Forum > Färdiga produktioner

Dividend - Sinfonia Morfeus

<< < (7/9) > >>

Dividend:
Tack för dina tankar :) Det kommer en 8:de "sats" också, inbakat i mitten, så jag har inte lagt ner den här ännu. Saknar bara inspiration att skriva klart det just nu. Har tagit till mig dina synpunkter och håller med t ex om flöjten och en del annat.
Tänker inte försvara den "överdrivna" dynamiken, vad gäller ensamma instrument som kämpar mot "forte"-blås och stråk över tid, men kan hålla med om att många tycker det känns "belamrat" ibland (2-3 pers iaf hittills ;).
Men det känns som en del av verket, fast man får ju tycka vad man vil :)

Tack.

Kul att du orkade igenom alla 18 minuter :) Och nice recension!

--- Citat från: freddy skrivet 15.09.2008, 17:28:35 ---Så.. nu har jag lyssnat ett par gånger. Lyssnar igen och skriver lite tankar:

Det börjar bra, gillar de melodiska temat i starten. Slagverket känns lite högt mixat.

1:18 och en bit framåt, pizzicato-stråket känns lite omotiverat stötigt, rakare hade varit mer passande kan jag tycka.

Sen kommer ett mäktigt tema vid 1:24 som låter hollywood.

Del 2 börjar bra, lite kaos-betonat för att sedan går över till vackrare tongångar. Det känns naturligt och fint , inget att klaga på här.

Del 3 känns lite mer naken och hattig, vet inte om jag gillar den riktigt. Känns mer oklar än del 2.

Överlag vill jag vill gärna ha något mer instrument som spelar på markeringarna med slagverket, nu blir det lite tomt.

Del 4 känns som en blandning av 2 och 3. Gillar vissa bitar, sen är det vissa bitar som känns lite hattiga igen, du anspelar mycket på dynamiska skillnader. Flera instrument -> ett ensamt litet instrument.. osv, det blir liksom ryckigt om det blir för mycket, som jag tycker det blir nu. Snyggt - men det används en aning för mycket ibland tycker jag.   

Del 5 - börjar riktigt bra. Detta gillas skarpt, känns mer som en helhet än del 3 och 4. Snyggt jobbat.

Del 6 - Känns lite tråkig, tycker inte alls om körljudet du använder, förstör en annars bra helhet av realism.

Del 7 - Vackert, cellon låter bra. Melodiskt snyggt, gillar instrumenteringen i denna del med, förutom staccato-flöjten eller vad det nu är som kommer in, den var för hög och lät konstigt, kan nog med fördel tas bort helt :D En värdig avslutning på hela kalaset. Mäktigt.

--------------------------------Sammanfattningsvis--------------------------------------------------

Vissa delar funkar bättre än andra. Ibland stannar det av för ofta och går ner till enstaka instrument, tappar lite av flytet i musiken tycker jag. Det låter asiatiskt som alltid om dina verk, men i denna har du en snyggare melodisk struktur tycker jag, än vad jag hört tidigare. Melodier som träder fram och det mesta känns naturligt och motiverat.

Fixa lite mix, kanske se över om du möjligtvis kan använda lite staccato-basar på vissa betoningar i slagverket för att fylla ut. En aning jämnare dynamik och lite mindre avstannade skulle jag gilla med.

Men helt klart en av dina bättre orkestrala verk enligt mig. Snyggt jobbat!   

--- Slut citat ---

Eddi:
Vet du vad Div. Jag skulle vilja höra dig göra en rocklåt eller något som helt bryter med det du sysslar med nu. Du har en så massa musik i dig så det måste finnas en popådra där någonstans Det skulle vara kul att höra.
En gång i tiden kände jag Atte som vi kallade honom (Anders Nilsson) pianist i Östansolvästanmåne som skrev och fortfarande skriver klassiskt - han har t.ex. fått verk framförda av Danska Radiosymfonikerna men när han ibland skrev en poplåt så var den sagolik -bland annat tonsatte han en dikt från Sagan om ringen som var helt fabolös. Jag skriver inte så ofta i dina trådar Div men jag lyssnar och en del gillar jag riktigt bra - du har din helt egna stil som lätt känns igen nu - därför vill jag höra med dig om du inte kan överraska lite jag tror du skulle prestera något som vi alla skulle dra andan efter. :D
Eko

Dividend:
Tror inte folk drar efter andan, men de brukar gilla mina poplåtar även om det var ett tag sen jag gjorde nån ;)

Enda anledningen till att jag kör så mycket orkesterprylar för tillfället är att det ger vissa restriktioner som är intressanta att lära sig bemästra. Annars hade jag fortfarande använt analoga och samplade syntljud i värsta vangelis-anda ;) Och förmodligen varit mindre produktiv för det är inte lika skoj att vara "obegränsad" (konstigt nog)..

Det blir liksom mer hinder att övervinna, och det tycker jag är kul :)

När gör du ett verk för orkester Eko? ;)

Eddi:
Nja det blir väl Värk för orkester snarare  :wacko:

Här är en åt det hållet med Iken på bas http://www.wideworld.se/music/24h_at_Saturn.mp3 

Men kul att du gjort lite Vangelisstuket ska leta mig tillbaka i "Färdiga demon" antar jag.

Eko

Rattlesnake:
En helt otrolig prestation att få ihop så mycket musik på så kort tid. Jag kan inte hjälpa det, men jag glömmer gång på gång att detta inte är en filharmonisk orkester, och blir nästa irriterad på varje ställe där något sticker ut ur den annars ytterst realistiska "ljudkulissen".

Jag kan ha missuppfattat var delarna börjar och slutar, men så här uppfattade jag den musikaliska odysséen när jag lyssnade.

1. + Introt låter lovande, fint samspel stråk och blås. Melodin känns asiatisk, instrumenteringen låter europeisk. Låter eget, låter Dividend.
   - De korta uppstråken stör lite, känns överflödiga, liksom cymbalkrascherna. Melodierna berör mig inte särskilt. Blir rörigt efter 1:30, timpanit låter kakafoni.  Körerna låter samplade.
2. I början låter det som ”Oh sole mio”, sedan blir det några märkliga klanger av korta attacker av mässingsinstrument som blir väldigt synthiga.  Melodin fastnar inte här heller.
3   Flöjten i detta stycke låter inspelad i efterhand i ett helt annat, torrare rum. Men den spelar en vacker trudelutt. Melodiskt har den här delen ett högre värde. Gillar upprepningen av temat i olika instrumentgrupper. Virvelslagen kommer in otajt.
4   Minns ingenting av denna dryga minut.
5 Oerhört vackert parti 9:50 -11:30. Detta ledmotiv skulle funka i många sammanhang, känns helt självbärande. Känns lite som det göms i detta stycke.
6 Förutsägbara och tradiga barock/metal-harmisar till en början, men sedan blir det mera intressant. Men körerna låter lika hemska som från en samplingssynth på 80-talet. Vid 13:00 är de riktigt vidriga.
7 Pippi på de sju haven? Jag får klara associationer till den filmen, nåt ställe då det drar ihop sig till sjöslag. En pianokvintett kommer plötsligt in, trevligt vackert! Pianot rullar på lite väl mekaniskt på 16-delar dock. Panflöjten hackig och onaturlig. Åsså körerna igen…

Ja, det var mycket kritik emellanåt, orättvis egentligen med tanke på vad lite tid som egentligen är nedlagt per minut. Hoppas du tar det på rätt sätt, jag vill bara att det skall bli bättre. Tycker du har utvecklats mycket åt "rätt håll" på bara något år, det här slår ju "Mörker" med hästlängder. Gillar körerna egentligen, bara ljuden som är fel, så dessa borde du byta ut mot äkta vara - finns säkert några som ställer upp här på forumet.

Bra namn förresten, bara det är ett mästerverk att få till.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion