Forum > Demolåtar
equality - Sommarsol ver 2e (trubadurköret)
equality:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 24.07.2008, 15:18:15 ---Tjena.
Kan inte lyssna via mobilen,trist återkommer på nån dag.. Mvh Micael
--- Slut citat ---
Tack för uppmärksamheten! Any time pal!
--- Citat från: stajo skrivet 24.07.2008, 18:58:31 ---tjena
bådar verkligen om gott detta :)
Även att jag saknar rytmkänsla så hör också jag sångtimingen ;).
Mysig text. Skön melodi, tycker mig höra lite intryck från diverse men det blir ändå något eget när det sitter ihop på ditt sätt. Tror den har snurrat tio gånger nu...
kör på, kör på
--- Slut citat ---
Tackar Staffan! Kul att den håller för flera lyssningar. Säkert en del omedvetna lån. Inte ovanligt när det gäller mig. Ska försöka våga mig på en ny sånginsats imorgon.
--- Citat från: asti skrivet 24.07.2008, 20:12:13 ---Det här kan bli riktigt bra! Kompet tycker jag redan låter bra, väldigt snygg ståbas! Pianot kanske ska höjas lite....?
Men det är precis som du säger sången, som behöver jobbas på. Det är på vissa ställen otydlig melodi, man får ingen riktig kläm på hur den går.
Jag tror inte det behövs fler instrument, kanske en cello eller möjligen lite stråkar en bit in i låten? Inte säkert.....
Lite Ola Magnell-vibbar får man allt :) Skön låt!!
Peter
--- Slut citat ---
Kul att det verkar funka. Melodiglappet beror nog på det som Wernborg skriver att intervallen är för stora. Ska kolla det liksom pianonivån. Inte helt nöjd med spelet där kanske skall försöka något annat instrument. Tycker inte de cellosamplingar jag har låter särskilt bra men det var länge sedean jag kollade. Bra tips och Magnell-vibbarna tackar jag för!
--- Citat från: Wernborg skrivet 25.07.2008, 01:14:08 ---Gillar dina akkeguraarr skarpt. Matchar fint pianot och det liiiite för skramliga bassoundet. Något av de lägsta tonerna som har lite väl mycket strängrassel i samplingen. Kan du styra över det?
Smålistiga ackordföljder och snygga melodier.
Nåt lite för stort intervall i sångmelodin där du tvingas göra ett långt hopp neråt som inte blir fullt behagligt.
"Jag är fånen bakom flötet fisken flyr..." Så kände jag mig idag vid krabbfisket. Några gick vår väg till slut, och sedan när vi släppte ner dom från stranden ville vi ropa dom tillbaks......
Rätt behagligt detta. Det kändes som en låt att framföra i kyrka.
--- Slut citat ---
Tångkrabbfiske med ungarna? DET var ju garanterat napp om man betade med någon stackars mussla. Skitkul att kunna se när de kom från alla håll och liksom från ingenstans. Vi släppte också i dom och några av de yngre ville ropa dom tillbaks.
Tror det går att fixa basskramlet genom att sänka velocityn. Sångmelodin i moll-delen snodde jag från ett tidigare försök med denna i våras då jag letade någon lämplig BASGÅNG och intervallen blev nog väl stora för min pipa iaf. Bra synpunkter skall se över detta. Kyrka? He, he DG brukade klaga på att en del av mina alster lät för kristet. Kanske det man skulle slå sig på? :huh: Men jag är för klentrogen till det som sägs på söndagarna att det skulle falla på trovärdigheten sas. Kanske dags för någon weirdolåt igen, för balansens skull alltså.
asti:
Glömde fråga - vad är det för program du kör ståbasen i? Har själv inte hittat någon bra sådan.
Peter.
Wernborg:
--- Citat från: equality skrivet 25.07.2008, 02:34:50 ---Tångkrabbfiske med ungarna? DET var ju garanterat napp om man betade med någon stackars mussla. Skitkul att kunna se när de kom från alla håll och liksom från ingenstans. Vi släppte också i dom och några av de yngre ville ropa dom tillbaks.
--- Slut citat ---
Om man bara hade hittat några musslor så..... Dom stackars krabborna som håller till vid allmänna badplatser är väl uppfiskade tusen gånger säkert. Och musslorna slut för länge sedan så nu får man köra med snäckor. Krabborna är visst inte riktigt lika hungriga efter dom, men det funkar det med.
Harmonica mike:
Tjena Mikey.
Lite trevande sång på denna,och det är jag inte van vid när det gäller din pipa..Men det har sin naturliga förklaring i arret.Många finurliga ackords brytningar,vilket gör att melodin blir "svår hittad/sjungen"..Repar du denna några gånger så sätter du den,det är jag övertygad om.
Hittar inget negativt i arret,allt låter bra och "rätt" för låt och genre.Snyggt piano som möter guran perrens.Jag faller för gitarr spelet i denna,skit bra!
Som låt så tycker jag definitivt att den håller,en skön och lite små vacker sommarvisa som skulle göra sig perfekt vid en brygga när man doppar tårna i vattnet och tittar på krabborna där nere i djupet :) ackompanjerad av låt och måsars skri..
Ser fram emot uppgraderingen på sången,mixen låter bra.Möjligen lite mycke strängrassel på basen som Wernis sade,annars snyggt balanserad mot låten i övrigt.
Mvh
Micael
Dividend:
Har inte läst någon kommentar så noga.
Älskar ju (om jag inte redan sagt det) ditt gitarrspel, oavsett text eller låt. Tycker inte sången känns så trevande, utan det passar texten rätt bra även om en vanligare tolkning varit mer korrekt.
"Denna dag gick i kras" ;)
Bra text, bra låt! (Eller potential till låt hur du vill)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida