Forum > Färdiga produktioner
Dividend - Slaget vid lund 1676
Memphis:
Tjena Per!
Jag vill igen påpeka att du har en väldigt speciell stil, kan inte komma på något som liknar detta. :) En sak jag tänker på är att det inte är några miss-toner i den här som i den senaste låten jag kommenterade och som det blev ett himla liv om.. ^_^ Mycket bättre nu.
Jag tycker det här sammataget var väldigt bra! Beskrivande stämningsfullt och dynamiskt. :) Well done!
Sedan är det många detaljer jag gärna skulle vilja ändrat angående stämföringen, det har en tendens att ganska ofta krocka med toner och stämmor, vilket ibland funkar men ofta inte låter helt bra, det blir grötigt. Det beror nog också på ibland att tonerna håller i för länge och går över i varandra, typ som en sustainpedal hålls i utan att släppas.
Men ibland låter det riktigt bra som vid runt tex. 465 och 550s. Gillar speciellt Oboen vid 135. Och jag tycker inte det var för klent för att beskriva detta krig, vid runt 170-180 blåste det på ordentligt. :D
Tror detta anses bättre om det hade ett sammanhang med bild, liksom all "filmmusik".
Over and out! :)
Mvh
Memphis
Emulator:
Gillar trevande introt. hela stycket andas inte klicheactinofilm, utan lite snarare som howard shore jobbar: en känsla som kan beskriva en sammanfattning.
Detta är då sammanfattningen när hela slaget rullar ut. inte med närbilder av blodiga dueller, utan snarare nån slags helikopterperspektiv över hela det långa slaget.
jag gillar verkligen melodierna som kommer igång vid 326
violiner vid 420 s är ljuvligt snygga.
timpanitemat som rattle gillar går hem även hos mig. det ihop med den rätt mastiga basen du fått till i djupaste stråkarna gör det riktigt tungt.
pizzicatostråkarna skulle jag gärna se utbytta mo "vanliga stråkar som spelar korta toner"
Svårlyssnat stycke som fanken dock. har varit här förut men inte lyckas skriva. nu efter fem-sex lyssningar så blir det bättre och bättre.
Som all musik som fastnar tog det en stund att bygga upp tycke för denna, men nu när man hört allt gå runt, så känns alla oräkneliga smådetaljer helt självklara.
lite manskör? elle rinte. är rätt klart :D
bra!
Marruschkka:
Det är ett häftigt och mastigt stycke som kräver en del av lyssnaren, det är tredje gången jag lyssnar, och det känns helt klart som ett övergripande perspektiv ovanifrån, man slipper blodet och syner av de lemlästade kropparna..puh..men ändå finns det ödesmättade och tungt vemodiga där. Pukslaget vid 1:41 får mej att nästan hoppa av stolen..*s*..man vaknar till, känns som någon slags startsignal till händelseförloppet här..kan det vara när kung Kristian smiter från platsen..? ;)
I alla händeleser, det är ett majestätiskt och tragiskt stycke över ett hårt slag för alla inblandade.
Mycket bra tycker jag.
Som vanligt då.
/Marr
equality:
Väldigt imponerande detta. Lyssnar sällan till denna typ av musik och jag vet inte om jag till fullo förstår den än mindre hur den skrivs. Kan anta att den görs klar under tiden den spelas in? Alltså att du inte har ett färdigt tema framsnickrat på piano eller annat instrument innan? Ena scenen leder till nästa som leder till nästa...? Måste vara bland det mest krävande komponerande man kan tänka sig detta och det spännande att följa din utveckling. Tycker du har klarare ljudbilder idag och här hör jag inga som helst krockar. Bara att hålla ihop ett sådant stycke är en bedrift och tycker du lyckas till fullo. Vet inte om jag kan bidra med någon mer konstruktiv kritik. Flöjttemat är ju underbart och stråkpartiet efter det är skitsnyggt.
Dividend:
--- Citat från: Memphis skrivet 23.07.2008, 21:01:53 ---Tjena Per!
Jag vill igen påpeka att du har en väldigt speciell stil, kan inte komma på något som liknar detta. :) En sak jag tänker på är att det inte är några miss-toner i den här som i den senaste låten jag kommenterade och som det blev ett himla liv om.. ^_^ Mycket bättre nu.
--- Slut citat ---
Jag skall faktiskt sätta mig med "Bland träden" nu i helgen och skicka till JT. förhoppningsvis utan missljud ;)
--- Citera ---Jag tycker det här sammataget var väldigt bra! Beskrivande stämningsfullt och dynamiskt. :) Well done!
Sedan är det många detaljer jag gärna skulle vilja ändrat angående stämföringen, det har en tendens att ganska ofta krocka med toner och stämmor, vilket ibland funkar men ofta inte låter helt bra, det blir grötigt. Det beror nog också på ibland att tonerna håller i för länge och går över i varandra, typ som en sustainpedal hålls i utan att släppas.
--- Slut citat ---
Kan va reverbet också?
Det är sant, jag vet iofs inte om jag fortsätter på denna låt men görs det så blir det med denna iakttagelse i bakfickan ;) Tack!
--- Citera ---Men ibland låter det riktigt bra som vid runt tex. 465 och 550s. Gillar speciellt Oboen vid 135. Och jag tycker inte det var för klent för att beskriva detta krig, vid runt 170-180 blåste det på ordentligt. :D
Tror detta anses bättre om det hade ett sammanhang med bild, liksom all "filmmusik".
Over and out!
--- Slut citat ---
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer! :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida