Forum > Färdiga produktioner

Wernborg - Home safe

<< < (4/6) > >>

Wernborg:

--- Citat från: Rattlesnake ---Riktigt skön låt, gillar monosynthen, den piggar upp rejält. Bra sång också, ligger mixat i nivå som det vore ett band utan direkt frontfigur snarare än soloartist. Basen för låg och luddig, anar schyssta basgångar men hör dem inte riktigt.
För mycket kompressor på mastern, jag tror det är den som grötar till det hela. Lite ensamt i högsta frekvenserna, bara s-sljuden från sången, allt annat verkar nästan ha avrullad topp.

Men vilket lir, underbart piano -gitarrsamspel!

Slutet känns lite tvärt. Skulle nog ha föredragit en låångsam fade på en sånglös ref.
--- Slut citat ---
Tack. Sången är nog mixad lite som du resonerar ja. Basen håller jag också med om nu när du påpekar det. Ska försöka få den tydligare sedan. Kompressor är jag värdelös på. Jag ska göra en version (igen) utan kompressorer, eller väldigt mycket mindre hoppressat i alla fall. Kul att du diggar liret.  :)

--- Citat från: cykeln ---Mycket bra låt! Spännande harmonier och växlingar
Säker traktering av instrument.   typ skitbra
Önskar upp med sången och bort med den gälla synten som dyker upp ibland
Något med ljudet som jag inte kan sätta fingret på - men det låter inte riktigt klart
Bra att du tog fram den här ur garderoben, flåt byrålådan vareju
--- Slut citat ---
Fräckt att ackord helt inom tonarten kan uppfattas som spännande. Det finns alltså hopp för rocken. Ljudet suger. Jag vet.

--- Citat från: Hägge ---Bra fiilis i låten som vi säger i här. Känsloladning  altså.  Riktigt ok mix också.

Lite kommentarer.:

Dublingen i sången borde vara mycket taittare. Slutena på ordena kommer nu i otakt o de bidrar till råddighet särskilt när du panorerat dem. Sången har för mycket kompression, när du skriker blir det riktigt flat. Också symbalerna distar av för mycket kompression.

De största problemet är att du miksat alla instrument som leadinstrument med fin presens osv UTOM själva lead instrumenten. Du borde absolut göra sången och soolot STÖRRE (och volymmessigt högre också) och fundera på att göra särkilt pianot (som i sig låter fint) mindre. Sen kunde du kanske ta bort lite elemet i mellan. Nu kommer alla instrumnet in efter loopen i början o öser på till slut.

Men fint jobbat o fin låt.

Hägge
--- Slut citat ---
Kanonfeed. Tack
Ska prova allt. (Kanske inte sjunger om dock)

--- Citat från: Harmonica Mike ---Hej Stefan.
Återvände för en ordentlig lyssning..Konstaterar att låten håller riktigt bra.Skitbra helt enkelt.Testade lite sång,jo jag "tror" att jag kan göra denna trovärdig om du är intresserad.
Jag åter erövrar min studio till veckan..Så tror du att min pipa kan vara nåt till denna,så pm:a..
Och ja,jag har både botten och topp 

Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Kul att du diggar.
Du tycker inte att min sång är trovärdig? Jag tycker det själv, men visst, det hade varit kul att höra hur du tolkar den också. Jag skickar över en sånglös version vid tillfälle. Tack så länge.

--- Citat från: Dividend ---Detta är rätt cool, avslappnande musik även om första gitarrackordet/n fick mitt humör att dippa  (Hört många gånger . Det blir dock bättre, lysande som lugn gitarrlåt! Gillar också monologa synthljudet

Jäpp, släng på Mike på denna! Kan bli lysande!
--- Slut citat ---
Jo första gitarrackordet var nog ett A-moll om jag inte minns fel och det används ju alldeles för ofta. Hade varit mycket bättre med ett C#m säkert  ;)
Mike får som sagt ovan gärna sjunga en stump.

--- Citat från: Mahan ---Tjou Wernis!

