Kontrollrummet

Stone - vill veta om refrängen hookar

gäst · 11 · 3459

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

drloop

  • Gäst
Hej alla!

Det var ett tag sedan jag gjorde nåt nytt.
Nu har jag gett mig på en genre som är en blandning som jag vill jag gärna vill ha er input på.

Innan jag fortsätter jag vill veta:
1. Är refrängen hookig?
2. Är det ok att köra en extra vända med gitarrerna eller skall jag gå direkt ned igen?

Här är låten:
http://www.bericadori.com/jl/stone_v3_songtestv1.mp3

Disclaimers
1. Mixen är min monitormix så den behöver ni inte bry er om.
2. Versången är bara där för att att ge en idé om att där finns en vers. Den skall nog helt och hållet omarbetas.
3. Text, inte klar (finns inte skulle man kunna säga utan där som som stöd...) och engelskan ingen höjdare.
« Senast ändrad: 22.07.2008, 16:48:03 by drloop »


freddy

  • Gäst
Jag tycker det är en bra refräng ja. Helt klart en låt du ska göra klart.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, med lite mer jobb så kan det nog bli bra. Det låter lite utkast om det här tycker jag!


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
kan du höja bas kaggen och göra den clickigare , skulle låta bättre och komma genom gitarrerna också
en bra början iallafall


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter bra. en reffe gå ner direkt, och en reffe med gura efter.

och angående kaggen skulle JAG inte vilja ha metal-klicketi-klicketi. mer tyngd.

tänk songs of faith and devotion.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Refrängen låter mer som en brygga till refrängen tycker jag. Inte speciellt hookig. Därmed inte dåligt alls. Lite väl Seattlig attityd i sången kanske.

Jobba på.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Refrängen låter mer som en brygga till refrängen tycker jag. Inte speciellt hookig. Därmed inte dåligt alls. Lite väl Seattlig attityd i sången kanske.

Jobba på.

För vissa inte "riktig sång" på för tillfället, men vad menar du med Seattlig attidi på sången. Blev änna nyfiken på vad du menar om man säger så.

Sådär lite övertydlig ameriansk dialekt som tex. Pearl Jam och alla i dess fotspår. Svenska Takida är ett annat exempel på överspel när det gäller uttalet. Det var ju väldig poppis i början på nittiotalet att låta så. Det är ju endast min smak detta, men jag tycker det låter lite "fejk".

Gjorde jag mig förstådd tro?


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Refrängen låter mer som en brygga till refrängen tycker jag. Inte speciellt hookig. Därmed inte dåligt alls. Lite väl Seattlig attityd i sången kanske.

Jobba på.

Jag håller med Wernborg här, "refrängen" låter mer som en brygga. Tyvärr finns det inget hookigt i den. Jag missade den faktiskt vid första lyssningen och undrade när refrängen skulle komma och sen var låten slut.

Inte kul att höra kanske men bra att veta. :(


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej drloop!

Har lyssnat igenom ett par gånger..tror att det funkar som du har det nu..men då måste det arrangeras ordenligt, tror att refrängen känns lite som brygga eftersom arret inte är så utvecklat..


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hi Drloop
Låter väl som det kan bli nåt kul av detta. Med rätt arr så kan refrängen lysa upp lite men jag tycker att den är för kort - refrängen alltså - och beroende av hur du utvecklar den så kan man bedöma det du undrar om gitarrslingorna ska in ett varv innan versen igen - i dagsläget tycker jag nog att det låter ok men med längre refräng så kanske inte? Vem vet inte du vem vet inte jag

Jobba på så att man för höra lite mer kan bli riktigt bra.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får instämma med andra låter ju bra, bara att köra på! :D