Kontrollrummet

Studio för inspelning, hemstudio för mastering o mixning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hej

Jag har idag betalat för att få göra lite sångtagningar i en väldämpad studio med vienna och digi 001. Det var kul och sångaren var lite oförberedd men vi fick till några tagningar under stress. Problemet är att jag inte kan ha tillgång i större utsträckning till denna studio eftersom det är i en gymnasieskola och till för elever. Fick göra detta genom att en ansvarig sköt lite på reglerna.

Men fick ordentligt med mersmak att börja göra inspelningar på ett riktigt ställe, och sen mixa på min hemdator. Spela in ack. gitarr, sång och stråkar.
Borde inte ta så många timmar när man kommer med musik och välrepad.

Har någon erfarenheter av detta?
Finns det några bra studior i Linköping alt. Norrköping som man kan göra detta.
Har hört dåliga grejer om sensus.

Vad bör jag tänka på? Kommentarer?

Edit: Hört om något som heter kulturkammaren i Norrköping. Någon som vet något om detta ställe?
« Senast ändrad: 25.02.2007, 17:58:28 by Zyan »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
sensus i norrping ska ha en rätt bra studio.. jag har sett bla. att de har ns10:or där..  :wub:

höhö.. om du är intresserad kan jag se till att du får spela in billigt o det här... annars så kan du ju åka ner till florian le sage:s studio i slätmon, mellan rimforsa och kisa.... tar lite tid med buss,men de e det värt.. :)

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
sensus i norrping ska ha en rätt bra studio.. jag har sett bla. att de har ns10:or där..  :wub:

höhö.. om du är intresserad kan jag se till att du får spela in billigt o det här... annars så kan du ju åka ner till florian le sage:s studio i slätmon, mellan rimforsa och kisa.... tar lite tid med buss,men de e det värt.. :)



Spela in billigt i din studio eller i sensus. Förstod inte om "här" är i din studio eller i Norrköping.
Lyssningen spelar inte så stor roll eftersom jag inte ska mixa där så jag står ut med Yamahamonitorerna.

Isf hur är dämpningen, vilket ljudkort och vilka mickar?
Vet du något om kulturkammaren?

Tror att killen som hjälpte mig idag läser samma grej som dig. Johan, hårdrockare, ska skriva något arbete till ikväll för utbildningen i Norrköping.

Florian har kallat mig fula saker flera gånger utan egentlig anledning, så det ser jag inte som något alternativ.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
sensus i norrping ska ha en rätt bra studio.. jag har sett bla. att de har ns10:or där..  :wub:

höhö.. om du är intresserad kan jag se till att du får spela in billigt o det här... annars så kan du ju åka ner till florian le sage:s studio i slätmon, mellan rimforsa och kisa.... tar lite tid med buss,men de e det värt.. :)



Spela in billigt i din studio eller i sensus. Förstod inte om "här" är i din studio eller i Norrköping.
Lyssningen spelar inte så stor roll eftersom jag inte ska mixa där så jag står ut med Yamahamonitorerna.

Isf hur är dämpningen, vilket ljudkort och vilka mickar?
Vet du något om kulturkammaren?

Tror att killen som hjälpte mig idag läser samma grej som dig. Johan, hårdrockare, ska skriva något arbete till ikväll för utbildningen i Norrköping.

Florian har kallat mig fula saker flera gånger utan egentlig anledning, så det ser jag inte som något alternativ.
jaha var det du som dyyk jobbade med idag.. ahh.. tevligt.. :)

antingen kan vi spela in i min "hemma"studio med digi001, samt ett tjugotal fina mickar, eller i universitetets studio med PT hd 2 accel med ett gäng dyra mickar.. :)

kulturkammaren har jag faktiskt ingen aning om hur det låter, vad de har för mickar osv osv. vet bara att de har ngn slags mixkonsol som är relativt stor, med tillhörande ns10.. :)

adda msn om du e sugen.. :)
jonas.wijk@hotmail.com
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
it nice!!! B)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
1. Köp en låda.
2. Isolera lådan med 200st tvättsvampar.
3. Tryck in din sångare och mikrofon i lådan.
4. Det kommer garanterat att låta som riktig studio.
5. Riktig studio är överskattat. Man kan göra underverk med grejer för 2000 spänn.
6. Amen.
http://pingvinfilm.se


Florian le Sage

  • Gäst
Skyll dig själv zyan, en riktig studio är ju precis som du säger något helt annat och du fick mersmak, även fast du inte varit i en "riktigt" studio ännu i ditt liv, enl. min måttstock! :lol:

Nej, allvarligt talat är du långsint eller?

Jag skulle kunna säga dig sanningen här och nu, men gör det inte pga min högt diplomatiska natur  -_-  men faktum är att finare+bättre studio kommer du aldrig att se än min, för det finns i alla fall ingen i Östergötland såvitt jag vet som kommer upp i denna kvalitétskaliber och med en sådan fantastisk miljö/atmosfär...
Lägg ner de gamla divalaterna nu och hör av dig om du vill ha hjälp, du får ett bra pris som goodwill från min sida!
Sedan kan du dö lycklig i visshet om att du varit på rätt ställe och blivit invigd...
 :)

Tillägg:

Att spela in i olika lokaler etc pga akustik etc är bra, att sedan mixa hemma inthebox kan vara bra, om man bemästrar detta till fullo och har koll på rubbet+bra lyssning, att tro att man kan göra masteringjobbet hemma eller i semipro-studion är att lura sig själv ordentligt!
« Senast ändrad: 02.03.2007, 19:45:04 by Florian le Sage »