Lumparvisor var det ja, riktigt mysare detta!
Framförallt imponerad av din sång, visste inte att det fanns såna resurser i dig, SNYYGT och rätt attityd!
Nånstans på vägen kunde låten dra andan med bara ett snyggt pianolir eller acke kanske, kunde hända lite mer.
Och kompressorknappen har du suttit på igen, dra lite tebaks, vet att du diggar men pressa inte ihjäl en god låt

Snyyggt jobb, internationellt intryck, 4/5
--- Slut citat ---
Jag rodnar av din kritik och blir ju nästan tårögd när någon gillar min sång, hihi. Och visst, det är autobahn från start till mål. Ska testa att sovra i arret lite och låta pianot resp. gitarren vila i varsin vers. Sedan tänkte jag också ta bort alt. sänka monosynthen i tonhöjd där det ligger sång. Kompressor. Can't live with em, can't live without em. Äsch, ska backa lite där. Lovar!!

--- Citat från: Åsa ---men hallå där, du sjunger ju jättebra!
Riktigt bra låt också, riktigt bra.
-Men sången, upp upp och så är den vass på refrängerna tycker jag..
Annan mix och volym på sången så är det kanon.

/Åsa

--- Slut citat ---
Hallå själv. Sjunger jag jättebra....  :wub: Håller med om att sånger ska upp något. Tack tack.

Strålande feedback alla!!! Tack så hjärtligt.

Hellpig:
Låt med skön känsla, bra komposition och juste mix - har inget att klaga på. Snyggt gitarrsolo förresten. Låter inte tvunget som från just den tidsepoken heller (menar varken negativt eller positivt om det!), bra låt. Tackar för att du delade med dig.

Wernborg:

--- Citat från: Hellpig skrivet 21.07.2008, 23:14:31 ---Låt med skön känsla, bra komposition och juste mix - har inget att klaga på. Snyggt gitarrsolo förresten. Låter inte tvunget som från just den tidsepoken heller (menar varken negativt eller positivt om det!), bra låt. Tackar för att du delade med dig.

--- Slut citat ---
Hihi. Tack va?  :D

Ny version längst upp. Har trixat och donat efter alla goda råd i denna tråd samt efter Yllets minimixskola i denna tråd.

Eddi:
Jag rycker forfarande att det är en väldigt bra låt - ger mig lite Genesisvibbar - men jag skulle önska att rösten i början var centreread likaså efter det  första "vilda temat" i övrigt tycker jag att allt sitter som en smäck. Helt enkelt jävligt bra!
Eko

Yllet:
Det låter ju fantastiskt mycket bättre. Som natt och tag mellan version 1 och 2... Från hård gröt?! till silkeslen mjukrock ;)

Ljudbilden är mer öppen och dynamisk och känns inte så pressad. Man kan urskilja de olika instrumenten och ljuden verkar ha funnit sin plats.

Rent spontant kanske du skulle kunna slipa på nåt tjusigt delay på refrängdelarna, inte så att det blir "galet" men så att sången studsar lite o blir större där.

Bra trumljud också. Tycker det blivit en helt annan låt. Skitkul att du fick användning för mina idéer. Hänvsar till mitt inlägg här

Ett annat tips nu när du börjar komma igång är att automatisera verserna (i förhållande till refrängerna) för att skapa mer dynamik. Dvs. du kan tex se till att kompinstrumenten är mer centrerade i verserna (kanske är gitarrerna pannade L20 R20, för att bli L50 R50 för att bara ta ett exempel hämtat ur luften), samt har lite lägre volym. Även tex baskagge o virvel kan må bra av att tonas ner lite i verserna, och kanske tom sången, om du sjunger lika starkt hela vägen. På detta sätt kommer refrängen automatiskt låta större och fetare, utan att man behöver vräka på med massa extra skit, vilket man iofs också kan göra, men det blir mer som grädde på moset :)

Bra jobbat i alla fall.

mvh Jon

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion