och La villa Strangiato finns med här.

Saga - In transit - Live (1982)
Liveplatta som kom efter bandets första fyra skivor som är dom bästa. Innehåller den klassiska "trumduellen" Briefcase. Sångaren Michael Sadler pads i en resväska och duellerar med trummisen.

The Police - Outlandos d'Amour (1978)
En av mina första medvetna skivor jag köpte tror jag. Den med Roxanne.

Bruce Hornsby - Harbor Lights (1993)
Fantastiskt skönt pianospel. Motsvarigheten på Kontrollrummet heter Karl
. :wub:

Mike Oldfield - Five Miles Out (1982)
Family man och File miles out är höjdarna här med Maggie Reilly på sång. (Ni vet hon från Moonlight shadow lite senare)

Miles Davis - Kind of blue (1962)
Funkar till allt. Koncentrerad lyssning eller coctailmusik.

Bo Kaspers Orkester - Söndag i sängen (1993)
De folkkäras första album som jag aldrig kan få nog av. Bandet medverkade i den bortglömda tv-serien "Ni bad om det" med Robert Gustavsson och Lena T Hansson och spelade mestadels Ray Charles-covers. Jag minns att jag tänkte, detta måste jag köpa på skiva, men vad jag vet kom det soundtracket aldrig ut på skiva. Hoppas SVT repriserar snart, fast nog ingen risk för serien var rätt kass faktiskt.

Freak Power - Drive thru booty (1994)
Norman Cook-projekt som varade i två plattor. Han drog vidare och kallade sig för Fat Boy Slim senare. Denna är dock
organsisk i framförandet och riiiiiktigt svängig.

Lenny Kravitz - Mama said (1991)
Satte på denna med vänner hemma en gång som frågade: Är det en samling? Säger allt.

Diana Krall - The look of love (2001)
Hissmusik at its best.

Esbjörn Svenssons Trio - Winter in Venice (1997)
Ett guldkorn från den nyligen bortgångne världsartisten. Innehåller en fantastisk tolkning av titellåten till Herkules Jonssons storverk.

Lee Ritenour - Feel the night (1979)
En av mina få gitarrförebilder. Kör bla Leo Sayers You make me feel like dancing som borde fått den gode Leo att sluta med
musik.

Edmundo Ros - Sing and swing with Edmundo Ros and the Mike Samme's singers (1967)
Tokig partyplatta. Sydamerikas svar på Sinatra hörde jag nån gång. Tja, kanske. Bra och kul i alla fall.

George Riedels orkester - Barn på nytt (2003)
Legenden tolkar sig själv med svenska eliten som frontar.

Joni Mitchell - Court and spark (1974)
En platta i brytpunkten mellan folk och jazzperioden. Larry Carlton är med och spelar på denna. Fint.

Donald Fagen - The nightfly (1982)
Slick!

Louise Hoffsten - Rhythm and blonde (1993)
Gitarrspel i högsta världklass av Staffan Astner. Hmm, vart tog han vägen.

Freak Kitchen - Move (2002)
Cirkusgitarr på högsta nivå, men ändå trivsamt och intelligent.



Etc etc etc etc............
Tnx Wernborg..... :wub: Själv rekommenderar jag alla att lyssna på en grupp som bara släppte en platta...gruppen heter Englandoch gjorde ett album som heter Garden Shed...ett av symfonirockens kanske mest underskattade album...mer info om England
« Senast ändrad: 03.08.2008, 09:58:25 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag bankar på mitt andra inlägg i tråden. Det blir nånsorts personlig musiklyssnarhistoria med ett gäng nedslag i album och låtar. Kanske ett långt inlägg, det vet jag inte än...

***

70-tal. Jag var ett begåvat barn (kunde läsa och skriva tämligen flytande som fyraåring) och som liten kunde jag sitta länge och vända skivor på föräldrarnas grammofon. Det fanns nån samlingsbox med bl a "Sabre Dance" (ingen aning om vilken orkester, men det är ju inga problem att hitta en tagning) som rullade en del. Föräldrarna trodde jag var musikalisk, men främst tyckte jag nog det var spännande med grammofonmekaniken. Om jag minns rätt så var min allra första egna skiva (förutom Anita och Televinken):

Yngve Forssells Orkester: När farfar var ung (singel). När jag vid ett tillfälle lyssnat på den 17 gånger på raken så gömde morsan skivan, åtminstone temporärt. (Fan, när man gör en youtubesökning på den här så får man en ulthima thuleträff. Sorgligt)

