Kontrollrummet

Hedblom - Hey You (After rain there's always sun)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: Hey You (After rain there's always sun)
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Sommarpop
LÅTLÄNGD: 3:22
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE: Jag och en kompis som fick klinka in lite orgel
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
LÅTLÄNK: http://www.hedblom.nu/Hey_You.mp3

Vet inte varför jag lägger upp den, kanske bara har tråkigt :)

Nej men skämt å sido så vill jag gärna få hjälp med hur jag ska utveckla min röst?
Försökte verkligen göra en seriös inspelning här men hur jag än gör blir det svajigt och osäkert?

Fick som tips förut att höja en oktav men det är ju helt galet? Med tanke på att refrängen
blir väldigt hög redan som den är nu. Ska jag ta i mer och försöka få till den där klassiska "whiskey-rösten".

En sak är säker. Jag är nöjd att inte låta som alla andra. Klassisk idol-mainstream... Gillas inte!  :lol:

Väldigt glad för utvecklande kommentarer här.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Hedblom.

Skön låt!

Sången då: Inte så tokigt tycker jag,visst surar det på nåt ställe - men inte så allvarligt.
Sjung ut lite mer,du klipper vissa fraseringar för tidigt.Sen har du inget vibrato i pipan i denna låt..
Sång är ju mycke träning,och jag tycker du har en bra röst med stor utvecklingspotencial helt klart.Träna,träna,träna..Öva upp vibtratot..sjung i bilen,i duschen,ja överallt där du inte riskerar att få en stövel i skallen :D,ja du fattar träna på.

Tant Fransa är väl den som har störst kunskap kring "sjungeriet" här på kr,hon kan säkert bistå med lite tips kring vibrato träning - kolla med henne om hon missar denna tråd..
Jag gillar din röst nu,och med lite tränings tips så kommer den att bli grym.

Mvh
Micael


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja Hedblom en bra låt och ganska så väl sjunget tycker jag med. Jag vet inte om det är ett bra råd men G-snap kan rätta till lite sura toner samtidigt som det filtrerar rösten på ett kanske inte så bra sätt. Men träning är väl aldrig fel (sa han som aldrig tränar)
Fortsätt göra bra musik
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Jag är ingen expert men min spontana reaktion är att du släpper ut mycket luft i förhållande till hur mycker ljud du gör när du sjunger. Det blir inte tillräckligt högt motstånd i kroppen nå't sätt. Trycket går förlorat ljudlöst ut i luften. Hoppas du förstår vad jag menar. Försök att odla eller förvara tonerna för att få ut mer av rösten.
« Senast ändrad: 19.07.2008, 21:14:20 by bow35 »


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Harmonica mike Tack för bra kommentarer! Víbrato har jag inte tänkt på, men det beror väl på att jag mest förknippar det med Mariah Carey och liknande. Att sjunga så ofta som möjligt är väl egentligen det bästa, men tycker inte det är så roligt. Är mest när jag sitter med gitarren som jag försöker klämma ur mig några toner  :D Tack för tipset om "Tant Fransa". Ska se om jag kan få några vettiga råd.

Eko Roligt att du gillade låten! G-snap har jag aldrig hört talas om, men jag ger inte så mycket för sådant. Kanske låter bättre, men jag tycker ändå att det blir konstlat på något sätt, och då kan jag lika gärna låta någon asbra sjunga  :lol:

bow35 Intressant tanke. Att jag släpper ut för mycket luft eller gör något galet kan du mycket väl ha rätt i. Det känns ansträngt på något sätt tycker jag själv också. Jag kanske får sätta mig och googla om jag ser några bra tips.

Än en gång, tack för all bra kritik!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låt med hög coolhetsfaktor! Kommer att följa sångens utveckling helt klart!

Tycker inte din röst låter "dålig", passar väldigt bra till genren, men så är jag ju ingen expert på sång precis..

https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Ja fan, bra röst och bra låt. Ser inte att du behöver något mer tips än att sjunga mer bara. Du har en fin ton, du får nog bara ha lite tålamod så blir det bättre.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack, tack! Roligt att höra av er alla  :D

Ska träna, och träna nu så mycket jag orkar lyssna på mig själv  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hedblom!

Detta värmer en gammal musikers hjärta! En riktig godbit ala 70-tal. Snyggt arr, snygg lir och först tyckte jag mixen var lite väl mono, men efter nån lyssning så sitter den faktiskt rätt snyggt i mina öron, just typ 70-tal. :)
Mixen ligger lider kanske lite av dynamikbrist kanske pga för höga volymer, tycker du kör lite onödigt nära klippningsgränsen här o där.

Men detta gillas av Obbnäsgubben! :)


kÖR HÅRT!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack Johan, du är alltid lika snäll  :D

När jag skriver låtar tänker jag mer 60-tal/britt/pop, kanske inte direkt 70-tal men det låter bra det också.
Försöker göra allt för att det inte ska låta pop á la 2008.

Är medveten om att det distar. Gjorde inte det i Cubase, utan det blev på mp3-filen.
Förmodligen för att den komprimeras och det som du säger är väldigt nära "klippgränsen".

Ska se över detta, och förmodligen lägga på en till gitarr som piggar upp intro/outro.

Än en gång.Tack!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tycker du har en skön ton i rösten, så bara öva på så blir det nog bra och släpp inte ut luften för fort.

En mysig låt har du också fått till. Vad gäller arret så är det kanske lite på hela tiden, kanske ett lugnare parti med bara lite bas och ett ackord på varje helnot eller något vid 1.30 skulle ge lite mer variation.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra låt!

låter som det läcker för mycket luft som bow35 sa. Hmike tipsade om att träna med ett tunt papper framför munnen. man skall kunna vråla på rätt bra utan att det skall fladdra. testa :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hej hedblom..s
könt sväng i den hära låten..
tycker åxo att du har bra röst, & tror åxo på övning så sitter din röst som smäcken..
och jag är på din sida med att höja en oktav är nog inte lösningen :)
gillar dessutom att den är ganska rå i arret..

hare gott
/Larsson
:)


http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Hade missat att jag fått fler svar.

stajo Tack tack. Övar så mycket jag bara orkar nu :) Vet att det blir lite väl på kanske, men brukar alltid börja med att lägga på akustisk gitarr och då blir det bara så hela tiden. Är väl för lat helt enkelt.

Emulator Har provat pappret och så väldans mycket fladdrar det inte. När jag sjunger så håller det sig ganska stilla, men efter sista tonen så fladdrar det på ganska bra som att jag släpper ut överflödsluften. Kanske inte spelar nån roll eller en väldans roll?

Larsson Tack! Nja, om jag höjer blir det väldigt pipigt och skumt så det är nog ganska korkat. Ha det gott du med  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify