Forum > Färdiga produktioner
Rattle/Marr/HMike/Åsa - Daybreak at Kinsale
Rattlesnake:
LÅTNAMN: Daybreak at Kinsale
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Barock
LÅTLÄNGD: 6:10 6:19
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text delvis John Donne
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka sång del 1+ stämma del två, Harmonica Mike sång del två, Åsa sång del tre.
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
Detta stycke kan jag villigt erkänna är inspirerat av Henry Purcells operor. Tre korta satser kändes lagom, lite som Vivaldi skulle ha gjort, kanske. Del tre saknade jag text till länge, men efter visst letande hittade jag ett stycke vid namn som passade i metern av John Donne (1572 - 1631). Stycket heter Daybreak, och fick inspirera till resten av texten. Så detta är ett samarbete som sträcker sig över 400 år!
Några solister med kraftiga pipor behövdes, min röst räcker inte längre än till några stämmor på del två. Det är fantastiskt vilka resurser det finns att tillgå på detta forum! Tack Marruschkka, Mike och Åsa för sång och hjälp med stämarr.
Kammarorkestern har jag försökt återskapa efter vad jag läst kunde förekomma på 1600-talet. Detta blev det:
3 1:a violiner
2 2:a violiner
1 altfiol
1 cello
1 kontrabas
1 Cembalo som spelar basso continuo, "generalbas"
2 oboer
1 fagott
2 trumpeter
1 valthorn
1 trumma
Nå, få höra vad som är bra och dåligt! :)
2008-08-23
Ny version!
Marre har lagt en ny sång, jag har gjort diverse småfix på nivåer i orkestern, och bättre balans mellan sångarna, tycker vi. Men framför allt har de sjungit ett nytt slut som förhoppningsvis uppfyller önskemålen från bl a Wernborg & Tokai om en pampig grand finale!
Bättre såhär? :)
Wernborg:
Skönt intro med tydligt tema
Sångljudet på Marr faller mig inte i smaken, då det låter lite för rocklåtaktigt.
Trumpettruddelutten efter Marr-delen var väldigt hurtigt durig du...
Sångljudet på Mike var bättre, men fortfarande lite för rockigt.
Åsa låter mer som hon är i samma rum.
Schyssta sånginsatser alla tre. Bra bra!
Härligt stycke du fått till här Rattlesnake.
Enda jag saknar är lite Grand Final på slutet där sångarna får visa upp sig. (Om stycket ska stå på egna ben som en låt alltså.)
Mycket bra jobbat får jag säga. :)
Dividend:
Mitt första intryck (förutom att första 8 noterna låter som taget från nån vivaldi-årstid) är att kompositionen känns till förväxling lik purcell, som även jag lyssnat en del på.
Därmed inte sagt att det inte finns en hel del Rattlesnake i det här ;) Det gör det..
Och Åsa, Marrr, och Mike. :) Sången är ju inte "operatic", mer musikal, men tycker det funkar väldigt bra efter nån lyssning (när man vant sig), och även den suggestiva texten..
Det jag gillar mest här är att det inte finns en omelodisk stund. T o m stämningsbyggande fraser är melodiska, som det ofta är på barocken... (Medans t ex Wagner gärna kör med ensamma basfioler som tuggar t ex.)
Det är rogivande, och lär växa. Tack!
/Per
Rattlesnake:
Wernborg
Tack för bra feed. En grand final är ju ingen dum idé. Ska klura lite på detta. Att det blev som det blev kanske kan förklaras att låten från början bestod av del 2 med sång, och med del 1 och 3 som kortare instrumentala intron/outron. Nu kanske det är lite löst sammanhållet.
Dividend
Maestro, tack! Ingen omelodisk stund, det tar jag som positivt. Hmm, ja lite Vivaldi har nog smugit med, Årstiderna har man ju lyssnat på många gånger. Som sagt, detta är Purcellinspirerat. Annan barock har jag inte så mycket koll på, Bach har man ju försökt lyssna på, mycket är bra men en del ganska tråkigt, medans Händel mest bara är tråk...
Clemens:
Hej Rattlesnake!
Det här är nog det bästa jag hört här på kontrollrummet i denna genre..mittstycket favorit efter en lyssning..kan nog även jag tycka att sångljudet på marr´s röst inte funkar i sammanhanget, annars riktigt bra sånginsatser fån alla tre! kul....
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida