Kontrollrummet

Varför låter inte POD:en?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Halloj alla!

Vart så till slut att jag skaffade mig en POD xt...
Fick hem den för en timme sedan och sitter nu och försöker få "aset" att ljuda gott i mina monitorer.

Har bläddrat igenom installationsmanualen och än så länge ser det inte ut som att jag gjort något fel.

Har installerat Monkey och poden är ansluten som den ska och drivarna är installerade.

Så frågan är; Ska inte skiten låta nu?  :lol:

Måste ju ha missat något? Har även ställt in Studio inne på poden som det står att man ska göra...

EDIT: Kollade i poden nu och så här står det:

POD XT v3.01
USB V1.12

Borde väl ändå vara usb 2?  :blink:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad tsmalmbe

Låta bra, eller låta överhuvudtaget? Blev lite oklart?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Det syftar på usb drivrutinen.
Och nej, poden är usb 1, men funkar galant för det  :)
Har du kopplat in den med usb eller telesladdar?
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
hehe ja kanske stressade lite  :P

den låter inte alls som det är nu fast att "allt" är instalerat. har testat att starta både monkey och gearbox, men blir ingen skillnad, och alla anslutningar fungerar.

Magpie Kopplat in den med usb-kabeln som följde med bara.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Om du kopplar in poden med usb så blir poden ditt ljudkort och du måste lyssna via poden, antingen genom hörlursutgången eller teleutgångarna.
Du reglerar volymen med outputratten.
Detta går att kringgå med t.ex. asio4all drivrutiner som möjliggör fler ljudkort.
Hoppas det funkar snart!  :)
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Det där låter ju lite udda  :angry:

hur ska jag då kunna spela in och höra vad jag spelar samtidigt som jag hör det redan inspelade?

Nu blir jag lite fundersam här på vad detta är förnånting :P
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Det där låter ju lite udda  :angry:

hur ska jag då kunna spela in och höra vad jag spelar samtidigt som jag hör det redan inspelade?

Nu blir jag lite fundersam här på vad detta är förnånting :P

Precis som med ett vanligt ljudkort såklart.
Prova att använda lurarna till poden och om du vill ha dina högtalare samtidigt så koppla dom till podens balanserade teleutgångar.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 16:59:21 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Jag kanske är trög, men varför koppla in den via USB överhuvudtaget om du inte vill använda den som ljudkort? Koppla in via ditt befintliga ljudkort istället.
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad tsmalmbe

Alltså: skippa allt som har med USB och göra, och kör med riktiga audiokablar, helt som om det vore ett externt instrument. Då behöver du inte rubba dina existerande paradigmer.

edit: too late  :lol:
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Lynxo Jo så tänkte jag ocskå, men blir inte ljudet mycket sämre om man kopplar in i ljudkortet istället för usb?

USBn måste ju finnas där av någon anledning tycker jag.

www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad tsmalmbe

Lynxo Jo så tänkte jag ocskå, men blir inte ljudet mycket sämre om man kopplar in i ljudkortet istället för usb?

Skillnaden är en extra D/A och A/D omvandling. Jag påstår att med distade gitarrer är skillnaden MER än försumbar!

(USB finns där för de som inte har ett liv förutom PODden.)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Det där låter ju lite udda  :angry:

hur ska jag då kunna spela in och höra vad jag spelar samtidigt som jag hör det redan inspelade?

Nu blir jag lite fundersam här på vad detta är förnånting :P

Precis som med ett vanligt ljudkort såklart.
Prova att använda lurarna till poden och om du vill ha dina högtalare samtidigt så koppla dom till podens balanserade teleutgångar.


Självklart funkar det lika bra med audiokablar  :), jag tänkte bara ifall du ville sköta ljudredigeringen av poden i editprogrammet.
Då måste du köra med USB. Likaså om du hämtar hem uppdateringar, ljudbanker osv.
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html