Kontrollrummet

Dividend - Sinfonia Morfeus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nja det blir väl Värk för orkester snarare  :wacko:

Här är en åt det hållet med Iken på bas http://www.wideworld.se/music/24h_at_Saturn.mp3 

Men kul att du gjort lite Vangelisstuket ska leta mig tillbaka i "Färdiga demon" antar jag.


Det finns inte så mycket i vangelis/synthstuket där under Färdiga Demon. Jo, en: Dividend feat. 1up och Åsa, "Pi Fourth", förmodligen under ofärdiga.
Annars om du kör nån messengerklient, så kan jag skicka till dig där?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KRs längsta och drygaste inlägg har författats nyss! Se nedan :)



Har gott om ledig tid idag, inga översättningar att göra syns vid horisonten, och jag har inte ens tillgång till bil så
jag kan ta mig till tätorten, så har nog skrivit en del när jag är färdig här. Tankar och infall baserat på det du skrivit.

En helt otrolig prestation att få ihop så mycket musik på så kort tid.

Tack Rattle! Men tycker inte det är så beundransvärt, denna "prestation". Har jag inspiration så flödar det ur mig noter
utan svårighet. :) Så det är ingen ansträngning inblandad. Dessutom är det en del att fixa hör jag i arr och mix fortfarande! Så färdig är den inte.

Hörde av Marr att du jobbade på barockstycket i nästan ett halvt år. Så hon föreslog att jag OCKSÅ skulle göra nåt
genomarbetat. (Jag har problem med de tråkiga elementen som demidifiering (klickar ju noterna) när den kreativa fasen är
över eller nästintill över.)
Jag svarade att den då borde heta "Symfonin DEN GENOMARBETADE!" (i analogi med t ex (Berlioz - Symfonin den FANTASTISKA, symphonie phantastique)).. Det kanske blir en sån! Fast problem att välja vilken period det skall låta som? Barock och romantik, har jag lite pejl på. (Vad gäller influenser från romantiken (Wagner m fl) och barock (Händel främst, vivaldis 4 årstider har jag spelat sönder. Bach gillar jag också mycket). För fullständighetens skull: Kyrkomusiken från tidig barock (1500-tal) använder polyfoni (flera stämmor/melodier (oftast kör vad jag förstår) som samverkar, det känner du ju till, och det gav upphov till den mer utvecklade kontrapunkten som mozart studerade som barn/tonåring.

Jag försöker (pretentiös is my middle name) att utifrån den kunskap jag har om polyfonin och kontrapunkt, utveckla en egen
flerstämmighets-metod. (har inte jätteomfattande kontrapunkt-kunskaper men ett och annat viktigt har jag snappat up vid mina sporadiska studier).
Den metoden märks bland annat i QuasiCanon (Den gjordes på 15 minuter, så kul att du åtminstone kallade den "intressant".
Andra tycker den är bland de bästa :), blandad med 1500-talets polyfoni-metod canon (att förskjuta ett par identiska
melodier i takt-led så det bildar nåt som går att lyssna på. Det kräver en del av melodins struktur om det skall funka, men
låter då ofta "stegrande" och harmoniskt, du har nog hört Pachelbel's Canon? Min canon funkar harmoniskt, trots blandning
med egna idéer om flerstämmighet.. (kontra-dividend-punkt ;), dock ännu jäkligt oexisterande som regelverk :D Får skriva ned mina regler när jag har uppfattningen att de börjar bli heltäckande.

Det finns alltså flerstämmiga element i Sinfonia, och även i slutgiltiga versionen av Contemplation som du borde lyssna på
;) När du orkar, och om du känner att du har nåt att tillföra. Den fick väldigt bra kritik (hittills) på ett amerikanskt
forum. Och de VET klassisk musik många där. Inget ont om KR, men DG var det sista proffset på musikteori, UNIVERSALGENI på allt vad musik heter. (Både inom jazz och klassiskt och ändå kunde han ge vettiga kommentarer på pop och rock, t o m på nån blackmetallåt som postades gav han goda råd (inte rent mixmässiga råd, det kan ju alla göra åt mindre kunniga). Det är synd att han inte är med oss längre. Mycket synd faktiskt.)

Iaf för att avsluta genomgången av musikhistoriska perioder att basera ett framtida pretto-verk på:
Klassicismen? Känns trist att återskapa nåt som låter som klassicism, även om jag beundrar Beethovens geni och älskar hans
musik, och kan gilla en del av Mozarts enorma produktion.
Opera eller hmm mer musikal kanske? Det ligger väl närmast det jag gör. Åtminstone det jag gör nu. Nån amerikan på forumet
jag nämnde, tyckte contemplation var som tagen från West End.
Jaja, förväntar mig inte att du sitter inne på svaret på mina funderingar ;) Men välkomnar tankar, om nån dyker upp av
ovanstående skriverier. Kanske i PM eller separat tråd då. Oj, jag är på gränsen till OT. eftersom det ju är en aning
långrandigt filosoferarande kring vad man framöver bör sikta på att uppnå med de magra förmågor man besitter :D

Citera
Jag kan inte hjälpa det, men jag glömmer gång på gång att detta inte är en filharmonisk orkester, och blir nästa irriterad

på varje ställe där något sticker ut ur den annars ytterst realistiska "ljudkulissen".

 Sinfonia är inte velocityjusterad manuellt, vilket bidrar till bristande dynamik och det kan också ge "synthig" effekt,
SPECIELLT på körerna. Använda rätt kan EWQL-körerna ge GRYMT bra resultat, mycket skruvande och förstås: helst skall velcity justeras av att det spelas in på klaviatur. Bara de orkesterlåter som har blivit velocityjusterade manuellt, kallar jag
själv "färdigt musik!" ;). Det är två i dagsläget. Comfort, också, men den får vara så som den är, för jag orkar inte ta tag
i det sattyget igen ;) .. fast jag har noterna sparade ifall jag ändrar mig, eller hittar en ensemble som vill spela det.

Sen är detta egentligen en salig blandning av stilar, nån sats har influencer från barock (t ex Canonen), nån från
romantiken, och en hel del från filmmusik/musikal (med de sistnämnda menar jag lite småarrogant att man eftersträvar en
catchy tema, typ som beethoven gjorde när han låter en kör sjunga An die Freude, i sista satsen i hans sista symfoni.) Temat  "sömnlöshet" är det enda som binder dem samman, och (för mig) en känsla av att temata mestadels känns smått sövande,


Citera
Jag kan ha missuppfattat var delarna börjar och slutar, men så här uppfattade jag den musikaliska odysséen när jag lyssnade.

1. + Introt låter lovande, fint samspel stråk och blås. Melodin känns asiatisk, instrumenteringen låter europeisk. Låter
eget, låter Dividend.
   - De korta uppstråken stör lite, känns överflödiga, liksom cymbalkrascherna. Melodierna berör mig inte särskilt. Blir
rörigt efter 1:30, timpanit låter kakafoni.  Körerna låter samplade.

Ang. körerna, se kommentar ovan. Alla delar (nästan) av den här tycker jag är VÄLDIGT lättlyssnat, det är inte avant-garde
precis ;). Men ändå tog det vissa 3-4 lyssningar att förstå vissa av delarna.
Så lyssna några gånger till. Eller du har lyssnat mycket? Isf faller det argumentet :D

Intressanta är att åsikter är lite oviktiga på ett sätt: Alla som kommenterat alla sju delar i tråden anser olika om olika
delar! Ändå vill jag förstås att ni säger vad ni tycker, man kan ju missa även självklara saker, och då kanske jag håller med.

Citera
2. I början låter det som ”Oh sole mio”, sedan blir det några märkliga klanger av korta attacker av mässingsinstrument som
blir väldigt synthiga.  Melodin fastnar inte här heller.

Som nu :) Eq tyckte den hade den vackraste melodi som han hört av mig! Om du lyssnar låter också första 2-3 noterna som Du gamla, du fria :)

Noterat, om mässingen! Tack..

Citera
3   Flöjten i detta stycke låter inspelad i efterhand i ett helt annat, torrare rum. Men den spelar en vacker trudelutt.
Melodiskt har den här delen ett högre värde. Gillar upprepningen av temat i olika instrumentgrupper. Virvelslagen kommer in otajt.

Mysko det är det enda instrument som inte är EWQL. Nån inställning då förmodligen.

Citera
4   Minns ingenting av denna dryga minut.
5 Oerhört vackert parti 9:50 -11:30. Detta ledmotiv skulle funka i många sammanhang, känns helt självbärande. Känns lite som det göms i detta stycke.

Nu blir jag konfunderad... DEn som låter genuint kines-influerad? Den är också en av mina favoriter, och har ett snöpligt
slut. Komponerades i utmattat tillstånd på 30 minuter, sen sov jag ett par timmar innan jag gjorde 6:an. 7:an är ett äldre
stycke som jag tyckte passade stämningen i Sinfonia, och också passande som pampigt avslut.

Citera
6 Förutsägbara och tradiga barock/metal-harmisar till en början, men sedan blir det mera intressant. Men körerna låter lika
hemska som från en samplingssynth på 80-talet. Vid 13:00 är de riktigt vidriga.
7 Pippi på de sju haven? Jag får klara associationer till den filmen, nåt ställe då det drar ihop sig till sjöslag. En pianokvintett kommer plötsligt in, trevligt vackert! Pianot rullar på lite väl mekaniskt på 16-delar dock. Panflöjten hackig och onaturlig. Åsså körerna igen

Jag orkade inte bry mig om att fixa en mer väljudande gosskör-patch :D Fast jag fått sova några timmar. "Äh, det är noterna
som är viktigast!" tänkte jag. Detta verk är inte färdigt, så mycket kommer att fixas och jag spar din högklassiga kommentar, när inspirationen infinner sig och lust att fortsätta finns.
Gick till vårdcentralen och fick ett lätt sömnmedel som funkar, så kanske aldrig färdigställer den! ;)

Citera
Ja, det var mycket kritik emellanåt, orättvis egentligen med tanke på vad lite tid som egentligen är nedlagt per minut.
Hoppas du tar det på rätt sätt, jag vill bara att det skall bli bättre. Tycker du har utvecklats mycket åt "rätt håll" på
bara något år, det här slår ju "Mörker" med hästlängder. Gillar körerna egentligen, bara ljuden som är fel, så dessa borde
du byta ut mot äkta vara - finns säkert några som ställer upp här på forumet.

Äh, det är bara när jag är full och surfar på forum som jag blir så känslig av kritik att jag reagerar med ilska :P
(Faktiskt, och bara när personen som skrivit också är full och kritiserar med fyllelogik :D
Din kritik är vettig. Mycket är åsikter dock(som jag i vissa fall kan hålla med om.) Men när jag inte gör det så får det
vara som det är.
Angående körerna, se längre upp! (Håller fullständigt med dig där, speciellt kören till quasicanon låter nåt som kraftwerk
kunde ha gillat.)


Citera
Bra namn förresten, bara det är ett mästerverk att få till.

Ja, jag gillar namnet. Sömn måste man ju ha ;)

Tack för dina klyftiga infallsvinklar och synpunkter!

/Per - spammar sin egen tråd
« Senast ändrad: 18.09.2008, 23:50:28 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Måste kommentera Dividends senaste inlägg!

Komplext och genomtänkt. Tycker det mesta tyder på en rätt god kunskap och insikt i musikvärlden och dess byggstenar men även en musikalisk och en konstnärlig ambition.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
1a
Lite Bergakungen-känsla
2a
Vackert och spännande. Inte de vanliga Divitongångarna
fluttrande stråkar.
3e
Mörka toner. Ljusa flöjter hänger på, orkestern stiger in
4e
Klarinetter, oboer, mullrande slagverk
5e
Ljus, balett? Vemodiga stråkar spelar ett fint tema!
Yes vackert!
6e
Små nätta springsteg skuttar stråkarna fram
Valthornet - Ah mon chere
så springer stråkarna igen - kör
7e
Majestätisk inledning - - piano ! Bra! med stråken över det
humm-kör - en kinesisk melodi tonar in

The results from Orsajuryn
nr2 10 p
nr5 8 p
nr6 5 p

Du verkar gå med ett ständigt flöde som rinner ut i storslagna toner
Det går i nordisk-kinesisk väderstreck med en del Wagner
Bra jobbat
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du verkar gå med ett ständigt flöde som rinner ut i storslagna toner
Det går i nordisk-kinesisk väderstreck med en del Wagner
Bra jobbat

Efter hårddisk krasch (säkerhetskopierar ofta, men hade otur) tappade jag noterna till denna "symfoni", men det gör itne så mycket. JAg ser det mest som övning, ett trappsteg upp till en metaforisk platå, som jag kan utgå ifrån. Dröjer säkert 10 år innan jag kan skriva RIKTIGT bra saker. Och når jag ingen platå och blir nedtecknad i historiens annaler, gör det inget heller. Jag gör det för att det är kul. Enbart.
Mp3:orna som jag kvar går också att restaurera. MEn det kommer att dröja tills jag gör det ;)


Tack! Och för dina associationer till Wagner. Som är en av, om inte helt klart, favoriten.
« Senast ändrad: 21.09.2008, 17:05:27 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Måste kommentera Dividends senaste inlägg!

Komplext och genomtänkt. Tycker det mesta tyder på en rätt god kunskap och insikt i musikvärlden och dess byggstenar men även en musikalisk och en konstnärlig ambition.

HEj, kompis.
Tack, det värmde, att nån förstod ;)
https://soundcloud.com/user7789882