Något äldre; i lågstadiet så fattade man ju det man fattade. Men musik fanns ju här och där. Nån tjej sprang omkring och sjäng wowowowowowååterloo. Det fanns en tidning som hette poster som ofta blaskade på stora utvik med Kiss. Jag valde The Sweet, man skulle liksom välja sida, och det är festligt, Kiss har aldrig betytt nånting för mig. Inte då och inte sedan dess. Vi hade en lite ovanlig deal hemma; varje gång morsan klippte mitt hår så fick jag en LP-skiva. Vi sparade ju in frisörkostnaden så man kunde lägga pengar på nåt annat :) . Jag köpte

The Sweet: Desoulation Boulevard. Jag minns att jag inte riktigt hajjade vad "Sweet" stod för... Vad är ett rockband liksom... och "albumtitel", det stod nåt uppe till höger på skivan, men jag var lite förvirrad. Ungefär som när halva skolan sprang omkring och skrek "brynäs" på rasterna, och resterande hälft skrek "leksand". Jag hängde på leksandgänget, och det var innan jag hajjade att det var ett hockeylag. Ack ljuva ungdom.

Ungefär i denna veva kom oxå Beatles (Abbey road, "blåa" och "röda" dubbelsamlingarna, Rock'n'roll music) in i bilden. Och Pink Floyd vars album avnjöts hemma vid kompisens storebrorsas svindyra tonårsstereo.

Tonår, högstadie, tidigt 80-tal. Kände mig fram. Noice- och Gyllene Tiderfeber rådde. Tjejjerna i klassen trånade och svimmade. Jag upptäckte radioprogrammet ny våg - 15 minuter i veckan i p3. Punk o annat. Bildade ett band med några polare och gled sakta in i linköpings musikscen. Förgrundsfigurer blev Sex Pistols, Clash, Crass, KSMB, Attentat och Ebba Grön. Och på den lokala arenan band som IQ55 och WBT. Kolla gärna in www.b-sound.com för en tämligen heltäckande odyssee över linköpings punk/undergroundscen från denna tid (Jo, jag är med själv där på ett hörn). Om ni kan få loss ett exemplar av kassetten "Arnes Korvbar" (eller nån av er faktiskt råkar ha ett ex?) så får ni oxå ett bra tvärsnitt av linköping år...81

Måste hänt mycket på kort tid.. man tappar nästan perspektivet såhär 25 år efteråt, men jag kom i kontakt med Heavy Metal. Mycket pga min ett par år äldre kusin, som en period fick stå referens för god musiksmak. Han introducerade Scorpions (framförallt japanliven Tokyo Tapes), Uli Roths Electric Sun, Judas Priest, och Iron Maiden (Killers och första). ...mfl mfl. Jag måte nästan korrigera mig själv här (att Hellpig): Jag skrev tidigare att Number Of The Beast definierade iron Maiden. Det är fortfarande sant, men i min privata samling så ÄR nog Killers viktigare. Sen dess kan man nog säga att jag haft ena foten i punken och den andra i hårdrocken. Inte alltid mötas de två; jag kommer ihåg att jag fick gliringar av de polare som mer följde upp postpunken. Jag levde parallellt med den eran, men Imperiet, Tant Strul, Lolita Pop, the Cure (och de sjaviga maskinextremerna typ Throbbing Gristle)... var bara "nästan" min grej. Jag lyssnade hellre på Saxon. Och gamla Ebba. Men visst, jag har nån platta med Blue For Two. Lite har genren blivit "ny" för mig alldeles nyss, i o m mina samarbeten här med forum-DEDE. Han var ju själv en förgrundsgestalt när det begav sig. Om man vill kan man köpa MNW-s nysläppta samling SVENSK POSTPUNK, dede är med på den:)

Många plockade upp reggean då oxå. Själv upptäckte jag Bob Marley "på riktigt" först under tidigt 2000tal faktiskt via sonen, då ungefär 10. Han kom hem och frågade "Pappa, finns det nån artist som heter Bob Molly"? Nån singel med svenska Kalle Baah (Flush i Down The Drain, finns på deras myspacesida) finns i skivhyllan.

Ett annat favoritband från denna tid måste nämnas: Accept (med I'm a rebel och Breaker). Dom blåste mig fullständigt av stolen... Och Trust (fransk hårdrock med Nicko McBrain på trummor) Antisocial är magi i mina öron. Kanske var det just Trust och Accept som lärde mig spela gitarr. När jag börjar spontanriffa så söker jag ofta just den typen av tugg och harmisar. Rätt enkelt, simpla harmonier och jävligt 80 :P

Sen blev hårdrocken rätt kass ett tag. Mötley Crüe var balla och rätt ok, och jag diggade tidiga Europe och Def Leppard... men hela scenen spårade ur i de ökända hockey- och pudelfrillorna och kåtlåtar om motorcyklar och gitarrister på bergstoppar... nja. Jag köpte pliktskyldigt plattor med Judas men fixade inte riktigt västkustsvängen även om jag tycker att jag gav det en chans, och gick omkring i gul midjekort kavaj och vita bomulsbrallor (eller snickarbyxor!) från Indiska. Ja ni vet vad jag pratar om; "80-talshårdrocken", fast egentligen handlar det mest om 85-89. Det var rätt skönt när man hajjade att man skulle återgå till jeans o svart t-shirt.

Jag hittade Marillion (bäst är Fugazi). De kritiserades för att låta som genesis. Det sket jag i, i MIN värld var ju Marillion före genesis. Jag tror jag köpte 40-50 plattor med Marillion. I bristen på annan ny musik fick man hänge sig åt skivsamlande :P. Jag har nog sett dom live 5-8 gånger oxå. Med Fish på sång och den där nya. Jag tror dom släpper skivor fortfarande, men jag har ingen koll längre. Vid ett tillfälle skulle en viss Dalbello lira förband åt Marillion. Tyvärr dök hon inte upp pga att gitarrMickRonson var sjuk. Men artistnamnet var planterat, skivor köptes och jävlar vad hon var bra... Jag nämnde tidigare "Whomanfõursays", men "She" ska vara med oxå. Som Marruschkka skrev: Lets Tango! Eller ännu bättre från den skivan: Immaculate Eyes.

Så... på 90-talsstrecket. Jag arbetade som föreståndare för en nyöppnad skivaffär i norrköping. Vi krängde rätt mycket egenimporterad västkustrock, hårdrock o DJ-material. Begreppet "Crossover" dök upp. Hårdrockare började lira funk, och rappare snyltade hårdrocksriff. Egentligen gjorde Mothers Finest (man måste älska ett svart band som sjunger "Nigizz Can't Sing Rock'n Roll") detta redan på 70-talet, och de fick oxå välförtjänt en kommersiell revival med Black radio Won't Play This Record (älska titeln!). Jag torskade på Dan Reed Network (som av nån festlig anledning bara blev stora i sverige...) och svenska Electric Boys. Annars gäller nog RUN DMC feat AEROSMITH: Walk This Way (ball video!) som startskott/milstolpe. Jag diggade Extreme oxå, de var rätt fräscha och hade en sann gitarrhjälte i Nuno Bettencourt. Känns möjligen lite passé idag (liksom övriga från denna era? Jag ägnar inte dessa skivor mycket tid numera). Shock och jösses amalia; de gamla tokstollarna i Red Hot Chilli Peppers blev plötslig kommersiell hitmusik... det trodde inte jag 1985...

Funkhårdrock blev rapmetal. Gränser suddas ut. Allt blir tillåtet. Inget är fel. Hårdrockare köper brutala syntskivor. Dragspel, distad gitarr, samplade trummor, falsettsång och rap samsas på samma scen som tivolipositiv. Close-Up Magazine använder begreppet "mangel", och jag gillar det. Det är genreöverskridande. Mycket kul kring 90. Bäst var nog Faith No More som jag nämnt tidigare. FNM-s låt Surprise You're Dead blev oxå min inkörsport till den dåtida hårdaste metallen. Kanske låter irrationellt, men alla har vi ju våra vägar ;)

Jag nämnde fler av mina favoritband från denna era i mitt förra inlägg; Warrior Soul, Kings X ... Det fanns en del "helt annat" oxå;  Jag köpte ett par skivor med EG Daily och Melissa Etheridge. Och förstås Eva Dahlgren. Dessutom det som fanns att tillgå i form av nyare svensk visa (eller i närheten av); Lars Demian var kung ett tag; Stefan Sundström förstås, och en viss fjunig långhårig Lars Winnerbäck stod på linköpingsscenen. En stund diggade jag Perssons Pack, och en del irländskt; Pogues.

Grungen berörde mig inte som musikrörelse sådär personligt, men det var rätt skönt med en antites till arenarocken. Och visst var det bra musik. Alice In Chains "Dirt" måste man faktiskt ha.

Mer crossover: Rage Against the Machine förstås... och svenska LOK.

***

Sen blir det nästan lurigt med kronologin. Jag har nångång lite klyschigt sagt att de där artisterna som verkligen berör och presenterar nåt (för mig) nytt, brukar dyka upp var fjärde år i mitt liv.

Trent Reznor och Nine inch Nails. Jag var hemma hos en vän som lirade the Downward Spiral för mig, och jag häpnade. Det är precis DÅ jag fullt ut accepterade musik skapad med maskiner, innan dess satt de gamla "öhh no overdubs" och "SYNTHAR är fan inte riktiga instrument" rätt djupt rotat. Svårt att lätta på fördomarna... Lite kul; ni som är runt 20 nu, hajjar förmodligen inte vad jag menar när jag refererar till den gamla motsättningen mellan synthlirare o "musiker". Eller? Rätta mig om jag har fel:)

Mr Bungle, Tomahawk och Fantomas. Och nu senast Peeping Tom. Hr Mike Patton är mer än gamla Faith No More. Allt han gör är värt att kolla upp; www.ipecac.com eller myspace. (Kollade myspace, och där huserar faktiskt en mike patton till... hitta rätt, "den andre" är inget vidare :lol:). Förutom hr Pattons allmänna musikgenialitet, så är han nog tamejfan världens bästa (åtminstone mest mångsidiga) sångare. Och det är nåt underligt med den här killens musik, han har liksom ett helt eget signum. Vare sig han levererar brutalnoise eller smörballader så räcker det att höra låtens inledande cymbalslag för att hajja att det är Patton. Lyssna på "Maritime" på hans http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=134020470 myspacesida, det ger en indikation.

Devin Townsend, hehe, som Freddy skrev, en hyperaktiv totalgalning och magnifikt geni. Ett tag producerade han ett album på natten och ett på dan. Först jag hörde talas om honom så var han Steve Vais sångare. Ibland live, så hängde Devin på sig en gura och brände av en överstämma på Steve Vais solon. Kul kille, och i min värld så innehar han definitionen på det fetaste soundet. Ingen gör en ljudvägg som Devin. Ett gäng plattor finns; jag plockar "Physicist" därför att den ligger lite mittemellan hans (feta och) hårda som t ex Ocean Machine och (hårda och) mörka sida i SYL. På physicist finns oxå "Material", en av hans ballare dängor.

In Flames och the Haunted. Två gäng som naturligtvis är olika men som för mig representerar ungefär samma genre och år. Ett tag diggade jag In Flames mest, men jag blev mätt, och kvar står Haunted som (förmodligen) världens bästa brutalmetallakt. Det räcker inte att lära sig growla och höja volymen, man måste göra det med attityd och mena det man skriker. Det har punken alltid fattat men metallgossar går ofta helt åt helvete vilse på den punkten. Haunted uppfyller detta. SångarDolving är på riktigt.

Uli Jon Roth måste vara med ordentligt i ett sånt här inlägg. Han släppte Scorpions 1981 (var det väl?) och har sedan kört sitt eget newagerace med enhörningar och astrala skyar och flummig konst... Det kunde fallit skapligt pladask i patetiska fåran, men nu är det så att han är VÄRLDENS BÄSTA GITARRIST, och tillika en av mycket få instrumentalister som kan få mig att gråta. Hans senaste släpp är Vivaldis fyra årstider (full orkester där 1aviolinen är utbytt mot Ulis gitarr) och han kallar den Metamorphosis. Uli skrev förstås till en egen femte årstid. Uli är dessutom världens sämsta sångare. Han använder föralldel en hel del sångare/sångerskor, men envisas med att gasta själv titt som tätt, och det är lite kul.

***

hmm vad mer...

***

System Of A Down ska jag nog nämna som ett av dom där "var fjärde års-"banden. Det tog en stund, två skivor, att fatta hur bra det var men sen bara rann det på plats. Stort, eget och ... helt enkelt jävligt BRA. Men inte så galet som en del tidiga kritiker ville påskina (det var nog den villfarelsen som gjorde att jag kom in fel... jag förväntade mig något skruvat men fick "bara" lite hård o bra rock. Hehe, det kan ju bero på referensramar...).

Sist ut: Diablo Swing Orchestra "Butchers Ballroom". Jösses va bra. Jag är ju lite passiv som forumdemolyssnare, men det här gänget slog undan benen för mig fullständigt... på SF-s demosidor... Jag är fortfarande lite knäckt. Skivan kom så småningom (förra eller förrförra året? Ids inte kolla :P ) och är helt jävla tokbra. En helt egen nisch av hårdrock med cello och sopransång. NEJ det låter inte som Nightwish bara för att de har en skönsångerska... Jag har ju utropat KSMB och Ebba Grön till sveriges bästa och näst bästa band, så DSO blir väl 3a då:)

***

så........... nog för denna gång. Trött i skrivfingret. Det slår mig hur mycket jag missar. Jag har fortfarande inte nämnt Ozzy, Megadeth, Sabbath, Johnny Cash...

Orkade ni läsa?

tjing
Bengan
« Senast ändrad: 02.08.2008, 20:24:33 by Vallhagen »
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt Vallhagen! Vilken presentation och prestation. Kul läsning!
Av dina rader känner jag mej mest hemma i ....  "Lars Demian var kung ett tag; Stefan Sundström förstås, och en viss fjunig långhårig Lars Winnerbäck stod på linköpingsscenen. En stund diggade jag Perssons Pack, och en del irländskt; Pogues. "

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten